VEB Plasticart

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

sandy

Well-Known Member
Trenulist
23 Aprilie 2016
1.131
1
Cluj-Napoca
www.desperadocountry.ro
WEBSITE
http://www.desperadocountry.ro
LOCATION
Cluj-Napoca
PREMISE

Poate multora,mai ales celor tineri,numele de Plasticart nu le spune mare lucru insa exista un grup mare de modelisti care au construit macar o data un model produs de aceasta firma.
Mai mult de atit,copilaria si visele multora iar mai apoi evolutia ca modelist au fost influentate decisiv de Plasticart,cu acele cutii alb-albastre pe care le cautam asiduu pe rafturile magazinelor de jucarii de pe vremea comunismului.
Printre acestia ma numar si eu care,in ultima vreme obsedat fiind de a-mi reface colectia RDG-ista,am initiat o adevarata vinatoare pe e-bay pentru a le gasi.Uneori am platit sume astronomice doar pentru a cumpara aceste raritati,mai ales pe cele pe care nu le-am avut niciodata si marturisesc,demersul meu a fost insotit de o mare doza de nebunie si emotie.
Din pacate,nu toate aceste modele au fost importate in Romania,ceea ce face si mai dificila gasirea lor.
Si pentru ca prieteni sint cei care te sprijina si te inteleg atunci cind ai nevoie,colegul Bill a fost prezent linga mine tot timpul,asistind la “marea infaptuire”.
Tot acest efort ar fi fost in zadar daca nu as fi incercat sa scriu despre istoria si modelele firmei Plasticart in dorinta de a dezvalui traseul unor pionieri in ale modelismului dar si de a face o incursiune in copilaria multora dintre noi,bintuiti si acum de amintirea acelor ani.
In toata aceasta aventura am fost sprijinit de celebrii Plasticart-Guru Richard Wimmer( www.familie-wimmer.com ) si Arne Goethe (www.arnes-modellbauseite.de )cu permisiunea carora am folosit fotografii si informatii din colectiile lor personale.
Le multumesc din suflet.


UN PIC DE ISTORIE

Dupa cel de-al II-lea Razboi Mondial,administratia sovietica de ocupatie din Germania de Est hotaraste printre altele ca in Republica Democrata Germana(DDR) trebuie sa se dezvolte printre altele si intreprinderi puternice din domeniul productiei de jucarii,care sa contribuie la “educatia in spirit creator,patriotic,marxist a tinerei generatii”.
In acest fel,apar brand-uri ca Piko(initial Pico) sau Plasticart.
VEB Plasticart s-a infiintat in 1958 la Zschopau,in Vestul Germaniei de Est ca fabrica producatoare de jucarii.
VEB inseamna “Volkseigener Betrieb”,adica intreprindere de stat,mai bine zis “in proprietatea poporului”
Intre 1958-1969 denumirea a fost KVZ (Kunststoff-Verarbeitung Zschopau)
Intre 1969-1973 numele se schimba in MPKAB ("VEB Modell -und Plastspielwaren Kombinat Annaberg-Buchholz")
Din 1973 pina in 1989 devine VEB Plasticart Zschopau pentru ca pina in 1991 sa se cheme Mastermodell GmbH.Brandurile de prezentare erau Mastermodell,ADP-Mastermodell(in colaborare cu ADP-producator de machete auto mai ales la H0) si NU-BEE.
In 1993 firma falimentara Mastermodell a fost vinduta prin Treuhand(un fel de AVAS al lor ) lui Manfred Wader care relocheaza fabrica la Elterlein,Saxonia.
Astazi Plasticart nu mai produce kituri ci doar jucarii si accesorii pentru bebelusi.
Dupa inchiderea firmei,unele matrite au fost preluate de Revell,altele de o firma poloneza(azi inexistenta),Wojar.
VEB Plasticart a produs de-a lungul istoriei sale,40 de modele,majoritatea airlinere scara 1/100 dar si unele la scarile 1/50,1/87 si,in ultima perioada 1/72.Din colectia Plasticart faceau parte si nava “Vostok” la scara de 1/25 percum si naveta “Buran” cu racheta “Energia” la 1/288.
Lista completa a intregii colectii este urmatoarea:
Aero 45 1/40
An-2 1/75
An-12 1/100
An-14 1/72
An-24 1/100
Baade 152 1/100
Beriev-6 1/72
B-727-100 1/100
Caravelle 1/100
Comet-4 1/100
DC-8 1/100
Il-4 1/100
Il-14 1/87
Il-18 1/100
Il-28 1/100
Il-62 1/100
Ju-23/24 1/72
Yak-24P 1/100
Yak-40 1/100
L-60 1/100
Let-410 1/100
Mercure 1/100
Mi-1 1/100
Mi-4 1/100
Mi-6 1/87
Mi-10K 1/100
MiG-15 1/50
MiG-21 1/100
Saab J35 1/100
Su-7 1/100
Trident 1/100
Tu-2 1/100
Tu-20 1/100
Tu-104 1/100
Tu-114 1/100
Tu-134 1/100
Tu-144 1/100
Tu-154 1/100
Vostok 1/25
Energia+Buran 1/ 288

Aceste modele nu s-au produs toate in aceeasi perioada,motiv pentru care pretul lor variaza foarte mult pe e-bay,functie de numarul produs si anul opririi fabricatiei.Tendinta actuala este de crestere a preturilor iar ritmul este sustinut.
Pe de alta parte matritele au fost aceleasi,modelele nesuferind nici o imbunatatire dealungul anilor.In cel mai bun caz s-a schimbat culoarea plasticului.
La momentul inceperii acestui articol,imi lipseau Baade 52,Il 14,Il 4,Vostok si Energia-Buran dar de fapt lista de completat e mult mai mare daca avem in vedere ca box-arturile au fost si ele diferite pentru acelasi model.
Nu voi incerca sa tratez fiecare model in ordine cronologica,si voi exemplifica cu poze din colectia proprie precum si din cele ale lui R.Wimmer si A.Goethe.
Nu vor lipsi mici comentarii asupra originalului dar si a modelului.

