Diorama suspendata

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Salutare,

Am pus acest topic aici, pt ca nu stiam exact unde sal incadrez, sper sa fie bine.
Pana de curand idea constructiei unei diorama intr-o camera de bloc(3x3.5m) parea aproape imposibila. In cele din urma mia venit o idee destul de buna pe care vreau sa o aplic. Din start scara spre care m-am indreptat a fost N, cu al sau raport de aproape 2:1 fata de HO.
Singurul spatiu aproape nefolosit dintr-o asemenea camera era cel de deasupra patului.
Asa ca inentionez sa construiesc o diorama in acea zona care sa fie suspendata de tavan prin 4 corzi (colturile). Pe diorama vor fi 4 motorase (motoare) cu reductor care vor urca si cobora intreaga diorama in functie de nevoi. Un chip si 4 senzori de nivel, vor asigura urcare si coborarea in siguranta a dioramei (inclinare, socuri).
Spatiul util pe care am ajuns astfel sa il am pentru diorama este de 250x120cm. Considerabil pentru scara N. Greutatea toatla pe care o estimez la intreaga diorama este in jurul a 100kg. Blatul pe care vreau sa il folosesc ar fi o placa de OSB, iar ca sa nu se deformeze voi face o rama cu intarituri din profil L.

Astept sfaturi pentru cei care au mai construit diorame si sau ivit de probleme prinvind greutatea, deformarea, sau altele.
Si daca aveti idee de unde as putea sa achizitionez motoarele impreuna cu reductoarele.
 
Salut,
este o idee interesanta.
Primul lucru pe care as vrea sa ti-l spun este sa ai grija la conditiile de siguranta, 100 kg este o sarcina destul de mare (pentru un ansamblu mobil, caci pentru un corp de mobila prins de perete cu dibluri nu ar fi mare lucru), asa ca mare grija la dimensionarea sistemelor de fixare si antrenare.

Am o singura intrebare: de ce sa complici intreaga constructie prin folosirea unor motoare de antrenare. Un sistem de acest tip se foloseste la structurile de scena de tip truss, formate din grinzi cu zabrele din aluminiu. Acolo (pentru echipamentele mai destepte) se folosesc astfel de actuatoare, dar evident sarcinile sunt mult mai mari.

Daca faci montajul din placerea de a-l construi este ok, daca vrei sa-l realizezi doar cu scopul functional al deplasarii pe verticala eu as face altfel (este doar un sfat, ia-l ca atare): fiind vorba despre o sarcina mai mica, dar mai ales o distanta mica de deplasare (camera are 2.5 m inaltime de regula, se scade inaltimea patului si cota fata de tavan pentru ca blatul se va geasi la o distanta apreciabila fata de acesta), astfel incat ramai cu o cursa de ordinul zecilor de cm, care se poate rezolva cu sisteme manuale. De exemplu antrenare cu lant, sau cu coarda otelita. Singurul dezavantaj este in acest caz faptul ca nu vei putea deplasa si pozitina singur planseta, fiind nevoie de cel putin 2 persoane.

Referitor la achizitionarea motoarelor, daca mergi pe aceasta idee initiala, cauta la firmele care vand actuatoare de diferite tipuri pentru automatizari cum ar fi portile de garaj sau diferite alte usi automate. Va trebui sa le adaptezi insa prin inlocuirea usrubului de miscare astfel incat deplasarea sa se transmita de exemplu unui lant. Mai se gasesc si vinciuri, dar cred ca sunt prea mari pentru ceea ce ai tu nevoie si ar avea si un impact vizual cam dubios intr-o camera obisnuita.
O solutie care imi vine in minte este aceea de plasare a doua rigle metalice pe tavan de aceeasi dimeniune si paralele cu alte doua rigle (pe latime) plasate pe planseta ta. Acestea ar contribui si la o rigidizare suplimentara a structurii din lemn, precum si la evitarea unorr torsiuni nedorite.

Repet insa supradimensioneaza toate prinderile, pentru ca atunci cand intervine factorul uman (adica stai sub constructia respectiva) in tehnica se folosesc coeficienti supraunitari de siguranta de valori ma mari. De exemplu daca ochimetric, din experienta, sau din calcul ar reiesi o prindere suficienta in 4 dibluri de 8 mm pe tavan, foloseste dibluri de 10, in numar mai mare, pentru ca mai ales la bloc structurile pot lucra in timp. De asemenea planseta, daca o antrenezi de exemplu cu lant, foloseste niste piedici sau lanturi fixe suplimentare, astfel incat aceasta sa fie asigurata.

