Circuit electronic pt automatizarea dioramelor.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

rally

Well-Known Member
Trenulist
4 Decembrie 2016
1.188
0
bucuresti
www.jucarii.com.ro
WEBSITE
http://www.jucarii.com.ro
LOCATION
bucuresti
In urma numeroaselor intrebari legate de modul de functionare si mai ales de cum se leaga pe traseu circuitul electronic, dau aici o explicatie suplimentara.
http://www.jucarii.com.ro/produs.php?cod=na25
na252.jpg


Circuit electronic compus dintr-o bariera infrarosu ce declanseaza un temporizator cu o plaja de minim 3 si maxim 30 secunde.
Circuitul are piesele montate, cu exceptia emitatorului si a senzorului infrarosu, ce se monteaza pe diorama.( sunt incluse in kit )
De pe placuta, pleaca urmatoarele legaturi :
- 2 perechi de fire pentru 2 tronsoane de sine.
- 1 pereche de cate 3 fire pentru comanda a 2 semafoare
- o mufa pentru trafo alimentare semafoare
- 3 fire pentru senzor infrarosu
- 2 fire pentru emitator infrarosu
Kitul se livreaza cu un alimentator ( tip NOKIA ) pentru circuitul electronic si un manual utilizare.
Semafoarele si transformatorul de alimentare a acestora nu sunt incluse in set !!!
Ce se poate face cu acest circuit, iata un scenariu posibil :
O garnitura, este oprita in gara, are semafor aprins rosu si sina nu este alimentata.
A doua garnitura, trece prin bariera infrarosu, automat intra in functiune temporizatorul intr-o plaja aleasa de 3-30 de secunde , ce actioneaza cele 2 relee de pe placa.
Garniturii oprite in gara i se alimenteaza sina, semaforul se schimba in verde si locomotiva pleaca de pe loc cu ultima viteza care a avut-o inainte de oprire (valabil pe circuitele analog sau digital)
Garnitura care a trecut prin bariera infrarosu, intra in gara pe al doilea tronson de sina
care e intrerupt acum, si se opreste la semafor rosu.
Dupa maxim 30 de secunde, semaforul se aprinde verde, sina se alimenteaza si garnitura pleaca din gara. Automat, celuilat tronson de sina, i se intrerupe alimentarea si semaforul trece pe rosu, astfel prima garnitura se va opri in gara si ciclul se repeta.
Acest circuit electronic poate fi folosit atat in analog cat si digital.

Modul de pregatire a celor 2 tronsoane de sina, pe care intervine automatizarea :
Intai se face delimitarea tronsoanelor de sina pe care intervine automatizarea.
Tronsoanele de sina vor fi izolate cu clipsuri de plastic.
Apoi se taie sina , ca in schema, doar pe o parte (in cazul sinei flexibile) sau se lasa doua segmente de sina G231 sau G239 ( sau curbe) apoi se prind de restul tronsonului cu un clips metalic pe o parte si unul de plastic pe partea cealalta. Se lipesc de o parte si de alta a clipsului izolator cele 2 fire care vin de la releu (SI )
In momentul pornirii temporizatorului, pe portiunea de sina flex segmentata pe o parte, sau formata din 2 sine drepte (eventual curbe ) se va opri locomotiva, cand va intra pe portiunea fara curent si va pleca garnitura stationata pe celalt tronson.
Undeva, pe restul tronsonului, inaintea celor 2 segmente se face si alimentarea cu curent, cu un clips de alimentare sau direct lipite firele (de la variator sau DIGI ) pe sina .
Pozitionarea barierei infrarosu se face la cel putin 1-1.3 metri de sina intrerupta, astfel incat in momentul opririi locomotivei, garnitura sa nu ramana in dreptul senzorilor, in acest caz blocandu-se temporizatorul.
rally
 
destept acest circuit electronic dar am o intrebare : acest circuit electronic poate schimba si macaze inafara de alimentare sine si schimbare semafoare?
scenariu posibil :
- avem o gara cu 2 linii legate cu macaze inainte si dupa gara si semafor la fiecare linie inainte de al 2-lea macaz
- bariera infrarosu undeva inaintea primului macaz
- un tren oprit pe linia directa cu semafor rosu
- primul macaz pe directa al 2-lea pe abatuta
- al 2-lea tren trece prin bariera infrarosu si alimenteaza linia directa, trece semaforul respectiv pe verde si schimba pozitia celor doua macaze
- in timp ce primul tren pleaca al 2-lea intra pe abatuta si se opreste pe segmentul intrerupt corespunzator
- dupa cca. 30 sec. se alimenteaza linia abatuta, se schimba culoarea la semafoare si totodata si pozitia macazelor astfel ca si al 2-lea tren pleaca din gara sau poate astepta un alt tren ce trece prin bariera infrarosu care reia ciclul intrand pe linia directa
nu stiu daca scenariul e destul de explicit
 