Pentru inceput,citeva imagini cu ceea ce am reusit sa adun pe parcursul unui an si ceva:



Si iata si primele machete,realizate in cursul anului 2009.Voi reveni cu poze si comentarii la fiecare model,pe masura prezentarilor:



Astazi,primul episod:

IL-14 scara 1/87 Deutsche Lufthansa DM-SBU

E primul model produs de Plasticart si s-a fabricat intre 1958-1969.Este la scara 1/87 desi unii spun ca ar fi la 1/72.Plasticart a mai construit un IL 14 scara 1/200 cu 2 motorase insa in serie foarte limitata despre care am putine informatii.

In timpul razboiului,unele aranjamente intre rusi si americani au facut posibila construirea avionului Dakota DC-3 sub licenta in URSS sub numele de Lisunov-2(Li-2).La inceputul anilor 50 a fost inlocuit cu Iliushin 12 si 14 (derivat din 12).
IL-14 a servit in multe tari,mai ales cele comuniste,inclusiv Romania.
In RDG,unul dintre IL-14 a avut inmatricularea DM-SBA care ulterior a primit-o un Antonov 24 B.A fost construit si in Cehoslovacia sub numele Avia 14,in RDG de catre VVB Flugzeugbau iar in China sub numele de Y-6.

La ora scrierii nu am reusit sa fiu (inca) propietarul unui asemenea model,doar a unei cutii goale,cu primul box-art.
Din pacate,nu cunosc sa existe la ora asta vreo firma care sa produca acest kit din plastic ci doar din carton.La un moment dat il faceau cehii de la Miku Model ca vacuform,insa se pare ca au dat faliment.

Fisa modelului Plasticart

Producator VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Nr fabricatie 143445
Titlul produsului FLUGZEUG-MODELLBAUKASTEN IL-14
Nr.articol 5522/8
Pret 3.50 DM-DDR
Scara 1:87,pentru a fi potrivit intr-o diorama H0
Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104, IL-18, IL-14, AN-2, MIG-15, L-60, DC-8,Super Aero 45 (mai tirziu s-a numit doar Aero 45), Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4
Decaluri Pentru versiunea INTERFLUG inmatriculare DM-SBU
Informatii aditionale :Cutia si instructiunile au logo-ul “cu sarpe”( Schlangenlogo) caracteristic pina in 1969.Fuselajul,aripile si motoarele sint din plastic injectat de culoare argintie(mai tirziu alba) iar rotile si elicele negre. Pentru ferestre se livra folie transparenta iar pentru antena,fir de nylon.
Boxart: Il-14 a avut doua box-art-uri.Primul,care poarta inscriptia “Lufthansa Modellbaukasten” a fost produs intre 1958 si 1963.Pe fata cutiei apare in coltul sting semnatura” Küstler”.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura ci doar Schlangenlogo


Valoarea pe e-bay este una dintre cele mai mari.In februarie 2009 s-au achizitionat 2 bucati:unul cu 201 euro(avind defecte),celalalt cu 322 euro.
Fotografiile de mai jos provin din colectiile lui Richard Wimmer si Arne Goethe:







AERO 45 scara 1/50 Deutsche Lufthansa DM-SGA si Cehoslovacia OK-FHN,OK-FAB

Si acesta este unul dintre primele modele si a fost produs intre 1959-1978.Este la scara 1/50 desi,masuratorile reale arata ca scara ar fi 1/41.

Aero 45 este un avion de mici dimensiuni,bimotor,dezvoltat si produs in Cehoslovacia dupa WW II,mai precis din 1946.Seamana izbitor cu Siebel 204,care,la fel ca si Me-109 a fost produs si in Cehoslovacia in timpul ocupatiei germane.
Aero 45 e considerat un avion de mare succes,folosit in multe tari din Europa si din lume,inclusiv in Romania(de exemplu cu inmatricularea YR-ACR).

Desi se mai gaseste inca pe e-bay, preturile sint prohibitive.Unele licitatii s-au incheiat la 150 euro dar eu am fost mai norocos si am gasit unul mai ieftin,de curind.
La ora actuala este fabricat la 1/72 de firma Amodel,culmea,cu aceeasi inmatriculare ca la Plasticart:DM-SGA!

Plasticart a fabricat acest model in doua inmatriculari:Deutsche Lufthansa DM-SGA si cea cehoslovaca,OK-FHN.
Modelul e produs dintr-un plastic dur,argintiu si are chiar interior cu persoane!

Fisa modelului Plasticart:



Producato:VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Titlul produsului Sport- und ReiseflugzeugS u p e r A e r o 4 5(1959-1963) apoi,simplu AERO 45(pina in 1978)
Descriere instructiuni(1963-1969): Fertigungsprogramm (Programul de fabricatie.)
Avioane TU-114, TU-104,IL-62, IL-18, IL-14,AN-24, AN-2, MIG-15,MiG-21 L-60, DC-8,Comet 4,Saab J 35Super Aero 45 ,Caravelle
Elicoptere MI-1, MI-4,Mi-6,Jak 24 P

Scara:/50,real 1/41
Decaluri:pentru versiunea Deutsche Lufthansa inmatriculare DM-SGA.(pina in 1963).Pentru versiunea cehoslovaca,OK-FHN si OK-FAB
Boxart :Aero 45 a avut trei box-art-uri:primul,care poarta inscriptia” LUFTHANSA-MODELLBAUKASTEN Das moderne lehrreiche Kinderspielzeug aus Plastikmasse AERO45” poarta in coltul sting semnatura” Küstler”.Acesta a semnat box-art-urile doar pentru IL 14.Aero 45 si AN-2 Cel de-al doilea box-art a fost produs intre 1963-1969 si nu are semnatura,in schimb apare “logo-ul cu sarpe”Cel de-al treilea box-art a existat in perioada 1969-1978 si a fost realizat,se pare, de Reich.
Informatii aditionale: Macheta e produsa din plastic injectat argintiu,la fel si cupola,o noutate la Plasticart.Pilotii,pasagerii si interiorul sint produse din plastic albastru.Cutia contine un plic cu plastilina pentru lestare precum si o sticluta cu lipici.


