Trenul Regal - "Scriitori pe calea regala".

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

radu sofran

Well-Known Member
Trenulist
2 Februarie 2016
653
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Gam3 a spus:
Scriitori pe Calea Regală

http://www.expres.ro/articole/detalii-articol/800852/Scriitorii-promoveaza-lectura-cu-trenul-regal/

Un tren regal care transportă scriitori români în cinci oraÂşe din România - BucureÂşti, IaÂşi, Suceava, Alba Iulia Âşi Sibiu - în cadrul unui proiect ce promovează lectura, va ajunge în ziua de 13 mai în fosta Capitală Culturală Europeană.

Potrivit USR, Scriitori pe Calea Regală va debuta pe 10 mai, la ora 9, în Gara de Nord BucureÂşti, de unde trenul va pleca pentru a ajunge în aceeaÂşi zi, la ora 18:24, la IaÂşi.

Programul si orele pe afis



Afis de pe
www.uniuneascriitorilor.ro

 
Trenul Regal in Iasi.

Afisul evenimentului:


Pe peron multa lume:


Vazut de sus:




Locomotiva



Detalii la vagoane:









 
SURSA: http://www.turismferoviar.ro


Fisa tehnica a trenului Regal

Tip vagon Capacitate Anul constructiei Statia de domiciliu
salon 8 locuri 1928 E. Breda, Milano Remiza Mogosoaia
salon principal 5 locuri 1928 E. Breda, Milano Remiza Mogosoaia
sal. sufragerie 12+24 locuri 1928 E. Breda, Milano Remiza Mogosoaia
dormitor clasa I 6 locuri 1928 E. Breda, Milano Remiza Mogosoaia
dormitor clasa II 16 locuri 1928 E. Breda, Milano Remiza Mogosoaia




Locatie si componenta


Trenul Regal se afla in Remiza Mogosoaia. Garnitura poate fi remorcata de locomotive de viteza cum ar fi 231.065, si 230.516.

Garnitura este compusa din 5 vagoane de tip salon si de dormit, vagoane pe care le prezentam in continuare:
vagonul de dormit &8211; dormitorul regal &8211; cu o capacitate de 5 locuri in doua apartamente ce beneficiaza si de cate o baie complet utilata. Vagonul a fost construit in anul 1928 la uzinele constructoare Ernesto Bredas;
vagon de dormit &8211; dormitor pentru insotitorii demnitarilor &8211; cu o capacitate de 8 locuri dispuse in 2 cusete cu paturi duble si 2 cusete cu cate 2 paturi suprapuse. Vagonul beneficiaza de oficiu si grup sanitar. A fost consruit in anul 1928, tot la uzinele constructoare Ernesto Breda;
vagon salon &8211; sufragerie &8211; are o capacitate de 24 de locuri in salonul mare s i 12 locuri in salonul mic, ce poate fi folosit ca fumoar sau salon pentru servirea micului dejun. Vagonul a fost construit in anul 1928, la uzinele constructoare Ernesto Breda;
vagon dormitor de clasa I are o capacitate de 6 locuri in cabine cu cate un pat avand si lavoar in fiecare cabina. Vagonul a fost construit in anul 1928 la Officine Meccaniche Italiane Reggio Emilia.
Vagon dormitor de clasa a II-a are o capacitate de 16 locuri, in 8 cusete cu cate 2 paturi, fiecare cuseta avand chiuveta, spatiu pentru bagaje si alte dotari. Vagonul a fost construit in anul 1928 tot la Officine Meccaniche &8211; Milano.

Toate cele 5 vagoane au fost restaurate de catre &8220;S.F.T. &8211; C.F.R.&8221; SA in anul 2004 la atelierele CFR Grivita.



Istoric

Datele istorice si evenimentele la care a participat acest tren de-a lungul timpului evoca faptul ca, la 6 august 1975, in vagonul regal au servit micul dejun presedintele Statelor Unite, Gerard Ford, si secretarul de stat Henry Kisinger care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu. Itinerariul a fost de la Bucuresti la Sinaia si in aceiasi zi la dejunul de lucru ce a avut loc la castelul Peles s-a hotarat acordarea &8220;Clauzei Natiunii celei mai favorizate&8221; pentru Romania.

In toamna anului 1955, tot in acest vagon, s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, discutii ce au avut loc intre Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice, si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Acestia au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vanatoare. In anul 1956, ultimele formatiuni militare sovietice paraseau Romania.

