automatizare pe Marklin - intrebari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

interzis

Active Member
13 Noiembrie 2009
165
0
Arad
LOCATION
Arad
Salut trenulisti,

Vreau sa fac un fel de automatizare care sa ma lase sa rulez 2-3 trenuri simultan si care sa functioneze in asa fel incat acele trenuri sa fie "politicoase", adica sa nu se urce unele peste altele. :)

Traseul il am deocamdata cu 6 macaze. O sa pun si o poza cu el dar ptr moment nu e relevant.

Ce intrebari am eu.
Nu stiu cum e mai bine, mai eficient, sa proiectez "schema" de automatizare. Adica, sa controlez manual macazele si automatizarea sa se bazeze pe o logica de "citire" a pozitiei trenurilor pe traseu (ceva gen feedback module) si prin introducerea de module de franare automata inaintea macazelor (semnalelor)
Am testat pana acum un modul de franare si se pare ca merge.
http://www.marklin-users.net/html/digital/DIbreakmodule.html
Prin separarea sinelor (marklin) pot realiza relativ simplu functia de feedback si sa controlez astfel semnalele si implicit modulele de franare, in functie de pozitia macazelor si starea linie (libera sau ocupata).

Ce nu imi place la aceasta varianta e ca daca pe sina am un vagon (care va raporta ca linia e ocupata) atunci nu voi putea sa intru cu loko la el ca sa il iau de acolo. Schema s-ar preta mai degraba la cateva trenuri "standard" care sa nu se prea modifice.
Sau sa introduc niste comutatoare prin care sa setez anumite tronsoane sa functioneze in regim "normal", controlabil automat de starea semnalelor si feedbackului, sau in regim "manevra" unde se va ignora semnalul si ocuparea liniei.
Cred ca ar fi o varianta acceptabila si din cauza faptului ca si in realitate exista "piticii" de manevra.

Alta buba pe care o vad la niveul asta (doar proiectez inca) este faptul ca un tren care merge "cu spatele" va autobloca sina. Adica, vagonul din fata va intra pe segmentul de sina liber si prin scurtul pe care il va face intre sine (vagon marklin) va schimba automat semnalul pe rosu, semnal la care lokomotiva nu a ajuns inca.
La fel, ma gandesc ca un tren nu merge cu spatele decat la "manevra" si si buba asta ar fi rezolvabila acceptabil prin acel comutator normal/manevra.

Cea mai mare problema este ca modulul de franare va frana si un tren care vine din sens invers semnalului si pe care teoretic trebuie sa-l ignore. Cu modulul asta simplu chestia asta nu se intampla si trenul se opreste. Va trebui sa folosesc module de frnare de tip "Oneway" de la bogobit.de sau sa imbunatatesc cumva modulul asta si sa se auto-dezactiveze cand un tren vine din sens invers (cred ca se poate face cu vreo 2 relee si inca ceva piese pe acolo). Inca nu am gasit o solutie ieftina ptr asta.

Tinand cont ca in varianta asta ar fi destule inconveniente si multe fire trase (inca nu ma apuc de diorama ca nu am spatiu), ma intreb daca nu ar trebui sa abordez altfel "automatizarea" sau sa trec cumva pe decodoare specializate si controllere (scumpe) de genul Central Station sau PC (nu prea as vrea sa bag un PC)

Cred ca nu v-am plictisit. :)

Multumesc ptr atentie,
Seba
 
Foarte ciudata faza asta cu ocuparea sinei. Pe de o parte in realitate ocuparea unei sine se detecteaza exact asa cum ai scris tu: prin detectarea unui scurtcircuit intre cele doua sine. Vad ca tu la acest scurt blochezi detot blocul si locomotiva nu mai “intra” pe blocul respectiv… chestia ar fi cam asa. De obicei pe sina se monteaza niste senzori care citesc adresa locomotivei. In functie de adresa locomotivei cand treci peste senzorii astia poti sa depasesti sau nu senzorul respectiv… ciudat nu ?poti sa creezi o regula de genul : daca locomotiva x trece peste senzorul, y blocheaza blocul, altfel nu il bloca…. Sau poti sa creezi o regula de acest fel pe pc. In softurile preaminunate gen trainscontroller.

