Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

VEB Plasticart

Prezentari automobile, avioane, vapoare, etc.

Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Vin Ian 15, 2010 4:01 pm

Episodul 7

Iliushin IL 62 scara 1/100

In cazul meu,de aici a pornit totul.Nu o sa uit ca aveam 5 ani si tatal meu mi-a adus acest model pe care l-am construit impreuna.
Se gaseste destul de frecvent pe ebay la preturi intre 25-50-60 euro,functie de box-art.
Este un model mediu ca si calitate a detalierii.Unii modelisti au avut surpriza sa gaseasca in anii 86-90 TU 154 in cutii de IL 62 si invers.Box-arturile fiind foarte asemanatoare in acea perioada(avind in comun si uritenia,as zice eu),e normal ca "doamnele" DDR-iste de la ambalare sa mai dea chix.

Modelul a fost produs intre 1965 si 1989 si la fel ca in cazul multor produse Plasticart,reproduce un prototip,avind inmatricularea CCCP-06156.

Originalul ,CCCP-06156,a zburat pentru prima data in 1963 si impreuna cu Vickers VC 10 au fost singurele avioane comerciale cu patru reactoare,cite doua conjugate pe o nacela.IL 62 a fost dezvoltat pentru a inlocui turbopropulsorul long range cu elici duble TU 114.
De la intrarea in serviciu operativ in 1967 si pina la finalul productiei in 1995 s-au construit 292 aeronave care au servit atit scopurilor civile din 42 companii cit si celor militare.
Multe IL 62,mai ales foste Interflug au devenit piese de muzeu in Cehia,Germania,Austria,Cuba sau China.
Unul dintre aceste exemplare,Interflug DDR-SEG are o istorie cu final destul de ciudat,dar frumos.
La 23 octombrie 1989,acest IL 62 este aterizat intentionat pe o pasune linga Stölln/Rhinow intr-o operatiune dificila si foarte riscanta dar si faimoasa.Din fericire nu s-a intimplat nici un accident ,avionul devenind muzeu pentru comemorarea lui Otto Lilienthal.Aeronava-muzeu a fost botezata "Lady Agnes" ,dupa numele sotiei lui Lilienthal.

Primul boxart s-a produs din 1965 pina in 1968 iar macheta se livra doar cu decaluri Aeroflot CCCP-06156(R.Wimmer,A.Goethe):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Alte "bunatati" care se mai gaseau in cutie:
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Al doilea box-art se produce intre 1968-1987si e conceput de Reich.Incep sa apara si decaluri Interflug care tot pe sistem "oua Kinder" difera ca inmatriculare de la cutie la cutie.Puteai gasi DM sau DDR-SEA,SEB,SEC,SED,SEG,SEM,SEH etc.Ca sa fie treaba clara,pe la mijlocul anilor 80 erau coli de decaluri cu mai multe inmatriculari in aceeasi cutie.(colectie prsonala si A.Goethe,R Wimmer):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Al treilea box-art,care seamana mult cu cel de la TU-154 s-a produs pina in 1989(R Wimmer)
[Link Removed for Guests]
Dupa cum vedeti,pe cutie e Aeroflot,in cutie e Interflug.Cool!

Dupa 1990,s-a livrat sub brand-ul Playfix Kits(R Wimmer):
[Link Removed for Guests]

Mai apoi,ADP Master Modell face un alt box-art si apar si alte inmatriculari,se pare ca si LOT(R Wimmer,A Goethe)
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Iata si imagini cu modelul pe care l-am construit eu:
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Spor si multumiri:

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

sandy

P.S.Acuma,ca ma dor ochii de atita stat pe ecran,ma duc sa iau si io o techila,nea Bogdane :grin:
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Mar Ian 19, 2010 2:58 pm

Episodul 8

Jakovlev Jak 24 P scara 1/100

A fost produs de Plasticart intre 1968-1991.

Desi are numeroase detalii,in special nituri,e considerata o macheta slaba,in special din cauza problemelor de la geamuri la care se adauga "cireasa de pe tort":nu are interior, decit in cabina pilotilor.Altfel este un proiect interesant pentru modelisti.
Se gaseste pe ebay foarte frecvent,semn ca s-a fabricat intr-un numar mare,insa entuziasmul hobby-istilor a fost destul de mic.