La masa din acelasi vagon salon a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei regele Mihai I la plecarea lui peste hotarele tarii, in ianuarie 1948.

In acelasi vagon au calatorit in timpul vanatorilor organizate in anii 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat:
Teodor Jivkov (octombrie 1976),
Leonid Brejnev (noiembrie 1976),
Erik Honecker (8 februarie 1977).

Tot in vagonul salon al Trenului Regal s-au discutat problemele romano-iugoslave cu ocazia vanatorii organizate in nordul Transilvaniei (august 1967) de Nicolae Ceausescu in cinstea lui Iosip Broz Tito, conducatorul statului iugoslav. Vagoanele au fost construite pentru a intruni normele de circulatie internationale, putand circula cu viteze de pana la 160 km/h. La interior, vagoanele sunt finisate cu materiale dintre cele mai scumpe, cum ar fi:
piele de Cordoba, pentru scaunele si fotoliile din saloane,
furnir de nuc si trandafir, pentru mese, scaune si unele lambriuri din saloanele vagoanelor,
sticla de Murano si cristalul de Boemia au fost folosite pentru lampile din vagoane, ca si pentru oglinzile din salonul regal,
din alabastru de Grecia au fost executate statuete si obiecte decorative ce se pot gasi in saloanele vagoanelor ce compun Trenul Regal.
 
Duminica cand am fost la Iasi, am avut bucuria de a ma urca in trenul regal; nu postez prea multe imagini pentru ca deja sunt. :lol:








 
Va salut pe toti!

Cateva filmulete pe youtube cu Trenul Regal!

http://www.youtube.com/watch?v=tWCyByktUYM

http://www.youtube.com/watch?v=9Lf61aHtSnI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fpuZsau19xY&feature=related

Superb trenul! Ce frumos ar fi un set HO si nu numai !
-----
N-am stiut inainte sa postez, filmuletele la origine sunt de pe acest site de unde se si pot descarca.
http://www.turismferoviar.ro/ro/download.php1

Cu respect ,
Bogdan
 
“Scriitorii pe Calea Regală’” au oprit în Gara Suceava Burdujeni<i></i>


Un eveniment de mare amploare cultural㒠şi FeRoviaR㒠s-a întâmplat pe 11 mai 2008 în Gara Suceava Burdujeni. „Scriitori pe Calea Regală’” a fost un program iniţiat de Uniunea Scriitorilor din România, de Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti şi de Ministerul Transporturilor, cu binecuvântarea Majestă’ţii Sale, Regele şi Familia Regală’. Prin organizarea acestui program s-a dorit promovarea lecturii în Gă’rile României: Iaşi, Suceava, Alba-Iulia, Sibiu, Mediaş şi Bucureşti.<i></i>

Trenul regal a poposit pe plaiuri bucovinene<i></i>



Trenul a pornit din Bucureşti pe 10 mai şi a ajuns în seara aceleaşi zile în Gara Nicolina. în după’-amiaza duminicii de 11 mai, locomotiva trenului regal oferea claxoane subtile persoanelor de pe peronul Gă’rii Suceava Burdujeni care aşteptau vagoanele trenului regal. Cu acest tren au că’lă’torit aproximativ 45 de scriitori – iar numă’rul nu reprezint㒠neapă’rat o cantitate, ci mai degrab㒠mult㒠calitate în faţa publicului sucevean şi nu numai. Spre seara zilei de 11 mai, trenul avea s㒠plece spre Transilvania, scriitorii coborând la Alba Iulia, Sibiu, Mediaş în zilele de 12 de 13 mai. Excursia literar-FeRoviaR㒠s-a încheiat pe 14 mai 2008 în capitala României - Bucureşti.

Scriitorii pe Calea Regal㒠au coborât la Burdujeni<i></i>


în fiecare dintre municipiile amintite, Dan Mircea Cipariu, organizatorul evenimentului, ajutat de producă’torul EURO CULTURART, au coborât din vagoane biblioteci cu zeci de antologii „Scriitori pe Calea Regală’”. Aceste că’rţi sunt dedicate cititorilor din gară’, care îşi aşteapt㒠trenul cu care s㒠că’lă’toreasc㒠spre destinaţie.

