Despre semnale luminoase CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
4
46
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Salut

Dupa ce-am citit ceva documentatie (as zice destula) despre semnalizarea CFR, am o mare nelamurire. La semnalele mecanice exista "palete" separate pentru directia dreapta respectiv abatuta.

Nu am inteles cum s-ar face chestia asta prin semnale luminoase. Singura posibilitate ar fi ca semnalizarea luminoasa sa fie corelata cu pozitia macazelor, pentru ca (ce-i drept cu exceptia TMV, unde ar fi niste optiuni de semnalizare ca trenul o ia pe abatuta), in rest nu gasesc nimic in acest sens.

Cine ma poate lamuri si pe mine in acest aspect ? Eventual niste chestii de baza legate de semaforizare si reguli de circulatie, pe care e posibil sa le fi sarit pentru ca nu am gasit pe nicaieri.
Mersi
 
La semnalele mecanice exista 2 brate. Unul care indica daca e liber sau nu(verde - bratul ridicat, rosu - bratul la 90 de grade cu stalpul). Cel de-al 2 lea indica cum e pozitionat macazul din fata(direct respectiv abatut - bratul ridicat)
La semnalele luminoase, din cate stiu eu, nu exista nici o indicatie asupra directiei pe care o ia trenul(directa/abatuta), insa nu sunt 100% sigur. Cei mai cunoscatori in domeniu iti pot raspunde sigur.
 
Salut,

Hai s-o luam treptat.

1. semnalizarea mecanica

Cand un tren intra intr-o gara cu semnalizare mecanica, in abatere, ambele palete ale semnalului de intrate sunt la 45 de grade spre dreapta. atunci cand intra pe directa, doar o singura paleta este ridicata la 45 de grade spre dreapta(cea de sus).

2. semnalizarea luminoasa

Cand un tren intra intr-o gara cu semnalizare luminoasa pe abatere, la semnalul luminos de intrare sunt aprinse 2 lumini galbene, precedate de galben clipitor, daca nu ma insel, la semnalul prevestitor al semnalului de intrare. Cand un tren intra pe directa, semnalul de intrare afiseaza o singura lumina galbena, precedata de verde la semnalul prevestitor
 
Mersi de indicatii. Ce-i drept, stiam de pozele acelea scanate, dar n-am avut rabdarea sa ma uit pe ele, pentru ca pe de o parte le-am considerat "outdated" si pe de alta parte citisem varianta mai noua de semnalizare (la prognosis pe site).
Singura diferenta pe care am remarcat-o era cuprinsa in cateva poze exemplificative dintr-o statie de cale ferata, unde, din cate am tras eu concluzia, liber cu 30km/h ar insemna ca trenul o ia pe abatuta, dar nu am gasit pe nicaieri scris negru pe alb asa ceva.
Iarasi, ce se intampla in cazul in care suntem pe un BLA si ajungem la un macaz. Cum se semnalizeaza acest lucru ? Sau prin insasi faptul ca suntem pe BLA inseamna ca nu poate exista niciun macaz care sa schimbe directia de mers (adica se termina BLA-ul, urmeaza macazul/macazele, si eventual dupa aceea daca e cazul incepe un alt BLA)?
 
Negru pe alb nu vei gasi scris ca atunci cand e liber cu viteza redusa inseamna abatere, dar este ilogic sa primesti un tren pe directa cu viteza redusa. tocmai de asta nu scrie.
In BLA este cum spui tu, nu exista macaze. Fiecare tren merge pe firul lui, iar cand urmeaza o statie sau macaz, se intrerupe zona de BLA si apare semnalul de intrare sau de ramificatie.
 
Nu e chiar negru pe alb (adica nu e chiar 100%), dar punand la bataie si bunul simt reprezinta totusi ceva "mandatory", atat prin regulamentul vechi, cat si prin regulamentul actual (http://trenulete.info/regulament%20semnalizare.pdf)

Citez din ultimul:

Art. 7. - (1) Vitezele corespunzătoare indicaĂžiilor date de semnale sunt următoarele:
a. viteza stabilită;
b. viteza redusă.
(2) Viteza stabilită reprezintă viteza maximă de circulaĂžie admisă Âşi prevăzută în livretul de mers sau prin ordin de circulaĂžie, pentru trenul Âşi porĂžiunea de linie respectivă.
(3) Viteza redusă reprezintă viteza maximă admisă pentru trecerea peste schimbătoarele de cale în abatere, adică 30 km/h sau mai mare.


