Linia 307 Blaj - Praid

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

delly

Active Member
16 Ianuarie 2009
54
0
Aiud
LOCATION
Aiud
Linia a fost construita intre anii 1894-1896, si urmeaza firul Tirnavei Mici de la varsare pina aproape de izvoare. Are o lungime de 113 km si o diferenta de nivel de aproximativ 250 m. Este amplasata integral in lunca Tirnavei Mici pina la Sovata, de unde incepe sa urce vizibil cei citiva km pina la Praid.
Ne indreptam catre Jidvei, lunca este destul de larga iar pe versantele Tirnavei gasim numeroase sate ce subzista datorita fertilitatii mari a solului din lunca, la fel ca mai peste tot in Romania (la barza chioara ii face Dumnezeu cuib!):

Gara din Jidvei, localitate celebra datorita vinului produs aici. Sa ne amintim doar de arhicunoscutul ,,Saispe tite'', denumit asa dupa cele 8 fete de la Capilna ce apareau pe eticheta lui. Desi, cei cu pretentii elitiste poate ar prefera mai degraba vinarsul :D

Cetatea de Balta si castelul ei:

In Tirnaveni Vest gasim o LDH si o garnitura de vagoane. Oare se mai face miscare aici? Raspunsul aveam sa il aflu peste citeva ore...

Gara din Tirnaveni, altfel destul de solicitata de navetisti

Gara din Bahnea, o cladire care parca isi implora demolarea. O tempora...
th_108.jpg

Am ajuns in Laslau. La intoarcere trenul s-a umplut de muncitori zilieri care lucrau la culesul merelor din livada din spatele garii. Cistigau 25 RON pe zi plus o galeata de mere batucite, ce nu puteau fi valorificate in comert. Destul de trist, nu-i asa? Zona este foarte bogata in gaz metan, cel mai pur din lume, dar de pe urma acestuia profita altii, fara pamint sub unghii. Dar sa nu o dam in stingisme.

Soimus! Doar pina aici am mai fost in urma cu aproape 30 de ani, in copilaria timpurie. De aici am trecut un deal pina la Seleus, un minunat sat sasesc, unde mi-am petrecut o mica vacanta. Pe citiva dintre cei de atunci i-am regasit vara aceasta in Stuttgart, batrini, tristi si insingurati, stind la bloc si a caror plimbare se rezuma la Lidl sau Aldi. Desi sunt beneficiarii unui sistem social si medical ireprosabil,care i-a tinut in viata pina la virste inaintate, multi dintre ei se gindesc cu nostalgie la saracia si privatiunile pe care le-au trait aici, din prisma faptului ca nu se simteau atit de singuri. Am realizat un adevar universal valabil: Nicicum nu-i bine.

La Sovata (aromata-i inghetata). Se vad si muntii, in sfirsit.

Am ajuns la capu' drumului, Praid. Exista vagoane de marfa, ce fain! O linie duce la un terminal de marfa, unde se incarca principala bogatie a zonei, sarea. A nu se neglija insa sarmalele :D


Urmeaza vizitarea salinei despre care o sa spun doar atit: de multe ori, Romania subterana e mai faina decit cea vizibila, speologii pot sa confirme.
La intoarcerea din salina am avut parte de o surpriza. LDH pe care am vazut-o in Tirnaveni Vest a ajuns la Praid cu garnitura de vagoane goale ce asteptau incarcarea cu sare. Am aflat de la dl. mecanic ca se efectueaza cam 3 curse de marfa pe saptamina pe aceasta linie, destinatia lor fiind Curtici, si apoi Ungaria si parca Austria. In trecut se transporta mult lemn, dar acesta a fost preluat intre timp de transportul auto. In anul 1998 se pare ca a circulat ultima data un Sulzer pe aceasta linie.
Desi nu traverseaza forme de relief spectaculoase, aceasta linie are un farmec special. In primul rind face legatura dintre doua zone etno-folclorice foarte reliefate. Apoi absenta centrtalizarii(cu citeva exceptii in Tirnaveni, toate macazele se schimba manual, ca atunci cind s-a construit linia) face din aceasta linie una deosebita. Eu sunt convins ca ar avea succes introducerea unei garnituri de epoca, cu o aburoasa ca pe timpuri, in conditiile in care s-ar umbla putin la modernizarea infrastructurii. Pina la urma, sarmalele calde de la Praid merg de minune cu vinul rece de la Jidvei. Daca veti prinde un week-end cu zapada proaspata la iarna, mergeti pe aceasta linie sau pe altele ca ea. Nimic nu se compara cu o linie simpla neelectrifcata, cind trenul spulbera zapada de pe calea ferata invizibila.
 