Oricum, bafta.
 
Salutare,

Interesanta idee.....la ceva de genul asta m-am gandit si eu, trebuie sa recunosc... insa costurile sunt destul de semnificative. Cheltuiala depaseste, zic eu, 2 lok bune si cateva garnituri pentru ele....si in final am negociat cu asociatii mei(familia) ca diorama sa faca parte din mobilier care va fi in continua infrumusetare. Normal ca pana va arata intr-un fel, nevasta-mea ma bodogane....

Vis-a-vis de greutate....cred ca totusi estimarea ta la cele 100 kg. este cam fantezista....doar nu o sa pui pietre de munte sa arate ca un munte...foloseste tehnica de pe forum si cu siguranta nu vei depasi, zic eu, 50-60 kg.

Daca tot te hotarasti la sistemul "agatare din tavan", va trebui sa o faci sa arate intr-un fel si dedesubt, astfel cand vei dormi si tu(ca vei avea mare nevoie la un moment dat :D ) sa ai o vedere acceptabila....si binenteles sa nu scapi din vedere si asigurarea dioramei la cadere.....

In rest daca ne vin ideei, cu siguranta le vei avea aici....

Succes si bafta....si sa ne tii la curent.
 
Ideea lui ludmila este buna, daca spatiul de deasupra patului (pe perete ma refer)iti permite, poti construi un sistem mai complicat putin, ca un dulap suprapozabil (cu prindere pe perete), care il loc de usa va avea placa ta de rulare.

Si aici insa te vei lovi de probleme specifice, in primul rand dimensiunea, nici la un dulap vertical o astfel de usa nu este o jucarie, iar accesul in partea din spate va fi mai dificil datorita mecanismelor foarfece sau altor sisteme care trebuie folosite la basculare.

Masa placii va fi mare, dimensiunea de 2500 mm este una impresionanta, mai ales ca sistemul trebuie bine rigidizat.
Daca o sa am ceva sfaturi concrete, in functie de directia pe care o sa mergi, o sa le scriu aici.
 
Salutare,

Ideea este interesanta si merita explorata in conditiile unui apartament de bloc!

As veni insa cu niste sugestii:
Intai, problema sigurantei este esentiala, de aceea cred ca ar trebui inceput de la un sistem de suporti metalici fixati solid in plafon si in perete, (imi imaginez niste cadre din teava patrata de otel, fixate in perete si in tavan cu conexpanduri) care sa "opreasca" diorama la inaltimea ei maxima si care sa fie prevazute cu un sistem de "zavoare"care sa permita fixarea in deplina siguranta a dioramei acolo.

Deci atunci cand diorama este sus, ea este fixata pe acele cadre metalice cu un sistem de fixare bine pus la punct. Sugerez inclusiv controlul dimensionarii acelor elemente de asigurare catre cineva priceput in asemenea calcule, fiindca este viata unor fiinte umane in joc altfel!

Apoi, pentru faza coborarii dioramei de la locul de repaos, exista mai multe mijloace de a face asta. Cele patru fire pe care se coboara diorama pot fi legate intr-un sistem "diferential". Nu mi-am pus pana acum problema unui sistem diferential cu PATRU fire care sa transleze in spatiu un plan mereu paralel cu el insusi, insa toti arhitectii sau cei care lucreaza in proiectare cunosc un asemenea sistem diferential cu DOUA fire care transleaza o linie tinand-o mereu paralela cu ea insasi. Am si eu un asemenea sistem pe planseta de langa mine (desi nu-l mai folosesc decat ocazional fiindca acum desenez cu ajutorul computerului!)

Sistemul respectiv foloseste doua fire, doi scripeti si o lama de teu a desena linii paralele. Nu cred ca ar fi foarte dificil de adaptat acest sistem pentru patru fire, pastrand principiul. Atunci diorama ar fi mereu paralela cu solul si n-ar mai fi nevoie decat de un mijloc de a cobori diorama "din ceruri" in conditii de siguranta.

Revenind insa la ideea de siguranta, poate ca ar fi mai bine sa nu apelezi deloc la cabluri, oricat de rezistente ar fi acestea. Stii foarte bine ca un cablu, chiar si cele de la lift, au un numar limitat de actionari dupa care firele respective se rup si cablul trebuie inlocuit. Poate un lant ar fi mai de incredere?