deci ... cam cat se poate de clar, unde e stabilita macazul este pus pe inainte, acolo unde e vorba de viteza redusa macazul e pus sa selecteze abatuta

daca tot despicam firul in 4, mai am o intrebare, presupunand ca avem 2 linii care devin una singura dincolo de macaz
- daca sunt pe directa, clar am rosu, galben, verde in functie de semnalele urmatoare
- dar daca vin de pe abatuta care ar fi regulile de semnalizare ?

si inca una, ca mi-am adus aminte, incerc sa dau singur raspunsul, in cazul macazelor "duble" (adica in cazul liniilor duble, sa treci de pe stanga pe dreapta si viceversa)
- macaze aliniate aiurea, ar trebui sa fie semnal rosu, ca altfel sare trenul de pe sine
- macaze aliniate pe direct, semnalizare in viteza stabilita, in functie de trafic si urmatoarele semnale
- macaze aliniate pentru abatutata, semnalizare in viteza redusa, in functie de trafic si urmatoarele semnale

e corect ce zic eu sau doar bat campii ?:p
 
Si inca una, ca sa aveti motive sa ma injurati :p Da poate lamurim ceva chestii cu brainstormingul asta :D.

- avem semnale de intrare cu (Galben-Verde)(Rosu-Galben) - lasam deocamdata albul la o parte, ca ala e fix pentru semnale defecte
- semnalul de trecere la BLA e (G-V-R)
- vad la semnalul de iesire atat combinatia de (G-V)(R-G), ca la cel de intrare, cat si (G-V-R)(G-X), unde nu gasesc - cel putin nu inca - ce culoare are X

Exista vreo logica unde sa fie specificat cand se foloseste primul tip si cand cel de-al doilea ? Parerea mea e ca dupa lege ar fi cam la fel de legale, si folosite dupa cum vrea muschiul inginerului de cale ferata care a proiectat semnalizarea pe acel tronson de drum. Dar momentan e doar o chestie de instinct, nu am nimic in spate care sa sustina afirmatiile mele.
 
Sa le luam iar pe rand.
1. Daca 2 linii se unesc, nu conteaza ca esti pe directa sau abatuta, semnalul de iesire va fi acelasi pentru amandoua. (ies pe aceiasi linie)
2. Macaze aliniate aiurea nu exista in realitate. Ele sunt grupate cate 2.
3. Cred ca ai dreptate, nu sunt sigur, in legatura cu macazele pe direct/abatut.
 
Iar imi raspund singur cu citate de la sursa:

(4) IndicaĂžia de liber a semafoarelor de ieÂşire permite ieÂşirea sau trecerea:
a. cu viteza stabilită, dacă toate schimbătoarele de cale sunt atacate, la ieÂşire, în poziĂžia pe directă;
b. cu viteza redusă, dacă unul sau mai multe schimbătoare de cale sunt atacate, la ieÂşire, în abatere.

(de fapt asta e valabil pentru semafoarele cu paleta, pentru cele luminoase nu am gasit nimic de genul asta pana acuma, dar in principiu ar trebui sa fie la fel)
 
vad la semnalul de iesire atat combinatia de (G-V)(R-G), ca la cel de intrare, cat si (G-V-R)(G-X), unde nu gasesc - cel putin nu inca - ce culoare are X
Culoarea X este alb lunar fiindca semnalul poate da si indicatia manevra permisa.

In cazul semnalului de iesire daca el este intr-o zona in care nu se face manevra e clar ca nu mai are rost sa ii pui cel de-al 5-lea foc.Daca se face manevra o sa il vezi cu aspectul cel mai des intalnit cu 5 focuri.
 
La semnalele cu doua blocuri de galben, unul dintre ele anunta cand macazul urmator este pe abatuta si se comanda continuarea deplasari cu viteza scazuta in abatere. De obicei acest semnal apare inainte de o incrucisare.
 
Semnalizarea feroviara in Romania este extrem de simpla si usor de retinut.

