"Crucea" liniei CFLS-Bv. cu liniile CFR la Dârste

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Aha, mea culpa atunci, uite ca nu stiam chestia asta despre familia Czell...

Deci are de-a face cu familia Czell. Sunt fabricile Czell din Darste si nu are nimic de-a face cu "Sacele". La drept vorbind, eram si eu oarecum nedumerit: este vorba despre Darste ori Sacele? Marturisesc ca sunt destul de paralel cu subiectul Brasov; exceptand faptul ca am niste rude in oras, sau originare din, pentru ca acum sunt in strainatate, si exceptand un concediu petrecut acolo, cu multi ani in urma, nu prea stiu geografia locurilor.

Multumesc frumos de lamuriri, Horia!

Later edit: acum am citit si mesajul tau, Dimitrov! Merci de asemenea de lamuririle suplimentare! Da, este o litografie, literal inseamnand "scriere cu/in piatra" in fapt este o imagine tiparita dupa o gravura in "piatra" si are pacatele ei referitoare la perspectiva, dar dincolo de asta fara indoiala are valoarea ei documentara. Interesante lamuriri, este placut sa recunosti o zona pe care o stii bine intr-o asemenea imagine veche, sa inteleg ca nu-ti este necunoscuta imaginea?
 
Nu Dorin, îmi e cunoscută’....pă’cat c㒠nu am dat peste mai multe imagini la Arhivele Statului, unde, deja am "pierdut" ore bune de că’utare......doamne, ce imagini s-or mai gă’si prin colecţiile particulare........
 
Salut din nou, din propriile experiente de cautare prin Arhivele Statului, e chestie de noroc pur sa gasesti ceva referitor la subiectele care te intereseaza. Uneori, hartii cu detalii minutioase privind cate o reparatie minora sunt pastrate in perfecta stare, iar alaturi planuri importante au fost luate si au disparut in ceata, lasand in urma cate o hartiuta despre luarea acestora si punerea in alt dosar (care, bineinteles, este pierdut cu totul). Iar in privinta "ordinii" din arhive, este clar ca nu exista nici un fel de criteriu si singura modalitate de a studia totul temeinic este sa parcurgi totul fila cu fila si sa speri ca esti pe faza sa intelegi ceea ce vezi. Mie mi-a trecut de trei ori prin mana acelasi plan de nava pana sa ma dumiresc ce anume este...

In privinta pozelor din colectii particulare, avantajul este al vremurilor digitale pe care le traim: uneori, cu un pic de noroc, oamenii care gasesc asa ceva prin poduri, prin lada de zestre a bunicii, in loc sa le arunce pur si simplu in soba cum se facea in vremurile trecute, se gandesc sa scaneze si sa puna pe blog cate o asemenea imagine, si astfel avem din cand in cand acces la lucruri interesante. Vremurile digitale pe care le traim fiind inca la inceput, sunt convins ca vom reusi sa punem cap la cap multe lucruri. Brasovul este unul din orasele in care noua arta fotografica, inventata in secolul al XIX-lea, s-a instalat destul de devreme, asa ca avem sansa sa mai existe surprize placute!
 
Åži ca s㒠vedem mai bine situaţia din poza Dârste 1901, plus completă’rile mele ulterioare, iat㒠o situaţie Google de azi cu notifică’rile de rigoare.....



.....cam asta ar fi....explicaţii sunt pe poz㒠; dac㒠am marcat ceva nu chiar la locul lui, rog rectifică’ri, cine are. Cu bine.

P.Ssssss....Editez, pentru c㒠a apă’rut postarea ta Dorin.....Da aşa e, ai nevoie şi de noroc cu carul sau, mai puţin academic...."porcesc" s㒠dai peste ceea ce cauţi, exact atunci. Oricum, mulţumesc de îmbă’rbă’tare.
Åži ar mai fi un lucru....s㒠m㒠ţin de doi oameni din "Ordinul Arhitecţilor" din Braşov, fiindc㒠nu vreau s㒠ratez urmă’toarea expoziţie a "oraşului memorabil".....(Ovidiu Talos......Gruia Hilohi).......
 
