Accidente feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

flo82

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2010
257
27
Husi
LOCATION
Husi
As vrea sa deschid un nou topic, mai putin "placut", e drept, :(

Dupa unele informatii, primul accident feroviar major din Romania s-ar fi produs in anul 1905, cand, pe linia Ploiesti- Buzau (pe atunci- linie simpla) doua trenuri se ciocnesc. Vina a fost a impegatului de miscare, dar „tap ispasitor” a cazut un acar- de aici si celebra expresie „acarul Paun”.
La data de 1/13 ianuarie 1917 are loc asa-numita „catastrofa de la Ciurea”. In aceea zi, un tren militar (supraincarcat cu civili si militari, care se refugiau, in timpul primului razboi mondial, din zona Munteniei, ocupata de trupele germane si austro-ungare), compus din 26 de vagoane, se deplasa spre Iasi. Intre garile Barnova si Ciurea (unde linia ferata prezinta o panta accentuata), din motive ramase neelucidate (probabil depasirea tonajului si a sarcinei pe osie maxim admise), trenul a scapat de sub control, intrand cu viteza maxima in gara Ciurea pe linia 2. Aici intalneste un macaz, care-l face sa coteasca brusc spre dreapta. Acesta a fost si motivul ultim pentru care trenul a deraiat, din cele 26 de vagoane doar doua ramanand pe linie. Deraierea este urmata de un incendiu, bilantul total al mortilor depasind cifra de 1.000.
In perioada interbelica, in Basarabia, doua trenuri se ciocnesc.
In noaptea de 7 octombrie 1968, trenul personal 3340 se afla garat in statia Bucerdea (jud. Alba). Deoarece existau restrictii de circulatie, acesta ar fi trebuit sa astepte trecerea acceleratului 340, care venea din sens opus, de la Blaj. Impegatul de miscare din statia Bucerdea (Theodor Petrisor) a uitat insa sa-i transmita mecanicului de locomotiva a personalului 3340 dispozitia de modificare a graficului de mers, venita de la Blaj. Cele doua trenuri au primit aproape concomitent „unda verde” de plecare, urmand sa circule pe acceiasi linie. In aceste conditii, tragedia a devenit inevitabila.
Coliziunea frontala dintre cele doua trenuri, produsa in zorii zilei de 7 octombrie 1968, intre statiile Bucerdea si Craciunel, a fost devastatoare. 22 de persoane au decedat, iar alte cateva zeci au fost ranite grav. Alaturi de impegatul de miscare Theodor Petrisor, a fost considerat vinovat de producerea tragediei si acarul statiei Bucerdea, Alexandru Cristea.
Procesul celor doi s-a judecat in sala de asteptare a garii Teius (foarte aproape de locul tragediei), in prezenta a 1.000 de ceferisti, adusi din toata tara. Theodor Petrisor a fost condamnat la moarte si la confiscarea averii. Ulterior, este achitat si eliberat. Alexandru Cristea a fost condamnat la 20 de ani de munca silnica si 10 ani de degradare civica.
In 1972, trenul rapid Iasi- Bucuresti, intalneste semnalul de intrare in statia Frunzeasca, care era pe rosu. Datorita faptului ca acesta fusesera pus pe rosu cu foarte putin timp inainte de trecerea trenului, mecanicul de locomotiva nu mai are timp sa opreasca, intrand cu viteza in statia Frunzeasca, pe linie abatuta. Acest fapt are ca urmare deraierea trenului, lucru soldat cu 50 de morti si 80 de raniti.
In sepembrie 1986 trenul de marfa 17.090, care circula pe ruta Bucuresti Progresu- Chiajna, se ciocneste, in statia Chiajna, cu trenul personal 1308 Rosiori Nord- Bucuresti Basarab. O persoana isi pierde viata, iar alta este grav ranita. Vina a apartinut mecanicului de pe locomotiva trenului de marfa, care nu a oprit la semnalul de intrare in statia Chiajna, care era pe rosu. Mai mult, mecanicul de locomotiva a actionat si butonul „depasire ordonata”, care nu a mai permis ca trenul sa fie franat de inductor.
In total, pana in 1990, au avut loc 6 accidente majore la CFR.