Pozele fac parte din colectiile Richard Wimmer si Arne Goethe:







Ne vom revedea in curind cu alte modele.
Pina atunci,vizitati cu drag:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
 
@sandy: Fara rezerve, una din cele mai palpitante seriale, era postat pe cartula.ro ca vei reveni in curand si acolo am redescoperit modelele copilariei care ,
credeam atunci, aduc bucuria copilului care cara acasa cutia fina de carton ca pe o comoara.
Timpul a trecut, piata de modele kit este acum la alta valoare dar emotia acestor modele exista.
Astept sa vad vechile mele modele azi disparute in memorabilele mele mutari prin Romania .Erau Mi-4,Caravelle, Saabj-35 si Boeing Pan Am.Le astept in serial.
Nu ma abtin dar e necesar, navigati aici :


http://www.muzeuljucariilor.ro/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=54&lang=ro
Raiul copilariei trecute.Enjoy sandy, daca nu le-ai vizitat.
 
Salutare!
Montalbano,link-ul pe care l-ai pus este extraordinar.Multumesc.

Episodul 2:


Antonov 24 cara 1/100 inmatriculare Interflug DM-SBA

Interflug a operat zboruri cu aceste areonave pentru putin timp,doar intre 1965-1975,desi erau extrem de populare mai ales in tarile din blocul rasaritean.
In Romania aceste avioane au zburat pina la finele anilor '90.

Modelul propus de Plasticart a fost construit,se pare,intre 1968-1991 intr-un numar mare de exemplare ceea ce face ca pe e-bay sa poata fi gasit frecvent,la preturi rezonabile.


Fisa modelului Plasticart:
Producato:VEB KUNSTOFFVERABEITUNG ZSCHOPAU (KVZ)
Produs: AN-24 M(scara) 1: 100

Fertigungsprogramm (program de fabricatie):
Avioane:Tu 144,TU 154,TU 114,TU 104,IL 62,IL 18,IL 28,Comet 4,Caravelle,L-60,Saab J 35,MIG 21,AN-24,AN-2,DC-8,Boeing 727,IL 14,SU-7,MIG 15.
Elicoptere: Mi-1,Mi-4,Mi-6,Mi-10 K,Jak 24 P

Cutia contine piese de culoare alba,neagra(elici,roti) si argintie.
Decalurile au fost fabricate doar pentru varianta Interflug.Ciudat este faptul ca nu s-au produs si pentru varianta Aeroflot,asa cum se obisnuia.

Box-arturi:
AN-24 a avut,se pare 5 variante.
Prima varianta este cumva " de tranzitie",fiind produsa intre 1967-1973(foto colectie personala):



si e singura care are pictograma laterala pe alb,colorata:


Cel de-al doilea tip a fost produs intre 1973-1978(foto R.Wimmer)


Al treilea tip,cel mai raspindit,s-a produs intre 1978-1987(foto colectie personala):


Al patrulea box-art s-a produs intre 1986-1990(R.Wimmer)


Si,inainte de obstescul sfirsit al firmei Plasticart,s-a livrat si sub denumirea de Master-Model(R Wimmer):


A existat si o reeditare de la firma Dahlmann Modellspielwaren in Hildesheim care arata cam asa(colectie R.Wimmer):


In anul 2009 m-am apucat si eu sa construiesc modelul AN-24 desi mi-a fost greu sa ma documentez deoarece inmatricularea DM-SBA a fost redata in extrem de putine fotografii.
Se pare ca,spre deosebire de colegele de flota care aveau partea inferioara vopsita in gri deschis,aceasta aeronava era in polish-aluminium.Din acest motiv,la vopsire am folosit si eu Alclad polish aluminium,sprayat cu aerograful.
Rezultatul nu e grozav,totusi,parca e mai bine ca atunci cind eram copil:))
Voi mai face si o alta varianta de inmatriculare,probabil cubaneza,daca voi gasi decaluri:



Episodul 3

Iliushin IL-18 inmatriculare Interflug DM-STA scara 1/100

Este unul dintre cele mai dorite modele la ora actuala,ceea ce face ca valoarea sa pe e-bay sa oscileze in jurul a 100-120 euro.
Modelul este unul dintre primele produse de Plasticart,incepind cu 1960.Din pacte,productia sa a fost oprita prin 1980.
E sarac in detalii si e poate singurul model livrat fara stand de suspendare.Pentru echilibrarea greutaitii s-a livrat plastilina.

Cutia contine piese de culoare alba neagra si argintie,plastilina si un tub cu lipici precum si folie transparenta pentru geamuri.

Originalul a fost folosit ca mediu-lung curier in tarile blocului estic iar in Romania,chiar ca si avion prezidential.Interflug au folosit aceste aeronave pin prin anii 80,citeva fiind acum piese de muzeu(printre care si cel cu inmatricularea DM-STA)

Boxart:
Initial modelul s-a livrat semi-vopsit,cu albastru si cu inmatricularea estica Deutsche Lufthansa,intre 1960-1961(colectiile R Wimmer,A.Goethe):


Ulterior,modelul apare in cutia portocalie,pina in 1970 (R.Wimmer si colectia personala):


O mega-raritate(si ciudatenie) este productia limitata,in 1960 a unei inmatriculari pentru Malev.Nu vreau sa ma gindesc cam cit valoreaza azi pe e-bay:).Attila din Budapesta se pare ca e unul dintre norocosii care l-au si construit(R.Wimmer)


O alta ciudatenie e ca si cutiile diferau,functie probabil de tara unde erau exportate:


Ultimul box-art,cel clasic,a rezistat pina aproape de 1980 si este creat de Reich,cel care va desena majoritatea cutiilor Plasticart(colectie personala):


Zilele trecute am terminat si eu lucrul la modelul Plasticart IL-18.
Dupa cum spuneam,el nu vine cu stand,asa ca i-am lipit eu unul.Partea inferioara e vopsita in gri-deschis,ca la aproape toate aeronavele Interflug.
Am folosit decalurile originale care,culmea,au rezistat si s-au comportat foarte bine.