Acest elicopter,in aceasta versiune,nu s-a fabricat niciodata.S-ar fi vrut sa fie un derivat din Jak 24,pentru pasageri si,desi prototipul a fost expus in 1961,nu a zburat.
Dezvoltat de biroul Jakovlev,Jak 24 "Horse" a decolat pentru prima data in 1952.Chiar daca Jakovlev nu era specialist in elicoptere,biroul sau a primit misiunea de a dezvolta un elicopter cu rotoare in tandem, care sa fie folosit in scopuri de transport militar si sa il inlocuiasca pe Mil Mi-4.
In 1958,varianta Jak 24 U ,imbunatatita, putea sa transporte 40 de militari sau 3500 kg inclusiv 2 GAZ 69 sau arme anti-tanc.
Varianta 24 A este varianta civila si se spune ca nici nu a fost fabricat. Jak 24 P ar fi fost o imbunatatire a lui 24 A si ar fi trebuit sa poata transporta 39 persoane.
Cum n-a transportat nici o persoana, niciodata, acesta o fi motivul pentru care si macheta are interiorul gol :))
Datorita slabelor calitati dar si datorita faptului ca functia de transport a fost preluata cu succes de Mil Mi-6,elicopterul s-a fabricat in numar mic, unii spun 40, altii spun 100 de bucati.

Daca a fost doar o himera,oare de ce s-or fi incapatinat Plasticart sa-l faca intr-un numar asa de mare?

Primul box-art a fost produs intre 1968-1970.Cutia nu are semnatura si se crede ca nu ii apartine lui Reich.Tot in aceasta perioda,cutia poarta celebrul "Schlangenlogo"-Logo-ul cu sarpe(R Wimmer si A Goethe):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Observati fundalul pe care se afla elicopterul:blocuri in constructie,macarale,avint revolutionar....

Din 1970 pina in 1978 este produs al doilea box-art,de data asta sigur desenat de Reich.Acum,in loc de privelistea idilica muncitoreasca din fundal,apare cladirea Universitatii Lomonosov, un simbol al Moscovei comuniste precum si niste persoane bine imbracate care asteapta sa urce in aeronava.
Cum muncitorii nu se plimbau asa,tam-nisam cu elicopterul iar intelectualii aveau soarta pe care o aveau in comunism,ma gindesc la faptul ca Reich ar fi ilustrat niste politruci dar la bascalie.Cum altfel se explica faptul ca ,in timp ce elicopterul aterizeaza, se apropie chiar sub el ,nestingerit, un grup de oameni.Pai,sintem in gara?Astia n-au auzit de norme de tranfer?Si cum de nu le trintea aerul din rotoare palariile cit colo?.(R Wimmer):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Al treilea box-art se produce din 1978 pina in 1987.Mi se pare total anost si reprezinta un Jak 24 P care nu stim sigur cu ce se indeletniceste(colectia personala):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Al patrulea e produs din 1987 pina in 1991 si arata oribil iar poza e de-a dreptul deprimanta:
[Link Removed for Guests]

In ultimii ani Plasticart ,modelul Jak 24 P apare sub brandurile Master Model si NU-BEE iar mai apoi e produs si de polonezii de la Wojar(R Wimmer):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Observati ca la versiunea NU-BEE scrie"Assault Helicopter" dar e desenat un elicopter de persoane.Fain!
Si ca totul sa fie perfect, dupa decaluri, elicopterul "stim" ca a fost inmatriculat Aeroflot dar...n-avea numar:))).
Eu inteleg ca transporta mari mahari dar chiar si Ceausecu avea numar la masina

Si iata si citeva imagini cu modelul construit de mine.M-am chinuit destul de mult cu el mai ales ca imagini cu originalul.....nu sint:
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

enjoy:
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Mie Ian 20, 2010 5:09 pm

Episodul 9

Mercure 1/100 Air Inter

Oare cum au facut Plasticart de s-au concentrat fie pe prototipuri,fie pe avioane destinate falimentului?
Mercure este unul dintre acele proiecte care desi nu a fost rau a sucombat relativ repede.