In ziua de 21 august 1990, locomotiva electrica 060-EA-001 (prima locomotiva electrica din Romania, importata de la firma suedeza ASEA in 1965!), in timp ce tracta trenul rapid 24- partea 2, pe sectia de circulatie Brasov-Sighisoara, intre statiile Augustin si Apata, loveste, in linie curenta, locomotiva de manevra a statiei Augustin, 040-DHC-601. Accidentul se soldeaza cu moartea mecanicului si ajutorului de mecanic de pe locomotiva 040-DHC-601, si cu avarierea grava a celor doua locomotive. A fost unul dintre cele mai "ciudate" accidente feroviare, daca tinem cont ca pe sectia respectiva linia ferata este echipata cu BLA. Vinovat se face si impegatul statiei Augustin (aceea DHC nu avea ce sa caute pe linia curenta pe care urma sa vina un alt tren). Totusi, sectiunea fiind ocupata de aceea LDH, semnalul de trecere a BLA dinaintea acelei sectiuni era obligatoriu pe rosu (indiferent de ce comanda ar fi dat impegatul de pe luminoschema). Deci, cel mai probabil, si mecanicul de locomotiva de pe locomotiva rapidului a gresit (depasind un semnal pe rosu) si, din moment ce nu a fost oprit de inductor, probabil a actionat si butonul "depasire ordonata"!
Majoritatea accidentelor feroviare intamplate dupa 1990 au avut drept cauze, fie furtul din instalatiile de semnalizare si dirijare a traficului feroviar, fie starea precara a infrastructurii feroviare.
In 1995 un tren deraiaza in gara Pasarea, datorita furtului unor componente de macaz, iar, in anul 2000, o locomotiva electrica deraiaza in gara Pantelimon, datorita furtului unor cabluri de la un semnal de manevra.
Anul 2004 poate fi socotit „anul negru al CFR”, avand loc nu mai putin de 6 accidente feroviare majore.
In ianuarie, doua locomotive (060-EA si 060-DA) se ciocnesc in triajul Galdiu, datorita cetii si a unor greseli de manevra. Cei trei mecanici de locomotiva sunt raniti.
In triajul Golesti 6 vagoane au deraiat si 10 s-au rasturnat, luand foc, iar unul a exploadat. Vagoanele erau incarcate cu benzina. Cauza producerii accidentului a fost blocarea fusului unei roti de la un vagon.
Un tren de marfa deraiaza in apropiere de gara Radulesti, datorita ruperii bandajului unei roti.
La 1 iunie, un tren de marfa deraiaza si se rastoarna intre statiile Saratel- Bistrita Nord, datorita uzurii excesive a unor traverse de lemn.
La 31 iulie, un tren de marfa compus din vagoane-cisterna (apartinand „Lukoil SA”), deraiaza si se rastoarna intre statiile Vama si Pojorata.
La 5 august, doua trenuri de marfa se ciocnesc in gara Strejesti. Vina a apartinut acarului, care, in loc sa introduca trenul de marfa care intra in statie, pe linia 2-abatuta (care era libera) l-a introdus pe linia 3-abatuta (care era ocupata).
Cei doi mecanici de locomotiva au reusit sa sara din locomotive inainte de impact, fiind raniti.
In 2005 un tren de marfa deraiaza, datorita hotilor de fier vechi, care au aruncat pe linie bucati mari de fier vechi.
In decembrie 2006, trenul personal Huedin- Cluj Napoca loveste din spate un tren de marfa, stationat la semnalul de intrare in statia Baciu. Vina a apartinut impegatului de miscare din statia Baciu (Aurel Berchisan), care a dat „cale libera” trenului personal, desi linia era ocupata de trenul marfar. In timpul anchetei, Aurel Berchisan a recunoscut ca a adormit in post.
In februarie 2008, cinci vagoane incarcate cu calcar, care circulau pe ruta Bicaz Chei- Tasca (apartinand „Carpatcement” SA) deraiaza, la intrarea in statia Tepeseni, datorita ruperii osiei vagonului nr.4.
La data de 10 mai 2008 are loc cel mai grav accident feroviar de dupa 1989, soldat cu moartea unei persoane si ranirea grava a altor sase. In accea zi, trenul accelerat 1662 Iasi- Bucuresti Nord, deraiaza la trecerea peste macazul nr.9 a statiei Valea Calugareasca. Asa cum a stabilit comisia de ancheta, cauza accidentului a fost: „furtul piulitelor si a suruburilor de la caseta de inzavorare a macazului nr.9. Acest lucru a dus la neinzavorarea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului nr.9 din pozitia „abatuta” in pozitia „directa”, corespunzator parcusului de trecere pe linia 3, si patrunderea, printre acul drept si contraacul curb a buzelor bandajelor rotilor din partea dreapta a locomotivei si celor patru vagoane, lucru care a dus la deraierea trenului”. Acest lucru s-a produs ca urmare a deplasarii casetei de inzavorare a macazului nr.9 simultan cu drugul de actionare, ca urmare a furtului piulitelor de la suruburile de prindere a casetei (pe partea dreapta).