http://www.railwayfan.ro/index.php?ml=17
 
tyco a spus:
Sa le luam iar pe rand.
1. Daca 2 linii se unesc, nu conteaza ca esti pe directa sau abatuta, semnalul de iesire va fi acelasi pentru amandoua. (ies pe aceiasi linie)
Ele urmeaza sa circule pe aceeasi linie, dar in intelesul instructiilor, ele ies fiecare de pe linia lui ( abatuta sau directa ) fiecare linie avand semnalul ei de iesire catre linia curenta simpla, astfel trenul care vine de pe directa, pe firul 2 din stanga, si continua mersul catre curenta va avea verde a intrare in statie, verde la iesire din statie :!: , cel care vine pe firul normal va avea prevestitorul verde, la intrare galben clipitor, iar la iesire in abatuta verde-galben( pentru ca linia curenta este libera semnalul urmator este pe liber cu viteza stabilita sau cu viteza redusa ); cand un semnal indica galben semnalul urmator este pe oprire, la fel si cand acesta are indicata galben-galben, insa cu deosebirea ca dupa semanal urmeaza o abatere :!:
Semanalele luminoase se monteaza si au forma si numarul de unitati luminoase in functie de felul statiiei precum si de activitatile care se vor efectua in respectiva statie, numarul de linii, asezarea statie in plan geografic, daca este statie de trecere/terminus sau combinata, are sau nu semnale de parcurs , toate acestea facand ca un semnale de intrare sa trebuiasca sa dea anumite indicatii, dar numai cate si care trebuie :!: , valabil si pentru semnalele de iesire/parcurs; daca semnalul de iesire are sau nu alb luminos nu este din cauza ca semnalul poate da si indicatii de manevra( fap care il si face, dar este in plan secund ) ci din cauza faptului ca, daca de la linia respectiva trenul nu se poate expedia cu ssemnalul luminos afisand luminile corespunzatoare ( nu are alimentare. sau ars becurile etc) lumina abl-lunar se aprinde de catre impiegat, apoi acesta vine si inmaneaza ordin de circulatie in care stipuleaza trenul xxx este liber sa plece din st x , linia x, in directia .., avand semnalul de iesire pe pozitia ( care este pe teren ) cu viteza de maxim 20 de km/h pina dupa schimbatoarele de cale ale statiei ( cele extreme); daca lumina alb-lunar se poate si este aprinsa, daca nu se va circula cu viteza de 20 km/h pinala urmatorul semanal :mask: .
la semnalele de intrare prevazute cu lumina alb lunar clipitor, acesta pate pemite mecanicului sa intre in statie daca semnalul de intrare nu se poate pune pe o pozitie permisiva sau este stins, bineinteles dupa c mecanicu a oprit trenul in fata semnalului, acesta asteptand aparitia lumii albe; daca aceasta nu exita sau nu poate fi aprinsa , mecanicul va astepta pina impiegatul ii va inmana ordin de circulatie care sa ii permita accesul in statie ( ordinul se inmaneaza personal sau printrun alt agent autorizat al statiei !) :D
 
1. Daca 2 linii se unesc, nu conteaza ca esti pe directa sau abatuta, semnalul de iesire va fi acelasi pentru amandoua. (ies pe aceiasi linie)
Cum adica? Aidca e un singur semnal sau sunt doua semnale si se pun ambele pe liber? Nu are cum sa fie bine, daca in gara sunt trenuri pe ambele linii, e normal ca unu sa aiba liber iar celalalt sa aiba rosu, ca sa se stie care trebuie sa plece.
 
Dar poate fi si un semnal care sa deserveasca un fascicol de linii, avind un indicator de linie.
 
O singura completare (sper ca nu bat campii):

Din cate am citit lumina de alb lunar clipitor (pentru cazul de avarie) apare ca "bloc" separat in cam toate semafoarele, adica inclusiv in cel cu 3+2+alb. Exact cum ai zis tu, restrictii de viteza, mare atentie etc etc, sunt toate scrise in documentatie (daca mai citesc de vreo 2-3 ori deja pot sa conduc si locomotive :-d)
Daca nu ma insel, in cazul (G-V-R)(G-A), ca semnal de iesire, albul inseamna ca poti sa faci manevra dincolo de semafor (gen semnal alb de manevra sau pitic), iar albul clipitor de mai jos e exact ceea ce ai zis tu, in cazul semnalelor defecte (dar cum pe diorama presupunem ca nu prea se defecteaza, ca doar suntem noi acolo sa-l "reparam"), atunci raman doar cele 5 focuri folosite atunci cand semaforul functioneaza pe bune.
 
shoppy a spus:
Cum adica? Aidca e un singur semnal sau sunt doua semnale si se pun ambele pe liber? Nu are cum sa fie bine, daca in gara sunt trenuri pe ambele linii, e normal ca unu sa aiba liber iar celalalt sa aiba rosu, ca sa se stie care trebuie sa plece.

Din cate am citit sunt 2, cate una pentru fiecare linie, dar automat nu are cum sa fie verde la amandoua, pentru ca cel putin una este oprita de macaz (si aia sigur va avea lumina rosie). Cealalta va avea liber cel putin dincolo de primul macaz, si va avea dupa caz va avea verde, verde galben, galben samd.

Problema binenteles se complica in cazul in care ai o statie mare cu multe macaze astfel incat logica se combina in permutari si aranjamente de ne doare capul.