Pina atunci va recomand cu drag:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

sandy
 
@episodul 2 : Decal pentru domnul An-24 culorile Cubana

http://www.jbot.ca/aircraft/11/cubana.shtml

Si ca o picanterie, un decal Tarom Bac 1-11,
coleg de epoca cu cel de mai sus,pentru impatimiti:

http://www.jbot.ca/aircraft/17/tarom-vo.shtml

Scara decalului se face si la comanda ,c-da minima 20 USD.
 
Excelenta prezentarea, Sandy! :aplauze: :aplauze: :aplauze:

Multumesc! M-ai trimis instantaneu inapoi cu 23-24 de ani, cand ma daceam peste cap sa imi gasesc vre-o "pila" la cate un magazin de jucarii. Bineinteles ca se dadeau pe sub mana. La vremea aia as fi fost in stare sa dau orice pentru un kit al Tu 144 .

Mandria colectiei mele: Tu-2 - avea si bomba inclusa in kit :D Urma apoi Boeing-ul 727 PanAm, ca parea atat de capitalist....
 
Super , unde le-ai gasit mai ales Caravelle si celelalte sunt de nota 10 , exact cum erau vremurile de alta data cand toti banii se duceau pe aceste minunati .
Daca gasesti si un Boeing 707 a fost preferatul meu inpreuna cu Caravelle .

Din cate inteleg unele sunt chiar atat de vechi si decalurile sunt inca folosibile ?
 
Salutare,
Cu citeva mici exceptii,pe toate le-am luat de pe net.Unele au costat in limita rezonabilului,altele in schimb,m-au stors de bani.
De exemplu,in decembrie am licitat pentru un TU 104 si eu am ajuns pina la...500 euro!Norocul meu a fost ca sint unii mai dementi care au impins pretul si l-au luat cu...631 euro!
Eu de aia tot spun:don't try this at home! :p
Boeing 727 e relativ usor de gasit .Caravelle insa.....e dezastru.
De fapt valoarea lor nu consta in kit-ul propriu zis care a fost unul di bun de la inceputul productiei pina la sfirsit,fara imbunatatiri,ci in cutie,in desenul ei.
De exemplu un TU-20 cu boxart din 1989 il gasesti la maximum 20 euro pe cind unul cu boxart din 1975(rar,ce-i drept) poate ajunge la 200 euro.Inauntru e acelasi lucru.
Decalurile,in toate cazurile,au fost bune si dupa 40-45 de ani.
Iata mai jos lista cu valorile aproximative in euro de pe e-bay,in caz ca va loveste microbul :D :
Aero 45 1/40-.........75-120
An-2 1/75...............20-25
An-12 1/100............50-70
An-14 1/72...............20-25
An-24 1/100.............10-50
Baade 152 1/100.......nu l-am vazut niciodata
Beriev-6 1/72............20-40
B-727-100 1/100........10-30
Caravelle 1/100..........75-200
Comet-4 1/100............30-50
DC-8 1/100.................30-75
Il-4 1/100.....................10-20
Il-14 1/87....................300-500
Il-18 1/100...................100-130
Il-28 1/100....................10-30
Il-62 1/100.....................25-50
Ju-23/24 1/72.................25-30
Yak-24P 1/100................15-30
Yak-40 1/100...................15-30
L-60 1/100.....................10-20
Let-410 1/100................10-50
Mercure 1/100.................20-30
Mi-1 1/100......................10-20
Mi-4 1/100.......................10-20
Mi-6 1/87.........................20-40
Mi-10K 1/100...................20-30
MiG-15 1/50.....................75-250
MiG-21 1/100...................15-20
Saab J35 1/100.................10-20
Su-7 1/100........................15-30
Trident 1/100......................15-30
Tu-2 1/100..........................15-30
Tu-20 1/100........................20-220
Tu-104 1/100......................600-700
Tu-114 1/100......................100-150
Tu-134 1/100.......................20-40
Tu-144 1/100.......................10-40
Tu-154 1/100........................10-40
Vostok 1/25...........................25-50
Energia+Buran 1/ 288 ...........25-50

Spor!
s
 
La Boeing 707 ma refeream uite mai jos oferte si nu e scump deocamdata dar cine stie la cat ajunge

http://cgi.ebay.at/AIRFIX-04170-BOEING-707-Passagier-Jet-Bausatz-1-144_W0QQitemZ120400327507QQcmdZViewItemQQptZStandmodelle_Baus%C3%A4tze?hash=item1c086b3353

http://cgi.ebay.at/Boeing-707-British-Airways-1-144-Airfix-Neu-OVP_W0QQitemZ320447258289QQcmdZViewItemQQptZStandmodelle_Baus%C3%A4tze?hash=item4a9c251eb1

Microbul este si a ramas din timpuri vechi :D marea problema este spatiul in care trebuiesc tinute si apoi praful care se depune pe ele daca nu ai o vitrina corespunzatoare .

Si tot as lua un B707 si un Caravelle 8) asta doar asa de incalzire :D
 
Da ma moshu, ceva pentru galbinare n-ai sa ne dai, ca m-ai imbolnavit.

Apropos: adezivul cu care era livrat, in tubuletul ala mic argintiu, mai e bun?
 
Pentru "galbinare" bade Porteka si nu numai pentru tine,......o "relicva' ce mi-a rams in ciuda vicisnitudinilor vremii...undeva printre "inutilitati"..........



