Relee vs. optocuploare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
4
46
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Salut

Am auzit in ultima vreme (si am citit si eu pe net) despre optocuploare, care din ceea ce am citit eu s-ar preta mai bine la automatizari in analog:
- fiabilitate mult mai buna - se strica mai greu
- pret nu cu mult mai mare fata de relee - asta nu bag mana in foc, poate n-am vazut eu bine sau am comparat mere cu pere
- lasam la o parte curent suportat mai mare, ca doar e diorama, nu vorbim de instalatii industriale.
Si cu toate astea, vad ca lumea foloseste la greu relee. Vreun motiv anume care imi scapa ?
 
In principiu dupa releu nu mai ai nevoie de nimic.Duce direct consumatorul,dupa optocuplor mai ai de pus macar un tranzistor care trebuie polarizat ,facut cablaj si tot asa.Necesita deja ceva cunostinte de electronica.La varianta cu relee ajung cunostintele de electricitate.Cred ca asta ar fi unul dintre motive.Mai sunt si altele desigur.Fiabilitatea este net superioara si pentru cine are cunostinte si acces la cateva scule clar mai buna solutie este electronica.Deasemenea optiunile sunt nenumarate.Sper ca n-am suparat pe nimeni dintre sustinatorii comutarilor electromecanice.
 
hmmm...
optocuploare sint pentru decuplarea galvanica al signalelor, nu pt. generarea acestora. Ce insa ar functiona, este un IR-fotobariera (photoelectric barrier), insa e necesar ca signalele de iesire sa fie conditionate.
 
Stati putin, ca incurcam lucrurile: nu era vorba despre orice fel de releu, ci numai despre utilizarea unor asemenea elemente pe post de SESIZOR de prezenta.

Deci cred ca de fapt Macleod voia sa spuna ca pentru sesizarea pozitiei unei garnituri se foloseste un releu Reed bagat intre sine, care este actionat de un mic magnet lipit sub burta locomotivei.

In locul acestui releu s-ar putea folosi un sesizor bazat pe un optocuplu, numai ca problemele ar fi multiple in acest caz. Odata, asa cum spune Blueicon, nu mai este suficient un simplu montaj electric, ci trebuie o intreaga electronica de comanda. Acea electronica de comanda poate pe urma sa comande orice, incepand cu o servocomanda sau chiar ...un releu cu mai multe contacte, cate sunt necesare modelistului pentru a realiza functia de care are nevoie.

Pe urma, realizarea sesizorului IR trebuie facuta in asa fel incat sa sesizeze numai ce trebuie, nu si miscari nedorite (de exemplu, vagoanele sau mana modelistului in miscare deasupra dioramei). La releul Reed e simplu. Locomotiva are un magnet, releul sesizeaza magnetul si basta. Restul vagoanelor pot sa treaca oricat de multe, releul nu le sesizeaza.

La optocuplu ar trebui probabil pusa o "oglinda" speciala sub locomotiva in asa fel incat optocuplul sa sesizeze numai respectiva oglinda si nu toata garnitura.

Desigur, si asta ar putea sa fie un avantaj sau un dezavantaj, depinde cum se leaga intre ele functiile. De exemplu, daca scopul este sa sesizeze prezenta unei garnituri intr-un anume loc pe linie, de exemplu o incrucisare simpla, atunci un optocuplu care sa sesizeze orice vagon ar fi un mare avantaj. Cand incrucisarea este "blocata" de prezenta unui vagon, automat se trece cealalta linie "pe rosu" si trecerea unui tren pe acolo este oprita.

Trebuie studiate proprietatile fiecarui optocuplu si ales unul care sa aiba caracteristicele potrivite pentru functia respectiva!
 
Se folosesc diferite metode din acest punct de vedere, o sa detaliez cand voi ajunge la partea respectiva din macheta mea. Pentru detectarea prezentei sau absentei pe sine a unui vehicul feroviar se foloseste cu succes un sistem de fotodetectie, fiind disponibile sisteme mai simple sau mai complexe, respectiv senzori cu ghid de lumina (fibra optica) ce au avantajul unei precizii superioare (detectia in punct).