Superb reportajul, parca ieri mergeam de la Blaj la Praid cu un LDH si doua bouvagoane iar intre Praid si Sovata la soua bariere se oprea trenul, muta nasul bariera pe pozitia inchis apoi trecea trenul drumul si deschidea nasul bariera. Apropo o poza nu se vedea :p
delly a spus:
Gara din Bahnea, o cladire care parca isi implora demolarea. O tempora...
 
Sarea merge in Austria de unde se intoarce prelucrata.
Nu era vorba odata ca austriecii aia voiau sa cumpere Salrom?
 
Felicită’ri, Delly, pentru reportaj!! Mi-a plă’cut mult cum ai prezentat textual imaginile, fă’când referiri la atâtea şi atâtea lucruri cu care calea ferat㒠are legă’tură’! M㒠bucur c㒠exist㒠trafic de marf㒠acolo şi, mai ales, c㒠se transport㒠sare. REGRET îns㒠c㒠nu exist㒠sau nu se permite existenţa în România a unor minţi stră’lucite care s㒠se ocupe de prelucrarea, depozitarea şi distribuţia să’rii.

Felicită’ri, înc㒠o dat㒠şi aştept(ă’m) şi alte, multe alte incursiuni FeRoviaRe!
 
Vineri 2 iunie 2017, trenul 3500 ma depune pe peronul garii din Blaj dupa ce anterior coborisem in Teius din 1843.

Fain, gara pustie si rece, veneam de la 30 de grade si nimerisem intr-o zona unde plouase torential.Un pasionat e totdeauna pregatit pentru orice vreme.

Dau o raita prin gara Blaj.E santier, in holul garii se pune gresie peste vechiul mozaic, buda este inchisa pentru ca o murdaresc oamenii abia mai tirziu o sa vina cineva sa deschida.Chioscul de cafea inchis. Timp suficient de stat.Plictiseala.

DSCF2696_zpsqkepdhsm.jpg
DSCF2698_zpseok191jm.jpg
DSCF2700_zpssv1ja7zh.jpg
DSCF2701_zpsjvcwuwvn.jpg
DSCF2704_zpsty0q5ehp.jpg
DSCF2711_zpsu8gbpq1a.jpg


intre timp la ora 06.00 se deschide si chioscul garei unde voiajorii pot servi o cafea.Ma intilnesc cu un pasionat din Bucuresti care sosise cu mult inaintea mea si care mergea la Sovata pentru mocanita.Asadar urma sa am tovaras de drum.

soseste si motorul RGT care va pleca la Praid, soseste si ISterul 473 intirziat

DSCF2716_zpsqb8hnxnd.jpg
DSCF2717_zpsq3szcxxh.jpg


galben galben in directia C, probabil Cimpu Libertatii care urmeaza in timp ce noi avem liber in directia P, probabil cindva Panade a fost gara mai mare.Sau o fi chiar Praid?

DSCF2719_zps1lhxju4x.jpg
DSCF2728_zpsvwwlgww2.jpg
DSCF2731_zpsvlhci0yn.jpg
DSCF2733_zpsyy40yhdt.jpg
DSCF2735_zpsie9uaqat.jpg


o mare distanta vom circula doar prin ceata.

Imediat dupa plecare linia se desprinde stinghera din linia principala, iar statiile incep sa se succeada, triste, uitate palide amintiri a ceea ce a fost cind va transportul feroviar



DSCF2739_zpsx8jnhtdk.jpg
DSCF2741_zpsve6nemn5.jpg
DSCF2743_zpsb8yboa1w.jpg
DSCF2744_zpspavsd9dd.jpg


acum trenul opreste in alt loc amenajat Panade iar prin fosta gara trece fluierind.
DSCF2747_zpsikqif8a8.jpg


DSCF2749_zpsxqmleuri.jpg
DSCF2751_zpschfzyfny.jpg


uitindu-ma inapoi vad resturile uni semnal

DSCF2753_zpsl0q57eep.jpg


DSCF2754_zpsun2vycez.jpg
DSCF2757_zpszhmscbvg.jpg
DSCF2763_zpswo52hw0p.jpg
DSCF2764_zpspjmp8oxd.jpg
DSCF2768_zpsfejztpk4.jpg
DSCF2772_zpsqsbl2ni5.jpg
DSCF2773_zpssy5dftkq.jpg


Craiesti are o arhitectura mai aparte

[img]http://i976.photobucket.com/albums/ae244/dantm121/praid%202017/DSCF2780_zpsn6jk2lul.jpg
DSCF2781_zpsckysjdnc.jpg