Macheta,de calitate medie spre "neinspirata"-as zice eu- a fost produsa intre 1975-1991 si se gaseste din belsug pe ebay,la un pret relativ ok.
Are gravura in relief iar partile se potrivesc destul de bine ceea ce atesta faptul ca matrita e de productie mai recenta,nu ca IL 18 care parca a facut tratament cu Botox.

In 1967,cu ajutorul guvernului francez,Marcel Dassault ,cunoscut prin creatiile sale cu destinatie militara,ca Mystere sau Mirage, a decis sa proiecteze o aeronava civila-Mercure 100- care sa fie un competitor pentru Boeing 737.
Dassault ii da acest nume pentru ca dorea ca avionul sa poarte numele unei zeitati grecesti si Mercur era singurul zeu reprezentat in arta cu un fel de aripioare la picioare.
Prototipul zboara pentru prima data in 1971 dar,desi putea transporta mai multi pasageri decit B 737 avea o autonomie de zbor mica,de numai 1700 km ceea ce nu il propunea pentru zboruri transatlantice.
Acest motiv,devalorizarea dolarului precum si criza petrolului la nivel mondial din 1973 au determinat ca prea putine companii aeriene sa fie interesate de Mercure 100.
Pina la urma,singurii care au pus avionul la treaba a fost compania Air Inter,o structura semiprivata care va deveni ulterior parte din Air France.
In total,intre 1971 si 1975 s-au fabricat 10 bucati iar unul dintre cele doua prototipuri a fost restructurat si vindut si el.
Dassault dorea sa ia un imprumut si a incercat sa propuna proiectul Mercure 200,dar fara succes,statul fiind reticent la o noua aventura de acest gen.


Dupa cum aratam,Mercure de la Plasticart s-a produs din 1975,anul in care s-a oprit productia originalului.Mie mi se pare ca o urmari cu asemenea precizie proiecte perdante e si asta o arta.
Decalurile sint gresite.In loc de F-WTMD(care nu a existat) trebuia sa fie F-BTMD,inmatricularea celui de-al doilea prototip.

Macheta a avut putine box-arturi.Putine si urite:
Primul s-a produs intre 1975 si 1987 si nu cred ca e al lui Reich.Acesta nu avea obiceiul sa foloseasca acuarela pe fond umed pentru difuzie,asa cum e pe fundal(colectie personala):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Al doilea a fost produs intre 1987-1990.Autorul e cu siguranta un idiot,din moment ce a reusit sa uniformizeze toate cutiile.Pe vremea cind se mai gaseau pe la noi ,pe timpul lui Ceausescu,in magazine era doar un bec chior si era usor sa incurci o cutie de Mercure de acest gen cu alta asemanatoare de la SU-7 sau Mi 10 K sau chiar cu un "Nu te supara frate" sau un "Scrabble"
Ca sa nu mai zic de poza.Cred ca a facut-o Hansi,baiatul contabilei de la Plasticart a doua zi dupa ce s-a imbatat cu "Apoldauer Brau" la circiuma "Zum Barkas",cu un aparat Smena cu obiectivul spart,legat la ochi,cu ochelari de soare si o punga neagra de 1DM pe cap.( colectie R Wimmer):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
In 1991 se distribuie sub brandul Master Model:(R Wimmer):
[Link Removed for Guests]

Modelul pe care l-am construit eu:
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Toate bune,

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
PDI
Mesaje: 896
Membru din: Sâm Feb 27, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de PDI » Dum Ian 24, 2010 3:44 pm

Cred ca toti modelistii am trecut prin faza "avioane", ca tot machete si ceva de lipit erau, nu? E drept, putini am transformat placerea de moment a copilariei intr-o pasiune, un hobby adevarat si sa ajungem al nivelul lui Sandy.
Zgandarit de amicul Amiel, mi-am amintit si eu de ceva reminiscente ale acelor vremuri... Asa ca vizita acestuia a inceput cu "dezgroparea" relicvelor din casa...

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

...cum si sticla aia goala era...tot o relicva, am avut grija sa nu mai apara in poze (decat dupa ce o umple Amiel :-P )

[Link Removed for Guests]

Cum pe aici nu prea zaceau multe, am schimbat locatia in pivnita la mama..