Salve cftt !
Un motor de macaz cred ca merge pe impuls, adica nu e indicat sa tii degetul pe tasta de comanda a acestuia . Cel putin asa stiu. Daca nu-i asa, cu atat mai bine, caci in paralel cu alimentarea ledului de semafor bagi si alimentarea motorului si astfel circuitul i-ti schimba si macazul. O sa probez, cand insa nu stiu... :( .
Si daca cujet o tzara, chiar trebuie probat, caci altfel nu stiu cum interactioneaza bobina electromagnetului motor macaz cu rezistenta si dioda de la semafor... :oops:
rally
 
Fratilor de suferinta al acestui modul magic - am stat de la ora 19 la ora 23:30 si nu i-am dat de cap :-x

Sa recapitulam circuitul:
De la stanga la dreapta
Macaz abatere dreapta (LINIA 1) linie dreapta 2 bucati ,linie flexibila , macaz abatere stanga.
Interior la fel (LINIA 2) linie dreapta 2 bucati urmate de linie flexibila

Prima incercare :
Macaz abatere dreapta (LINIA 1) - clips izolare pe sina exterioara - linie dreapta 2 bucati - clips izolare tot sina exterioara-,linie flexibila , macaz abatere stanga.
Unde trebuie legate cele 2 fire (verzi linia 1) ?eu logic am legat unul de circuitul cu curent si unul de tronsonul izolat (sina exterioara) si nu merge :-x

Daca las doar unul din fire pe circuitul izolat merge dar in schimb Linia 2 are curent continuu :(

Daca cineva are o schema (probata ) rog sa posteze ca ma lasa nervii :(

Nu inteleg fraza " Tronsoanele de sina vor fi izolate cu clipsuri de plastic. "
Adica macaz -clipsuri izolare (2 ) -tronson -clipsuri izolare (2)- macaz ??
:?: :?: :?:

Sau macaz (clips izolare (1) - tronson - clips izolare (1) - ,macaz??

Am nevoie de o schema completa :( :(
Dau spaga :D
 
salut Bogdane !
Cele 2 perechi de fire (SI) nu sunt purtatoare de curent, ele vin de la contactele de releu , deci doar intrerup sau nu curentul pe tronsonul de sina izolat. Acest tronson trebuie alimentat separat ( cu un clips de alimentare sau lipite firele direct pe sina)
In figura de mai sus, cu sina si intreruperea SI e adevarat ca nu e trecuta si alimentarea separata a acesteia (in cazul tau , 2 sarme de la DIGI 1 )

Tronsoanele de sina vor fi izolate cu clipsuri de plastic
Tronsonul pe care intervine automatizarea e un circuit separat (prin izolare) cu alimentare proprie, SI (cele 2 fire de la releu) find lipite de o parte si de alta a sinei TAIATE , loc in care se va opri locomotiva. Taietura se face doar pe o parte a sinei.
Un tronson poate avea un metru. sau 2, si cred ca ideal e sa fie fara macaze, caz in care trebuie mai multe clipsuri plastic izolare.
Hai ca-i simplu... :D :D :D ca de ar fi greu ar face-o toata lumea ;-)
rally
 
Mare descoperire mare !!!
Motorasele de macaz PIKO, au o lamela de contact incorporata, ce intrerupe curentul dupa aclansarea magnetului.
Ce aduce nou ? Ei bine la circuitul de automatizare, pe fiecare semnal se poate instala un motoras, ce va schimba un macaz stanga-dreapta la schimbarea culorii semnalului rosu-verde
Circuitul actioneaza 2 semnale, deci se pot instala suplimentar 2 motorase de macaz PIKO. Nu cunosc actionarile de macaz la alti producatori... :( dar daca le aveti, va rog sa le probati daca se pot alimenta incontinuu si sa ne dati de stire.
rally