DSCF2783_zpsergdwprh.jpg
DSCF2787_zps4pve0ps3.jpg
DSCF2791_zpsikowzdyp.jpg


La Tirnaveni ruine peste ruine, cam ca in toata tara de altfel

DSCF2793_zpsrfbfdr51.jpg
DSCF2798_zpsqivzvdhn.jpg
DSCF2800_zpshvh23rds.jpg


plecam din Tirnaveni, in dreapta o linie ne urmeaza pina la un pod, se vede semnalul de manevra de contra in spatele celui de iesire

DSCF2803_zpsywr2csnb.jpg
DSCF2805_zpsxixuhza2.jpg
DSCF2806_zpslu4ejzdc.jpg


in departare am vazut ceva dar nu am urmarit sa vad daca linia care ne insotea mergea acolo.

DSCF2807_zpsuxds4kuw.jpg


cert este ca la pod linia nu mai era
DSCF2808_zpszys3xrzw.jpg
DSCF2809_zpssx1uch4o.jpg
DSCF2815_zpslxp4jcsb.jpg


in Tirnaveni nu stam mult

DSCF2821_zpssq4o4ott.jpg
DSCF2822_zpsecp6vnt0.jpg
DSCF2824_zpsjh7f18v0.jpg
DSCF2826_zpssvohyb3y.jpg


prin ceata zaresc un grup de oameni la prasila manuala in cimpul de sfecla.o imagine trista a nivelului de agricultura folosit.Masi tirziu in turneu voi mai vedea niste chestii, o sa le spun atunci.Nu credeam ca mai se foloseste prasila manuala in cimp.
DSCF2830_zpsyhnpakoc.jpg


DSCF2831_zpsaaqhexcf.jpg
DSCF2835_zpsebpg7wxg.jpg


parca, parca vrea sa se ridice ceata

DSCF2838_zpshqc6ciac.jpg
DSCF2839_zpscp4r8kd7.jpg
DSCF2841_zpsib4nnvg2.jpg
DSCF2842_zpsbig3amll.jpg


statia Bahnea nu mai e ce a fost

DSCF2847_zpssipjhggq.jpg
DSCF2848_zpsh2xeuxhp.jpg
DSCF2850_zpscpnzypvp.jpg


DSCF2853_zpsxehesj4t.jpg
DSCF2855_zpswlexbryf.jpg
DSCF2860_zpscxaesxga.jpg


In Balauseri, ultima gara mare inainte de Praid, se incarca traverse pentru a fi folosite la reparatia liniei undeva spre Praid.

DSCF2869_zpseenogqwu.jpg
DSCF2873_zpsacvyrxop.jpg
DSCF2874_zpsvaifi3ze.jpg


alte si alte cladiri abandonate si distruse, nu e timp de sentimentalisme, Praidul e totusi departe.La Fintinele a fost o termocentrala?

DSCF2879_zps6t5i1ovz.jpg
DSCF2880_zpsn5xsl4z9.jpg
DSCF2881_zpskzpwhedr.jpg
DSCF2884_zpsvbp8wjvc.jpg
DSCF2886_zpsbuxgqwt4.jpg


alta cladire distrusa

DSCF2889_zpsgbpyfvxi.jpg
DSCF2890_zpsrnyrnesx.jpg
DSCF2892_zpsmivbcvuz.jpg
DSCF2894_zpsgfjqfydz.jpg
DSCF2899_zps3iggm9te.jpg


poza statiei Ghindari nu reusesc sa o incarc cum trebuie
DSCF2900_zps5n7oal7o.jpg


DSCF2905_zpszvof1b5n.jpg
DSCF2909_zpsxhi0kdho.jpg


statia Sarateni, de la tovarasul de drum aflu ca are foisor.Asadar sint 4 statii cu foisor pe care le stiu, Caransebes Tiglarie, Hateg, Sarateni si Praid. Stiu ca aici pe forum este si un topic dedicat acestor foisoare.

DSCF2911_zpsdoeqexym.jpg
DSCF2913_zpsyilsm2pf.jpg
DSCF2914_zpspfcu4twf.jpg


trenul atinge Sovata(unde era regimentul de cavalerie :D ) oare unde intra linia ingusta in gara sau unde se incaleca pina la Praid?