.. a trebuit intai sa dezgropam...

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests][Link Removed for Guests]

...si, am gasit cate ceva!

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

..in final, Amiel a "zburat" un IL18..

[Link Removed for Guests]

...si un Boeing 727, dar la ala nici n'am apucat sa-i fac poza....sa am si io amintire.. :-(
Acum cand ma gandesc, parca primul Tu144 avea alta cutie...da' io; "BR23, BR23..."

Dupa plecarea amicu;lui, am mai gasit cate ceva, e drept, nu VEB PLASTICART...

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

Asta ce'o fi?

[Link Removed for Guests]

...abia dupa prospect mi-am dat seama

[Link Removed for Guests]


...si am ramas la TRENURI! :wink:


PDI
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Dum Ian 24, 2010 8:27 pm

Salutare,
Fata de 99 % din populatia ex-Plasticarta,ale tale se pare ca au avut o soarta foarte buna! :aplauze: :aplauze: :aplauze:
Vad lucruri care ma emotioneaza si pe mine care le am in dublu sau triplu exemplar 8)
Mi-1 excelent pastrat in primul box-art,Tu 144 in al doilea,un TU 114 care pate fi facut sa arate bine,Comet 4 cu o inmatriculare mai rara....
Chiar si un Iak 3 de productie sovietica.
Alea albastre erau ploneze,colectia Mikro si cel specificat cred ca e un PZL sau Potez.
In poza asta sint excesiv de curios ce e avionul ala bimotor argintiu din partea suparioara a pozei, cu dom ca de U-boot,ca nu e Plasticart...

[Link Removed for Guests]

Il-18 arata foarte bine!

In ceea ce-l priveste pe Amiel,dupa ce am povestit vreo 30 min la telefon alaltaseara,imi dau seama ca ca cam incurcat-o....
I-am promis sprijin si,desi l-am prevenit ca mai nou creditele la banca se dau greu,el nu:"Plasticart,Plasticart!!!"

Inainte,deci!
Toate bune,
sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
PDI
Mesaje: 896
Membru din: Sâm Feb 27, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de PDI » Lun Ian 25, 2010 9:28 am

Salut Sandy!

Candva toate zaceau intr-un cufar ( ca in filmele cu pirati) dar cum erau puse cam gramada am gasit metoda pe care o vezi de depozitare a lor. In felul asta, intradevar, s-au pastrat destul de bine.

[Link Removed for Guests]

Bazdagania e un elicopter ( sau giropter?) elicea de sub el apartinandu-i. Sincer nu stiu cat e de adevarat ca model, mie la vremea respectiva mi-a placut pentru ca se deschid usile in spate, scara poate fi montata in pozitia coborata si... arata total neconventional.

PDI
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Lun Ian 25, 2010 10:11 am

Salutare PDI,

Am avut si eu bazdagania aia, dar eram destul de mic si n-am reusit s-o montez in totalitate. Piesele nu se potriveau "la fix" si nici nu era un plastic foarte bun de altfel. Si pe mine ma fascina faptul ca se deschideau usile din spate. E remarcabil faptul ca al tau pare intreg... exceptand faptul ca elicea e separata de restul aeronavei.

Nu sunt sigur ca a existat cu adevarat acel aparat de zbor.

Modelul respectiv face parte dintr-o serie de modele poloneze facute toate dintr-un plastic destul de casant, argintiu. Un real avantaj, in perioada aia in care nu aveai nici un fel de vopsea cu care sa vopsesti plasticul sa para aluminiu (modelele Plasticart cu vopsea argintie au aparut un pic mai tarziu).

