Paleta de culori RAL

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Horia_Radulescu a spus:
Buna Radu,

Pentru un vagon corect poti pleca de la un 256 sau mai bine un 257 LSModels, care e disponibil de cateva luni, cu lungimea si ferestrele corecte... Nu ai de facut decat sorturi la el, la 257 poti folosi chiar si acoperisul fara aeratoare, decat la toalete... Ma mir ca respectivul "client" nu ti-a pus asa ceva la dispozitie, din cate stiu e fan de LS ;-)

Cu vopisrea, ai facut o greseala des intalnita: albastrul ultramarin (RAL 5002) are marele dezavantaj de a arata mai deschis in poze ca in realitate. Asa am gresit si eu in 2005 cand am vopsit primele WLABmee si AcBcmee pe N CFR prea deschis (5010 si chiar 5014, cuseta mi se parea si mai deschisa); dupa ce am vazut cat de deschise au iesit m-am hotatarat sa-i cred pe baietii de la Grivita pe cuvant si am vopsit cu nuantele corecte si surpriza, modelele pozate (le vei vedea in curand pe forum) arata mult mai deschis.

Dupa aceea am avut ocazia sa pun cartea RAL pe un AcBcmee 40-70 in Wien Westbf. si surpriza, chiar sunt 5002/7031/7040 ;-)

O vopsea poliuretanica semimata (PUR) cu doua componenete cum folosesc Atelierele Grivita se deschide cam cu 10 procente in timp, insa ca la vagonul tau nu poate sa arate!
Daca ar fi singur singurel nu ar fi drama, insa langa un WLABmee 71-31 MU de la AF sau AB33 de la Roco, ambele vopsite corect 5002/7040/7031/1021 diferenta este crasa si face ca toata munca depusa sa fie cam de pomana...

Oricum, traim ca sa invatam si urmatorul o sa fie mai bun! ;-)


Salut,

@Radu eu cred ca tocmai datorita faptului ca nu stim fiecare vagon cat a stat in soare in timp, cat a fost intretinut/cat nu, cand a fost vopsit, nu stim cum a fost facuta o poza, in ce conditii, ce aparat, tocmai de aceea ar trebui sa lucram dupa coduri RAL pe cat posibil.
 
Absolut de acord cu Florin!

Radu, "dupa poze" este teorie si nu treaba serioasa; asa am auzit amatori care spuneau ca au tinut catalogul de culori Humbrol la poza si ca asa au ales nuanta ;-)

Cred ca trebuie sa ne luam dupa informatiile furnizate de producatorul/reparatorul vagonului real, de comparatia cu paleta RAL, Pantone sau NCS si nu dupa alte basme...

De asemenea, dat fiind ca vagoanele circula peste tôt in Romania, nu ar fi greu sa mergem la gara cu paleta RAL si sa masuram pe vagonul real? Asta ca sa nu mai facem greseli pe care sa le "vopsim" dupa aceea cu teorii privin uzura vopselei... :D
 
Horia_Radulescu a spus:
De asemenea, dat fiind ca vagoanele circula peste tôt in Romania, nu ar fi greu sa mergem la gara cu paleta RAL si sa masuram pe vagonul real? Asta ca sa nu mai facem greseli pe care sa le "vopsim" dupa aceea cu teorii privin uzura vopselei... :D
Ba da, ar fi mai greu (din greseala a iesit bine)! Sunt sanse mai mari sa scapi de o haita de maidanezi decat de un ceferist zelos, daca dai peste el...! Pentru poze, de exemplu, am apelat la telefon palmat sau obiectiv telefoto echivalent 400 mm film...
 
manlif2_0 a spus:
Ba da, ar fi mai greu (din greseala a iesit bine)! Sunt sanse mai mari sa scapi de o haita de maidanezi decat de un ceferist zelos, daca dai peste el...! Pentru poze, de exemplu, am apelat la telefon palmat sau obiectiv telefoto echivalent 400 mm film...