DSCF2921_zpsvrsea6pc.jpg
DSCF2922_zpstfvfqsbj.jpg
DSCF2926_zpsy9dtwr6o.jpg


Tovarasul de drum coboara in Sovata in timp ce trenul pleaca spre Praid.
Dar pina la Praid linia mai are citeva surprize, in primul rind ca pe partea stinga au fost linii care duceau la niste fabrici
DSCF2928_zpsf3fvwvah.jpg
DSCF2930_zps98csdwtz.jpg
DSCF2932_zpshfmsbfwp.jpg
DSCF2934_zpszafxrwit.jpg
DSCF2935_zpsqwpdsmh6.jpg
DSCF2937_zpslo5i1pgf.jpg


iar dupa ce deserveau stabilimentele industriale liniile se uneu si debusau in ...linia curenta spre Praid

DSCF2939_zpslpkiuafk.jpg


se circula incet linia e slabita, vremurile bune s-au dus

DSCF2943_zpshkp3y6ds.jpg


o prostie tipic romaneasca, la pasajele cu DN trenul opreste pentru a fi pusa bariera manuala de parca nu e prevazut in legislatia rutiera sa opresti la pasaj.
Un muncitor din echipa care venea la Praid cu traversele ajuta seful de tren sa puna barierele, unul pe o parte unul pe cealalta ca sa mearga treaba mai repede

DSCF2944_zpsvjlslavq.jpg
DSCF2945_zpsxosrtuwl.jpg



si apoi surpriza surprizelor. Avantajul calatoriei in vehicule de moda veche este ca se poate calatori pe scari, usi geamuri deschise.
Astfel descopar citeva cupoane din firul incalecat al liniei inguste care venea de la Tirgu Mures la Praid. Aflu de la mecanic ca firul a fost demontat abia dupa 1990 insa acolo au scapat citeva cupoane.

M-am uitat si am vazut prinderile din loc in loc si mi-am dat seama ca nu e un fir depozitat acolo de la/pentru lucrari.

DSCF2947_zpsrwiewjjz.jpg
DSCF2948_zpsgwfcw0gs.jpg


un nou pasaj cu DN

DSCF2953_zpsdjvomnff.jpg
DSCF2954_zpshvxttw5b.jpg
DSCF2957_zpsr8pmhxe7.jpg


obisnuit cu liniile de pe aici unde nu mai e nimic pe sectie, sint surprins la cap de linie sa vad un semnal mecanic in folosinta, cu inductor activ. :confused:

DSCF2957_zpsr8pmhxe7.jpg
DSCF2958_zpseagg9dqx.jpg
DSCF2960_zpswcwh6orr.jpg
DSCF2961_zps9zz9w9hh.jpg
DSCF2965_zpsriudfdbo.jpg

DSCF2966_zpswvaxxpi9.jpg


iau cu zoom capatul liniei, in timp ce pe stinga au fost instalatiile de deservire a locomotivei, probabil deja pozate ma duc spre placa de intoarcere

DSCF2967_zps8ozgqoh0.jpg
DSCF2968_zps7unptkzg.jpg
DSCF2971_zpsuixtev1h.jpg
DSCF2973_zpsld3apcml.jpg


linia nu se putea opri pe placa, a, vazut la Boutari si la Tulcea ca avea macar 1 metru de linie si pe capatul celalt cu opritor fix

DSCF2979_zpstllwmdjq.jpg
DSCF2981_zpsznrgjdz2.jpg


si binenteles in tufis, ca o capcana pentru soferi, opritorul fix al liniei de la placa

DSCF2982_zpsvpkvkdi1.jpg


datorita timpilor mari de mers trenul nu aduce oameni la strandul salinei(o singura familie a fost in tren pentru strand) in schimb linga linii este o parcare pentru musterii strandului.

DSCF2984_zps6hr9x9pc.jpg


apoi pe un pod cu 2 linii care duceau la salina, am ajuns in comuna

DSCF2985_zpsnmx9rbqc.jpg
DSCF2987_zpsh8t0zq6o.jpg
DSCF2990_zpsigzl3ulj.jpg


Aici se incheie calatoria feroviara spre Praid, sper sa intereseze pe cineva.Ramin dator celui care imi explica cum pot folosi flickr.Am cont dar e greoi de facut albume, iar pozele acestui turneu nu le-am putut incarca acolo.
Mi-am facut doua conturi noi pe photobucket insa la uploadare nu vedea nici o poza din calculator.
cum pe photobucket am un cont blocat ca am ajuns la 89%(pozele nu se mai vad) am cautat alt cont al meu si am riscat postindu-le de acolo.
Orice ajutor pentru gazduire de poze e binevenit.

In Praid nu am pierdut timpul ci m-am dus sa prind un microbuz spre Odorheiul Secuiesc de unde aveam legatura spre Gheorghieni.
Linia 400 Beclean pe Somes-Gheorghieni am facut-o, acum voiam sa continui.
Microbuzul a intirziat 10 minute care in timp s-au facut 15.Am pierdut legatura.
 
  • Like
Reacții: Markus