Singurele mele supravietuitoare din seria poloneza sunt un Mig-15 si un Saunders-Roe SR 53, un model care m-a incantat prin faptul ca era vopsit argintiu din fabrica! (din pacate, in ziua de azi o simpla cautare pe Google confirma faptul ca modelul respectiv nu era argintiu, ci gri)

Mai tin minte un "contratorpilor" ce mi se parea cu totul deosebit fiindca era printre putinele machete de nave existente.
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Ian 25, 2010 10:19 am

victorian scrie:
Modelul respectiv face parte dintr-o serie de modele poloneze facute toate dintr-un plastic destul de casant, argintiu. Un real avantaj, in perioada aia in care nu aveai nici un fel de vopsea cu care sa vopsesti plasticul sa para aluminiu (modelele Plasticart cu vopsea argintie au aparut un pic mai tarziu).
Lac argintiu pentru sobe - ai uitat de el ? :mrgreen:
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
PDI
Mesaje: 896
Membru din: Sâm Feb 27, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de PDI » Lun Ian 25, 2010 11:07 am

CORECT! Eu l-am folosit la greu! ....urmarile se vad si astazi! :grin:

PDI
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Vin Ian 29, 2010 12:35 pm

Episodul 10

L-60 "Brygadyr" scara 1/100

Fain nume,"Brygadyr"!Te duce cu gindul la recolte,avint socialist,grane auri......
L-60 este cel mai mic model produs de Plasticart in scara 1/100.E simplu,fara prea multe detalii,nu ca originalul ar fi fost mai complicat.
El vine in culoarea argintie,ceea ce necesita vopsire,daca vrei sa arate ca pe cutie.Dintre minusuri-bechia este disproportionat de mare.
Modelul s-a produs din 1963 pina in 1991,apoi firma poloneza Wojar l-a reeditat si ea insa nu pot sa estimez pina cind.

Aero L 60 este un avion de constructie cehoslovaca si a fost construit intr-un numar de 273 de bucati intre 1953-1960.
Prototipul a zburat in 1953 dar era submotorizat asa ca s-au facut modificari iar in 1954 zboara cel de-al doilea prototip.
L-60 este un avion usor de tip STOL(Short Take off and Landing) si seamana cumplit de tare cu Fiesler" Storch " Fi 156 care la rindul sau a fost produs in Cehoslovacia dupa razboi sub numele de K 65.Practic,L-60 a fost conceput ca sa il inlocuiasca pe K-65.
L-60 a fost folosit intensiv in Europa de Est dar si in tari ca Argentina,Arabia sau China ca avion de observatie,transporturi de marfuri usoare,pentru unele misiuni militare,stropirea recoltelor,ambulanta aeriana,tractare planoare.
L-60 cu inmatriculare Interflug DM-SID se pare ca a folosit pentru transportul bagajelor pierdute de aceasta companie.
Variantele L-60 S si SF,cu motoare in stea de 260-cp de tip Ivchenko AI-14R au fost produse de polonezii de la PZL.

Primul boxart este din 1963 pina in 1968 si vine livrat cu decaluri pentru inmatricularea DM-SID Deutsche Lufthansa,pe albastru(R Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Observati faptul ca pe prospect este sigla si inscriptia "Lufthansa Modellbaukasten" asa ca si la IL 14,AN-2,Aero 45 sau IL 18 din acea perioada.Practic,"Deutsche Lufthansa" este viitorul Interflug dar in vremurile alea RDG-istii nu isi dadeau seama cam cit or fi de comunisti.

Din 1968 pina in 1970 se produce al doilea boxart,de data aceasta cu decaluri Interflug pe rosu,ca deh,acum nu mai exista Deutsche Lufthansa-e prea capitalist!(A Goethe):

[Link Removed for Guests]

Iata si citeva poze comparative cu modele din prima si a doua perioada(R Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Intre 1970 si 1972,din cauza stocurilor mari,modelul nu se produce.
Al treilea boxart este produs pentru o scurta perioada,intre 1972-1974(R Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Observam aparitia unui misterios designer care se semneaza"Ho":
[Link Removed for Guests]

Al patrulea boxart este produs din 1975 pina in 1990.In cutie sint livrate decaluri pentru varianta Interflug DM-SID,pentru una militara 242 si pentru cea cehoslovaca OK-NNF(colectie personala):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Intre 1990-1991 se vinde sub brandul Master Model,mai apoi firma poloneza Wojar reediteaza modelul(R Wimmer):
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]



Modelul construit de mine arata asa:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Enjoy:
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Mar Feb 02, 2010 10:38 am

Episodul 11

Baade 152 scara 1/100 si 1/125

Este fara indoiala cea mai rara macheta produsa de Plasticart.De 2 ani,de cind urmaresc in fiecare zi ce se intimpla pe e-bay,este singurul pe care nu l-am vazut niciodata.
Sincer,mi-e cam frica sa ma gindesc cam la ce pret s-ar licita daca ar aparea dar cred ca asta nu se va mai intimpla.
Este un model construit, se pare , doar intre 1959 si 1962,deci am toate motivele sa cred ca nu se mai gaseste neconstruit decit,poate,in colectia vreunui nebun din careva colt de lume.

