"Moldovita" cu 230.516 in Bucovina - August 2011

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Si video:

http://www.youtube.com/watch?v=1gWMu_oBiPA&feature=feedu
 
Locomotiva cu abur e baza pe aceasta garnitura. LDHul o ajuta doar sa urce o panta foarte abrupta umpic mai sus de Cacica si ii da apa. De asemenea LDHul duce garnitura pe tronsonul Vama - Vatra Moldovitei. Am filmat si am editat un clip din aceasta excursie, sper sa va placa.

http://www.youtube.com/watch?v=auPGZKNzfbg&feature=channel_video_title
 
Si filmarea fratelui meu, 28 minute in 2 zile, 13/14 august in Suceava, Cacica, Varfu Dealului, Vama, Darmanesti, Dornesti, Radauti, Putna, Gura Humorului, Parhauti, Todiresti, Solonet, Pirtesti, Galanesti.

http://www.youtube.com/watch?v=9CFAqO5nNxw

Am sa pun si fotografiile in zilele urmatoare.
 
Sambata 13 august trenul a circulat pe traseul: Suceava - Cacica - G.Humorului - Vama - Vatra Moldovitei - Vama - G.Humorului- Cacica - Suceava.
Am urmarit trenul de la ora 09.05 din Suceava pana la ora 20.00 in apropiere de Darmanesti.

Foto de pe traseu:




In Vama 230.516 ramane singurica cat "Moldovita" merge trasa de LDH pana la Vatra Moldovitei si inapoi.



Catre V.Moldovitei:





Iarasi manevra,vine "neagra"


Inapoi cate Suceava:



Deja lumina e putina, inca 2 poze si ne despartim de tren:




Pe 14 august a circulat pe traseul Suceava - Darmanesti - Cacica - Darmanesti - Dornesti - Radauti - Putna - Suceava.



In Cacica manevra pentru ca ne intoarcem spre Darmanesti:






Manevra in Darmanesti, se pun locomotivele spre Dornesti/Radauti




Sosire Dornesti:



Din Dornesti se merge cu cosul inainte pana la Putna:





Capat de linie, Putna:


 
...nu vreau sa fac polemica...dar e penibil...LDH-ul ala e ca "patrunjelu'n ciorba"...mai bine Flutur scria ceva cu niste oi pe dealuri...ca tiganeala asta de tren cu 2 locomotive arata penibil. Ori e tren de epoca, ori e zacusca...

Laudabila initiativa, nu am ce zice...dar mai bine puneau niste bani si reparau locomotiva cum trebuie si nu trebuiau sa faca, nu? carpeala asta aburoasa-hidraulica...
 
De acord cu Claudiu! E de rasul c.... . Nu inteleg de ce se foloseste LDH-ul, daca aburoasa este functionala :roll: :roll: :roll: Nu poate trage locomotiva asta 5 vagonete la deal?
Mai presus de asta, bannerul "Pelerin in Bucovina" se aseaza ca nuca in perete pe locomotiva. Totul s-a facut la trosneala, ca sa fie...
 
Daca aveau un capat de ICE 3 il puneau in fata, sa sparga aerul. Cica dieselele ar fi pentru siguranta, in caz ca-i crapa cazanul la 8 bari. Mai bine foloseau un V 36, nu era atat contrast...

[...] editat de moderator.
 
Si de ce LDH-el nu merge la distanta de 230.... Daca crapa atunci sa intervina :)) sau e chestie de consum? 230 trage si LHD-ul? :))
 
Vreau s㒠prezint felicită’rile sincere pentru G-Mean, Gam3 şi Că’tă’Steaua pentru faptul c㒠au fost la faţa locului şi au înscris în paginile forumului înc㒠un episod FeRoviaR de pe că’ile ferate române.

Pe de alt㒠parte, permiteţi-mi s㒠v㒠spun şi s㒠nu risc în a intra cu voi, colegii mei de la care am învă’ţat atâtea lucruri, c㒠230.516, aşa cum a spus şi Suciu Alex, a fost ”Baza”! Aşa cum a vă’zut şi Că’tă’Steaua şi Mircea Dorobanţu şi alţi pasionaţi care au vrut s㒠se lă’mureasc㒠dac㒠chiar ”aburul” era de formă’, 230.516 este o locomotiv㒠ce aparţine Societă’ţii Feroviare de Turism, s-au investit şi se investesc bani în ea. Interiorul este curat, toate echipamentele de control sunt revizuite şi puse la punct.