Sincer nu vad de ce,
eu nu ma feresc sa pozez atata timp cat sunt pe peron.
Nu exista nici o lege care sa iti interzica sa pozezi vagonul daca esti pe peron, dar ca sa nu o dam in off-topic de tot, s-a mai discutat mult asta pe forum, este un subiect dedicat.
 
Treaba asta cu RAL-ul e foarte simpla. iei codurile RAL le printezi in linie, pe verticala pe orizontala... le lipesti pe vagon si tragi o poza. Nu cred ca se supara nimeni pentru atata lucru. La o adica nici nu trebuie sa pozezi, pui simplu paleta de RAL-uri langa vagon , vezi care e mai apropiat sau care se potriveste exact dupa caz si aia e .... mare teorie... mare scofala. :D
 
@sogard_2003 daca tu iti printezi ral-urile nu vei putea face nimic cu ele, de ce? printeaza-le pe 2 imprimante si vezi daca iese la fel :). Codurile ral se cumpara de la una din firmele specializate in asa ceva sub diverse forme/marimi.

Apoi mersul in gara (cel putin la noi) cu paleta in mana si pusul pe vagon functioneaza in putine situatii si eu o consider ultima solutie, atunci cand nu poti strange informatii din alte surse. De ce? am incercat odata pe un Desiro care de la 1.5-2 m parea super curat. Cand am ajuns cu paleta pe el nu am putut sa iau nici o culoare pentru ca peste vopsea era un strat subtire de mizerie acumulata in timp, genul de imbacseala care intra in vopsea si care nu o dai jos decat cu hartie abraziva.
 
Pai RAL-uri "omologate" pe imprimantele de acasa pentru cei care nu au acces la unele adecvate, acuma sunt curios daca te duci la doi producatori de vopsea sa zicem si ceri aceste hartii oare or fi la fel ? Eu cred ca e cam aceiasi chestie ca la doua imprimante diferite.
 
Din cate stiu paletarele se scot vopsind efectiv bucati de material cu codul respectiv de culoare. Spre exemplu la chit-ul de gresie / faianta degeaba te uiti la culoarea de pe cutie, e printata si nu are nicio valoare. Trebuie sa te uiti exact la paletarul facut din acelasi material, pentru a vedea exact cum arata.
Si iar intram in discutia ca aceeasi vopsea pe plastic o sa arate putin mai altfel decat pe metal, si la metal depinde ce e dedesubt, adicatelea materialul si cum a fost tratat, si ma opresc aici ca dupa aia rupem hartia in prea multe bucati si pierdem esentialul.
Pana la urma voi cita un colistas: poti sa faci aproape orice culoare vrei un vagon, cu siguranta vei gasi un vagon cfr care sa arate foarte asemanator cu culoarea respectiva :D
 
Un lucru este clar, pe vagoane este trecut codul RAL! Ce treaba are fainata plasticul si metalu cu vopsitul vagoanelor? De ce sa fac ceva care cred eu ca exista la CFR cand am culoarea RAL pe vagoane sau din alte surse sigure?

Asta trebuie sa cautati pe vagoane:



Ca sa nu poluam subiectul voi face un topic nou.
 
Ideea era ca chiar daca ai aceeasi vopsea, va arata altfel in functie de suprafata pe care o aplici. Cel putin asa stiu eu, poate gresesc.
Dar in ceea ce ai zis, ai perfecta dreptate, cel mai bun punct de pornire este documentarea dupa stas si codurile de culori trecute in documentul de revizie la revopsire si vad ca si pe vagon. Partea nashpa e ca fiind in romania s-ar putea sa fie discutabil daca ce e trecut in acte e si in realitate, ca deh, doar suntem romani. Dar macar e cel mai bun punct de pornire.
 
Asta e mortala, daca dai search pe google la RAL 3003 gasesti cel putin doua nunate diferite.... :D :D

Cred ca numai din punct de vedere chimic se determina exact diferentele intre culori. Adica numai asa cred ca se defineste codul RAL. Probabil o cautare mai amanuntita pe la asociatiile de standardizare ar defini lucrurile.