Interesant este faptul ca a fost produs concomitent la scarile 1/100 si 1/125.Oare de ce?

Povestea avionului original este si ea interesanta si invaluita in mister.

Baade 152,cunoscut si ca Dresden 152, VL-DDR 152 sau doar 152 este primul jet de pasageri german.
Baade vine de la numele designerului aeronavei,Brunolf Baade.Doar trei prototipuri au fost construite.

Primul,avind inmatricularea DM-ZYA,este derivat din Samoliot 150 sau Alexeiev 150,un bombardier coceput in URSS de fosti proiectanti de la Junkers,adusi ca prizonieri.
Trenul de aterizare in tandem era ceva neobisnuit pentru acea vreme,in schimb,avea cupola de sticla anterioara,pentru observatie,tipic pentru avioanele din zona est-europeana.

Primul zbor are loc in 1958 si dureaza 35 de minute.Aeronava se prabuseste insa in timpul celui de-al doilea zbor si tot echipajul moare.

Cel de-al doilea prototip,inmatriculat DM-ZYB,nu mai are cupola de sticla frontala.In plus,trenul de aterizare se afla sub motoare,impartind aceeasi consola,fapt extrem de neobisnuit ca si solutie tehnica.

Cel de-al treilea prototip,inmatriculat DM-ZYC a fost utilizat doar pentru teste la sol.

Testele de zbor pentru serviciul operativ de pasageri erau gata in 1961 si in acel moment 4 avioane erau in productie,la Dresda.Ele urmau sa echipeze compania Est-germana Deutsche Lufthansa,viitoarea "Interflug".

Brusc,guvernul RDG hotaraste oprirea nu doar a proiectului Baade 152 dar si a tuturor activitatilor de constructie aeronautica est-germana.Acest lucru s-a intimplat la presiunea sovieticilor care,pe de o parte au refuzat sa comande acest avion iar pe de alta parte doreau sa-si promoveze propriile aeronave,in speta Tu-124 care era "pe teava" in acel moment.

De atunci,est-germanii nu au mai produs pe teritoriul lor aeronave decit sporadic,sub licenta,ca in cazul IL-14.

Se spune ca in prabusirea celui de-al doilea prototip,sovieticii au dat si ei "o mina de ajutor",simtind productia aeronavei ca pe o amenintare la adresa planurilor lor.
In plus,intuind capacitatea de regenerare germana,au impus acestora si alte masuri pe termen lung cum ar fi productia de autovehicule doar cu motoare in 2 timpi sau limitarea la maximum a productiei de locomotive grele,in special diesel.
Asa se face ca RDG-ul a fost impinzit de celebrele locomotive"Taigatrommel" si "Ludmila" de provenienta ruseasca dar si de U-Boot-ul romanesc produs la uzinele 23 August.

Cert este ca toate aparatele care erau in fabricatie au ajuns sa fie dezmembrate insa unul dintre ele a fost restaurat in anii '90 de EADS EFW (Elbe Flugzeugwerke GmbH) din Dresda.


Ca model,repet,nu l-am fazut niciodata "pe viu",doar in pozele lui Richard Wimmer si Arne Goethe.
Ceea ce se poate remarca este calitatea nu prea grozava a modelului insa,deh,erau alti ani si alta tehnologie.
Inmatricularea nu e nici ea corecta:DM-SCA Deutsche Lufthansa este fantezista.By the way,aceasta inmatriculare va ajunge ulterior la un Tu 134 Interflug.
Dupa cum spuneam au existat doua variante scalare si implicit doua boxarturi .Acesta e boxartul pentru 1/100:(toate pozele-colectia R.Wimmer):

[Link Removed for Guests]

Iar acesta e pentru scara 1/125:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Si citeva poze cu modelele construite,din pacate nu de catre mine:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]


Enjoy!