.....este un Boeing 727 si este facut de DDR-isti,fiind cumparat de mine prin 1972/73....a mai supravietuit un Suhoi bimotor de vinatoare/bombardament....restul...."au fost dar s-au terminat".Inscrisurile mai sint cele originale (brand capitalist in plin comunism,a perioadei de deschidere dupa primavara de la Praga)...tip "Abziehbild" ce se inmuiau in apa si se lipeau...mai apoi am dat cu lac incolor peste ele,dar timpul le-a ingalbenit....la fel s-a dus si argintiul de pe avion!
Sandy,felicitari si ambitie in continuare! Bafta la cautari!
Dimitrov/Daniel.
 
Episodul 4

Tupolev TU 154 scara 1/100

Modelul TU 154 a fost unul dintre cele mai longevive si a fost produs intre 1973 si 1991.Este considerat a fi unul dintre cele mai reusite,avind detalii in relief iar imbinarile realizindu-se relativ bine.

Originalul este o aeronava trijet,mediu-lung curier,dezvoltata de biroul A.N.Tupolev in anii 60 si a constituit in anii 70-80 coloana vertebrala a Aeroflot si a companiilor aeriene din inca 17 tari in care a fost exportat.
Desi intilnirile neasteptate cu solul din ultimii ani au fost tot mai dese,este considerata o productie de succes a sovieticilor.
Avionul a fost importat si de catre Romania iar Tarom care se pare ca a avut 7 bucati.
Cel cu inmatricularea YR-TPB s-a prabusit in apropierea coastelor Mauritaniei in 1980 si cu exceptia unei persoane,au supravietuit cu totii.
Povestea fascinanta a acelei aventuri probabil ca multi dintre voi au urmarit-o in mai 2009 la Antena 3 "Reporter special-Supravietuitorii" dar din pacate eu nu am mai gasit-o pentru ilustrare.

Din capul locului,modelul a avut doua variante de inmatriculare: Interflug DM-SEH si Aeroflot 85006.Ciudat si interesant e faptul ca pentru aceste doua inmatriculari au fost create box-art-uri diferite,probabil ca semn de pretuire pentru fratii sovietici.

Primele doua box-art-uri au fost lansate concomitent in 1973 si s-au produs pina in 1987 iar realizarea lor apartine lui Reich(Colectie R.Wimmer si colectia personala):




Aldoilea box-art este produs din 1987 pina in 1989(colectia personala):



In tulburii ani 1990-1991 modelul se livreaza sub brandurile Playfix kits si Model Master(R Wimmer si Aukro):


Firma poloneza Wojar dar si Dahlmann il reediteaza citiva ani mai tirziu(R Wimmer):



Iata citeva imagini din colectia R Wimmer cu acest avion construit in cele 2 variante undeva in anii 80:


Eu ma pregateam sa fac varianta Interflug insa colegul Bill mi-a facut rost de pe net de o inmatriculare Tarom,foarte rara,YR-TPC.
Decalurile nu se potrivesc la geamuri(ciudat,nu cunosc sa mai fie TU 154 1/100 produs de altcineva) asa ca le-am tot ciopirtit ca sa arate cumva.


Deoarece mai am inca doua modele neconstruite,ma gindesc ca in viitorul apropiat sa ma apuc de varianta Aeroflot.
Si,nu uitati sa-i vizitati pe cei care m-au ajutat:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
sandy
 
Episodul 5

Tupolev TU-144 scara 1/100

Tupolev 144 este o macheta destul de simpla,ca si originalul,dealtfel.Produsa din 1969 pina in 1991,TU 144 este un model relativ usor de gasit la preturi ok.
Ca model e unul relativ in regula,respectind destul de bine originalul,fiind reprodusa functional chiar articulatia anterioara a "nasului" avionului.

Proiectul unui avion supersonic de pasageri a fost publicat de sovietici in 1962 in revista Technology of the Air Transport.La scurta vreme,biroul lui Alexei Tupolev este insarcinat sa dezvolte proiectul iar la 31 decembrie 1968,prototipul cu inmatricularea 68001,ilustrat si de modelul Plasticart,face primul zbor,cu doua luni inainte de concurentul sau vest-european,Concorde.
In 1969,iunie,TU-144 poreclit si "Concordski" sparge pentru prima data bariera sonica iar in iulie,devine primul avion comercial care atinge Mach 2.
S-a discutat mult despre activitati de spionaj ale rusilor care ar fi furat planuri de la Concord.Nu voi intra in astfel de amanunte aici.
Chiar daca TU 144 si Concord seamana izbitor,exista multe deosebiri tehnice date si de faptul ca sovieticii aveau in plan folosirea avionului lor in scopuri militare.
In 1973,TU 144 cu inmatricularea 77102 se prabuseste la Paris Air Show,acest lucru dind o mare lovitura programului de dezvoltare ulterioara a avionului.
In general,s-a constatat a fi o aeronava extrem de nerentabila si cu foarte multe probleme tehnice si tehnologice.
In total s-au fabricat 16 bucati iar ultimele doua au fost dezmembrate in 2006.

Probabil ca in euforia generala din 1968,data de primul zbor al lui TU 144,marketingul Plasticart decide sa iasa pe piata rapid cu acest model,mai ales ca nu aveau un alt concurent.
Asadar,in 1969 apare primul box-art(colectia personala cu modelul chiar din 1969!):


Cel de-al doilea box-art se produce intre 1978-1987:


Cel de-al treilea e produs intre 1987-1990:


Cel de-al patrulea,sub brandul Master Model si mai apoi ADP Master Model s-a produs din 1990 pina in 1991(colectia R Wimmer):

Constructia modelului meu nu a fost foarte dificila.Dupa ce am studiat o sumedenie de poze cu inmatricularea 68001-early version,am constatat ca avionul era in intregime vopsit in alb.:



Pina la un nou episod,va invit sa vizitati:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

sandy
 
Episodul 6

Tupolev TU 134 1/100

Toti colectionarii de Plasticart sint de acord ca este cea mai buna productie a acestei firme.Pentru vremea respectiva era o macheta lucrata ingrijit,cu multe detalii,nituri,antene si chiar gravuri in sant.
Chiar si proportiile sint destul de bine respectate iar constructia nu creaza mari probleme.
E relativ usor de gasit pe ebay.
Desi sint surse care indica productia acestu model incepind cu 1963,eu personal am dubii si estimez ca an de pornire 1965.E doar o opinie personala.
Cert este ca Plasticart l-a produs pina in 1991,cind"a tras pe dreapta".
Ulterior,ADP MasterModelle continua in anii 90 fabricatia modelului in tot felul de inmatriculari.
Nu am date daca se mai face in ziua de azi.