Nu sunt susţină’tor al nimă’nui din punct de vedere politic, dar am spus şi o mai spun, că’lă’toria cu trenul de epoc㒠”Moldoviţa” a fost o experienţ㒠extraordinar㒠pe care nu o s㒠uit niciodată’. Abia atunci (cam târziu, ştiu), am avut ocazia s㒠înţeleg ce înseamn㒠aia o ”locomotivă’”, s㒠vă’d ce e ă’la lucru mecanic, ce e aia forţa aburului şi ce e aia meseria de mecanic de locomotivă’, respectiv mecanic ajutor şi fochist.

Bielele i-au fost montate, aşa cum spune Florin-Dej, iar locomotiva a putut s㒠urce cu micuţul trenuleţ de ~200 de tone panta caracteristic㒠de 23 la mie de la Pă’ltinoasa - Vârfu Dealului. Placa de identificare s-a montat pe capacul cazanului, fumul de care spuneaţi c㒠era anemic a fost înlocuit de un alt fum mai gros, un abur fierbinte şi eficient, care a dezvoltat putere şi a creat spectacol. Ba mai mult, ca fapt divers, la coborârea de la Vârfu Dealului la Cacica, saboţii locomotivei diesel-hidraulice s-au supraîncins şi au luat foc!! Mecanicii de pe 230.516 au dat dovad㒠de operabilitate şi au pus în funcţiune compresorul de aer cu aburi, iar în 5 minute limba roşie a indicatorului conductei generale de aer a locomotivei cu aburi s-a apropiat valorii de 10 bari. Ră’gaz de câţiva kilometri, trenul a coborât în deplin㒠siguranţ㒠NUMAI datorit㒠efectului de frânare produs de 230.516, în timp ce mecanicii de pe H se uitau neputincioşi la saboţii care erau roşii.

Iubesc şi respect tracţiunea diesel-hidraulică’, dar în acel moment am fost şi eu, ca şi mecanicii de pe H, uşor ”complexaţi” de KD2-ul mânuit cu atâta pricepere de d-nul mecanic de pe 230.516, ajungând cu Trenul de Epoc㒠”Moldoviţa” în deplin㒠siguranţ㒠în staţia Cacica. Veţi spune: ”nu e mare şmecherie”. Nu e, ci e pasiune!

Aşadar, v㒠rog s㒠luaţi cele de mai sus nu ca un contraargument a ceea ce aţi gândit şi aţi exprimat fiecare despre ”experimentul nereuşit”, ci ca o interpretare personal㒠a realită’ţii din ziua în care am avut şansa, ca şi mulţi alţii, s㒠că’lă’torim cu un tren care ne-a umplut de zgură’, care ne-a afumat, care ne-a impresionat, care ne-a fă’cut s㒠fim mândri (apropo, c㒠spunea obiwan de ICE3) c㒠suntem susţină’tori ai unui transport capabil de 574,8 km/h.

Ală’turi de materialele media propuse de colegii mei, completez biblioteca virtual㒠cu o serie de clipuri dedicate excursiei cu ”Trenul de epocă’: Moldoviţa” tractat de 230.516: http://www.youtube.com/watch?v=E_nUoPFjSNk . într-un film viitor care va apă’rea cât de repede veţi gă’si dovada a tot ceea ce am afirmat mai sus.

PS: Acul indicatorului de presiune din cazan ară’ta 11, 12 bari în mod constant.

railpictures.jpg
 
230.516 în acţiune pe Că’ile Ferate Române în secolul XXI<i></i>

Timp de câteva zile, în Suceava anilor 2011, în luna lui cuptor, a poposit pe că’ile ferate din Bucovina un vizitator de onoare, cu o istorie de aproape peste 100 de ani şi cu o atractivitate deosebit㒠la public.

Trenul de epoc㒠”Moldoviţa”, având ca vehicul de tracţiune celebra locomotiv㒠cu abur, 230.516, a traversat obcinele Moldovei şi a adus aburul şi fumul înapoi printre codrii Bucovinei. Astfel, Gara Burdujeni, cu celebra-i istorie de peste 142 de ani, a fost punctul de plecare şi de sosire a unor trasee de excepţie: Suceava – Cacica – Vama – Vatra Moldoviţei şi Suceava – Putna.

