Funicularul din Deva

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

claudiu_ne2000

Well-Known Member
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
Buna,

Intrucat citind in seara asta materialul scris de Irish_railways, la sectiunea tramvaie, m-am gandit sa prezint si eu aici mandria orasului meu si anume "telecabina din Deva", impropriu spus, zic eu, telecabina pentru ca toata masinaria e un funicular pe plan inclinat, modern, dar la baza asemanator cu cel de la Comandau.
Poate unii l-ati vazut altii nu...eu m-am gandit sa-l prezint aici.

Funicularul(telecabina) este singurul ascensor inclinat din Romania, iar din punct de vedere al lungimii traseului &8211; 278 metri si a diferentei de nivel &8211; 158 metri este primul din Europa.

Utilajul a fost achizitionat de la firma austriaca Doppelmayr, firma care mai are o telegondola instalata in tara noastra, in statiunea Mamaia.

Lucrarile au inceput in luna septembrie 2003 si au fost finalizate in luna iunie 2005.

Proiectul a fost intocmit de arhitectul Eugen Ilisiu, iar lucrarile de constructii si montajul au fost realizate de firma deveana Metal Expres.

Instalatia asigura legatura mecanica de la statia de plecare, situata la cota 180,0 metri pana la platforma intermediara a Cetatii Deva situata la cota 342,65 metri, respectiv o diferenta de nivel de circa 160,00 metri.

Cele doua statii sunt legate prin calea de rulare pe care se deplaseaza telecabina, avand lungimea de 277 de metri, sina fiind rezemata pe 24 stalpi metalici, cu fundatii izolate din beton, cu talpa din beton simplu, bloc din beton armat si piese metalice de prindere prin bulonare, iar capacitatea telecabinei este de 16 persoane.

Statia de plecare consta din platforma de plecare, deschisa si acoperita, cu suprafata de 121,77 mp si avand sina de glisare de asemenea deschisa si acoperita.

Statia de sosire se amplaseaza la cota 361,20 metri pe platforma a doua a cetatii, intre al doilea si al treilea zid.

Statia consta dintr-o incapere cu troliu si dispozitivele anexa, cu suprafata de 10,80 mp, si platforma sosire, deschisa si acoperita, cu o suprafata de 15,50 mp .

Comanda telecabinei se face prin statie, dar poate fi efectuata si prin radio si telefon, aceasta putandu-se realiza chiar de la sediul firmei din Austria. Ascensorul beneficiaza de trei sisteme de franare, ceea ce face sa ofere siguranta maxima celor care au placerea de a face o plimbare cu telecabina.

O sa incerc sa pun si niste poze cu el dar o sa dureze ceva mai mult pana le uploadez in photobuket...pana atunci fac o legatura cu forumul acesta http://tramclub.org/viewtopic.php?t=2616&sid=d1c3c00f66421746fc62b1db545c7bc0
 
mersi Sandy de aprecieri, trebuie sa recunosc ca prezentarea nu este in totalitate a mea, detaliile tehnice ale asezarilor celor doua statii le-am luat de pe internet, si le-am pus cap la cap aici, sa iasa ceva. Oricum acest funicular a nascut foarte multe discutii referitoare la pretul pe care l-a avut si nevoia devenilor de a avea o "telecabina", oricum acum dupa mai bine de 2 ani de functionare, am inteles ca si-a scos demult banii investiti, iar cei care erau cu gura mare nu mai au ce zice. Precizez ca nu am nici o afinitate politica, eu unu merg pe parerea ca pretul si comisioanele nu conteaza atata timp cat e ceva bun, ca banii vin si pleaca, lucrul ala macar ramane.

Ma bucur ca a inceput si refacerea cetatii devei, si amenajarea ei in scop turistic
 
Merci la randul meu de prezentare Claudiu, nu stiam de aceasta excelenta initiativa locala din Deva!

Respectivul transportor este cu adevarat o premiera in Romania. In asemenea masura incat avem o problema terminologica. De fapt el nu este un "funicular" in adevaratul sens al cuvantului si nici "o telecabina", pentru ca nu functioneaza suspendat de un fir purtator precum alte utilaje asemanatoare, de exemplu telecabina de la Mamaia.

Din cate imi aduc aminte, in alte parti un asemenea utilaj se cheama "transportor pe plan inclinat" sau chiar "transportor de panta elvetian", ceea ce e putin exagerat, avand in vedere ca firma Doppelmayr este dupa stiinta mea austriaca si nu elvetiana!

Poate ca ar fi cazul sa incercam sa gasim aici numele cel mai potrivit pe care l-ar putea purta in romaneste!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
o idee foarte buna ar fi sa-i gasim un nume mai bun decat telecabina sau funicular...legatura cu elvetienii se afla in firma producatoare...daca cititi subiectul deschis pe alt forum sunt niste poze cu firma producatoare...



PS..."din cate am auzit anul acesta primaria din Piatra Neamt a achizitionat un utilaj asemanator pentru Pietricica"
 
claudiu_ne2000 a spus:
o idee foarte buna ar fi sa-i gasim un nume mai bun decat telecabina sau funicular...
pai daca e funicular nu putem noi sa-l denumim altfel :D
 
claudiu_ne2000 a spus:
Intrucat citind in seara asta materialul scris de Irish_railways, la sectiunea tramvaie...

Felicitari Claudiu pentru prezentare. Ma bucur ca te-am impulsionat. :D

La cat mai multe astfel de relatari.

Am trecut la viata mea de cateva ori prin Deva, dar niciodata nu am avut timp sa fac o tura cu el. Cred ca peisajul e superb, iar calatoria cu utilajul este de asemenea incantatoare. Acum ca am vazut prezentarea, cu sigurata data viitoare cand mai vizitez Deva, imi voi face timp de o plimbare cu el.

Intrebare: Ai idee cam la cat s-a ridicat investitia?
 
din articolele din ziare si de pe la carcotasi se pare ca primaria deva a scos obligatiuni si a luat un imprumut...iar investitita ar fi la 150 de mil. de euro. Dar nu sunt sigur...