In 1960,Nikita Hrushciov face o vizita in Franta si este impresionat de avionul Sud Aviation Caravelle.La intoarcere ,"porunceste" biroului Tupolev sa dezvolte un proiect concurent care primeste numele de TU 124 A si care zboara pentru prima data in iulie 1963.
Acesta este si motivul pentru care am indoieli ca modelul s-a fabricat din 1963.Sa se fi miscat Plasticart chiar atit de repede?
Tu 134 a fost produs in peste 800 de exemplare si a fost folosit in 42 de tari,mai ales cele comuniste.Avionul zboara si astazi dar din cauza normelor de zgomot va fi inlocuit in urmatorii ani.Ca si curiozitate,primele modele de TU 134 erau prevazute cu motoare fara inversor ceea ce facea ca aeronava sa fie una dintre putinele care foloseau parasuta de frinare.
Celebrul "bot de sticla" de la versiunile TU 134 si TU 134 A a fost inlocuit odata cu modelul TU 134 A2.

Decalurile livrate de Plasticart au avut 3 variante
CCCP 65610 Aeroflot,Interflug DM SDC si Interflug DDR SCA.Ulterior,dupa 1990 ADP a livrat in cutii si alte inmatriculari.

Urmatoarele box-art-uri s-au produs pentru TU 134( R.Wimmer si A.Goethe):

1.1963(1965-parerea mea) pina in 1972:

Initial,erau decaluri doar pentru Aeroflot desi box-art-ul era desenat de Reich cu inmatriculare Interflug.
Asa arata modelul(R Wimmer):


Ulterior,Plasticart livreaza si decaluri Interflug.(R Wimmer,A.Goethe):

Cert este ca inmatricularea DM-SDC este gresita.Ea apartine unui TU 134 AK,fara bot de sticla.Probabil ca producatorii s-au prins si au schimbat inmatricularea in DM-SCA,ceea ce e corect pentru TU 134 A.
Din 1981 inmatricularea devine DDR-SCA,deasemeni corecta.

2.1972-1988 este perioada pentru al doilea box-art.
Reich a redesenat coperta,in sensul ca a mutat avionul cu botul spre dreapta si a mai adaugat detalii.Dar,inscriptionarea DM-SDC ramine pe desen,ceea ce,repet,e total gresit.Mai ales ca in cutie erau decaluri DM-SCA si DDR-SCA(colectia personala si R.Wimmer):

In aceasta perioada se livreaza decaluri pentru Aeroflot sau Interflug pe sistem oua Kinder,fara sa stii ce-i in cutie.

3 Intre 1988-1991 avem un nou box-art:(R Wimmer)

Observati ca deja se livrau si decaluri CSA(Cehoslovacia).

4.Chiar in ultima perioada apar si alte prezentari fie ca Master Model,fie in ca ADP Master Model cu tot felul de inmatriculari(R Wimmer):


Modelul pe care l-am facut eu e inmatriculat Interflug :


Spor la treaba!
sandy


www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de
 
Dupa ce am vazut ce e aici m-am dus la bar si am dat 5 shat-uri de tequila peste cap , sincer inca nu mi-am revenit :D
 
Episodul 7

Iliushin IL 62 scara 1/100

In cazul meu,de aici a pornit totul.Nu o sa uit ca aveam 5 ani si tatal meu mi-a adus acest model pe care l-am construit impreuna.
Se gaseste destul de frecvent pe ebay la preturi intre 25-50-60 euro,functie de box-art.
Este un model mediu ca si calitate a detalierii.Unii modelisti au avut surpriza sa gaseasca in anii 86-90 TU 154 in cutii de IL 62 si invers.Box-arturile fiind foarte asemanatoare in acea perioada(avind in comun si uritenia,as zice eu),e normal ca "doamnele" DDR-iste de la ambalare sa mai dea chix.

Modelul a fost produs intre 1965 si 1989 si la fel ca in cazul multor produse Plasticart,reproduce un prototip,avind inmatricularea CCCP-06156.

Originalul ,CCCP-06156,a zburat pentru prima data in 1963 si impreuna cu Vickers VC 10 au fost singurele avioane comerciale cu patru reactoare,cite doua conjugate pe o nacela.IL 62 a fost dezvoltat pentru a inlocui turbopropulsorul long range cu elici duble TU 114.
De la intrarea in serviciu operativ in 1967 si pina la finalul productiei in 1995 s-au construit 292 aeronave care au servit atit scopurilor civile din 42 companii cit si celor militare.
Multe IL 62,mai ales foste Interflug au devenit piese de muzeu in Cehia,Germania,Austria,Cuba sau China.
Unul dintre aceste exemplare,Interflug DDR-SEG are o istorie cu final destul de ciudat,dar frumos.
La 23 octombrie 1989,acest IL 62 este aterizat intentionat pe o pasune linga Stölln/Rhinow intr-o operatiune dificila si foarte riscanta dar si faimoasa.Din fericire nu s-a intimplat nici un accident ,avionul devenind muzeu pentru comemorarea lui Otto Lilienthal.Aeronava-muzeu a fost botezata "Lady Agnes" ,dupa numele sotiei lui Lilienthal.