Optocuplorul se utilizeaza pentru separarea galvanica a semnalelor, intr-un mod asemanator releului, fiind insa net superior acestuia. Acum vorbesc in general, nu atat pentru domeniul modelismului unde sunt necesare cuplari sau decuplari mai putine. Releul fiind un echipament electromecanic, are o uzura mai mare, este mai zgomotos, este mai lent decat un optocuplor. Evident ca un optocuplor necesita un mic circuit electronic, fiind urmat de tranzistoare, triace, tiristori, care indeplinesc functia de putere.

Deci, mai pe scurt, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.
 
este posibil sa folosesti si senzoare Hall Effect, insa si acolo este necesar conditionarea signalului. Insa este posibil ca fiecare tren sa fie exact detectata (tip de locomotiva, de vagoane, lungime, viteza).
 
In general, detectia unui model pe sinele unei machete feroviare este de doua feluri: detectie mecanica si detectie electrica. Detectia mecanica a fost folosita inca de la primele machete feroviare si se bazeaza pe sesizarea greutatii modelului la trecerea peste un microcomutator. Este o metoda mai putin versatila. ea a fost treptat inlocuita cu un sistem reed cu magneti, respectiv cu sisteme cu fotoelemente pentru care se bloca fluxul luminos la trecerea ueni loko.

Detectia electrica este ceva mai complicata, ea se foloseste pentru machetele mari, impartite pe blocuri, unde este necesara o semnalizare laborioasa. Blocurile sunt zonele separate din punct de vedere electric ale traseului. De regula lungimea minima a unui bloc este mai mare decat lungimea celei mai mari garnituri rulate. Detectia electrica face referire la ocuparea unui bloc. Este insa u sistem laborios de construit si exploatat, dar uneori este foarte util. Se bazeaza pe consumul electric ce exista pe un tronson la un moment dat, consum care creste odata cu viteza de deplasare, deci cu cresterea curentului motorului unei loko. Semnalul se culege de pe sine cu o pereche de diode montate invers, care determina o cadere de tensiune indiferent de sensul de deplasare al garniturii, semnalul fiind introdus ulterior intr-un detector de curent, de regula cu tranzistoare, si procesat cu un banal circuit integrat (de exemplu 555 care are multiple utilizari inclusiv in modelism). Astfel, utilizatorul are informatii despre prezenta si deplasarea unui tren pe blocul respectiv.
 
Sorry ca n-am specificat mai multe, ca vad ca discutia a degenerat un pic, desi s-ar putea sa fie pe viitor foarte importante si "degenerarile".
Ma refeream fix in cazul separarii circuitului de comanda de cel de alimentare, si nu (neaparat) la detectia unor trenuri pe diorama (unde avem si acolo reed sau fotodetectie - chiar, cam cat costa un dispozitiv de fotodetectie care sa faca acelasi lucru ca un reed: cand trenul trece se inchide un contact electric).
Ce eram curios era care ar fi diferentele intre a face, sa zicem, schema de alimentare semafoare (vezi prognosis), unde il loc de relee sa fie optocuploare. Din cate mi-a zis un coleg (nu bag mana in foc ca nu ma pricep), nu ar mai fi nevoie de tranzistoare & stuff dupa optocuplor, ca deja ar fi integrate in el. Si de asemenea am vazut pe net opto cu 6 picioruse plus cele de comanda, deci s-ar preta la 3 circuite comandate. Ce-i drept, la relee exista posibilitatea de a alege sursa de curent (adica 6 picioruse pe circuitul comandat, 2 circuite distincte comandate, si exista posibilitatea de a alimenta spre exemplu circuitele comandate cu ceva daca exista curent pe circuitul de comanda, si cu altceva in lipsa curentului de comanda - deci posibilitati multiple de a face ce vrei cu respectivele relee).
 
Pana la urma care ramane concluzia intre relee vs. optocuploare ? Strict pentru a folosi in circuite de genul: primeste sau nu primeste curent respectiva bucata de circuit / accesoriu s-ar preta mai bine un optocuplor decat un releu normal ?
 
macleod a spus:
Pana la urma care ramane concluzia intre relee vs. optocuploare ? Strict pentru a folosi in circuite de genul: primeste sau nu primeste curent respectiva bucata de circuit / accesoriu s-ar preta mai bine un optocuplor decat un releu normal ?
Parerea mea e ca ,in cazul mentionat de tine, sunt mai simplu de folosit releele.In general , optocuploarele au curentul de iesire destul de mic (de ex., in cazul celor la care se facea referire mai sus curentul suportat la iesire e de 16mA ).Daca mai iei in calcul ca pe o portiune de linie se mai inverseaza polaritatea alimentarii din cand in cand (sau ceva mai des in digital :lol: ) , asta le face cam dificil de folosit, cel putin pt. alimentarea liniilor.Poate e ceva mai simplu in cazul unor accesorii cu consum mic , unde macar poate fi constanta polaritatea alimentarii.Ele pot fi folosite pentru detectie dar, daca as avea de ales , personal as opta pt. detectoare de consum sau capsule reed.
 