Știm c㒠ecartamentul că’ilor ferate române este de 1435 de milimetri, îns㒠luxul care se regă’sea în vagoanele de clasa I sau salon-bar dep㒺ea cu foarte mult aşteptă’rile orică’rui că’lă’tor. Aşadar, pe lâng㒠confortul oferit de vagoanele de mai sus, în componenţa trenului au mai fost şi un vagon de clasa a II-a, un vagon de clasa a III-a şi un vagon de bagaje. Catifea roşie, catifea portocalie, tâmplă’rie lă’cuită’, ornamente atent prelucrate, un salon-bar asemenea trenurilor regale, precum şi fluierul locomotivei ală’turi de însuşi fumul negru înă’lţă’tor la cer au adus anii glorioşi ai epocii locomotivelor cu abur înapoi în timpurile din prezent.

Istoria locomotivei 2C-h2 începea în 1906 când prima locomotiv㒠de tip prusac 230.000 fă’cea teste în Germania. încet-încet, în perioada interbelic㒠au fost construite zeci de locomotive, fie la Uzinele Malaxa, fie la Reşiţa, astfel încât locomotivele CFR seria 230.000 au fost printre cele mai ră’spândite şi mai populare pentru personalul de exploatare şi întreţinere. Cu un numă’r total de 357 de locomotive aflate în inventarul CFR, aceast㒠serie de locomotive poate fi admirat㒠în zeci de fotografii în Istoricul Tracţiunii Feroviare din România, volumul 2, realizat sub atenta îngrijire a inginerilor Șerban Lă’criţeanu şi Ilie Popescu.

Jurnalelor realită’ţii anului 2011 li se adă’ug㒠câteva file de istorie vis-a-vis despre circulaţia acestui tren cu abur, tren de epoc㒠prin Bucovina, iar filmul pe care vi-l propun completeaz㒠lista de fotografii, clipuri şi mă’rturii propuse şi enunţate cu pasiune de colegii mei.

V㒠doresc vizionare plă’cută’!

230%20516%20urcand%20Varfu%20Dealului.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=nXCEVe7ZzY8
 
Taraf şi voie bun㒠în Trenul de Epoc㒠"Moldoviţa"<i></i>

Dansurile şi cântecele populare pe care că’lă’torii Trenului de Epoc㒠"Moldoviţa" le-au încins pe peroanele staţiilor unde locomotiva cu abur a oprit dovedesc faptul c㒠bucovinenii înc㒠ştiu s㒠pă’streze şi s㒠conserve aceste frumoase obiceiuri.

Traseul urmat de Trenul de Epoc㒠"Moldoviţa" a fost Vama - Vatra Moldoviţei - Vama - Molid - Frasin - Gura Humorului şi mai departe că’tre Cacica şi Suceava Burdujeni. Locomotivele electrice întâlnite pe traseul liniei 502, care tractau obişnuitele Trenuri Personal Suceava - Ilva Mic㒠sau Trenurile Accelerat Vatra Dornei Bă’i - Iaşi sau Iaşi - Timişoara Nord, pă’leau în faţa mă’iestriei locomotivei cu abur 230.516. Deşi cu mult mai puternice, locomotivele electrice de mii de kilowaţi nu pă’reau decât nişte "vagoane motorizate" în faţa uzinei negre pe şine care tracta Trenul de Epoc㒠"Moldoviţa".

Horele, sârbele, precum şi cântecele lă’ută’reşti care au lă’sat cu gura că’scat㒠mulţi privitori de pe traseul liniei dintre Obcinile Bucovinei reuşeau cu succes s㒠aduc㒠aminte de vechi şi frumoase obiceiuri româneşti. Trecând de la distracţie la asumarea responsabilită’ţii şi asigurarea siguranţei circulaţiei, operatorul din imagine completa cu ulei la cutiile de osie cu cuzineţi ale vagoanelor de că’lă’tori.

Că’lă’toria pe linia închis㒠de CFR, Vama - Moldoviţa, a putut fi posibil㒠cu ajutorul efortului depus de locomotiva diesel-hidraulic㒠a Depoului Suceava Nord, dar numai pân㒠la Vatra Moldoviţei. Acolo, turiştii din trenul pus la dispoziţie cu ocazia programului "Pelerin în Bucovina 2011", au fost serviţi de să’teni cu plă’cinte cu brânză’, vişinat㒠şi rachiu, în timp ce câţiva că’lă’tori mai pioşi de fel s-au orientat că’tre a vizita Mă’nă’stirea "Moldoviţa", monument înscris în Patrimoniul Unesco.

Și totuşi, vă’zând şi dumneavoastră’, ca şi mine, cele ce s-au întâmplat în frumoasa zi de var㒠de 13 august 2011, dilema mea ră’mâne... s㒠ră’mânem sau nu... în Bucovina pe lâng㒠care ne-am nă’scut?

pelerin%20in%20Bucovina.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=CDPGSUX3AMM

Va urma...<i></i>
 
victor a spus:
Da, frumoasa Ela. Felicitari Mishu!