Primul boxart s-a produs din 1965 pina in 1968 iar macheta se livra doar cu decaluri Aeroflot CCCP-06156(R.Wimmer,A.Goethe):


Alte "bunatati" care se mai gaseau in cutie:


Al doilea box-art se produce intre 1968-1987si e conceput de Reich.Incep sa apara si decaluri Interflug care tot pe sistem "oua Kinder" difera ca inmatriculare de la cutie la cutie.Puteai gasi DM sau DDR-SEA,SEB,SEC,SED,SEG,SEM,SEH etc.Ca sa fie treaba clara,pe la mijlocul anilor 80 erau coli de decaluri cu mai multe inmatriculari in aceeasi cutie.(colectie prsonala si A.Goethe,R Wimmer):



Al treilea box-art,care seamana mult cu cel de la TU-154 s-a produs pina in 1989(R Wimmer)

Dupa cum vedeti,pe cutie e Aeroflot,in cutie e Interflug.Cool!

Dupa 1990,s-a livrat sub brand-ul Playfix Kits(R Wimmer):


Mai apoi,ADP Master Modell face un alt box-art si apar si alte inmatriculari,se pare ca si LOT(R Wimmer,A Goethe)


Iata si imagini cu modelul pe care l-am construit eu:


Spor si multumiri:

www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

sandy

P.S.Acuma,ca ma dor ochii de atita stat pe ecran,ma duc sa iau si io o techila,nea Bogdane :D
 
Episodul 8

Jakovlev Jak 24 P scara 1/100

A fost produs de Plasticart intre 1968-1991.

Desi are numeroase detalii,in special nituri,e considerata o macheta slaba,in special din cauza problemelor de la geamuri la care se adauga "cireasa de pe tort":nu are interior, decit in cabina pilotilor.Altfel este un proiect interesant pentru modelisti.
Se gaseste pe ebay foarte frecvent,semn ca s-a fabricat intr-un numar mare,insa entuziasmul hobby-istilor a fost destul de mic.

Acest elicopter,in aceasta versiune,nu s-a fabricat niciodata.S-ar fi vrut sa fie un derivat din Jak 24,pentru pasageri si,desi prototipul a fost expus in 1961,nu a zburat.
Dezvoltat de biroul Jakovlev,Jak 24 "Horse" a decolat pentru prima data in 1952.Chiar daca Jakovlev nu era specialist in elicoptere,biroul sau a primit misiunea de a dezvolta un elicopter cu rotoare in tandem, care sa fie folosit in scopuri de transport militar si sa il inlocuiasca pe Mil Mi-4.
In 1958,varianta Jak 24 U ,imbunatatita, putea sa transporte 40 de militari sau 3500 kg inclusiv 2 GAZ 69 sau arme anti-tanc.
Varianta 24 A este varianta civila si se spune ca nici nu a fost fabricat. Jak 24 P ar fi fost o imbunatatire a lui 24 A si ar fi trebuit sa poata transporta 39 persoane.
Cum n-a transportat nici o persoana, niciodata, acesta o fi motivul pentru care si macheta are interiorul gol :))
Datorita slabelor calitati dar si datorita faptului ca functia de transport a fost preluata cu succes de Mil Mi-6,elicopterul s-a fabricat in numar mic, unii spun 40, altii spun 100 de bucati.

Daca a fost doar o himera,oare de ce s-or fi incapatinat Plasticart sa-l faca intr-un numar asa de mare?

Primul box-art a fost produs intre 1968-1970.Cutia nu are semnatura si se crede ca nu ii apartine lui Reich.Tot in aceasta perioda,cutia poarta celebrul "Schlangenlogo"-Logo-ul cu sarpe(R Wimmer si A Goethe):



Observati fundalul pe care se afla elicopterul:blocuri in constructie,macarale,avint revolutionar....

Din 1970 pina in 1978 este produs al doilea box-art,de data asta sigur desenat de Reich.Acum,in loc de privelistea idilica muncitoreasca din fundal,apare cladirea Universitatii Lomonosov, un simbol al Moscovei comuniste precum si niste persoane bine imbracate care asteapta sa urce in aeronava.
Cum muncitorii nu se plimbau asa,tam-nisam cu elicopterul iar intelectualii aveau soarta pe care o aveau in comunism,ma gindesc la faptul ca Reich ar fi ilustrat niste politruci dar la bascalie.Cum altfel se explica faptul ca ,in timp ce elicopterul aterizeaza, se apropie chiar sub el ,nestingerit, un grup de oameni.Pai,sintem in gara?Astia n-au auzit de norme de tranfer?Si cum de nu le trintea aerul din rotoare palariile cit colo?.(R Wimmer):


Al treilea box-art se produce din 1978 pina in 1987.Mi se pare total anost si reprezinta un Jak 24 P care nu stim sigur cu ce se indeletniceste(colectia personala):


Al patrulea e produs din 1987 pina in 1991 si arata oribil iar poza e de-a dreptul deprimanta:


In ultimii ani Plasticart ,modelul Jak 24 P apare sub brandurile Master Model si NU-BEE iar mai apoi e produs si de polonezii de la Wojar(R Wimmer):


Observati ca la versiunea NU-BEE scrie"Assault Helicopter" dar e desenat un elicopter de persoane.Fain!
Si ca totul sa fie perfect, dupa decaluri, elicopterul "stim" ca a fost inmatriculat Aeroflot dar...n-avea numar:))).
Eu inteleg ca transporta mari mahari dar chiar si Ceausecu avea numar la masina

Si iata si citeva imagini cu modelul construit de mine.M-am chinuit destul de mult cu el mai ales ca imagini cu originalul.....nu sint:


enjoy:
www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

sandy
 
Episodul 9

Mercure 1/100 Air Inter

Oare cum au facut Plasticart de s-au concentrat fie pe prototipuri,fie pe avioane destinate falimentului?
Mercure este unul dintre acele proiecte care desi nu a fost rau a sucombat relativ repede.