Pana la urma vopseaua se schimba timpuriu chiar daca este data si pe un vagon macheta. Cel mai probabil daca vrei sa vopsesti un vagon cat mai aproape de realitate este sa te apuci sa il vopsesi pana iese ce vrei. Adica sa stai luni de zile cu vopseaua ca sa ii astepti toate transformarile....si de unde stii cand s-a oprit din schimbare ? :D :D :D
 
Apropos de schimbarea culorilor, imi aduc aminte ca la masini cand e vorba de vopsit o portiera sau alta portiune de masina exista o scula care analizeaza exact culoarea existenta si astfel portiunea respectiva era exact la fel ca restul de masina (sau ma rog, nimeni sa nu poata face o diferenta intre cele doua culori, cea veche si cea noua).
M-am uitat de curiozitate dupa codul RAL de culori, am vazut ca nu se foloseste neaparat doar in vopsirea vagoanelor si locomotivelor, e ceva standardizat pentru tot ceea ce inseamna culori in europa.
Mi se pare destul de greu de definit, am vazut pe undeva o translatie in cod rgb, desi nu stiu cat de corecta este (cred ca e mai curand o aproximare), pentru ca in cel mai fericit caz ar trebui exprimat in valori de pigmenti (CYMK).
Ar putea fi eventual exprimat in procente de pigmenti adaugati in "alb" - la fel cum fac astia cu vopselele lavabile. Poate asa se si face.
Dar deja intram in filosofie, pentru ca nu stiu cat de 'absolut' se poate determina cu adevarat o culoare, depinde in primul rand de iluminare, depinde de suprafata pe care e aplicata, depinde pana la urma de lentilele si cmos-ul sau cum s-or numi la aparatura de determinare cod. Pana la urma ca sa faci un standard trebuie sa definesti standardele de masurare samd. Si gata cu aberatiile ...
Daca are cineva vreun link oficial cu informatii ar fi interesant de vazut istoria si cum se determina toate cele. Am vazut vreo cateva site-uri dar nu stiu cat sa le cred sau nu...
 
sogard_2003 a spus:
Asta e mortala, daca dai search pe google la RAL 3003 gasesti cel putin doua nunate diferite.... :D :D
...

sa inteleg si eu,
gasesti 2 retete, 2 poze cu ral 3003 ? sau ce anume?

fiecare producator de vopsele are propria reteta pentru un anumit ral, este normal sa difere, mai mult, sunt sanse sa difere produsul final din loturi diferite de la acelasi producator, cu toate acestea esti mai aproape de adevar decat potrivind vopseaua dupa o poza sau un vagon murdar din gara. Putem discuta pe tema asta la infinit, putem scrie romane, dar ce scop si ce utilitate ar avea?

Mi se pare ca discutam discutii aici, adica decat sa iei ral-ul de pe vagon sau de la producator si sa mergi sa comanzi vopsea de ral-ul respectiv la un producator de vopsea, varianta in care zic eu esti cat se poate de "la sigur" si de aproape de adevar, avand ca baza o documentatie, este mai indicat sa te uiti la poze si sa stai sa potrivesti la vopsele pana iasa sau nu iasa? Asa faceam si eu la inceput insa sfatuit de altii mai experimentati ca mine am renuntat la metoda asta.

... parerea mea
 
am cautat si eu de curiozitate ral 3003 pe images google si am gasit culori diferite
dar sunt multe cauze:
1. iti da google-ul rezultate din pagini unde exista cica ral 3003 dar poza respectiva nu are nicio legatura cu codul
2. pozele au avut de suferit transformari la 'salvarea pentru web' sau la editare, si nu mai e culoarea originala, pe care daca o vezi separat zici ca e aceeasi dar daca le pui una langa alta ... parca nu mai e acelasi lucru
oricum, toata lumea stie, nu poti sa te bazezi pe ceea ce vezi la calculator sau tiparit de test, culoarea reala pe model, pe vagon, pe perete, pe ce vreti voi va fi alta
plus ca pot sa-ti aduc spre exemplu 2 poze cu acelasi scaun in lumini diferite; juri ca sunt 2 culori diferite, desi e vorba de fix acelasi scaun