Biblioteca oferit㒠gratuit Gă’rii din Burdujeni<i></i>



“Vivat literatura!” spunea d-nul Cipariu... şi lumea a ascultat poeziile şi fragmentele de proz㒠rostite de scriitorii veniţi cu Trenul regal. Era nevoie de un astfel de eveniment cultural, îns㒠aceia care doresc s㒠afle povestea FeRoviaR㒠a acestei zile, sunt rugaţi s㒠acceseze acest link, pentru c㒠în continuare voi spicui câteva dintre vorbele frumoase rostite de că’tre Radu Bellu, Varujan Vosganian, Dan Mircea Cipariu, Ana Blandiana, Mihail Gă’lă’ţanu şi mulţi, mulţi alţii.

Publicul sucevean, în frunte cu impiegatul de mişcare, aştepta, neră’bdă’tor, trenul regal<i></i>



Trenul regal a sosit în Gara Burdujeni la 14:05, având ca vehicul motor pe locomotiva 45-0311-6. Visele mele (şi nu numai ale mele) de a vedea o locomotiv㒠cu aburi s-au spulberat la vederea celor 5.100 de kW împachetaţi în carcasa roş-alb㒠a locomotivei moderne.

Locomotiva electric㒠Siemens 311 a trenului cu scriitori<i></i>



Covorul roşu era întins la intrarea în Sala Åžtefan cel Mare a Gă’rii Burdujeni. Cu ocazia acestui eveniment, am putut intra în aceast㒠încă’pere şi am admirat cu mare nesaţ aspectul tavanului, al ferestrelor şi al pereţilor de jur-împrejur.

Scriitorii de pe Calea Regala, că’lcând pe covorul roşu<i></i>



Au fost prezenţi la inaugurarea bibliotecii prefectul judeţului Suceava, Alexandru Bă’işanu, primarul municipiului Suceava, Ion Lungu, viceprimarul municipiului Suceava, Angela Zarojanu, ministrul de finanţe, Varujan Vosganian şi mulţi alţi oameni de seamă’. Scriitorii care au dat viu grai poeziilor din antologia „Scriitori pe Calea Regală’” au fost: Ana Blandiana, Varujan Vosganian, Adrian Popescu, Mihail Gă’lă’ţanu, Constantin Stan, Ion Tomescu şi actriţa Ioana Cră’ciunescu.

Nichita Danilov, unul dintre scriitorii care au că’lă’torit cu trenul regal<i></i>



Specialistul în istoria CFR, ing. Radu Bellu, a spus la deschiderea evenimentului cultural c㒠aceast㒠sal㒠de aşteptare este cea mai înalt㒠din Europa. Tot domnia sa a mai spus că’: „Am adus volume de că’rţi oferite din partea Uniunii Scriitorilor, care vor ră’mâne sucevenilor ca atunci când întârzie trenul, fereasc㒠Dumnezeu, s㒠nu se plictisească’, ci s㒠mai citeasc㒠câte ceva.”

Radu Bellu, pă’rintele istoriei CFR, vorbeşte despre Gara Burdujenilor<i></i>



De altfel, prefectul judeţului Suceava, Alexandru Bă’işanu, a afirmat c㒠„Astă’zi, Suceava a devenit pentru o zi centrul cultural al României. Personal am scris 7 că’rţi, dar îmi doream s㒠vă’d cum arat㒠într-adevă’r un scriitor adevă’rat.” De asemenea, primarul Ion Lungu a întâmpinat oaspeţii cu un că’lduros „Bun venit!”

Primarul Ion Lungu aştepta trenul regal la poarta de intrare în Bucovina<i></i>



„V㒠aflaţi într-un adevă’rat muzeu, monument de artă’, cu o vechime de aproape 110 ani, creat prin grija şi stă’ruinţa conducă’torilor şi stă’pânilor noştri de atunci şi în primul rând a Maiestă’ţii Sale, Carol I. Trecând prin ţinutul nostru, Carol I a recomandat şefilor că’ii ferate de atunci s㒠zideasc㒠aici, la poarta ţă’rii, care era în acea perioad㒠graniţa cu Austro-Ungaria, o gar㒠pe mă’sur㒠vremurilor şi timpurilor ce-au fost şi ce urmau s㒠fie.” a precizat reprezentantul Regionalei de Cale Ferat㒠de la Iaşi, Liviu Moroşan.

Sala de aşteptare Åžtefan cel Mare a Gă’rii Suceava Burdujeni<i></i>



Dan Mircea Cipariu, sufletul a tot ce s-a întâmplat în cadrul evenimentelor „Scriitori pe Calea Regală’”, a spus: „O zi fastuoasă’! Avem o şans㒠teribilă’, într-o zi regală’, într-un spaţiu care este plin de istorie s㒠creă’m şi s㒠exportă’m un standard de civilizaţie, anume ca în România s㒠existe biblioteci cu că’rţi care s㒠fie citite.”

