Autobaza CFR161

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.858
220
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
In ultimul timp am fost inspirat de cativa pasionati sa ma ocup si de camioane la scara 1/87. Pentru ca si la acest capitol am dorit sa creez ceva romanesc, am ales sa ma apuc de gama de camioane ROMAN. Mi-a placut si ideea ca se pot folosi o serie de piese: sasiuri, cabine, etc, ce pot fi schimbate intre ele pentru a forma diverse camioane.
Pentru inceput, am ales sa fac un cap tractor. Punctul de pornire au fost ROMANurile realizate de Herpa. Mi s-a atras atentia ca sasiul facut de Herpa este mai lung decat in realitate, astfel ca primul pas a fost scurtarea lui cu aproximativ 5mm, intre axele 1 si 2. De asemenea, am facut si o simplificare a constructie: am eliminat a doua parte a sasiului, pastrand numai transmisia ca piesa separata. Cu aceasta ocazie, grinda principala a sasiului a ajuns la grosimea corecta.





De aseamea, am facut modificari si la cabina. Am eliminat motul de la partea de sus a grilei, el fiind prezent pe foarte putine camioane. Si grila a fost modificata, pentru a avea o pozitie mai apropiata de cabina. Am fost nevoit sa realizez si piese noi, cum ar fi rezervorul si filtrele de aer din spatele cabinei.
Rezultatul final:







Vedere cu partea de jos a camionului:

 
  • Like
Reacții: Michael și mrpuf
Buna Radu,

Lucrarea este interesanta, insa nu prea inteleg afirmatia:
Mi s-a atras atentia ca sasiul facut de Herpa este mai lung decat in realitate, astfel ca primul pas a fost scurtarea lui cu aproximativ 5mm, intre axele 1 si 2

Herpa produce doua sasiuri de MAN care au existat si la Roman Diesel in realitate:

Sasiu cu 3 osii pentru cap-tractor formula 6 x 4 cu ampatament total 4150mm, ampatament intre osiile 1 si 2 de 2800mm si intre osiile 2 si 3 de 1350mm - se livreaza de catre Herpa cu osiile 2 si 3 fara suspensie functionala si cu sa - prototipul real la Roman ar fi 19.215 DFS si 19.256 DFS, ambele motoare Diesel R6. Acest sasiu este perfect la scara 1/87.

Sasiu cu 3 osii pentru camion cu diferite intrebuintari formula 6 x 4 cu ampatament total 4405mm, ampatament intre osiile 1 si 2 de 3095mm si intre osiile 2 si 3 de 1310mm - se livreaza de catre Herpa cu osiile 2 si 3 cu joc vertical (suspensie cu arcuri-foi) si ca sasiu pentru autobasculanta, autobetoniera, etc - prototipul real la Roman este 19.215 DFK, motor Diesel R6. Si acest sasiu Herpa este perfect la scara 1/87.

Daca ai pornit de la sasiul de DFK, scurtarea nu ajunge pentru ca trebuie modificat si ampatamentul intre osiile 2 si 3. Daca ai pornit de la DFS, atunci scurtarea este o greseala pentru ca sasiul este la scara.

Modificarile la cabina sunt de apreciat, pentru ca o apropie pe aceasta oarecum de modelul romanesc (desi cabina Herpa este un MAN F9 de dupa 1978 cu cabina mai lata cu aproape 10cm decat modelele F7/F8 din 1967 care au stat la baza Roman Diesel). In schimb afirmatia:
Am eliminat motul de la partea de sus a grilei, el fiind prezent pe foarte putine camioane.

este falsa, intrucat totaliatea camioanelor Roman Diesel si DAC produse intre 1972 si 1985 au avut aceasta "urma" pe partea centrala a caroseriei, aceasta fiind eliminata abia dupa expirarea licentei MAN in anul 1985. Cum multe camioane produse dupa 1985 aveau o cu totul alta grila de radiator, majoritatea celor produse cu aceasta grila aveau "motul" respectiv.
 
  • Like
Reacții: Michael și mrpuf
Radu are dreptate. Sasiul cu 3 osii produs de Herpa in setul de 3 capete tractor este mai lung decat ar trebui. In schimb Viking facea/face sasiul cu 3 osii cu lungimea corecta. Se vede cu ochiul liber.
 
