fotografii de epoca ale locomotivelor cu abur de la Resita

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

claudiu_ne2000

Well-Known Member
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
intamplator am ajus pe aceasta pagina web. unde am dat peste aceasta, frumoasa, colectie de fotografii vechi a unor locomotive romanesti fabricate la Resita

Acesta este link-ul

http://www.banaterra.eu/magyar/H/hbit/Webhely/mozdonyok/mozdonyok.htm


PS...arata locomotivele astea de parca acum sunt scoase din cutie :D :D :D
 
Voi posta aici o poza prelucrata, de mine, a unei locomotive, No. 158 "karlowitz" prezentate in link-ul de mai sus.

Aceasta locomotiva a fost prima din seria StEG I 158–168, si printre ele s-a aflat si o locomotiva cu nume romanesc, "Gradistie"

karlovitz.jpg
 
buna,

tampoanele nu au nimic ciudat - este probabil vorba de o locomotiva livrata putin inainte de 1860, cand in multe state central europene s-a trecut de la tampoanele "centrale" (Austria, Baden - aici cuplata si cu ecartament larg) la cele "normale"; multe masini din aceasta epoca au fost echipate la inceput astfel.
 
...Locomotiva a fost construita in 1861, si avea 4 tampoane in fata, de ce ?...nu stiu, dar cred ca explicatia lui Horia e plauzibila

http://de.wikipedia.org/wiki/StEG_I_158%E2%80%93168

http://hu.wikipedia.org/wiki/StEG_I_158%E2%80%93168

Poza de pe wikipedia impreuna cu cea postata de mine au fost facute in aceeasi zi (copacul inalt eu l-am "taiat" pentru ca nu era clar, din cauza expunerii fotografiei)
 
Buna. Unde se afla locomotiva din poza?
am gasit ceva planuri:
http://www.banaterra.eu/romana/muzee/muzeu_locomotive/locomotiva_duplex.jpg

cine stie cum se numeste acel dispozitiv ce iese de sub cos, are atasata si un maner la sfarsit.
 
Salut Rigel,

Amplasamentul majoritatii pozelor este incinta fabricii StEG, sunt poze de fabrica ale materialului rulant produs de ei.

In desenul tau se vede o locomotiva unicat "Duplex" numarul 169/1862 (mai tarziu "Zinnwald nr. 14 in a doua schema de numerotare a StEG) la care in locul unui singur piston pe o parte au facut doua mai mici care functioneaza in tandem, defazate cu 180 grade unul fata de celalalt. Pe partea stanga locomotiva mai are inca doua, care sunt defazate cu 90 de grade fata de partea dreapta. In felul acesta se obtinea o functionare extrem de lina a locomotivei, fara "salturile" obisnuite ale locomotivelor normale. Modelul a fost construit special pentru a fi prezentat la expozitia universala de la Londra din anul 1862.

Desi functiona foarte bine, realizarea practica a fost mult mai dificila, necesitand niste arbori cotiti foarte complex realizati, motiv pentru care a ramas un model unic. Totusi, a fost un model reusit cu o viteza maxima pe trasee rectilinii de pana la 90 km/h, motiv pentru care a fost scoasa la reforma abia in 1904, la venerabila varsta (pentru locomotive) de 42 de ani.

Nu stiu despre ce maner vorbesti, in desenul citat se vede o supapa de siguranta cu arc tipica secolului al XIX-lea pe domul de abur precum si un mecanism de actionare clasic al unui capac peste cosul de fum, la ele te referi?
 
Salut. Am confundat planul la care am dat link cu fotografia postata mai sus. Si fiindca n-am citit ca ar fi una prelucrata (chiar foarte bine prelucrata!) m-am pus si eu sa intreb pe unde se afla expusa locomotiva din imagine. acuma vad si eu ca planul la care am dat link are un alt sistem de distributie cu cel din poza

ma refeream la acel brat care porneste chiar sub cos si parcurge toata locomotiva de-a lungul cazanulu. E deschisa la culaore. la ce foloseste sau cum se numeste?
 
Chestia aia are un dublu rol. Pe de o parte este folosit drept mana curenta de mecanicul care merge pe frem, pe langa cazan, pentru a ajunge pe sus pe locomotiva pana in fata, la faruri sau la cutia de fum. Merge pe frem si se tine cu mana de bara aceea. De aceea e mai deschisa la culoare, de obicei este alama lustruita.

(Ca un aparte, la locomotivele rusesti prin efectul legii, pe langa mana curenta, mai exista si un parapet sus pe frem. Probabil ca au cazut prea multi mecanici beti-morti de pe locomotiva si au decis sa le faca parapetul, sa-i pazeasca mai bine! :D )

In al doilea rand, bara aceea ajuta la transmiterea in fata a miscarii de la diverse mecanisme aflate in marchiza. Nu este o solutie unica, fiecare constructor foloseste mana curenta pentru diverse scopuri, dupa cum considera de cuviinta. La locomotiva bavareza DIX de exemplu, daca-mi aduc aminte bine, cele doua maini curente sunt folosite pentru a transmite miscarea la robinetul de purjare al cilindrilor.

In cazul de fata, dupa cum arata mecanismul de la locomotiva Duplex (vezi poza atasata, sursa: wikipedia) as zice ca ar putea sa fie un regulator de tiraj al cosului. Nu sunt sigur insa, daca stie cineva mai bine decat mine, va rog sa ne luminati si pe noi!

cm8e6ltekfcfw8f6m.jpg
 
Salut,

este comanda capului de emisie, dispozitiv care permitea prin suflarea de abur din caldare marirea tirajului la cos, obligatoriu daca masina stationeaza si are nevoie de presiune sa urce dealu'