Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Accidente feroviare

Totul despre material rulant, infrastructura, etc.
romrail
Mesaje: 183
Membru din: Lun Apr 11, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de romrail » Lun Iun 18, 2012 3:54 pm

Cred ca te referi la accidentul de pe inelul de testare de la Faurei. Am auzit si eu ceva date vagi despre acel eveniment, dar n-am vazut nimic publicat si nici vreun dosar de cercetare al accidentului feroviar.

Din ce imi amintesc, parca una dintre locomotive era Bulgareasca, ori urma sa fie exportata in Bulgaria... insa nu sunt sigur de veridicitatea informatiei.

Poate ne poate lamuri cineva...
Avatar utilizator
bogdanra
Mesaje: 1214
Membru din: Lun Mar 19, 2012 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de bogdanra » Lun Iun 18, 2012 3:59 pm

Da, suna familiar Faurei...Iar eu nici nu stiam de acest inel de testare, dar numele imi suna foarte cunoscut.
Stiu ca se vorbea pe ascuns...
Cand trenul face ciu-ciu-ciu
Inima imi canta TT - TT - TT
[Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5801
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Lun Iul 22, 2013 1:14 am

Marturia unui supravietuitor al catastrofei de la Ciurea...

[Link Removed for Guests]

Si inca un accident feroviar, din perioada interbelica,de pe blog-ul lui Andrei Berinde,

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Lun Iul 22, 2013 7:42 am

Cele doua imagini care insotesc primul articol sunt de la Ciurea insa de la un accident 10 ani mai devreme....
All aboard !
cosmin78
Mesaje: 5801
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Lun Iul 22, 2013 3:21 pm

In ITF sunt pomenite 2 accidente la Ciurea, cel din 1917 si cel din 1925, ciocnirea dintre 2 trenuri de marfa.
Evenimentul din 1917, descris in ITF, este insotit de aceleasi imagini din articolul mai sus amintit.Nu am gasit nicio referire la un accident din 1907, la fel cum nu am gasit nici despre ciocnirea din halta Tataia...A fost un alt accident la Ciurea, inainte de primul razboi?
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Lun Iul 22, 2013 5:13 pm

Cosmin, cand scriu ceva am si argumente :)

I-am scris lui Serban la vremea aparitiei volumului ca pozele nu sunt de la accidentul din 1916/1917. Serban m-a ascultat, ca de fiecare data si ii multumesc din suflet pentru asta, insa toata presa vremii a folosit aceste poze, trimise de serviciul de propaganda si ... a ramas ca erau din 1917. Acestea au fost pozele "oficiale" trimise de serviciul de presa, care sa arate o alta proportie a dezastrului decat cea reala.

Deci (ca sa incep ca jurnalistul roman):

1. accidentul de la Ciurea s-a petrecut in incinta statiei, asa cum se vede bine in pozele din articol acolo este o linie simpla in transee intr-o padure (zona probabila o banuiesc). Nu putem discuta despre incinta statiei Ciurea, care a ramas cam la fel pana azi.

2. asa cum scrie si in articol, coliziunea a fost urmata de explozia unor vagoane cu munitie si de un incendiu care de fapt a facut majoritatea victimelor. Asa cum vezi in poza nu e nici urma de incendiu la vagoanele din poza, nici vagoane in jur care sa fi avut munitie. Vagoanele sunt distruse prin coliziune (nu arse) si in jur e doar padure.

3. In articol se vorbeste clar de zapada groasa care a atenuat socul celor care au cazut de pe vagoane. Nici urma de zapada in jur.

4. vezi compunerea trenului. Se vad inclusiv vagoane CIWL, dar nici pe departe compunerea trenurilor de "etape" din anul 1916-1917

5. si, cel mai important: pozele apar intr-o lucrare germana despre accidente feroviare din anul....1906 :)

Scriam, acest accident a avut loc undeva in intervalul 1902-1906, tot pe rampa de la Ciurea (in articolul german se vorbeste de rampa Ciurea si de problemele care le ridica) si a implicat (dupa compunerea trenului) un tren accelerat sau express scapat pe rampa. Acesta a deraiat pana in statia Ciurea. Nu cunosc detalii despre numarul de victime.