Distantele dintre osii le-am comparat cu realitatea si sunt ok. Sasiul de baza a fost cel din setul de 3 capete tractoare, deci cred ca e sasiul DFK, pentru ca e mai lung decat ar trebui. Cat despre distanta dintre axele 2 si 3, pentru 0.45mm nu-mi bat capul sa modific pozitia axelor.
Basculantele sunt facute pe sasiul identic cu cel de la cap tractor.
Legat de motul ala, probabil ca asa e, dar si in pozele vechi, in care grilele sunt similare cu cele de la Herpa, am vazut doar cateva cu acea urma. Raportat la ce am de gand sa fac mai departe, am considerat ca motul respectiv poate fi eliminat. Oricum din punct de vedere vizual este insignifiant
 
Putin mai multa rigoare nu strica (n'est-ce pas?). Herpa a produs sub sigla Roman Diesel, o basculanta (1/1 DFK-4405 mm) si un sasiu cu 3 axe (1/1 DFS-4105mm) CU ACEEASI LUNGIME A SASIULUI. Concluzie: a gresit la basculanta sau la capul tractor? later edit
 
Buna cata,

Wiking face modelul la scara 1/90 si nu 1/87, ca toate modelele Wiking ale caror matrite au fost construite inainte de 1982.

Dimensiunle pe care le-am indicat mai sus provin dintr-o lucrare despre camioanele din Europa de Est si corespund atat cu prospectele de la Roman Diesel adica I.A.Bv. pe care le am in fata ochilor cat si cu dimensiunile la scara ale modelelor Herpa. De accea as fi tare curios daca Radu ne-ar putea indica ampatamentul dintre osiile 1 si 2 si apoi 2 si 3 ale modelului sau, pentru a le compara cu cele ale unui Roman 19.215 DFS sau 19.256 DFS, adica al unui cap tractor tipic din anii 1980 precum cel pe care a incercat sa-l reprezinte.
 
Buna cata,
Putin mai multa rigoare nu strica (n'est-ce pas?). Herpa a produs sub sigla Roman Diesel, o basculanta (1/1 DFK-4405 mm) si un sasiu cu 3 axe (1/1 DFS-4105mm) CU ACEEASI LUNGIME A SASIULUI. Concluzie: a gresit la basculanta sau la capul tractor? later edit

Se intampla sa posed ambele modele, pe baza carora am realizat numeroase conversii. Basculanta era echipata cu sasiul cu osiile 2 si 3 cu suspensie functionala, cu jos vertical si mai lung, iar capul tractor (care a existat ca Roman doar in set de 3 cu doua capete tractoare cu 2 osii) are sasiul mai scurt cu sa si cu osiile 2 si 3 fara suspensie functionala. Cele doua modele au sasiuri DIFERITE. Asa ca sa raspundem cu rigoarea care se cere.
 
Sasiul din miljoc e cel din set si jos e sasiul de basculanta



Se vede clar ca sasiul de basculanta e mai lung atat ca ampatament cat si ca lungime generala si nu e la fel ca cel de la cap tractor (din set).
 
Buna Radu,

Nu, nu sunt pe acelasi sasiu in realitate, sunt chiar destul de diferite.
Diferenta de ampatament de 20 cm nu este mare, de aceea neavizatii cred ca este vorba de acelasi sasiu, insa difera si la inaltime, si la forma generala a sasiului.
Singurul alt model de Roman Diesel construit pe acelasi sasiu cu capul tractor si carosat era tractorul greu, care avea pana si sa si pe aceasta era montata platforma de incarcare pentru greutati suplimentare.

DFK inseamna "Doppelachse, Frontführerhaus, Kipper" (axa motoare dubla, cabina avansata, basculanta) iar DFS "Doppelachse, Frontführerhaus, Sattelzugmaschine" (axa motoare dubla, cabina avansata, cap tractor).

