Colectiile lui Horia: Cum arata ITIA... inainte de Roman Diesel

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna,

autocamioanele Roman Diesel au marcat incepand cu 1972 extrem de puternic imaginea transporturilor rutiere romanesti, intr-atat de puternic incat ne este aproape imposibil azi sa imaginam cat de "colorate" erau acestea in deceniul 1960-1970.

faimoasa ITIA, Intreprindere de Transporturi Internationale Auto dispunea in anii 1960 de o flota impresionanta de vehicule de fabricatie vest-europeana: capete tractoare UNIC (Franta), Mack (SUA), Mercedes-Benz, M.A.N. si Henschel (Germania) precum si remorci frigorifice produse de diferiti fabricanti europeni (Fruehauf, Blumenhard).

iata aici o remorca Blumenhard a ITIA/Fructexport, fotografiata in anii 1960 la Paris (!!!) in fata turnului Eiffel, preluata dintr-un prospect de prezentare ITIA:


si iata si capul tractor din epoca, un Henschel HS16 varianta "intermediara":


bineinteles, am cautat sa reproduc aceste vehicule in model, pe scara mea favorita, N (1/160).

iata pentru inceput Henschel-ul din imaginea precedenta, cu semi-remorca aferenta, produse plecand de la o baza Wiking; la cap tractor am folosit partea frontala de la un camion Arnold, cu faruri creeatie personala, la fel ca si toate inscriptiile:




am mai facut o varianta de Henschel, decorand doar cabina originala Wiking si cupland-o cu o semi-remorca de alt tip, de productie Fruehauf (din pacate, nu detin drepturi asupra pozei originale)


un alt vehicul este un cap tractor MB cu "cabina dreapta" in versiunea 1964-1967 si semi-remorca inchisa; capul tractor a supravietuit pana in anii 1980, l-am vazut des in fundul unei curti de pe strada Slatineanu din Bucuresti... nu stiu ce s-a intamplat cu el dupa aceea.


si iata inca o data cele trei vehicule diferite:


sper sa va placa ;-)
 
Salut Horia,

faine rau camioanele! Pe cand iti faci o autobaza anii 1960? Vezi poza "Die Geschwindigkeit der Romania Fahrzeuge" Sau un mic depozit langa calea ferata :D

Vezi cum faci si te prezinti luna viitoare cu cele pe H0, nu vreu sa plec de la Nurnberg cu mana goala.

Daca UNIC nu sunt, ai gasit cumva Mack?
 
buna Florin,

poza la care te referi este o reclama a fabricantului de semi-remorci Blumenhard, in ea se vad cam 30 de Henschel-uri HS16 si tot atatea semi-remorci frigorifice ale ITIA... un parc auto din care azi n-a mai ramas absolut nici cea mai mica urma!

pentru Nürnberg, azi am pus prima piatra la temelie... sper sa mai adunam pana atunci ;-)

din cate stiu, au fost doua "tipuri" de Mack-uri: o parte din tractoarele UNIC Izo aveau motorizare Mack (deci erau cunoscute ca Mack de soferi) si se pare ca au existat si cel putin doua Mack autentice, cu cabina retrasa...

pe unde mai gasim poze cu asa ceva?
 
buna Dorel,

cand vorbeam de Mack-uri cu cabina retrasa, vorbeam de ITIA Bucuresti... poate ca au fost mai multe decat ma gandeam.

este incredibil, cum s-a sters istoria ITA / ITIA din anii 1950-1970: am avut camioane Skoda si Tatra pe extern in anii 1950, cap-tractoare Bucegi, apoi UNIC-urile Izo, apoi Henschel HS16, Mercedes-Benz (MB 2623 probabil, erau cumparate in 1967 si abia atunci aparuse versiunea de 240cp, deci 2624), M.A.N. F8 original ca 26240 si toate au disparut fara urma... in afara de un MB L3500 cu cutie inchisa, care a supravietuit la casa de comenzi a CC al PCR pana in 1989 si acel MB 2623 din curtea de pe strada Slatineanu...
 
buna Dorel,

in 1972 s-a cumparat licenta M.A.N. si pesemne ca atunci a inceput inzestrarea ITIA cu Roman Diesel.

in 1974-75 Henschel-urile si MB-urile inca circulau pe autostrazile Europei, asa o arata pozele pe care le am la dispozitie; cum durata de viata activa a unui cap tractor pe vremea aceea rar depasea 7-8 ani, pesemne ca prin 1976-77 se terminase cu ele.

este ciudat ca nu a supravietuit pana azi nici macar unul...
 
buna,

la FREMO mi s-a facut remarca (absolut adevarata) ca pe soselele mele nu circula decat autocamioane din anii 1970 romanesti, asa ca in colectia mea au mai aparut si alti "frati" din Europa de Est din acea epoca (mai precis 1975-1985).

de precizat de la inceput ca e vorba de autocamioane si autotrenuri care circula in Vest, asa ca respecta regula Uniunii Transportatorilor Rutieri cu 8 CP / tona, deci "Bucegi", "Csepel", Skoda", "IFA", "Jelcz" si fratii lor sunt excluse din start.

de precizat de asemenea, toate modelele sunt absolut autentice (realizate dupa fotografii de epoca) si sunt evident pe scara N (1/160) adica in general mai scurte decat chibritul lui Kestrel :D
oglinzile retrovizoare sunt contributia amicului Gerd Gehrmann (FKS Modellbau) caruia ii multumesc pe aceasta cale!