Daca e s-o luam pe drumul acesta, mai degraba cred ca ar fi bine sa adopti o idee atinsa de stageexp mai sus: el vorbeste despre sisteme de actionare cu lant sau cu surub. Pornind de la ce-a spus el, mi-as imagina un sistem care sa se bazeze pe patru bare filetate, groase de circa 12 mm, amplasate in cele patru colturi ale dioramei.

Acum incearca sa-ti imaginezi fie ca aceste patru bare se rotesc simultan in suportii lor printr-un sistem de angrenaje, si in felul acesta se "infileteaza" in patru piulite fixe amplasate in colturile dioramei, fie, ca alternativa, barele sunt fixe iar cele patru piulite sunt facute sa se roteasca prin intermediul unor roti dintate amplasate sub diorama. Pastrand principiul, acest sistem ar putea sa functioneze fie manual, fie actionat electric. Avantajul ar fi ca in orice situatie diorama ar fi paralela cu solul (paralelismul este dat de sistemul de angrenare care asigura rotirea simultana) iar daca apare vreo defectiune, diorama e pur si simplu "oprita" la locul respectiv de suruburi dar este asigurata acolo.

Ca dezavantaj al sistemului, imi pot imagina ca acele suruburi lungi trebuie sa fie absolut drepte, orice excentricitate ducand la blocaje. De asemenea, ca sa functioneze bine sistemul suruburile ar trebui sa fie unse cu vaselina, deci ar trebui conceput un sistem in care acesta sa fie ascuns undeva unde in mod normal sa nu-ti permita sa atingi accidental surubul ...in special cand dormi! :D
 
Ideea cu suruburi ar fi buna in principiu, eu am sugerat inlocuirea lor cu lanturi, pentru ca daca se doreste a cobora placa la o distanta mica fata de sol, inseamna ca suruburile vor fi lungi , deci incomode pentru utilizarea patului de sub macheta. Exista riscul sa dai cu "freza" de ele, lucru cam incomod :D .

Trebuie sa gasim un optim intre nivelul de siguranta si cel estetic, pentru ca nu prea da bine in camera prezenta unor echipamente mecanice grosiere. Oricum pentru a obtine o astfel de miscare de translatie pe verticala, din punct de vedere mecanic, concluzionand, avem cateva posibilitati: cilindrii hidraulici (nu i-as utiliza), mecanism cu surub piulita (discutabil dar posibil), mecanism cu lant (de studiat), mecanism cu cabluri (necesita precautie in exploatare si mentenanta regulata si este destul de dificila prinderea).

Mi-a mai venit o idee: renuntarea la sistemul de deplasare, adica existenta a doua pozitii fixe, una spre tavan cu un sistem descris de victorian, rigid si sigur in care planseta sta "in repaus" si una la sol, sau ma rog deasupra patului, unde planseta se poate sprijini la randul ei pe picioare demontabile sau rabatabile.

Dezavantajul ar fi in aceasta situatie aceeasi necesitate de a manevra intreaga constructie de catre cel putin doua persoane (destul de fortoase la lungimea de 2500 mm).
 
Va multumesc pentru raspunsurile date. Voi studia mai atent in continuare si alternativele prezentate de voi.

Cateva detalii despre macheta. Voi avea 2 nivele de activitate. Unul subteran de vreo 15 cm inaltime unde v-a fi un triaj, ocupand aproape toata suprafata utila. ( 2 paci rotative pt locomotive, capeti de linie pt depozitare garnituri, o bucla in 8 pt intoarcere din mers a trenurilor, 2 decuplatoare pt cuple).
Sub nivelul acesta subteran va fi inca 8-10cm partea cu modulele electronica. Intentionez o automatizare completa a machetei.
Nivelul vizibil va fi o zona muntoasa care v-a avea cam 30-35cm inaltime.
Inaltimea totala in jur de 70cm.

La ideea cu rabatarea cred ca voi renunta destul de repede. Ar trebui ca tot materialul rulant sa fie luat jos de pe macheta si repus inapoi de fiecare data. Si dupa cunostintele mele, imi pare mai complicat contruirea partii mecanice pt. un asamblu atat de mare.
Cea cu tijele filetate cred ca va pica si ea. Problema majora este ca vor ramane tijele pana la nivelul patului pentru pozitia machetei sus.