NB: Aceste denumiri, DFK si DFS sunt de origine MAN insa au fost preluate si de catre I.A.Bv. In prospectele Roman din anii 1970 capetele tractoare sunt denumite Roman Diesel 19.215 DFS, dupa 1980 sunt 19.256 DFS (cu motorul mai puternic in 8 cilindri de 188kW sau asa cum o indica numele 256 de cai), iar basculantele si betonierele pe sasiul usor diferit se numesc 19.215 DFK. O versiune mai puternica 19.256 DFK a existat numai la export pentru DDR si tarile arabe cu bena "tip Irak". Capetele tractoare cu o singura osie motoare din anii 1980 sunt Roman 19.215 FS, Roman 19.256 FS, DAC 19.280 FS si DAC 19.320 FS si ampatamentul lor este de 3500mm.

Altceva: intre basculante/betoniere pe 3 osii (DFK) si capete tractoare pe 3 osii difera de asemenea garda la sol si inaltimea generala. Sasiul DFK fiind mai inalt si suspensiile fiind intarite, cabina ajunge la 3150mm de sol, in timp ce la capul tractor DFS cabina nu ajunge decat la 2920mm de sol.

Daca vrei iti pot scana atat schitele de fabrica MAN si de la Brasov din respectivele prospecte sau din lucrarea de referita a lui Dünnebier din fosta DDR si ti le pot trimite. Diferenta era reala atat la prototipul vest-german cat si la licenta romaneasca si este perfect vizibila si in fotografiile vehicolelor reale.
 
Cum spuneam: lungimea intre axe la cele 2 sasie (cu 3 axe) este identica la herpa= gresit
 
Horia , receptie..Horia , ceva impresii....... .Daca ti se pare ca cele 2 camioane au aceeasi distanta intre axe poti sa ne spui.
 
un mic offtopic, dar tot apropo de camioane romanesti.

Cand ajung romanii sa-i ajute pe englezi sa-si pastreze intact patrimoniul feroviar? S-a intamplat in 1977:

http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/pic2/106/106_5.jpg

De aici: http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/pic2/106/pic1.html
 
Buna,

Cata, sunt 100% pe receptie insa dat fiind ca ma aflu la cateva sute de kilometri de casa si ma incapatanez sa vad altceva in fotografii de cat tine nu pot decat sa-ti cer putina rabdare, pana ce voi ajunge acasa la vitrina cu camioane romanesti scara H0, dupa care iti voi prezenta argumentele mele contra.

Dorin, nu am ajutat noi pe nimeni, s-au ajutat ei singuri :D
Prin actul de preluare a licentei, I.A.Bv. se angaja sa nu exporte produsele Roman Diesel si DAC in anumite tari europene in care erau prezente firmele-mama MAN si Saviem. Marea Britanie nu facea parte din acestea, asa ca s-a reusit sa se vanda cateva camioane (nici macar cateva zeci) in anii 1976-78. Exista chiar in epoca si o campanie publicitara in Marea Britanie a firmei romanesti, pentru "muschii pe bani putin" adica un camion rigid (sasiu carosat) tip 10.215.

In afara de fotografia din catalog, de un exemplar al firmei Plummer & Sons si un altul folosit de filiala britanica a firmei olandeze Frans Maas, ultimele doua fotografiate de multe ori, nu am cunostinta de alte Roman-uri de pe insula, desi s-au vandut cam... o duzina.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Horia_Radulescu a spus:
...
In afara de fotografia din catalog, de un exemplar al firmei Plummer & Sons si un altul folosit de filiala britanica a firmei olandeze Frans Maas, ultimele doua fotografiate de multe ori, nu am cunostinta de alte Roman-uri de pe insula, desi s-au vandut cam... o duzina.

Eu mai am un Roman R 10.215 FS 4x2 al CRS Transport LTD, 2 Roman-uri R 10.215 FS (firma necunoscuta) si acest Roman R 12.215 DF al Ibstock:
http://www.wagonpics.com/mtp48.htm

Radu, o cisterna si o semiremorca Automecanica Medias nu ai in plan?
http://www.baumaschinenbilder.de/forum/attachment.php?attachmentid=523879&sid=76c363035b91b08104493a3291c20884


Asta e 10.ALP.2 de 11.100 m, cea lunga e 12.ALP.3 de 12.380m.


Semiremorca 19.AF.4.
roman_r19215dfs-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf