Calea ferată Braşov - Sânpetru

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
591
7
Ca s㒠nu mai amestec amă’nuntele ce le caut legate de linia tramvaiului să’celean la "încă’lecarea" cu linia cfr-ului de la Dârste, deschid o pagin㒠separat㒠de întrebă’ri şi ră’spunsuri cu controversele de rigoare, cu care ocazie sper s㒠se mai deschid㒠pe undeva nişte sertare cu amintiri fotografice, uitate şi nebă’gate în seamă’.....



Pornesc, pe aceast㒠pagină’, din nou cu poza "google" trasat㒠dup㒠nişte planuri de tragere cu scara 1:20.000, postat㒠la pagina"tramvaiului să’celean", imagine pentru care pusesem şi întrebarea : a fost ceva sau n-a fost nimic în zon㒠??
Am primit un ră’spuns de la Bogdan I., care a decretat ca "zvon", totul, deoarece, din zon㒠nimeni din bă’trânii locului nu-şi aduce aminte de aşa ceva.
Scopul acestei linii de cale ferată’, pare s㒠fi fost crearea unei legă’turi între Gara Braşov (a vremii) şi "Arsenalul Armtei", ce avea o intrare pe sub Cota 620, unde pe drumul de azi din Sânpetru spre Hă’rman, pe stânga, baza dealului Lempeş se depă’rteaz㒠ceva mai mult de drum, cam pe unde sunt azi bolcurile cu dou㒠etaje de pe dreapta acestui drum (str.Mă’ceşului din Sânpetru).
Am pornit cu prima poză’, dup㒠harta postat㒠de Radu 161, dar recent n-am mai putut accesa aceast㒠hartă’, deşi am încercat s㒠intru şi pe http://www.earth.unibuc.ro sau http://www.opengis.unibuc.ro şi altele asemă’nă’toare, pentru a revedea acele "planuri de tragere 1:20.000"(austriece)....pe acele planuri linia e trasat㒠cu simbolul tradiţional al că’ii ferate (cele dou㒠linii paralele cu spaţii negre şi albe), motiv pentru care nu-ţi poţi da seama cu ce fel de line ai de lucru.............



Să’pând mai adânc, am dat de adresa http://lazarus.elte.hu/digkonyv/topo/200e/ unde am aflat c㒠planurile reprezint㒠a III-a ridicare topografic㒠a Imperiului Austro-Ungar şi hă’rţile sunt realizate la scara 1:200.000. Anul publică’rii acestora e 1910. Harta de sus e un careu din tooat㒠ridicare pe Europa, respectiv careul 43-46.
Pentru c㒠din careul "mare" n-am reuşit s㒠scot "felia" cu zona de interes, dup㒠mă’rire am pozat-o pur şi simplu şi am trasat cu puncte roşii traseul liniei de la acea vreme.....poza de jos.....



Uitându.m㒠cu "ochii cât cepele" la secţiune, am constatat c㒠pe aceast㒠ridicare, traseul liniei ferate e trecut cu linie continuă’, neagră’, dar mai subţire şi cu liniuţe scute (perpendiculare pe una din pă’rţile laterale)....comparativ cu linia spre Feldioara sau Hă’rman.....ceea ce m㒠duce cu gândul la reprezentarea unei linii de cale ferat㒠îngustă’.
Acum, dac㒠pe dou㒠hă’rţi ale vremii a apă’rut aceast㒠linie, ea ar trebui s㒠fi existat, fiind posibil ca utilizarea ei s㒠nu fi fost prea lungă’....undeva pe la 1900 pân㒠la primul Ră’zboi Mondial....Dup㒠publicarea din 1910, pe alte hă’rţi, ulterioare, ea nu mai apare.
Luând de bun㒠existena ei, ea putea înlesni transportul "Arsenalului" direct la Gara Braşov, dar ră’mâne de vă’zut, acum, pe unde intra în gara şi unde era locul de transbordare a "mă’rfii".
Pe ambele hă’rţi, bucla de intrare din Calea Sfântu Petru spre gar㒠aduce cu actualul traseu al str. Dobrogea (de azi), sau pe undeva pe lâng㒠ea. Pe locul str. Dobrogea era triunghiul de întoarcere a locomotivelor şi se spune c㒠era şi "canalul de zgură’" pentru locomotive (la construirea blocurilor-vil㒠de acolo, zic oamenii c㒠au avut destul de furc㒠cu zgura ră’mas㒠pe loc).
Acest triunghi fiind cel mai aproape de drumul de Sânpetru, pe lâng㒠el (pe una din stră’zile de azi) putea foarte bine s㒠se strecoare o linie îngustă’, spre ""Rulmentul" şi Sânpetru.....stau şi m㒠întreb, dac㒠acel trotuar ce era vis-a-vis de sere, pân㒠la intrarea în Sânpetru, nu era locul micului terasament....
Dac㒠nimeni nu-şi mai aduce aminte, probabil c㒠ar fi funcţionat destul de puţin timp, pentru a intra în "folclor"...totuşi, dac㒠era/este pe hart㒠...??
 
Are cineva-cumva o ridicare topo sau un PUZ al gă’rii Braşov de la 1900-1910 ???
 
De la ultima "intervenţie" la acest subiect, de anul trecut, din 19.07.2013, revin cu o alt㒠întrebare.....dac㒠are careva o hart㒠austriac㒠a luptelor din gara / bariera Bartolomeu - Braşov, de la "tranşeea morţii" 1916..... Sper s㒠citeasc㒠cineva întrbarea asta, cineva care pe un alt forum legat evenimentele de atunci, spunea c㒠are disponibil㒠acea hart㒠austriac㒠(militară’) a "masacrului" de aici......sperând c㒠aceast㒠hart㒠s㒠cuprind㒠şi gara Braşov ....
 
Iat㒠c㒠am să’rit şi-n 2015..... M㒠uitam retrospectiv la acest subiect, care lâncezeşte.....de mai multicic㒠vreme.
neavând ce face, în nişte clipe de "adânc respiro", am mai dat iama pe nişte adrese germane cu colecţii de hă’rţi.....şi datorit㒠temei în discuţie , sub titlul temei, am mai gă’sit ceva urme ale acestei linii dintre gara veche Braşov şi Arsenalul Armatei de la Sânpetru..... sub adresa de mai jos :

http://www.mapywig.org/m/German_maps/series/300K_UvM/Osteuropa_300K_T46_Kronstadt_Ausg.1_II.1944_incomplete.jpg

Åži încerc s㒠v㒠ară’t ce redau aceste hă’rţi.....

...........................

Pentru c㒠de pe saitul respectiv nu am reuşit s㒠am un "zoom" convenabil, prin fotografiere am fă’cut un detaliu al zonei cu aceast㒠cale ferată’.......poza de mai jos :



Eiii, acum gândindu-m㒠c㒠şi-n 1944 se puteau face hă’rţile pe principiul "copy-paste", cam ca astă’zi, ră’mâne faptul în sine.....ceva ce n-a existat niciodată’, n-are cum s㒠fie trecut pe o hartă’, oricât de "mincinoasă’" s-ar vrea acea hartă’.....
Din ceea ce se ştie "ca folclor" (m㒠repet), aceast㒠linie ar fi existat (pe teren) prin 1908-10 pân㒠prin 1914..... cert este c㒠apare pe hă’rţi în 1924 şi mai apoi acum, 1944......