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]

sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Joi Feb 04, 2010 12:07 pm

Episodul 12:

Boeing 727 scara 1/100 inmatriculare Pan American N314PA

Este unul dintre cele mai frumoase si bine realizate modele de la Plasticart si a fost produs intre 1968-1991.
Are nituri,gravura in sant si respecta destul de bine proportiile originalului.Pe e-bay se gaseste foarte frecvent,semn ca a fost produs intr-un numar foarte mare.
Pentru vremea respectiva era un model super dar si concurenta era mare-l-au fabricat si Nitto (acelasi cu Otaki sau Entex Doyusha),Heller,Faller,Airfix si altele.

Povestea avionului original este,atipic pentru orientarea Plasticart,una de succes.
Boeing 727-100 este un jet trimotor produs intre 1963-1984 intr-un numar impresionant de exemplare: 1832! Dintre acestea ,peste 600 sint si azi in serviciu operativ.
Boeing 727 este un mediu curier care a fost creat pentru a inlocui modelul 707,un cvadrimotor de mare succes la vremea sa.B 727 a mai avut si o varianta marita,B 727-200.
In general a fost utilizat de operatori americani,ca United, Eastern Air Lines şi American Airlines dar si de multe alte companii din lume.
Singura tara din blocul comunist care a optat pentru aceasta aeronava a fost Yugoslavia ,a carei companie JAT a avut concomitent si acest model dar si concurentul sau direct,Tupolev TU-154.
Modelul cu inmatricularea N314PA a fost construit in 1965 si a functionat in cadrul companiei Pan American pina in 1976 cind a trecut la compania Alaskan si capata inmatricularea N314AS.
A fost dezmembrat in 1985.

In cutia modelului Plasticart vin decaluri de calitate ok chiar si dupa 20-30 de ani si poti opta intre inmatriculare "Pan American" sau "Pan Am" deci,oricum nu e mare diferenta.

Primul boxart este produs din 1968 pina in 1973 si se pare ca e desenat de Reich:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Din 1973 pina in 1987 se produce al doilea boxart care e un fel de face-lift al primului (colectia personala si R Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

din 1987 pina in 1990 este prezent celebrul boxart cu poza de groaza:(r Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

In 1991 este comercializat sub brandul "Playfix Kits" ,in doua variante de boxart sau NU-BEE fie sub "Master Model" sau reeditat de Dahlmann (R Wimmer):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Iar acesta e modelul construit de mine,folosind pentru partea inferioara vopsele Alclad:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Spor!


[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]


sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2781
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Dum Feb 07, 2010 1:56 pm

In fiecare zi, in drum spre serviciu trec pe langa un Boeing 727 si nu pot sa nu-mi amintesc de fiecare data clipa in care am vazut pe Otopeni, undeva in 1990-1991 aterizarea unui charter Pan Am, in vopsirea clasica a companiei, escortat apoi, asa cum era traditia perioadei, de la pista la terminal de un TAB al armatei.

Revenind la macheta, in "buna" traditie a multor producatori de kitu-uri, acestia ingramadesc pe foaia de decaluri cam ce le trece prin cap in materie de inmatriculari, fiecare alegand sa lipeasca pe macheta cam ce-l lasa sufletul sau gradul de informare. Traditia se pastreaza si la multi producatori de kituri foarte bine cotati astazi.

Acest kit vine cu un mixt de inmatriculari, batrana inscriptie Pan American si mai noua Pan Am. Lipseste, e adevarat, ultima inmatriculare a companiei, de dinainte de faliment. Daca mai puneau si aia pe foaia de decaluri.....

Din putinele informatii pe care le am N314PA a venit in inmatricularea Pan American si cu inscriptiile Pan Am pe extradosul aripilor (lipseste complet aceasta mentiune in manualul kitu-ului). Vezi ultima poza de jos aici:

[Link Removed for Guests]

Daca se opteaza pentru inscriptia Pan Am pe fuselaj, acesta avea steagul american de pe motorul central altfel desenat (nu exista decal in cutie). Oricum ai incerca, tot nu e decat aproximativ.