In aceasta seara, reintru pe "lokomotiv.ro" de la "dracu'n praznic" ( de asta nu am nici diacritice), adica din inima Imperiului Roman de odinioara.....Roma....
-......vad ca poza cu situatia actuala a zonei Darste (aratata prin Google Earth, pe care am "desenat" citeva aspecte, legate de Fabrica e Bere CZELL nu mai apare la deschidere......imi da eroare......
-......de asemenea, la "google"-ul de pe care am trasat o cale ferata de la vechea gara BRASOV la SANPETRU (pe la 1900 si ceva), dupa harta postata de "radu 161"cu "Planuri de Tragere 1-20.000", nu am mai vazut nici un comenteriu despre existenta ei.......Raman totusi curios, cand, cum si ce a fost.......
 
Tren in Sanpetru = Zvon
Am intrebat in stanga si in dreapta vecinii are au locuit aici de cel putin 3 generatii adica o medie de 70 ani X 3 = 240 ani si nu au vazut sau auzit de tren in Sanpetru.
Toti mi-au spus ca cea mai apropiata halta a fost halta Harman existenta si acum pe tonsonul Brasov - Miercurea Ciuc si halta Bod pe ruta Brasov-Sighisoara.
Pe harta care ai desenat-o tu in acea perioada erau "Livezile Sinpetru" recunoscute pentru merele gustoase in acea perioada. Acum sunt numai vile de prost gust cu "Mertzane Albe"
 
Atunci, de ce apare totusi in acea "Harta de tragere" 1:20000 postata de "radu 161".....sa fie totusi harta "aiurea" ???? Ceea ce am figurat pe planul google este facut dupa vechea harta.
Sunt prea departe de casa si nu pot lucra de pe calculatorul meu ca sa postez harta asa cum e ea ; pe 09.05 cand ajung acasa o sa fac asta.
Oricum, multam Bogdane....si eu stiam la fel ca si tine, dar acum daca e o greseala, cum de a aparut?.....Toate cele bune !!!
 
Nu stiu daca ajuta la ceva dar am gasit pe youtube un documentar realizat de mixtv, vizionare placuta :)
http://www.youtube.com/watch?v=IAtP6iyWqNI
 
Salutare, vad ca s-a asternut praful peste acest topic :)
Intamplator am dat peste o emisiune Romania, te iubesc! din 2008, in care apare o secventa de cateva secunde filmata din tren la intrare in Brasov dinspre Bucuresti.
Emisiunea o gasiti aici http://romaniateiubesc.stirileprotv.ro/emisiuni/2008/trenule-caruta-mica-cfr-este-pe-ultimul-loc-in-europa.html ... secventa este de la min 4:04 pana la 4:07.
Nu este lunga dar sus in colt scrie ca este preluata din arhiva. Cred ca este filmata inainte de 1966 deoarece calea ferata nu este electrificata, deci sunt sanse sa apara si linia tranvaiului ce mergea in Sacele, care se afla la aprox 500 distanta de locul filmarii.
Daca cineva are acces la arhiva si poate sa faca rost de filmarea intreaga, ar fi minunat :D[/url]
 
"danny"......linkul dat de tine nu-mi d㒠nimic...E necesar s㒠dau "like" pe "face-buci" ??? în cazul ă’sta m㒠lipsesc de el !!! Dac㒠postezi, te rog şi rog şi pe ceilalţi evită’/evitaţi adresele unde trebuie s㒠dai "like"....ca s㒠poţi vedea ceva ! Am încercat să’-l deschid, dar nu merge...ră’mâne "fereastra neagră’" !! "Butoanele" de comand㒠dispar imediat de pe "ecran"......
 
Abia astă’zi, cu puţin㒠insistenţă’, link-ul s-a deschis.......(04.04.2014 ora 16:00), dar nu apare nimic din ceea ce urmă’resc la minutul 4:04-4:07.
Oricum, mulţumesc "danny". Toate cele bune !
 
dimitrov trebuie sa ai instalat Adobe Flash Player ca sa poti urmari emisiunea, iti recomand sa urmaresti de la minutul 3 si o sa iti dai seama cand apare acea secventa, in stanga se vede intrarea in fabrica Pantex.
 