Cristian-horea a spus:
Foarte frumos reportajul, si sa stii ca astept cu mare drag continuarea lui :D
Felicitari Mihai :aplauze: :aplauze: :wink:

Mulţumesc frumos! Iat㒠şi ultima parte a clipurilor video înregistrate pe 13 august 2011. Tot meritul şi aprecierile pentru aceste imagini se duc la cei care au organizat şi au participat activ la realizarea acestui proiect foarte frumos. Aşadar...

Cabview cu locomotiva cu abur 230.516<i></i>

Temperatura, într-o marchiz㒠de locomotivă’, dep㒺eşte lejer 30-40 de grade Celsius. Èťinuta... ”de scandal” este obligatorie pentru c㒠în jur este numai funingine, că’rbuni, scântei. Atenţia distributiv㒠trebuie s㒠fie prezentă’, de asemenea, pentru a putea duce trenul cu marfa sau că’lă’torii la destinaţie, în timp ce mai multe grame de sacrificiu trebuie jertfite în slujba acestei meserii.

Printre foarte puţinii specialişti în d-ale ”cârmuirii” locomotivelor de aburi din ţar㒠şi unicii autorizaţi de AFER, domnii mecanici de pe aburoas㒠înfruntau că’ldura, oboseala şi erau concentraţi la deplasarea locomotivei. Profilul şi specificul liniei Gura Humorului - Pă’ltinoasa - Cacica cu ale sale pante caracteristice de 23 (Vârfu Dealului - Pă’ltinoasa) şi 28 la mie (Vârfu Dealului - Cacica) au supus la casne şi fră’mântă’ri atât forţa de tracţiune, cât şi forţa de frânare. Imaginile completeaz㒠abstractele cifre de mai sus.

Focul ardea straşnic în locomotiva cu aburi, iar domnul mecanic, mai şugubă’ţ din fire, a deschis portiţa că’tre focar şi a spus c㒠”Aici ajungeţi dac㒠faceţi pă’cate!” L-am crezut şi am privit cu şi mai mult respect aceast㒠bestie neagr㒠în care focul arde cu o culoare roşie stringentă’, fumeg㒠cu aburi şi fum fierbinte, şuier㒠ascuţit, calc㒠şinele, rupe vântul, smuceşte vagoanele.

Dar chiar şi aşa, cu frica pe care o inspiră’, că’lă’toria în locomotiva cu aburi seria 230.516 a fost o experienţ㒠de neuitat! Pentru un pasionat, o astfel de experienţ㒠înseamn㒠un vis împlinit.

Multe mulţumiri domnilor mecanici de pe locomotiv㒠şi respecte pentru dânşii, am avut ce învă’ţa de la dumnealor!

V㒠doresc vizionare plă’cută’!

230.516%20urcand%20Varfu%20Dealului.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=zgDt4jWvBkU
 
hai ca s-au investit sute de milioane in sine, terasament, si tot ce inseamna infrastructura, asta inteleg; oricum orice om normal la cap ar intelege ca nu poti sa te astepti sa si scoti profit dintr-o chestie care clar este pe termen lung (asa ce profit s-a scos din reconditionarea garii mega-europene ?)

ce nu inteleg din cifre e asta: "Cheltuielile pentru funcţionarea trenului în perioada în care acesta a operat în cadrul proiectului Pelerin în Bucovina se ridic㒠la 51.960 fă’r㒠TVA pentru combustibili şi de 262,01 lei fă’r㒠TVA pentru salubrizare. "

500 de milioane pentru motorina mi se pare enorm; poate asa o fi, nu zic nu, dar stiu ca jurnalistii nostri au tendinta de a scrie numai porcarii, fara sa se documenteze la cei care chiar stiu despre ce e vorba; deci ramane intrebarea: chiar asa de mari au fost costurile cu combustibili sau au facut o ciorba din buget ?
 
Am mai spus-o...
Ziariştii vor s㒠vând㒠ştirea.
Omu de rând pricepe cheltuiala cu combustibilul, c㒠dac㒠ziceau cheltuieli de operare, se mai întreba câte unul: ”Da trenu` şi ă’la se operează’?”
Aşa c㒠mai simplu zic c㒠s-a consumat motorină’, c㒠tot omu ştie şi înţelege ce-i aia.

Ăştia sunt ziariştii de la Spiru sau similar.