Sosirea trenului cu scriitori în Gara Suceava Burdujeni<i></i>



Poeta Ana Blandiana a recitat în stilu-i propriu poezia „Linia”, dup㒠care ministrul Varujan Vosganian a demonstrat c㒠economia face cas㒠bun㒠cu poezia, recitând şi domnia sa dou㒠poezii din volumul propriu de versuri.

Poeta Ana Blandiana, ară’tând publicului antologia „Scriitori pe Calea Regala” <i></i>



Mihail Gă’lă’ţanu, un om necunoscut de mine pân㒠în acea zi, a recitat poezia „Nu voi muri din cauza morţii mele”, cu o ardoare aşa cum nu am mai întâlnit. în clipul prezentat pe YouTube, am lă’sat ca viaţa d-nului poet s㒠curg㒠şi prin vinele voastre, înregistrând în totalitate superba poezie. Domnia sa a vorbit cel mai tare dintre toate persoanele care au cuvântat la microfon în acea zi, iar datorit㒠acestui fapt poezia s-a înţeles perfect. S㒠ne tră’ieşti, domnule Mihail Gă’lă’ţanu!

Un poet plin de viata, Mihail Gă’lă’ţanu<i></i>



Dup㒠acest moment, ministrul de finanţe a luat din nou cuvântul şi ne-a demonstrat cum economia şi poezia sunt dou㒠îndeletniciri care, totuşi, îşi pot avea locul într-un singur om. Tot dumnealui a mai spus c㒠diferenţa dintre finanţe şi poezie este aceea c㒠poezia are resurse infinite şi nu are unitate de mă’sură’. A denumit antologia „Scriitori de pe Calea Regală’” o carte a tă’mă’duirii poporului român.

Ministrul Varujan Vosganian, vorbind frumos despre literatură’<i></i>



Ce am învă’ţat eu de la acest eveniment? Nu am învă’ţat ceva anume, ci mi-am reconfirmat faptul c㒠orice om din aceast㒠lume contribuie cu talentul să’u în frumosul mers al lumii, iar odat㒠cu participarea împreun㒠cu fratele meu la „Scriitori pe Calea Regală’”, am aflat multe-multe frumuseţi pe care nu le-am cunoscut pân㒠în acel moment.

Poeta Ana Blandiana, primind un buchet de flori de liliac din partea publicului sucevean<i></i>



Trenul regal a fost o garnitur㒠original㒠comandat㒠de regele Ferdinand I şi care a fost realizat㒠în 1928, la Milano. Aceasta conţine 5 vagoane, dintre care un vagon tip sufragerie, un dormitor regal cu o baie complet utilat㒠şi trei vagoane de dormit pentru slujitorii demnitarilor. Finisajele ce se regă’sesc în interiorul vagonului sunt de înalt㒠calitate, mobilierul fiind realizat din lemn de trandafir, de mahon şi de nuc. De asemenea, scaunele şi fotoliile au fost tapisate cu piele tip Cordoba. Mai multe informaţii despre acest tren regal puteţi afla aici.

Vagoanele Trenului regal<i></i>



S-au scris multe, foarte multe articole despre acest eveniment. Am selectat, pentru voi, câteva reportaje sau ştiri apă’rute în presa vremii despre „Scriitori pe Calea Regală’”.

Trenul Regal al Literaturii, Ioan Es. Pop
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/trenul-regal-al-literaturii-3093698/

La 100 de ani ai societă’ţii / uniunii scriitorilor români – o cale (r)egală’, Leo Butnaru
http://leo-butnaru.blogspot.com/2008/05/trenul-cu-scriitori.html

Asteptand Trenul Regal, Lucian Vasilescu, Ioan Es. Pop
http://www.descopera.ro/editorial/2629989-asteptand-trenul-regal

Fotograme dintr-o calatorie regala, Dana Ionescu
http://www.ziarulunu.ro/articol342/Fotograme-dintr-o-calatorie-regala.htm

Cu MASINA TIMPULUI, pe sine, Ioan Es. Pop
http://www.descopera.ro/cultura/2685840-cu-masina-timpului-pe-sine

Scriitori pe calea regala, Simona Chitan
http://www.cinematograph.ro/ro/stiri/filme-documentare/scriitori-pe-calea-regala/