La data de 26 mai 2008, locomotiva electrica „060-EA-826”, in timp ce tracta trenul personal 4483 deraiaza, la trecerea peste macazul nr.5 a statiei Mogoseni. Cauza accidentului a fost: „existenta, peste macazul nr.5, a unui numar de 5 traverse necorespunzatoare (care nu fusesera inlocuite la timp), care nu au mai asigurat prinderea corespunzatoare a sinei de traverse, prin intermediul tirfoanelor, si a dus la aparitia unei largiri a cai peste limitele sigurantei la deraiere, lucru care a produs caderea rotii din stanga a locomotivei in interiorul caii”.
In septembrie 2008, un tren de marfa (aparinand „Carpatcement” SA), se ciocneste frontal, in curtea fabricii de ciment Tasca, cu alt tren de marfa care stationa la rampa de incarcare a fabricii. Mecanicul de locomotiva (care nu a parasit postul de comanda) isi pierde viata, iar un lacatus-mecanic si acarul statiei Bicaz-Chei (aflati in locomotiva) sunt grav raniti. Cauza producerii accidentului a fost nefunctionarea sistemului de franare pneumatica a primului tren (care, in momentul impactului, avea 80 km/h). Totusi, am o nedumerire: de ce nu au incercat sa taie sau sa rupa un furtun de aer dintre vagoane? Astfel, prin pierderea presiunii de pe conducta generala a trenului, s-ar fi produs franarea automata.
Tot in anul 2008, trei vagoane incarcate cu calcar din compunerea unui tren de marfa, deraiaza pe podul de peste canalul Dunare- Marea Neagra (pe linia Ram. Medgidia Triaj- Ram. Medgidia Est) si se prabusesc, de la o inaltime de 10 m, peste calea ferata Bucuresti- Constanta. Numai norocul a facut ca, in momentul respectiv, pe linia Bucuresti-Constanta sa nu treaca un tren de calatori. Cauza accidentului a fost, probabil, uzura excesiva a liniei.
In fine, in anul 2009, se petrec trei accidente feroviare, datorate unor erori umane.
In septembrie 2009, acceleratul Timisoara- Craiova deraiaza in zona localitatii Carcea, datorita unei maini criminale, tirfoanele de prindere a sinei de traversa fiind desfacute. 15 calatori au fost raniti.
In acceiasi zi, in zona localitatii Boju, 7 vagoane cisterna, din compunerea unui marfar de 36 de vagoane, deraiaza. Motivul accidentului a fost necoordonarea vitezei intre cele doua locomotive a trenului, dar si ruperea carligului de tractiune de la unul din vagoane.
La 27 septembrie, rapidul Iasi- Bucuresti deraiaza la trecerea peste un macaz a statiei Berheci. Cauza accidentului a fost faptul ca mecanicul de locomotiva Florin Mustata nu a oprit la semnalul de intrare in statia Berheci, care era pe rosu. Totusi, se pare ca trenul a fost oprit de inductor, iar, ulterior, mecanicul a incercat sa impinga inapoi garnitura (timp in care, probabil, macazul a fost manevrat sub tren), moment in care s-a produs deraierea. Totusi, ma gandesc ca daca a fost franat de inductor, aceasta franare s-ar fi produs cu pierderea presiunii din conducta generala a trenului, iar ca sa ai din nou presiune trebuie efectuate niste operatiuni care i-au oleaca de timp, si mecanicul de locomotiva nu ar mai fi avut cum sa incerce sa dea inapoi trenul asa de repede!
La 17 octombrie 2009 doua trenuri de marfa se ciocnesc intre statiile Sarulesti si Lehliu. Motivul accidentului a fost nerespectarea, de catre mecanicul de locomotiva al celui de-al doilea tren, a doua semnale de trecere a blocului automat de linie. Primul semnal era pe galben (ceea ce semnifica „liber cu viteza redusa, primul sector de bloc liber, al doilea ocupat”), iar al doilea semnal era stins (si nu functiona nici inductorul). Conform instructiei de semnalizare, „cand intalneste un semnal stins, defect sau care da indicatii dubioase, mecanicul de locomotiva are obligatia de a opri, a cere instructiuni prin statia-radio, si, eventual, de a-si continuua drumul cu viteza maxima de 20 km/h, si cu maxima atentie”.
In total, dupa 1990, au avut loc nu mai putin de 20 de accidente feroviare majore.
Foarte multe accidente au loc la trecerile la nivel cu calea ferata, datorita neatentiei soferilor. Cel mai grav are loc in 2009, cand un microbuz este lovit in plin, la trecerea la nivel de la Scanteea, de trenul automotor Iasi- Brasov (apartinand operatorului privat „Regio Trans” srl.). Toti cei 14 pasageri din microbuz isi pierd viata. Vinovat de aceasta tragedie este soferul microbuzului, care nu a respectat semnalizarea luminoasa si acustica de la trecerea la nivel cu calea ferata.
 