cred ca in concluzie am putea spune ca oricum culoarea difera nu neaparat de la producator la producator, dar se poate si de la lot la lot de vopseluri (sau vopsele); codul ral iti da o idee despre cum ar trebui sa iasa culoarea, ca o fi rosu cu una doua unitati in plus si verdele cu 1 una in minus (pardon, trebuia sa zic in CYMK), ochiul cam tot pe acolo o sa vada, important e sa nu fie excesiv de mare diferenta
 
Florinn a spus:
p.s. am vopsit un vagon cu ral 3003, l-am pus langa un vagon similar produs de Tillig, nu se sesizeaza diferenta de culoare intre aceste 2 vagoane,
sa fie concidenta sau intamplare? nu cred.
apropos, ca mi-am adus aminte: ai idee ce valori ral sunt declarate pentru vagonul Y clasa 1 de la tillig vs. vagoane etajate de la piko ultima editie ?
se vede clar o usoara diferenta (destul de putin sesizabila daca nu te uiti cu atentie...) insa nu ar fi o mare surpriza sa aflu de fapt ca ele sunt vopsite teoretic cu aceeasi culoare ral, numai la producatori diferiti (ma rog, aici nu mai bag mana in foc, doar toate se fac la chinezi, si s-ar putea sa fie fix aceeasi fabrica :D)
 
cred ca ala din stanga, ca pe ala din dreapta vad niste urme de culoare pe banda de sus :D
parca e o usoara diferenta, si rosul din dreapta e putin mai aprins, dar exact cum ziceam inainte, suprafetele sunt un pic diferite si cel din dreapta parca e mai 'polishat', deci reflecta mai mult lumina, si automat pare putin mai aprins
oricum e socanta trecerea de la rosu la gri pe vagonul din dreapta; stau totusi sa ma intreb daca nu cumva e ala vagonul tillig matritat din fabrica :p
misto ghicitoare oricum ... felicitari :D
 
buna,

nu inteleg logica acestei afirmatii:
"am cautat si eu de curiozitate ral 3003 pe images google si am gasit culori diferite"

rar am vazut un text mai incompetent sau mai stupid... cum se poate cauta pe Google si cum se poate constata ca doua nuante in fotografii sau reprezentari digitale sunt diferite?

vorbim de vagoane reale, vorbim de vopsele reale si nu de reprezentarile virtuale ale acestora. puteti fotografia acelasi vagon de zece ori in zece momente diferite ale zilei si veti avea impresia ca e vorba de zece vopsele diferite!

de ce asa de multi fabricanti de modele "mai neprofesionisti" vopsesc cu RAL3011 in loc de 3003, cand se iau dupa poze?

afirmatia lui Sorgard privind "paleta scoasa la imprimanta" mi se pare de asemenea de o incompetenta crasa. paleta RAL nu se scoate la imprimanta, ci se cumpara, cu esantioane vopsite cu grad de stralucire de 65-70 la suta; de asemenea, paleta RAL se poate obtine doar de la RAL asa cum catalogul Pantone nu se poate gasi decat la Pantone.

v-as ruga deci sa incetati cu aberatiile de acest nivel si sa va bazati pe constatari pertinente si nu pe analiza reprezentarilor RGB sau CYMK de pe internet, care sunt de cele mai multe ori complet incorecte.
 
Horia_Radulescu a spus:
afirmatia lui Sorgard privind "paleta scoasa la imprimanta" mi se pare de asemenea de o incompetenta crasa.

Nu mai stie nimeni de gluma cu imprimantele astea.... :(

Uite ca eu ma oftic si imi bag vopsea in imprimanta !!! RAL 3003 :D :evil:

PS: Florin eu cred ca tillig e cel din dreapta !