Pavaje stradale realizate manual

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Mai jos va prezint metoda de realizare a pavajelor pe care le puteti vedea in imaginile urmatoare (diorama la scara N):




Metoda de realizare prezinta urmatoarele avantaje:

- se poate aplica si in curbe oricat de stranse, ceea ce este posibil doar partial sau deloc cu filme autoadezive, cartoane stantate sau alte materiale prefabricate de modelism de la producatorii consacrati;

- data fiind libertatea deplina a metodei, se pot realiza modele dispunere a pietrelor dupa cum vedem si in realitate (concentrice, zig-zag), si se pot realiza usor efecte de uzura cum ar fi: piatra cubica tocita sau asfalt cu piatra cubica, piatra cubica cu gradient de culoare, etc.

Aici veti gasi informatiile de la care am plecat si eu la prima incercare de pavare "manuala" a strazilor de pe diorama mea.

1. PREGATIRE SUBSTRAT

In primul rand turnam un strat uniform de glet pe toata suprafata de pavat. Stratul nu trebuie sa fie mai subtire de 4mm, altminteri exista riscul sa fie prea fragil. Se netezeste partea superioara si se lasa sa se usuce bine, de pe o zi pe alta. Atentie: veti da gres daca nu veti avea rabdare ca stratul sa devina dur!



2. CONFECTIONARE POANSOANE

Intre timp confectionam poansoanele pe care le vom utiliza la stantarea pietrelor de pavaj. Materialul il reprezinta cativa centimetri de teava din alama pentru modelism. Diametrul tevii va determina marimea amprentei lasate de poanson, asadar va depide de scara: pentru H0 diametrul tevii = cca 3.7mm, pentru TT = 2.7mm iar pentru N = 2.0mm.
Prin aplatizare cu un patent si pilire corespunzatoare la unul dintre capete vom modela sectiunea tevii la forma patrata a unei pavele, ceva de genul 2.9x2.9mm pentru H0, 2.1x2.1mm pentru TT si 1.6x1.6mm pentru N.

Vom confectiona si un al doilea poanson pentru borduri, care sa aibe o sectiune alungita si mai ingusta, din acelasi tip de teava pe care o vom taia in sectiune inclinata fata de ax.

Pentru a evita incarcarea, interiorul poansoanelor il cositorim urmarind formarea unei mici bolte concave la capatul de lucru.




3. PAVARE

In continuare exemplific cu lucrarea pe care am facut-o la scara N (1:160)

In primul rand am trasat cu un creion limitele pavajului, bordurile, trotuarele etc. apoi am trecut la stantarea pavelelor incepand cu bordurile. Operatia consta in apasarea moderata pe poanson la suprafata stratului de glet, concomitent cu o miscare usoara de balans inainte-inapoi si stanga-dreapta, repetata de cateva ori pentru rotunjirea suprafetei pavelei.



Am pavat strada incepand de la bordura catre ax. In zonele de curba am pavat lucrand pe siruri de-a lungul bordurilor incepand de la bordura interioara a curbei. In zonele de racord drept am pavat in siruri perpendiculare pe axul strazii. In mijlocul unei parcari am desenat un cerc de pavele dispuse concentric.



4. VOPSIRE

Dupa incheierea pavarii propriu-zise am trecut la etapa de vopsire (cu vopsele acrilice).

Prima faza: conturarea pavelelor prin accentuarea rosturilor cu o culoare inchisa. Pentru aceasta am folosit o cerneala neagra foarte diluata (o picatura de vopsea neagra intr-o ceasca cu apa), pe care am intins-o cu pensula pe toata suprafata strazii. Am avut grija sa accentuez in special zonele laterale si bordurile ( si in realitate sunt zone mai expuse mizeriei ).



Dupa uscarea acesteia am trecut la nuantarea finala. Pentru oras este potrivita o culoare a pavimentelor gri inchis spre negru. Insa pentru diorama mea alpina cu asezare turistica am preferat o nuanta mult mai deschisa, pavelele fiind vechi, spalate de intemperii si tocite de trafic.