ai uitat sa punctezi accidentul de la Arad? din 1999 unde o locomotiva EA (nu-i stiu numarul,insa cred ca era singura LE cu carcasa in tabla striata) a lovit un camion turcesc incarcat cu otel,la o trecere de nivel...accidentul s-a soldat cu avarierea grava a locomotivei(iesise de la reparatii de la RELOC in primavara aceluiasi an),in toamna fiind iarasi la reparat,ranirea grava a mecanicului...si disparitia fara urma a soferului turc :confused:
 
flo82 a spus:
In decembrie 2006, trenul personal Huedin- Cluj Napoca loveste din spate un tren de marfa, stationat la semnalul de intrare in statia Baciu. Vina a apartinut impegatului de miscare din statia Baciu (Aurel Berchisan), care a dat „cale libera” trenului personal, desi linia era ocupata de trenul marfar. In timpul anchetei, Aurel Berchisan a recunoscut ca a adormit in post.

In marfarul acela aveam si eu trei vagoane, ultimele trei, cu marfa import.
La vremea aceea mi s-a distrus marfa de aprox 2000 euro, care lucru demn de mentionat fata de CFR mi-a platit-o integral in 30 zile de cand am facut cererea de despagubire, adica cam in 35 de zile de la accident.
Inca primesc citatie ca parte vatamata la procesul cu Berchisan, dar de fiecare data le raspund ca nu ma consider parte vatamata. Deci, dupa 4 ani, inca nu s-a terminat procesul
E.
 
cosmin78 a spus:
ai uitat sa punctezi accidentul de la Arad? din 1999 unde o locomotiva EA (nu-i stiu numarul,insa cred ca era singura LE cu carcasa in tabla striata) a lovit un camion turcesc incarcat cu otel,la o trecere de nivel...accidentul s-a soldat cu avarierea grava a locomotivei(iesise de la reparatii de la RELOC in primavara aceluiasi an),in toamna fiind iarasi la reparat,ranirea grava a mecanicului...si disparitia fara urma a soferului turc :confused:

Trenul trebuia sa ajunga in gara Cluj Napoca undeva la ora 20.00. Asteptam de la Arad un colet cu acte trimise prin nas. Ajung in gara la informatii se spune ca intarzie 10 minute, dupa 10 minute se anunta o ora, dupa o ora se anunta inca 6. Pleca acasa pe la 22.00 si revin la 04.00. Mi se comunica ca mai are 6 ore. Injur si ma duc acasa. La 07.00 dau drumul la PorcuTV si era matinalul cu Moisescu. La sectiunea stiri anunta accidentul si imagini.
N-am mai primit nici o data acele documente.
Nu inteleg de ce au fost asa de constipati sa anunte ca s-a gata cu trenul respectiv si sa nu mai stam ca prostii cu orele, si sa aflam de la Televizor ca-i gata...
 
Nu exista nici o legatura intre accidentul din 1905 si acarul Paun.
Acarul Paun a fost implicat in accidentul feroviar de la Vintileasca din 1923. Cu siguranta am mai scris pe aici pe undeva despre modul cum a fost transformata o grava neglijenta de serviciu intr-un erou al luptei socialiste si pana astazi, in legenda urbana.

Cauzele accidentului din 1917 -se pare unul din cele mai grave din istoria Europei- se cunosc si sunt subliniate in raportul autoritatilor de atunci: intreruperea franei W. dupa locomotiva (in nici un caz depasire masa admisa pe osie). Ce nu se stie este cum a fost acest lucru posibil, presa acelor ani mergand fie pe ipoteza manei criminale desi si aici se pare ca este vorba despre inchiderea accidentala a conductei de frana datorata oamenilor care calatoreau pe platformele/tampoanele vagoanelor. Din pacate si in acest caz, neglijenta franarilor care nu au ajuns la posturile lor pentru a actiona franele de mana a dus la nefranarea trenului pana la Ciurea.

Din pacate lista de acidente grave e mult mai lunga decat ce este scris mai sus.
 
Si despre accidentul EA 001 s-a mai scris.
Locomotiva de manevra a iesit in curenta pe rosu ducind acasa o casiera a statiei. Parcursu BLA era facut pentru rapid insa LDH -ul nu a reusit sa ajunga in statie.

care e triajul Galdiu?

accidentele se produc rapid, timppul de reactie e foarte scurt, eventual mecanicii fug in sala masinilor, cum ar fi putut cineva sa desfaca furtunele sau sa taie sau sa RUPA un furtun pentru o frinare rapida????

@interesantul
TIRUL turcesc nu a fost lovit de un tren compus din vagoane MAV care circula spre Curtici? si acum sint acele vagoane in triajul garii Arad.
Locomotiva nervurata a fost reparata si e in circulatie. Dar nu e singura, mai are ci CFR Marfa una.
 
Nu, nu, a fost o garnitura MAV.

Accidentul feroviar produs la o trecere de nivel cu calea ferata, intre statiile Arad si Glogovat, s-a soldat cu deraierea a patru vagoane apartinand trenului rapid 355-2, care circula pe ruta Budapesta-Curtici-Bucuresti, ranirea a patru persoane, avarierea liniei ferate pe o lungime de 200 de metri si a trei stalpi de la reteaua electrica feroviara. Trenul regional 355 avea, la intrarea in Romania, un numar de 49 de pasageri, iar din Arad a preluat inca 32 de persoane.

in vederea constituirii ca garantii pentru plata pagubelor produse de catre tir-ul care a provocat deraierea a patru vagoane dintr-o garnitura apartinand companei ungare MAV" - a declarat, sambata, ministrul Transporturilor, Traian Basescu.

http://www.virtualarad.net/news/1999/va_n090899_ro.htm

Probabil ca acceleratul a fost afectat de acest accident asa ca nu ai mai primit documentele.
 