La capitolul central station sau pc e foarte dificil de facut o alegere. Pretul softului complet e cam cat pretul unei centrale, ramane de vazut cine stie sa faca mai multe chestii. Eu mizez pe calculator.
 
interesanta faza cu senzorii care citesc adresa loko. imi poti da mai multe detalii, te rog?

o sa fac un desen cu "schema" la care m-am gandit eu dar nu am nici un soft ptr asa ceva asa ca o sa il fac cu mana.

la ce te referi cand zici ca blochez de tot blocul? atunci cand exista vagon pe linie? si linia apare ca fiind raportata?
daca da, atunci... da, nu am facut decat cateva segmente pe care sa detectez situatia liniei. mai exact, fiecare traseu dintre 2 macaze. s-ar putea imparti in mai multe sub-blocuri dar cred ca ma complic.

ideea era ca o loko care sta in semnal sa primeasca semnal verde doar atunci cand linia pana la urmatorul semnal este libera. samd...

ma apuc sa fac schema "pe curat" :)

tnx
 
deci: prin semnul de bec sunt desenate semnalele. cu 2 fire catre releu si un fir la masa. masa fiind una din sine, cea neintrerupta.

comutatoarele de macaz, A si B, mai au un alt rand de contacte ptr actionarea macazelor, aici am reprezentat doar randul de contacte folosit ptr citirea starii liniei

inaintea fiecarui semnal e cate o sageata care indica sensul in care semnalul va terbui sa actioneze. tot la fiecare sageata este si cate un modul de franare comandat de in paralel cu semnalul.

nu am desenat decat schema ptr citirea semnalelor de intrare in statie si care citeste doar cele doua linii din statie. ideea de baza.

scenarii:
1. ambele linii sunt libere (ma refer la liniile de sus, din "gara"). deci circuitul nu se inchide si indiferent de pozitia macazelor semnalele de intrare vor fi verzi.

2. linia de sus e ocupata si macazul A e pus pe pozitia 1. situatia asta alimenteaza releul aferent semnalului din stanga si-l comuta pe rosu, activand simultan si modulul de franare.
daca macazul B ramane pe pozitie "sus" atunci si semnalul din dreapta va fi rosu.

3. se comuta macazul A pe pozitia 2. linia 2 nefiind ocupata, semnalul din stanga se face verde si trenul pleaca (tren care vine din stanga).

4. simmilar ptr semnalul din dreapta, si pozitia macazului.


am dezvoltat oarecum schema si ptr traseul complet insa o am pe tot felul de ciorne si e cam unreadable.

pareri?

tnx


alt offtopic: ce soft mai simplu de folosit ptr desenarea de scheme electronice stiti? tnx again
 
Mai era o solutie, dar pentru analogic, sa vad daca gasesc pe undeva documentatie.
Era vorba de portiuni relativ mici de sina izolate (cateva traverse, cat sa nu se simta lipsa de curent, dar indeajuns de mult incat sa se sesizeze scurtul), conectate la un integrat sau un montaj cu tranzistoare si/sau tiristoare.
 
m-am gandit si eu la sectiuni mici care doar sa dea comanda insa ma complic prea mult ca va fi un impuls la ocupare si alt impuls la eliberarea liniei. ma rog, nu ar fi chiar asa mare complicatia insa eu am plecat de la premiza ca un semnal verde trebuie sa asigure linia libera cel putin pana la urmatorul semnal, deci citirea sa se faca pe tot parcursul.

imi pare interesanta insa chestia de care a zis sogard_2003 despre senzorii care citesc adresa de loko.

tnx
 
ca sa te complic mai mult :D: daca vrei sa faci semaforizare ca in romania (trei culori cunosc pe lume), atunci in principiu:
- galben - urmatorul bloc e liber, urmatorul semnal este rosu
- verde - cel putin urmatoarele 2 blocuri sunt libere

daca vrei sa faci si intrare/iesire in abatere deja incepe sa cam doara capul
am stat si am citit tot regulamentul de instructie feroviara si in principiu cam stiu cum stau lucrurile si-ti pot raspunde la intrebari, dar se complica logica de circuite destul de tare

sau daca faci bicolor, doar cu rosu si verde, atunci e relativ simplu pe partea de semnale, la verde treci si la rosu stop
 
da, mai imi aduc si eu aminte cate ceva, ca am lucrat la CFR vreo 3 ani, prin 90.
pot face destul de simplu semnalizarea pe 3 culori insa la un numar mare de semnale voi avea prea multe fire si relee. si practic as obtine acelasi lucru (rulaj trenuri). si doar ptr o culoare in plus... nu cred ca merita. cel putin ptr moment. :)

inca nu am tendinte de respectat realitatea. nici macar de diorama nu cred ca o sa ma apuc prea curand.

la ce imi trebuie mie acum, ptr 6 macaze, si nu cred ca vor fi mai mult de 10 vreodata... cred ca imi ajunge. dar mai stii? :)

ce inca ma streseaza si nu am avut timp sa gasesc o solutie, faza cu venitul din spate. atunci cand un semnal e pe rosu dar un tren vine din spatele lui si trebuie sa treaca. aici ma mai zbat inca sa gasesc o solutie. cu plecare de la schema mentionata anterior sau chiar alta dar nu foarte complicata ca mi-a cam trecut cheful de facut cablaje... :)