Asadar am amestecat intr-un mic recipient diverse nuante de ocru, maro si roscat, pana am obtinut exact culoarea cafelei cu (mult) lapte. Cu aceasta am pensulat strada in lungul axului, lasand in urma mici pete, dare sau, dimpotiva, stergand vopseaua in zonele mai circulate.
Dupa uscare nuantele s-au atenuat si s-au uniformizat strada capatand un aspect destul de natural.



Ultima faza a constat in vopsirea trotuarelor intr-o nuanta de gri si aplicarea de mici retusuri in zona rigolelor.



Daca doriti sa incercati, va trebui sa va asteptati la o munca destul de migaloasa si consumatoare de timp. Insa pana la urma aceasta este modelismul iar rezultatele care se pot obtine cred ca merita efortul! Va urez mult succes ;)
 
Intradevar e foarte multa migala, dar ce se face fara munca ?
Cristi, stiu ca gletul are un comportament neasteptat, ai facut ceva in sensul prevenirii crapaturilor ce apar timpuriu ? Ai adaugat ceva in ipsosul pus pentru a ii creea o oarecare flexibilitate ?
 
sogard_2003

picatura magica de detergent...."sparge" tensiunile superficiale ce apar la uscare,prevenind asfel aceste fisuri.poate ne spune Cristi daca a folosit...

fara acesta migala rezultatul nu era asa spectaculos. :aplauze:

totusi,nu trebuia un gri mai inchis?
 
Corect, picatura de detergent care trebuie adaugata! In ce priveste culoarea am incercat sa evit gri-ul pavimentelor bazate pe roca bazaltica care sunt caracteristice zonelor urbane. In zonele rurale pavimentele au o culoare mult mai deschisa si pe aceasta am incercat sa o reproduc (oricum in poze nu se vad chiar nuantele reale!)
 
cristi_m a spus:
Corect, picatura de detergent care trebuie adaugata! In ce priveste culoarea am incercat sa evit gri-ul pavimentelor bazate pe roca bazaltica care sunt caracteristice zonelor urbane. In zonele rurale pavimentele au o culoare mult mai deschisa si pe aceasta am incercat sa o reproduc (oricum in poze nu se vad chiar nuantele reale!)

Picatura de detergent e pe termen scurt (pt uscare), dar pe termen lung nu ai folosit si aracet ? Nu vor aparea crapaturi de la diverse trepidatii, eventuale transporturi ?
Eu foloseam glet + un amenstec de apa + aracet 50%.

PS Lucrare deosebita, ingrijita, rezultat de exceptie
 
Ce cantitate de detergent sa pun raportat la o cantitate de glet fixa ? Sau raportat la cantitatea de apa folosita. sa zicem ca pun 250ml de apa, cat detergent sa pun?
 
IonutTrif a spus:
Picatura de detergent e pe termen scurt (pt uscare), dar pe termen lung nu ai folosit si aracet ?
Ai dreptate, trebuie adaugat si aracet in compozitie, practic am facut o solutie de 20% aracet in apa, in care apoi am turnat progresiv praful de glet, amestecand bine. Nu am insistat asupra retetei de preparare a gletului pentru ca s-a mai discutat despre ea si in alte locuri (parca la terraformare).

@sogard: crede-ma ca nu am masorat cu precizie aceasta cantitate, dar la o cana de apa este suficienta o picatura (zic ca e suficienta o apasare pe pompa dozatorului de detergent de la bucatarie!). Pot sa spun ca am incercat - si ca nu e bine sa adaugi prea mult detergent deoarece gletul va avea tendinta sa devina poros, datorita spumei care se formeaza!

Multumesc tuturor pentru interesul fata de acest subiect!
 
ma intrebam daca nu ai avut probleme cu poansonul pentru borduri fiindca am impresia ca se curbeaza din cauza eforturilor....
 
Cred ca poansonul merge si la polistiren extrudat, asa-i?
Frumoasa ieshitura, BRAVO!!!
 