In rest, ca multe din kiturile Plasticart: multe lipsuri si necesita multa munca pentru a scoate o macheta rezonabila dupa standardele de azi: hublourile exagerat de mari, lipsesc "sprancenele"de la cabina pilotilor, trenul fata fantezist, antenele exagerat de mari, toate inscriptiile supradimensionate (inscriptia cu Europa Jet e absolut monstruoasa). Spre comparatie, pasarea ar fi trebuit sa arate cam asa:

[Link Removed for Guests]

Ramane, fara echivoc, nostalgia fata de kiturile Plasticart, un 727 "aterizand si la mine" undeva prin 1988 parca. Dupa revolutie, pe baza informatiilor care ajungeau atunci la noi, am incercat sa imbunatatesc kit-ul pentru a-l aduce mai aproape de realitate. Pana la urma a ajuns sa fie canibalizat pentru alte kit-uri.

PS: Boeing 727 nu a fost niciodata construit pentru a-l inlocui pe 707, amandoua sunt contemporane, primul mic si mediu curier, al doilea lung curier. Boeing 727, ca si fratele lui sovietic Tupolev 154 sunt avioane mediu curier (nu lung curier cum e scris pe pagina precedenta), putin supramotorizate pentru a permite aterizari/decolari de pe piste mici sau aflate la altitudine. Boeingul 707 a fost inlocuit de 747, 727 oficial de 757 dar practic la nivelul multor companii de 737 cu multele lui variante sau de serii Airbus (inclusiv in cadrul Pan Am-ului).
Ultima oară modificat Lun Feb 08, 2010 8:08 am de către catalin, modificat de 2 ori în total.
All aboard !
Avatar utilizator
Mauritius
Mesaje: 427
Membru din: Lun Feb 18, 2008 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de Mauritius » Dum Feb 07, 2010 4:43 pm

catalin scrie:In fiecare zi, in drum spre serviciu trec pe langa un Boeing 727 si nu pot sa nu-mi amintesc de fiecare data clipa in care am vazut pe Otopeni, undeva in 1990-1991 aterizarea unui charter Pan Am, in vopsirea clasica a companiei,...
Spre comparatie, pasarea ar fi trebuit sa arate cam asa:

[Link Removed for Guests]
Exact asa aratau pasarile Pan-Am care aterizau pe Otopeni , de fapt in octombrie 1991 a fost vazuta pentru ultima oara in Romania si Europa celebra sigla a companiei Pan-Am.
Liniile aeriene Pan-Am fiind vandute catre compania Delta Airlines .
De fapt compania era falimentara si istoria celebrei compani Pan American se incheia in acel an .
Avatar utilizator
sandy
Mesaje: 1116
Membru din: Sâm Apr 23, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de sandy » Lun Feb 08, 2010 9:50 am

Salutare,
Catalin,iti multumesc mult pentru precizari si pentru link-uri.M-a ajutat enorm poza cu inscriptiile Pan Am de pe extrados iar astazi le voi pune pe modelul meu.
Tot stau sa ma gindesc-oare de ce in 1989 cind am construit modelul precedent(nu cel din pozele de mai sus) -am pus aceste inscriptii pe aripi si acum nu?

In ceea ce priveste modelele Plasticart pe care le construiesc eu,am pornit de la o filosofie simpla si incerc sa ma tin de ea:nu doresc sa fac o imbunatatire a modelului in sine prin regravari,adaugiri de detalii,interventii masive deoarece atunci nu ar mai fi...Plasticart.
Incerc doar sa le fac utilizind tehnologie mai noua si vopsele contemporane,pastrind lina traditionala.
Adica,incerc sa lucrez la "indulcirea bavurilor",la inchiderea nepotrivirilor cu chit Tamyia sau Plasto-Revell iar in ceea ce priveste vopsirea folosesc Alclad pentru partile inferioare ale aeronavelor sovietice sau occidentale sau nuante de gri pentru Interflug.
Toate acestea de mai sus,impreuna cu lacurile acrilice gloss si semimate erau inaccesibile sau inexistente la noi la vremea producerii acestor kituri.

In ceea ce priveste B 707 ai perfecta dreptate.
Multumesc,
sandy
Sandy-Trainsylvania Railway Club-Cluj-Napoca
Scrie răspuns

Înapoi la “Alte categorii de modele”