Macheta,de calitate medie spre "neinspirata"-as zice eu- a fost produsa intre 1975-1991 si se gaseste din belsug pe ebay,la un pret relativ ok.
Are gravura in relief iar partile se potrivesc destul de bine ceea ce atesta faptul ca matrita e de productie mai recenta,nu ca IL 18 care parca a facut tratament cu Botox.

In 1967,cu ajutorul guvernului francez,Marcel Dassault ,cunoscut prin creatiile sale cu destinatie militara,ca Mystere sau Mirage, a decis sa proiecteze o aeronava civila-Mercure 100- care sa fie un competitor pentru Boeing 737.
Dassault ii da acest nume pentru ca dorea ca avionul sa poarte numele unei zeitati grecesti si Mercur era singurul zeu reprezentat in arta cu un fel de aripioare la picioare.
Prototipul zboara pentru prima data in 1971 dar,desi putea transporta mai multi pasageri decit B 737 avea o autonomie de zbor mica,de numai 1700 km ceea ce nu il propunea pentru zboruri transatlantice.
Acest motiv,devalorizarea dolarului precum si criza petrolului la nivel mondial din 1973 au determinat ca prea putine companii aeriene sa fie interesate de Mercure 100.
Pina la urma,singurii care au pus avionul la treaba a fost compania Air Inter,o structura semiprivata care va deveni ulterior parte din Air France.
In total,intre 1971 si 1975 s-au fabricat 10 bucati iar unul dintre cele doua prototipuri a fost restructurat si vindut si el.
Dassault dorea sa ia un imprumut si a incercat sa propuna proiectul Mercure 200,dar fara succes,statul fiind reticent la o noua aventura de acest gen.


Dupa cum aratam,Mercure de la Plasticart s-a produs din 1975,anul in care s-a oprit productia originalului.Mie mi se pare ca o urmari cu asemenea precizie proiecte perdante e si asta o arta.
Decalurile sint gresite.In loc de F-WTMD(care nu a existat) trebuia sa fie F-BTMD,inmatricularea celui de-al doilea prototip.

Macheta a avut putine box-arturi.Putine si urite:
Primul s-a produs intre 1975 si 1987 si nu cred ca e al lui Reich.Acesta nu avea obiceiul sa foloseasca acuarela pe fond umed pentru difuzie,asa cum e pe fundal(colectie personala):


Al doilea a fost produs intre 1987-1990.Autorul e cu siguranta un idiot,din moment ce a reusit sa uniformizeze toate cutiile.Pe vremea cind se mai gaseau pe la noi ,pe timpul lui Ceausescu,in magazine era doar un bec chior si era usor sa incurci o cutie de Mercure de acest gen cu alta asemanatoare de la SU-7 sau Mi 10 K sau chiar cu un "Nu te supara frate" sau un "Scrabble"
Ca sa nu mai zic de poza.Cred ca a facut-o Hansi,baiatul contabilei de la Plasticart a doua zi dupa ce s-a imbatat cu "Apoldauer Brau" la circiuma "Zum Barkas",cu un aparat Smena cu obiectivul spart,legat la ochi,cu ochelari de soare si o punga neagra de 1DM pe cap.( colectie R Wimmer):

In 1991 se distribuie sub brandul Master Model:(R Wimmer):


Modelul pe care l-am construit eu:


Toate bune,

www.familie-wimmer.com
www.arnes-modellbauseite.de

sandy
 
Cred ca toti modelistii am trecut prin faza "avioane", ca tot machete si ceva de lipit erau, nu? E drept, putini am transformat placerea de moment a copilariei intr-o pasiune, un hobby adevarat si sa ajungem al nivelul lui Sandy.
Zgandarit de amicul Amiel, mi-am amintit si eu de ceva reminiscente ale acelor vremuri... Asa ca vizita acestuia a inceput cu "dezgroparea" relicvelor din casa...





...cum si sticla aia goala era...tot o relicva, am avut grija sa nu mai apara in poze (decat dupa ce o umple Amiel :p )



Cum pe aici nu prea zaceau multe, am schimbat locatia in pivnita la mama..

.. a trebuit intai sa dezgropam...





...si, am gasit cate ceva!









..in final, Amiel a "zburat" un IL18..



...si un Boeing 727, dar la ala nici n'am apucat sa-i fac poza....sa am si io amintire.. :(
Acum cand ma gandesc, parca primul Tu144 avea alta cutie...da' io; "BR23, BR23..."

Dupa plecarea amicu;lui, am mai gasit cate ceva, e drept, nu VEB PLASTICART...





Asta ce'o fi?



...abia dupa prospect mi-am dat seama




...si am ramas la TRENURI! :wink:


PDI
 
Salutare,
Fata de 99 % din populatia ex-Plasticarta,ale tale se pare ca au avut o soarta foarte buna! :aplauze: :aplauze: :aplauze:
Vad lucruri care ma emotioneaza si pe mine care le am in dublu sau triplu exemplar 8)
Mi-1 excelent pastrat in primul box-art,Tu 144 in al doilea,un TU 114 care pate fi facut sa arate bine,Comet 4 cu o inmatriculare mai rara....
Chiar si un Iak 3 de productie sovietica.
Alea albastre erau ploneze,colectia Mikro si cel specificat cred ca e un PZL sau Potez.
In poza asta sint excesiv de curios ce e avionul ala bimotor argintiu din partea suparioara a pozei, cu dom ca de U-boot,ca nu e Plasticart...



Il-18 arata foarte bine!

In ceea ce-l priveste pe Amiel,dupa ce am povestit vreo 30 min la telefon alaltaseara,imi dau seama ca ca cam incurcat-o....
I-am promis sprijin si,desi l-am prevenit ca mai nou creditele la banca se dau greu,el nu:"Plasticart,Plasticart!!!"

Inainte,deci!
Toate bune,
sandy