Aha, am inteles acum de unde a aparut si curbura aceea. Ma intrebam daca nu se poate lucra soseaua si in faza de uscare, aproximativ dupa o ora de la turnare... eu am procedat asa la portalul pentru tunel. Se lucreaza foarte curat si fara praf. In fine portalul a avut o poveste nefericita si ma gandesc la reconstructia lui ... dar nu mai este timp ca pe vremea facultatii... :(
 
Inainte de a ma apuca de lucru am facut cateva teste si am ajuns la concluzia ca suprafata trebuie sa fie absolut uscata!Incercarea de a lucra cu poansonul in faza de uscare se soldeaza cu aparitia unor gauri in loc de pavele!
L.E. La portalul de tunel cred ca ai facut caramizile prin trasare cu cutterul daca nu ma insel?
 
In cazul meu a fost nevoie de reliefarea bordurilor superioare precum si a caramizilor din jurul intrarii propriu zise.
Asadar, inainte de a sculpta caramida a trebuit sa realizez un plan cu 1 - 1,5 mm mai in spate fata de borduri.
Planul l-am sculptat cu o surubelnita dreapta cu care am indepartat surplusul de material astfel incat au ramas bordurile in relief.
Pentru caramida nu am folosit cutterul ci o unealta facuta dintr-un bat de frigaruie in capatul caruia am legat cu guta un ac indoit.
Pentru intarirea legaturii am folosit picatura. Caramizile practic le-am desenat manual.
Nu pot sa postez poze pentru ca am niste probleme cu photobucket-ul pe internet explorer iar pe google chrome imi da o eroare.
O sa rezolv diseara si revin cu ceva poze.

Am intampinat probleme mari legate de bulele de aer aparute la turnare, astfel incat la sculptare trageam o linie si cand nimeram o gaura arata portalul de parca era bombardat. Incerc sa elimin aceasta problema cumva, si voi incerca de asemenea sa adaug aracet si detergent de vase. Cred ca prin vibrarea matritei de turnare voi scapa de bulele de aer si mai ales prin crearea unei compozitii mai moi.... sa vedem ce o iesi.

Apropo de ce nu ai facut trotuarele la nivel superior fata de drum ? :D
 
Da retin ca era chiar spectaculos cum iti iesise acel portal si intr-adevar metoda de sculptare era adecvata (cu toate ca suprafata cu inchideri limita cumva accesul pentru detaliere, probabil o turnare modulara rezolva problema). In cazul drumurilor nu am vazut inca o realizare cu pavele sculptate ca sa pot spune daca merge sau nu, dar cred ca ar necesita mult mai multa munca!

In ce priveste trotuarele am ajuns la concluzia ca nu merita complicarea cu turnarea gletului pe 2 straturi denivelate, mai ales la scara N, lucrarile de finisare ulterioare fiind foarte complicate, cu sanse mari de a da gres.
Asadar am lasat pe mai tarziu detalierea trotuarelor, folosind carton decupat de 0.8. pe care il voi lipi pe suprafata acestora; mi se pare o solutie mult mai simpla si fara batai de cap!
 
Da, intradevar ar da multa bataie de cap o sculptare de acest gen, o spun din proprie experienta :D . Nu e de ocolit nici ideea cu carton aplicat. Insa vorba ta, pentru scara N e posibil sa nu merite munca depusa. Decat daca esti maniac cu detaliile. :D
Nu a fost deloc greu sa sculptez forma aceea ciudata a portalului. Tocmai pentru asta am si facut acele instrumente cu cap indoit, ca sa am acces mai usor.
 
La scara N unde varand nevrand totul este minuscul ajungi sa fii maniac fara intentie :D Insa detalierea trebuie facuta cu masura. Eu inca mai am de lucru la aspecte cat se poate de "macro" ale dioramei si nu prea imi permit sa aloc mult timp unor chestii care abia se vad, in timp ce stau cu muntii despaduriti :x