mai intai, iata cateva masini de la Deutrans din DDR (ITIA lor); pentru inceput, un Magirus D310 SZ frigorific din 1976:





urmeaza un MB NG ("Neue Generation", a inlocuit in 1973 generatia LP), aici o versiune autotren cu remorca de prin 1982 (din 1978 VEB Deutrans a devenit combinat popular):




apoi ceva mai recent, un SZ Mercedes-Benz NG din 1984 cu siloz Spitzer:


 
de la vecinii maghiari, care pe vremea aceea circulau mai mult cu Ràba (licenta MAN si apoi DAF), iata un MB NG din 1985 SZ frigorific:



spre comparatie, iata cum circula Hungarocamion acum:




si de la marele vecin din rasarit un Kamaz cu cabina scurta (raritate, insa a existat si asa ceva in trafic international):

 
si ca sa incheiem, inca o data "romanii nostrii":

Henschel-ul cu remorca frigorifica:




si diverse variante de Mercedes-Benz LP:






sper sa va placa "jucariile" mele de 7cm lungime ;-)
 
Buna,

Am primit de la Horia ultima creeatie a sa, si anume un ansamblu cap tractor - semiremorca Roman Diesel / ITIA din anii 1980 pe scara N.
Horia a folosit pentru capul tractor un kit-stererolitiografie (STL, imprimanta 3D) al firmei EtchIT (www.etchit.de) pe care l-a modificat ca sa semene cu modelul Roman Diesel 19.256 DFS din anii 1980 (modificari la cabina, sasiu scurtat, roti noi axa fata/spate, filtre de aer, etc.)
Odata modelul vopsit si asamblat, s-au adaugat oglinzile retrovizoare si stergatoarele de parbriz.

Intrucat Horia inca nu primise la inceput grilele de radiator din fotodecupaje "Roman Diesel", pe o parte din poze camionul apare cu grile "MAN".

Semiremorca este o constructie personala pe baza Wiking, modificata astfel incat sa arate ca cele produse de Automecanica Medias.

In fotografii modelul apare alaturi de doua Roman Diesel 7.135 pe baza Littke, unul cu cutie inchisa (va deveni "Transcom") si unul ca autoutilitara / gunoiera. Intrucat modelele pe baza Littke sunt echipate cu Faller Car-System, ele sunt mai inalte.

Vopsirea este terminata, va urma inscriptionarea ca "ITIA". Numerele de circulatie si placile TIR au fost deja aplicate.

In ultima fotografie Horia a incercat sa imite o scena din Romania anilor 1980 - cu nelipsitele Dacii 1300L (modele Gabor) si chiar si una de patrula a Militiei.

Sper sa va placa - acum nimeni nu mai poate spune ca exista modele pe scara H0 fara echivalent si la N.



[

 
Salut. Esti cam off topic.
Nu am prea auzit de rarită’ţi la scă’ri sub H0, nici tt .
Pune un anunt la vânză’ri cumpă’ră’ri, deschide si un topic nou dar într.o secţiune a forumului tone se potriveşte.

Ar fi interesant un topic de tipul material rulant non feroviar românesc la scă’ri mici

toate bune
 
Buna,
De unde pot cumpă’ra Dacii la scara N şi la ce preţ?!?
Poze mai detaliate se poate?

O forumula de salutare la inceput si la sfarsit ar fi fost de dorit, insa daca dorinta de a cumpara ceva e asa mare, ce sa-i faci... :D

Iata situl producatorului:
http://www.gabor-modellbau.de/

Masinile pe scara N, inclusiv Dacii (ca Dacia 1200 asa cum se exportau in DDR):
http://www.gabor-modellbau.de/NewFiles/FrameN.html

Masinile pe TT, inclusiv aceleasi Dacii:
http://www.gabor-modellbau.de/NewFiles/FrameTT.html

@Bogdan
Nu am prea auzit de rarită’ţi la scă’ri sub H0, nici tt .

Modelele Gabor nu sunt raritati, nici pe TT si nici pe N. Numai ca nu le poti cumpara de oriunde. :D

material rulant non feroviar românesc
Presupun ca vrei sa spui autovehicule...
 
Buna ziua

saru mana frumos! Informatiile Dvs sunt de mare ajutor. Si prin material rulant non feroviar ma refeream in principal la autovehicule dar si la motociclete, biciclete, carute poate...

Oricum multumesc pentru link(uri)

PS: Ati vrut sa spuneti Dacia 1100 sau Dacia 1300? Ca 1200 nu cred ca a existat... ;-) Am vazut ca cei de la Gabor nu prea le au cu indicativele, dar Relault 12 a fost Dacia 1300 ;-)
 
Buna,

In Germania Democrata Dacia se vindea in versiunile Dacia 1200 (50CP SAE) si 1300L (54CP SAE). La ei a existat o Dacia 1200, chiar eu le-am vazut inca in circulatie sau restaurate. 8)
 
Cele vandute in Romania erau "refuzate" la export, de regula. Astfel au fost comercializate in tara si versiunea SPORT cu motor sub 1200 cmc.
 
Buna,

Prima data am intalnit pe strada in Germania Democrata o Dacia pe care scria "1200" si pe vremea aceea am crezut ca si-a decorat-o altfel proprietarul. Abia dupa aceea am citit mai multe si am aflat ca 1200 chiar a existat pe acolo.

In Romania nu am vazut niciodata 1200, numai 1300, 1300L si foarte rar 1300LS.

De "inventiile" anilor 1980 precum 1310 sau 1410 s.a.m.d. nu vorbesc.