tnx
 
Sincer sa fiu nu stiu exact ce face fiecare din cele 3 sine la marklin, asa ca o sa incerc sa raspund pentru standard de 2 sine (roco, piko, etc):
o solutie ar fi sa combini dcc cu dc, adica in spatiul de franare sa ai un curent dc (analog) orientat invers fata de sensul de miscare al locomotive
- partea buna e ca va functiona cum vrei tu
- partea nashpa e ca trecand de la dcc la dc iti trebuie in primul rand decodor care sa stie de franare la curent analog contrar
- doi - o sa ai posibile probleme la faruri & stuff, pentru ca deja pe bucla de franare nu mai esti digital
- trei - tare mi-e ca va trebui sa pornesti locomotiva de mana (oricum trebuie sa ai un releu in paralel cu semaforul, care atunci cand se face verde sa comute de pe analog pe digital; nu stiu sigur daca mai porneste sau nu de una singura, oricum cred ca depinde de decodor)
deci clar nu e cea mai buna solutie, dar mai facem brainstorming si poate iese ceva
 
aaaa.... parca nu as combina dcc cu marklin.

la marklin cele doua sine sunt puse in scurt, la fel si rotile loko si vagoane iar prin separare as da curent ptr loko cu toate functiile necesare doar printr-o singura sina, cealalta fiind ptr feedback.
 
se pare ca am reusit sa modific modulul de franare astfel incat sa actioneze doar intr-un sens (in sensul de licru al semnalului) si sa lase trenurile ce vin "din spate" sa treaca fara oprire.

modificarea se bazeaza pe faptul ca atunci cand semnalul este pe rosu, se speculeaza scurtul facut de patina intre segmentul normal si segmentul stop. (doar in cazul in care loko vine din sens opus).
scurtul aplica alimentare releului RL1 (compus de fapt din 2 relee deoarece aveam nevoie de 3 randuri de contacte).
RL1 se autoalimenteaza dupa scurtul intre stop si normal.
in acelasi timp comuta si segmentul FRANARE si-l alimenteaza normal.
al treilea rand de contacte al RL1 comuta segmentul TRANSFER astfel incat atunci cand patina lokomotivei ajunge sa faca scurt intre FRANARE si TRANSFER sa se alimenteze de fapt RL2 care reseteaza RL1 si repune in circuit initial segmentul TRANSFER.

am alimentat releele direct din sine, nu am facut circuit separat, ptr ca montajul e doar de test.

dar se pare ca functioneaza. :)

o sa caut si niste relee de format mic si sa incerc sa-l construiesc direct in terasamentul de la marklin

schema AICI
 
Din lipsa de timp nu prea am mai intrat pe forum.
Sunt bucuros ca mai exista un colectionar Marklin pe aici.
Pentru actionarea macazelor Central Station este solutia ideala, este interesanta si ideea cu MS. Eu am avut MS dar nu am incercat sa vad daca functioneaza. Mai este si solutia Control Box, dar presupune mai mule fire. Marklin a anuntat MS 2 care, spun ei, poate controla 256 accesorii.

Pentru sina ocupata, cea mai simpla solutie este intreuperea legaturii intre cele doua sine, sfint este insa decodorul S88 impreuna cu relee reed si magneti.

In masura timpilui am sa pun niste scheme. Totul depinde de cit de mult esti dispus sa investesti, si cit de comod esti.

Adrian
 
inca nu ma consider colectionar Marklin, sper insa sa devin unul :)
multumesc!

da, as lua si eu CS si S88 insa nici fondurile nu ma lasa sa ma desfasor cum as vrea... :(

deocamdata ma gandeam la varianta cu un controlbox ptr macaze doar iar ptr sina ocupata si oprirea la macaze sa fac singur modulele, dupa ideile de mai sus.

se pare insa ca va trebui sa ma hotarasc la un traseu initial pe care sa incep sa-l dezvolt totusi pe o diorama. numarul mare de fire ar face imposibil montajul tuturor modulelor pe covorul din sufragerie.

referitor la modificarea modulului de oprire in semnal, ca sa functioneze "oneway". va mai trebui putin "periat", probabil cu niste condensatori mai mari pe relee, ptr ca la viteza foarte mica de deplasare a loko face mici probleme la trecerea loko pe segmentul TRANSFER.
in afara de asta nu am vazut alte "bug-uri".
probabil daca va avea cineva timp si chef sa-l testeze in varianta "oneway"...

tnx
 
Am scanat cateva pagini din "Electrical Manual" de la Marklin.















Poate te ajuta.
Bafta!
Acest manual este al lui dadrian. Multumim pe aceasta cale pentru sprijin!
 
salut din nou,

sunt inca in teste si incercari de a obtine tot felul de "automatizari" dar am o problema pentru care inca nu mi-a venit nici o idee.

as vrea sa stiu daca se poate face un modul care doar sa reduca viteza trenului pe anumite zone dar fara sa-l opreasca, cum ar fi zonele cu restrictie de viteza. locomotivele sunt digitale, AC.

vreo idee?

tnx,
Seba