"danny".... în postarea mea din 03.04.2014 ora 15:03 am spus :
Abia astă’zi, cu puţin㒠insistenţă’, link-ul s-a deschis.......
; da, s-a deschis dar cu ceva "efort" la acea vreme, pe când astă’zi 06.04.2014 ora 09:50 s-a deschis şi a rulat fă’r㒠probleme şi foarte rapid ca ră’spuns la stop cadru şi "înainte/înapoi"....
De vă’zut ceea ce-mi doream, nu se poate vedea, dar altfel imaginile (de la 4:03 - 4:07) au o parte deosebită’.......
1........Intrarea/poarta la "Republica(fostă’), astă’zi "Pantex" este liber㒠privirii....
2........Plopii de la aliniamentul gardului "Republica/Pantex" sunt înc㒠subţirei...
3........Åžoseaua (DN 1) Bucureşti-Braşov este pe vechiul amplasament, pe unde este acum acea ramur㒠"de agrement" (pe stânga cum vii la intrarea în oraş) din dreptul "Camping"-ului, pe sub podul de CF, apoi printre gardul "Republica/Pantex şi terasamentul CF, pă’dure/canalul Timişul Repede şi terasamentu CFR, intrarea în Dă’rste dup㒠ce va fi trecut la nivel linia de tramvai Să’cele-Braşov....
4........Silueta podului de beton (primul inaugurat în 1960) ce trece peste apa Timişului şi CF Bucureşti-Braşov nu se vede, pentru c㒠.....înc㒠nu exista la vremea la care s-au "tras" imaginile. Odat㒠cu noul pod de la Dârste (1960) a fost mutat㒠şi şoseaua (DN 1) Bucureşti-Braşov pe actualul traseu, dar proiectul acesta exista (dup㒠referiri din Arhivele Naţionale) din 1942-43.....
5.........Pă’cat c㒠imaginile nu mai ţin 2-3 secunde....pentru c㒠în stânga imaginii, acolo unde şoseaua şi lina de tren"converg"...adic㒠ceva mai jos cu 300-400m ar fi putut fi vizibil cantonul de la bariera "tramvaiului"....
POST SCRIPTUM...Zilele trecute am vă’zut o fotografie, din W.W.1 cu podul de pe linia tramvaiului, peste Timiş, cu câţiva metrii înainte de "încalecarea cu traseul CFR" de la Dârste, dinamitat la retragerea Armatei Române din Braşov, ocazie cu care au fost incendiate şi magaziile din gara Braşov....
Poza este fă’cut㒠de că’tre un soldat austriac/ungur.....omul st㒠cu faţa spre munte (Bunloc...se vede vârful muntelui cu cele dou㒠"cocoaşe"), st㒠în albia râului care pare secat......
Podul pe capă’tul dinspre Să’cele are grinzile deformate puternic (negre de explozie, dar înc㒠se reazem㒠pe culee (piciorul de pe malul râului-dac㒠am zis corect)....... iar pe partea spre linia CFR/Dârste grinzile, cu capetele deformate de explozie şi înnegrite sunt că’zute în albie....ce frapeaz㒠e c㒠structura culeelor nu pare afectată’, zidă’ria fiind întreagă’
Lâng㒠pod, în albia râului (ce pare secat, dup㒠cum am mai zis) mai sunt doi soldaţi lâng㒠grinzi, între fotograf şi pod, ce "zâmbesc candid" obiectivului camerei foto, pentru....posteritate.....confirmându-ne astă’zi c㒠şi aici au mai fost lucruri deosebite.
în spatele podului tramvaiului se vede podul de şosea al drumului ce iese din Să’cele (din stânga imaginii) şi merge că’tre traversarea la nivel cu linia CFR-ului (la dreapta imaginii) ce apoi intra în DN 1, pod care nu a fost aruncat în aer.... Se poate vedea c㒠podul de şosea avea trei picioare în albia râului iar grinzile pentru drum erau din lemn (undeva la 40 cm grosime), picioarele fiind clă’dite din blocuri de piat㒠cioplită’.....
Åži ca o ultim㒠notă’...podul peste Timiş, aici la Dârste, al liniei de tramvai, avea conform proiectului iniţial la 1890,...50 m lungime...ceea ce faptic nu s-a mai fă’cut, fiind construit pe undeva până’-n 20 m lungime; au preferat s㒠"canalizeze aici cursul Timişului, să’-l îngusteze şi s㒠fac㒠podul mai scurt. Acest pod era undeva la 600 m altitudine, din ce reţin (conform planului de aliniament al proiectantului, din arhivele maghiare). De reţinut c㒠la acea vreme, nivelul mă’rii nu era dat de Marea Neagr㒠ci de Adriatica.