Pozele de care vorbim au fost folosite in 1917 pentru a ilustra dezastrul de la Ciurea. Era razboi, era cea mai mare catastrofa (si din ce stiu eu este cea mai mare catastrofa feroviara din Europa) nimeni nu avea nevoie de imagini ale adevaratului dezastru pe langa dezastrul general al tarii (in decembrie 1916 Romania se redusese la Moldova, guvernul si regele era refugiati la Iasi, nimeni nu stia daca statul roman avea sa mai existe in cateva luni).

pentru comparatie, aici poza:

Imagine
Ultima oară modificat Lun Iul 22, 2013 10:49 pm de către catalin, modificat 1 dată în total.
All aboard !
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5314
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Mesaj de Horia_Radulescu » Lun Iul 22, 2013 10:21 pm

Buna seara,

Informatia lui catalin - tema am "atins-o" de cateva ori fara sa intram in amanunte - aduce lumina pentru mine in alta problema.

Fotografia cu vagonul de dormit CIWL avariat in acest accident este foarte cunoscuta. CIWL avea obiceiul sa o publice in publicatiile sale si ca afis in agentiile sale de voiaj pana in anii 1930 ca reclama (!!!) pentru soliditatea vagoanelor sale.

Problema era vagonul in sine. Formal este vorba de un vagon datand din anii 1880, modificat / modernizat cu vestibuluri inchise cam 15 ani mai tarziu. Dispunerea ferestrelor sale insa corespunde cu o singura serie CIWL. Scriam cu cateva luni in urma unui cunoscut pe aceasta tema:
Vagonul CIWL are doua particularitati care il fac foarte usor de recunoscut - proportiile si amplasamentul ferestrelor laterale si mai ales acoperisul fara luminator. La CIWL a existat o singura serie de vagoane care sa prezinte aceste particularitati si anume primele vagoane de dormit (numite "Schlaf- und Courswagen") pe patru osii, comandate de Nagelmackers in anul 1882, inca inainte de creearea Orient-Express!

Nagelmackers a comandat zece asemenea vagoane si era vorba asa cum spuneam de primele WL ale CIWL pe patru osii. Sase (numelele 121-123, pentru cursul Berlin-München si numerele 124-126 pentru cursul Köln-München) au fost comandate la Rahtgeber in München si patru (numerele CIWL 127 pana la 130) au fost comandate la Klett in Nürnberg pentru cursul Calais - Viena.

Vagoanele se numeau "Courswagen" pentru ca aveau compartimente de dormit si compartimente inchise de zi. Va trimit alaturat planul vagoanelor 127-130 in starea lor originala (plan colectia Coudert) si o fotografie de uzina dupa modernizarea lor in 1895-96 tot la M.A.N. (fotografie de uzina M.A.N., colectia W.-D. Richter, la cea din urma incerc sa obtin dreptul de publicare). De mentionat ca la inceput vagoanele nu posedau nici un fel de instalatie de frana, erau iluminate pe gaz si au fost printre primele vagoane "moderne" cu intaritura pe sasiu (Sprengwerk). In 1895-96 au primit instalatie de franare cu aer comprimat iar la o a doua modernizare dupa 1900 platformele au fost inchise.

Cele patru vagoane fabricate la Nürnberg au fost repartizate catre 1900 la Budapesta (2) si Bucuresti (2), in 1908 toate la Budapesta si au fost vandute de CIWL intre 1908 si 1911. Despre soarta no. 121-126 dupa 1910 nu stiu mare lucru, doar ca au fost si ele modernizate catre 1895 iar dupa anul 1900 li s-au inchis similar cu 127-130 platformele de la capete (adica exact in starea din fotografia de la Ciurea). Intrucat 127-130 au fost vandute cu cativa ani buni inainte de 1917 iar vagonul din fotografie poarta clar inscriptia "Compagnie Internationale des Wagons-Lits" pe bandoul de deasupra ferestrelor, cred ca nu intra in discutie decat un vagon din seria 121-126.
Asta bineinteles presupunand ca fotografia ar fi fost din 1916/1917 (stil vechi/nou). Acum, stiind ca WL 127 - 130 au fost vandute intre 1908 si 1911 si doua din ele erau inscrise la CIWL in Romania, raspunsul mi se pare si mai clar.
toate cele bune,
HR
cosmin78
Mesaje: 5801
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Mar Iul 23, 2013 5:09 am

Multumesc pentru lamuriri! :)

Catalin, asta voiam sa aflu, daca a existat un alt accident la Ciurea,in afara de cele 2 cunoscute.Argumentele/concluziile tale sunt evidente din textul din primul link mai sus mentionat, de aici si nedumerirea mea din mesajul anterior.
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Iul 23, 2013 11:31 am

ITF surprinde doar cateva dintre accidentele de pe CFR.
Meritul lucrarii este altul nu neaparat acela de a face o cronologie a dezastrelor pe sinele romanesti. Numarul acestor accidente este mult mai mare (nu zic mai mare sau mai mic decat in alte tari). Nu mai discutam despre accidentele petrecute in Epoca de Aur, care nu au fost chiar putine insa "acoperite" de autoritatile epocii si despre care nu gasesti mai nimic.