Am ales 4 motoare pentru a mentine planul paralel din mai multe motive. Centrul de greutate al machetei nu va fi fix. Pe masura ce se construieste pe ea centrul se poate deplasa, la fel si materialul rulant poate ramane mai mult intro parte. In plus voi putea urca macheta pana la 10cm de tavan.

Cele 4 motoare vreau sa le pun pe nivelul subteran. Folosirea lanturilor ar asigura un plus de siguranta, insa imi place si ideea de a utiliza corzi de alpinism. Oricum voi monta un sistem de siguranta pt. pozitia machetei sus, sub forma de L cu tije prinse de tavan si de perete. Ramane sa studiez si ideea cu lanturi vs. coarda sau chiar cablu.
 
Vei avea o diorama in care va si mai dificila contructia blatului si mult mai spectaculoas acest sistem decat diorama in sine :) Fara sa incerc sa te demoralizez, ideea e extraordinar de ambitioasa. nu stiu cum ai negociat cu sotia/prietena dar daca ea exista si a acceptat asa ceva te iubeste mult :)
Eu personal nu as putea dormi cu asa ceva deasupra patului.
Nu ar fi mai simplu si evident mai safe sa faci ceva sub pat ? la fel cum sunt paturi cu sertare mari pe role sa iti faci la comanda un pat (cred ca iesi cam tot acolo la pret cu tot mecanismul pentru ridicare) in care sub el, sa fie un unic sertar mare de 140 x 200 (sau cat are patul) si care sa-l tragi afara cand lucrezi diorama. E adevarat ca vei fi mai limitat la inaltime dar parca impactul asupra camerei nu e chiar asa de mare
 
Din fericire (sau nu :p ) inca sunt singur, asa ca nu a trebuit sa negociez aceste aspecte cu nimeni. Da la inceput ma speriat gandul de a avea desupra capului o ghilotina de 100kg. Dar dezbatand problema mai mult am ajuns sa prind incredere si sa incerc sa caut elemente de siguranta cat mai bune.
 
salut,
Tu vrei sa ridici macheta cu tot cu trenulete?
Te intreb, deoarece, dupa parerea mea este aproape imposibil ca urcarea/coborarea machetei sa fie atat de lina incat sa nu deraieze nimic pe acolo (mai ales la scara N). In momentul in care te apuci de treaba, trebuie sa ai certitudinea ca va functiona impecabil pentru a nu deraia nimic si pentru a nu te trezi cu ea in cap. Deasemenea, daca stai la bloc, inaltimea camerei este de maxim 260 cm. ori 260-70 = 190 cm. Daca mai lasi 10 cm din tavan pana pe cel mai inalt punct de pe macheta, deja ai ajuns la 180 cm. S-ar putea sa dai cu capul in ea. Asta unu la mana; doi la mana, eu nu as sta cu asa ceva deasupra capului, sincer.

Nu vreau sa te descurajez. Si eu ma gandesc la o macheta, dar rabatabila. Am un plan de bataie, insa momentan in lipseste timpul necesar si un tamplar care sa stie sa lucreze si lemn si PAL. Eu voi pozitiona macheta in sufragerie, asa ca va trebui sa arate profi in momentul in care va sta rabatata;asta e conditia impusa de nevasta.
 
ludmila a spus:
sau o poti face rabatabila,deasupra unei canapele,sa se plieze pe un perete si pe spate sa faci o imitatie de mobila,ca un dulap,ceva,(cu manere ptr.usi).cred ca te costa mai putin,si este mai sigura.
Marian.

...simplu,sigur si estetic
 
Ar mai fi o solutie, si e chiar mai simpla: in loc sa amplasezi diorama deasupra patului, ai putea incerca sa faci invers: adica patul sa fie deasupra si diorama dedesubt!

Ce ar insemna asta? Practic, diorama ar trebui limitata la lungimea dintre picioarele patului, se aseaza pe niste rotite si ...poate fi "trasa afara" de acolo la nevoie. Chiar manual, fara motorase, fara complicatii etc...

In atare situatie ar fi mult mai simplu de lasat trenurile pe diorama atunci cand ea nu este in uz, fiindca poti s-o tragi incet de sub pat astfel incat sa nu deranjezi nimic de pe ea.

Ar trebui doar sa gandesti elementul de mobilier respectiv, cu patul deasupra, ca o "cutie" compacta. In mod normal diorama va fi incorporata in aceasta "cutie" fiind astfel ferita de praf, chestie deloc de neglijat pentru un modelist atent cu pasiunea sa!