Scriitori pe calea regală’. Fotograme & jurnal, Dan Mircea Cipariu
http://tamada.ro/article--scriitori-pe-calea-regal%C4%82-fotograme-jurnal--3159.html

Start pentru „Scriitori pe Calea Regală’", Veronica Marinescu
http://www.curierulnational.ro/Eveniment/2008-05-08/Start+pentru+%E2%80%9EScriitori+pe+Calea+Regala%22

Scriitorii promoveaz㒠lectura cu trenul regal, Alina Vă’tă’man
http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/800852/Scriitorii-promoveaza-lectura-cu-trenul-regal/


De asemenea, presa local㒠a fost cu ochii în patru atunci când trenul a poposit în gă’rile din program. O list㒠cu articolele de atunci o puteţi consulta mai jos.

Iaşi: Trenul Regal ajunge la Iasi chiar de ziua Regelui
http://www.ziaruldeiasi.ro/mozaic/trenul-regal-ajunge-la-iasi-chiar-de-ziua-regelui~ni4oil

Suceava: Trenul Regal cu scriitori a sosit fă’r㒠locomotiva cu abur
http://www.suceava-news.ro/eveniment/trenul-regal-cu-scriitori-a-sosit-fara-locomotiva-cu-abur/

Trenul regal cu scriitori la Alba Iulia
http://proiectabr.wordpress.com/2008/05/14/trenul-regal-cu-scriitori-la-alba-iulia/

Alba-Iulia: TRENUL CU LITERE
http://stiri.turismalba.ro/?p=885

Reportaj videoclip Alba Iulia
http://www.youtube.com/watch?v=mml5995D2uU /

Mediaş: Trenul regal se opreşte la Mediaş
http://www.primariamedias.ro/index.php/trenul-regal-se-opreste-la-medias/

Mediaş: Trenul regal ajunge la Medias
http://www.monitorulsb.ro/cms/site/m_sb/news/trenul_regal_ajunge_la_medias_39772.html

Mediaş: Trenul regal opreşte marţi la Mediaş
http://sibianul.gandul.info/ultima-ora/trenul-regal-opreste-marti-la-medias-2625693

Sibiu: Scriitorii din trenul regal au inaugurat biblioteca din gară’
http://sibianul.gandul.info/ultima-ora/scriitorii-din-trenul-regal-au-inaugurat-biblioteca-din-gara-2632097

Sibiu: Trenul Regal gata s㒠deraieze la bariera Klaus Johannis
http://nicpopa.blogspot.com/2009/12/trenul-regal-gata-sa-deraieze-la.html

Sibiu: Trenul Regal, la Sibiu, de Raluca Nicolae
http://www.monitorulsb.ro/cms/site/m_sb/news/trenul_regal_la_sibiu_38581.html

Vosganian va inaugura Gara Sibiu cu trenul regal
http://stiri.itbox.ro/stiri-online/regionale/vosganian-va-inaugura-gara-sibiu-cu-trenul-regal.html


Pasionaţii FeRoviaRi nu au stat cuminţi la casele lor şi au fost prezenţi în gă’rile din ţară’: Iaşi, Alba-Iulia, Suceava, Sibiu şi Mediaş. în decursul a câtorva ore bune, am scormonit YouTube-ul şi v㒠ofer acum o list㒠cu clipurile cu Trenul cu scriitori, realizate de colegii mei FeRoviaRi.

TudorXcorbul a surprins intrarea trenului regal în Gara Nicolina, judeţul Iaşi.
http://www.youtube.com/watch?v=Tj_baRJO0ME

Rosshhu<i></i> a fost la datorie şi a filmat intrarea şi ieşirea trenului regal în Alba-Iulia.
http://www.youtube.com/watch?v=cZ7fadHrw3M

http://www.youtube.com/watch?v=tVezxXhOzeE&NR=1


în Suceava, ală’turi de subsemnatul au participat la eveniment Magnumaxor<i></i> şi Marian Dască’lu<i></i> . Iat㒠o filmare de-a lui Andrei (magnumaxor):

http://www.youtube.com/watch?v=QK9bH_8QZrY&NR=1


în speranţa c㒠v-am readus în memorie acest magnific eveniment, cu ocazia că’ruia mulţi dintre noi au putut vizita Trenul regal al României, v㒠mulţumesc pentru atenţie şi v㒠invit şi la urmă’toarele aventuri FeRoviaRe.<i></i>