Nu te contrazic ca probabil stii mai multe decat mine, dar am auzit de vreo cateva ori ca optocuploarele sunt chiar recomandate mai ales in cazul tensiunilor mari (n-am intrebat de plaja de curenti suportata, ca nu mi-a venit atunci pe moment).
Dar avand in vedere ca cica se folosesc in industrie, acolo unde releele deja numai sunt fiabile, ma gandesc totusi ca macar unele pot suporta mult mai mare amperaj decat 16mA, care de abia ajunge de un led.
 
Atentie sa nu faci o confuzie...sunt recomandate ca elemente de separare in cazul aplicatiilor care folosesc tensiuni mari.
 
Octocuploarele se folosesc pt separare galvanica!
In mod normal dupa octocuplor se mai afla cel putin un tranzistor pentru a putea asigura curentul necesar elementelor comandate( de cele mai multe ori niste relee).A si mai trebuie o sursa de alimentare.
 
Desi au trecut aproape 2 luni de la ultimul mesaj din acest topic, ma bag putin si eu pentru ca am ajuns la aceiasi problema...relee sau optocuplare. Mie imi trebuie strict pentru detectie in sistemul S88. Paco a prezentat ambele tipuri de detectie pe site-ul lui:
http://www.tinet.org/~fmco/images/detectores.gif
Cum vad eu treaba: La inceput m-am gandit sa aleg relee reed, fiind mai usor de folosit. Insa apare problema pozitionarii...unde il pui? In mijlocul blocului de linie? Atunci vei avea intarziere la detectie, pana ajunge trenul la mijloc. Il pui la inceputul blocului? Da daca vine din celalat sens ce faci? Problema s-ar rezolva prin pozitionarea a cate un releu la capatul fiecarui bloc, astfel avand 2 relee unul langa altul, asta ajutand si la determinarea directiei de mers. Problema mea a aparut cand am inceput sa studiez programele de control a dioramei, unde fiecare bloc de linie avea destinat un singur detector. Astfel cred ca voi alege optocuploarele, pentru ca sunt necesare mai putine si detecteaza trenul cat ce a intrat pe bloc.
Toate cele bune!
 
am o sursa de calculator o pot folosi sa fac ceva din ia sunt incepator in domeniu si inca ma documentez si eu
 
Intradevar problema detectarii sensului de mers m-a preocupat si pe mine. Descoperind magnetii mici si foarte puternici, am repozitionat magnetul de sub locomotiva pe partea dreapta, undeva paralel cu latura exterioara a liniei. In paralel, la fiecare semafor, am pozitionat cate doua relee reed pe fiecare parte a liniei, imediat langa sina. In acest fel am la fiecare bloc cate un singur detector in functie de directia de mers. Releele sunt usor decalate unul fata de celalalt iar comenzile pe care le dau se fac printr-un releu care actioneaza in funtie de primul releu indus magnetic, care automat in blocheaza cateva secunde pe al doilea si astfel se determina sensul de mers. Am mai folosit o varianta. Sub locomotiva am amplasat la unele, nu doi magneti pe fiecare parte, ci numai unul. Pe sensul de mers. Daca circul cu locomotiva in alt sens, doar o intorc pe linie sau schimb pozitia magnetului foarte usor. Cum fac asta? Pai magnetul nu este lipit pe locomotiva. Am lipit pe fundul rezetvorului cate o mica fasie de tabla subtire pe fiecare parte, iar magnetul se ataseaja numai prin ...magnetizare. Fiereste ca asta e valabil pentru un circuit deja programabil, asa cum este diorama de la Slobozia. Daca te joci cu telecomanda, inainte si inapoi cum vrei tu, atunci varianta cu doua detectoare ca mai sus e cea mai buna...