cosmin78 a spus:
ai uitat sa punctezi accidentul de la Arad? din 1999 unde o locomotiva EA (nu-i stiu numarul,insa cred ca era singura LE cu carcasa in tabla striata) a lovit un camion turcesc incarcat cu otel,la o trecere de nivel...accidentul s-a soldat cu avarierea grava a locomotivei(iesise de la reparatii de la RELOC in primavara aceluiasi an),in toamna fiind iarasi la reparat,ranirea grava a mecanicului...si disparitia fara urma a soferului turc :confused:
interesantul a spus:
A fost lovita "Foamea".
Cel din 1999 a fost cu un mort prin curentare, reteaua electrica fiind doborata pe vagoane, mecanicul a scapat cu cateva zgarieturi iar soferul in stare grava la spital, 3 vagoane alea rapidului Bega, Curtici-Arad-Deva-Cluj fiind avariate si deraiate. Foamea nu a avut de suferit, ea fiind prin Lugoj-Faget :D
In 2008 a fost tot acolo un accident cand mecanicul a fost grav ranit lovind un tren la 100 la ora, nimeni nu a inteles de ce nu a incetinit, tirul stand acolo de minute bune la semafor iar soferul a disparut fara urma :skul:
Peste 1000000000000000 de ani cand vom avea autostrazi se zvoneste ca se vor face si pasaje pe centura Aradului si nu vor mai fi accidente de acest tip. Desigur pe atunci lumea se va teleporta dar...cam asa merg lucrurile la noi :fluierat:
 
dantm a spus:
...Locomotiva nervurata a fost reparata si e in circulatie. Dar nu e singura, mai are ci CFR Marfa una.

a fost reparata in acelasi an,inainte de sf. anului,mi-a trecut prin maini.postul de conducere a fost decupat si inlocuit.

srazvi,

in accidentul din 1999 mecanicul a scapat cu rani usoare?eu stiam ca a fost grav ranit si ca soferul turc a fugit... :roll:
 
Un link util despre accidentele si incidentele intamplate la CFR

http://www.afer.ro/eng/OIFR/documents/Raport%20investigare%20Mogoseni.pdf

sau cu google: "rapoarte investigatii afer"
 
Aici cred ca s-a rupt podul. Comarnic 1922. Ce atenta era lumea in a doua poza. :lol:

komrnikleszakadtvastihd.jpg


komrnikleszakadtvastihd.jpg
 
Corect e Valea Larga - 13 Iulie 1922, iar locomotiva era 140.413.

Cateva date despre acest accident:

http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/doua-catastrofe-cea-mai-circulata-cale-ferata-romania
 
Acum câţiva ani am auzit la televizor c㒠în 1963 s-a produs pe Bucureşti - Constanţa un accident de tren în care au murit mulţi elevi care se întorceau dintr-o vacanţ㒠de la mare.
Åžtie cineva mai multe detalii?
 
Mai este un accident aiurea de care stiu urmatoarele... O locomotiva prototip de testare a plecat cu aprox 60 de km ... Din sens inevrs a fost trimisa o alta locomotiva cu garnitura in spate. La vremea respectiva Securitatea a spus ca a fost sabotaj... Stiu ca impactul a fost pe la 120 kmh viteza relativa.

in general stiu din surse cvasi sigure ca s-a musumalizat

Voi stiti mai multe?
 
Cred ca te referi la accidentul de pe inelul de testare de la Faurei. Am auzit si eu ceva date vagi despre acel eveniment, dar n-am vazut nimic publicat si nici vreun dosar de cercetare al accidentului feroviar.

Din ce imi amintesc, parca una dintre locomotive era Bulgareasca, ori urma sa fie exportata in Bulgaria... insa nu sunt sigur de veridicitatea informatiei.

Poate ne poate lamuri cineva...
 
Marturia unui supravietuitor al catastrofei de la Ciurea...

http://www.rador.ro/info4.shtml?cat=1281&news=299385

Si inca un accident feroviar, din perioada interbelica,de pe blog-ul lui Andrei Berinde,

http://romrail.blogspot.ro/2013/07/ciocnirea-din-halta-tataia-un-accident.html
 
In ITF sunt pomenite 2 accidente la Ciurea, cel din 1917 si cel din 1925, ciocnirea dintre 2 trenuri de marfa.
Evenimentul din 1917, descris in ITF, este insotit de aceleasi imagini din articolul mai sus amintit.Nu am gasit nicio referire la un accident din 1907, la fel cum nu am gasit nici despre ciocnirea din halta Tataia...A fost un alt accident la Ciurea, inainte de primul razboi?