Evident, ar fi un pat mai inalt decat unul obisnuit, fiindca ar fi nevoie de cei 70 cm ai dioramei PLUS grosimea saltelei, dar dezavantajul nu este major. In definitiv exista si paturi suprapuse, care sunt amplasate la inaltime mai mare! In schimb ai avea avantajul evident al unui pat-diorama! Think about! ;-)
 
andreiul a spus:
.... Si eu ma gandesc la o macheta, dar rabatabila. Am un plan de bataie, insa momentan in lipseste timpul necesar si un tamplar care sa stie sa lucreze si lemn si PAL. Eu voi pozitiona macheta in sufragerie, asa ca va trebui sa arate profi in momentul in care va sta rabatata;asta e conditia impusa de nevasta.

:p mai frate....stii sa masori?stii sa tai?da-l draq de tamplar,dai peste vreunul pus pe imbogatit
peste noapte,dupa bunul obicei romanesc,de te rupe la pozanar si iti mai face si treaba de rahat.
faci cu manutele matale,ca lemnul nu musca :D si bagi si lovelele la pusculita.daca vrei asistenta
de la distanta, stau la dispozitiune

nah! ca imi dadui in petec :evil:

:cafea:
 
nah! ca imi dadui in petec

:D :D :D

Adevar graiesti, Cosmine! Decat sa te lasi pe mana "mesterilor" astora de doi bani, mai bine-ti faci singur, si macar ai satisfactia sa vezi ceva iesit si prin stradania proprie, si cu iconomie de parale!
 
mare economie.cel mai indicat loc pentru cumparat material lemnos este un depozit pentru lemn
si produse derivate.in magazinele de bricolaj este mult mai scump.preferabil este sa se cumpere la dimensiunea
oferita la vanzare(de exemplu,sipca de 3x3 cm la 2,70 m)taierea se poate face dupa,acasa,cu un pic
de efort sau nu(cine are ferestrau pendular s-a scos).daca la depozit debitarea este gratuita,e numai bine,insa nu cred.
 
Materialul in magazinele cu pricina este foarte scump, asa cum spune cosmin78 pentru ca se importa din Franta si Elvetia ca de aia exportam noi busteni :D . Exista lemn pe piata sau la diferite tamplarii sau alti comersanti, atentie insa sa aiba o calitate acceptabila, sa fie suficient de uscat.

Pentru taiere depinde de scop. Taietrui mici se pot efectua cu un pendular sau cu un circular de mana, la care se monteaza un adaptor. Pentru taieturi mari este insa indispensabil un circular "adevarat" de masa, pentru ca altfel nu or sa iasa ok. Pentru un blat de macheta, daca lungimea nu este foarte mare, se poate incerca solutia home made. Atentie, pentru osb sunt firme care asigura taierea gratuita a placii.

Referitor la placa rabatabila, ideea a picat, este vorba despre circuite pe mai multe nivele, care evident ar contribui la o profunzime mult prea mare chiar in situatia in care pe sine nu se gaseste material rulant. Solutia descrisa cu patul deasupra este geniala dupa parerea mea, este o idee simpla dar foarte buna (la care evident nu m-am gandit), camerele de copii adoptand-o cu succes.

Si cum modelistii sunt niste copii mai mari :D .
 
Radu161 a spus:
Si pentru ca diorama este mai lunga decat patul, se poate face patul suspendat. (daca situatia o permite :D )

:D

Se ajunge la hamac.
Lasand gluma, se poate ajunge la o structura pe picioare din lemn natur, cum sunt modelele de care vorbeam. Deci practic placa nu va fi limitata in lungime.
 
Nu-s de ce va atrage asa mult ideea cu macheta sub pat :)
Ar trebui sa reduc mult din suprafa, ceva de genu 1x1.80m fata de 1.2x2.5m cat as putea deasupra.
Patul e util sa fie mai jos nu la inaltime mai mare decat normal, mai vin rupt de la munci, ma arunc in el fara frica ca sub el am chestii pretioase.
Pana acum nu am avut nevoie sa stau in picioare pe pat, cel mult in fund, asa ca spatiul de deasupra e deloc nefolosit. Macheta o sa iasa putin in afara intr-o parte dar acolo e o piesa de mobilier, tre sa fie si ceva dezavantaje.
Urmatorul pas este sa ma interesez de tipuri de motoare, preturi si eventual achizitionarea lor.
Multumesc pt idei inca odata