Radu Bellu a avut si el un demers similar, de a strange intr-o singura lucrare dedicata accidentelor si sabotajelor de pe reteaua CFR pana la 1980.
Lucrarea o gasiti aici:





Recunosc, nu am avut timpul sa o citesc si sa verific informatia si nu ma pot pronunta asupra corectitudinii lucrarii. Nu-mi dau cu parerea pana nu o citesc in detaliu.
All aboard !
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5314
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Mesaj de Horia_Radulescu » Lun Iul 29, 2013 11:57 pm

Buna seara,

Cu ajutorul unei cunostinte care se ocupa de asemenea cu studiul istoriei feroviare romanesti si internationale si a unui prieten care este arhivar la uzinele M.A.N. sunt in masura sa va dau cateva detalii despre accidentul feroviar de pe rampa Barnova-Ciurea fotografiat mai sus.

Imaginea cu vagonul CIWL avariat (intr-adevar, un WL din seria construita la Nürnberg in 1883 127-130 asa cum afirmam mai sus) apare intr-un catalog al CIWL publicat pentru Expozitia Universala de la Paris din anul 1900. In text se mentioneaza "vagonul sleeping-car al nostru ramas intact intre vagoanele ordinare distruse intr-un accident survenit anul trecut pe reteaua din Romania", deci accidentul ar fi amplasat in 1899 sau chiar 1898.

Studiul arhivelor de ziare din acesti doi ani ne-ar putea aduce un raspuns precis. In orice caz, e vorba de 7 ani mai devreme decat ce presupunea catalin si aproape 20 de ani mai devreme decat catastrofa din 1917 pentru care s-au reutilizat pozele!
toate cele bune,
HR
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Iul 30, 2013 10:51 am

Buna Horia,

recunosc ca nu am stat sa aprofundez prea mult cand a avut loc accidentul din imagine. Cum scriam mai sus, poza apare intr-o lucrare din 1906.... M-a intrigat cum a ajuns aceasta imagine sa fie asociata cu accidentul din 1917 si mai ales de ce nu exista imagini oficiale reale ale accidentului din noaptea respectiva.

Poate te ajuta cu ceva:

[Link Removed for Guests]

Sunt putin frustrat de faptul ca nu se distinge (poate in mod voit) niciunul din numerele sau numele de pe locomotive. Numerele si numele locomotivelor implicate in accidentul din 1917 se cunosc si ar fi simplu de aflat daca coincid cu cele din poza.

A..ca tot veni vorba de neconcordante. Locomotiva trenului de "etapa" a lovit o masina care stationa in gara Ciurea. Asa cum se vede din poza, cele doua masini erau legate circuland in dubla tractiune si in nici un caz Orleans -ul nu a lovit cu viteza C-ul din spate.
All aboard !
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Apr 15, 2014 11:53 am

later edit:

Cautand prin hartiile mele mai vechi am gasit data exacta a accidentului din pozele de mai sus: 5 martie 1899 pe rampa de la Barnova la Ciurea. Presupunerea lui HR e corecta.
Trenul a scapat pe panta si la 90km/h a deraiat. Cele 11 vagoane ale garniturii le vedeti in poze cum au ajuns. Deraierea s-a produs in padure, trenul nu a ajuns in statia Ciurea.
All aboard !
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Joi Oct 30, 2014 12:57 pm

accident in statia Seceleanu, august 1930:

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

detaliu vagon :

Imagine

decembrie 1930, Giurgiu:

[Link Removed for Guests]

sursa:

[Link Removed for Guests]
All aboard !
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Joi Oct 30, 2014 10:18 pm

Unde este aceasta statie? Nu am gasit-o niciunde pe hartile vechi.
Avatar utilizator
MariusM
Mesaje: 134
Membru din: Sâm Mar 08, 2008 12:00 am
Localitate: Pitești
Contact:

Mesaj de MariusM » Vin Oct 31, 2014 7:50 am

tozlovanuvlad scrie:Unde este aceasta statie? Nu am gasit-o niciunde pe hartile vechi.
Vezi în MT 1934(pe arhivă’) c㒠apare acolo.
Staţia Seceleanu(1934) = Mă’rculeşti Ialomiţa(1939-1952) = Mă’rculeşti(1954-1962) = Perişoru(1962-azi)
Scrie răspuns

Înapoi la “Discutii generale despre caile ferate din Romania”