Suceava: FeRoviaRe in Garile Itcani&Burdujeni [2008]

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
668
8
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
29 august 2008 –=- Excursie FeRoviaR㒠Suceava Iţcani spre Burdujeni<i></i>

A trecut mult㒠vreme de când Gara Burdujeni nu mai fusese vizitat㒠(aproape 45 de zile) astfel c㒠m-am hotă’rât s㒠revă’d zona feroviar㒠a Sucevei şi s㒠m㒠plimb pe ruta de 3 kilometri ce leag㒠cele dou㒠gă’ri sucevene: Iţcani şi Burdujeni. Dup㒠ce am vizitat gă’rile din Paşcani, din Iaşi, din Bucureşti, din Bacă’u şi din Piatra Neamţ, aveam s㒠m㒠întorc pe peroanele Gă’rii Iţcani unde plecam spre tabere la mare sau în alte locaţii de neuitat: Tabă’ra Muncel, Tabă’ra Delfinul, Tabă’ra Pustnicu sau Tabă’ra Lacu Să’rat.

Pe lâng㒠fotografiile cu trenuri şi cu infrastructura suceveană’, v㒠voi prezenta câteva informaţii despre Locomotiva Diesel-Electric㒠de 1250 de cai putere oferite de un specialist de la Faur Bucureşti. Diferenţele dintre aceasta şi Locomotiva Diesel-Hidraulic㒠de 1250 de cai putere sunt aproape insesizabile la aspectul exterior, îns㒠însemnate la interior. Dar pân㒠acolo şi pân㒠atunci…
<i></i>

Capota mic㒠a locomotivei 69-0028-6<i></i>



17:20<i></i>

…intram de pe Drumul European 85 în Suceava dinspre Fă’lticeni cu o maşin㒠luat㒠la ocazie. Priveliştea oraşului Suceava se întinde pe o fâşie lung㒠orizontală’, clă’dirile şi bisericile fiind umbrite de arbori înalţi şi verzi.

Oraşul Suceava, vă’zut de pe Drumul European 85<i></i>


Inspectoratul Judeţean de Poliţie Suceava<i></i>


Trecere de pietoni în centrul Sucevei, vis-a-vis de McDonald’s<i></i>



17:40<i></i>

Dup㒠o întâlnire cu un prieten în centrul oraşului, nu aveam de gând s㒠m㒠întorc acas㒠prea devreme, ci voiam s㒠reîntâlnesc faţadele Burdujenilor şi Iţcanilor.

Kia Sorento în Suceava<i></i>


Limuzina Lincoln parcat㒠lâng㒠Casa de Cultur㒠Suceava<i></i>



17:50<i></i>

Dar pân㒠a ajunge acolo, a trebuit s㒠merg cu autobuzul care circula pe ruta Centru – Iţcani. L-am aşteptat câteva minute în staţia centru, vis-a-vis de Biserica „Sfântul Dumitru”.

Vedere că’tre centrul Sucevei<i></i>


Vedere spre Burdujeni<i></i>



18:10<i></i>

Linia ferat㒠construit㒠acum mai bine de 140 de ani între Gara Suceava - Burdujeni de pe teritoriul Å¢ă’rilor Româneşti şi Gara Suceava Nord – Iţcani de pe teritoriul Austro-Ungariei, se întindea în faţa mea într-un peisaj de sear㒠într-o var㒠frumoasă’.

Linii ferate spre Burdujeni<i></i>


Un vagon platform㒠pe 2 osii şi cu ţepuşe lungi<i></i>



în timp ce fotografiam vagonul platform㒠de sub podul rutier peste Magistrala 500, Trenul Personal 5736, Cacica – Suceava, se îndrepta că’tre destinaţia final㒠– Suceava Burdujeni. Compunerea acestuia era o ram㒠electric㒠cumpă’rat㒠de la Că’ile Ferate Franceze: Z6300. Dintre caracteristicile acestor trenuri amintesc c㒠au o lungime de 60,1 de metri, o mas㒠de 105 tone, o capacitate de 171 de că’lă’tori pe scaune şi o vitez㒠maxim㒠de 120 km/h. în ceea ce priveşte motorul de tracţiune, acesta este capabil de a livra o putere de 615 kW, dispunând de un efort de tracţiune de 147 kN.

Trenul Personal Cacica – Suceava<i></i>


Rama electric㒠Z6300 plecând din Iţcani spre Suceava<i></i>



Dup㒠defilarea în grab㒠a ramei electrice, ză’ream în apropiere de Gara Iţcani un utilaj automotor construit în întreprinderea mecanic㒠de material rulant Braşov, având o vitez㒠maxim㒠de 80 km/h. Mai exist㒠în exploatarea CFR, tot asemă’nă’tor automotorului UAM 215 P, şi alte alte vehicule utilitare dotate cu macara (UAM 215 MB) sau cu pantograf (UAM 215 E).

Utilaj automotor cu platform㒠UAM 215 P legat la un vagon de marf㒠Faccpps<i></i>


Utilaj feroviar şi rutier Calmar T4300FS<i></i>


Vedere spre Gara Suceava Nord Iţcani<i></i>


Bretel㒠din Suceava Nord<i></i>


Aspect frontal al Utilajului Automotor<i></i>



în timp ce fotografiam „figura” frontal㒠a utilajului CFR Infrastructură’, am surprins venind dinspre Burdujeni pe locomotiva diesel-hidraulic㒠LDH-358. în spatele ei erau 2 vagoane de că’lă’tori care urmau s㒠ajung㒠la Putna.

Locomotiva diesel-hidraulic㒠80-0358-4 vs. UAM-215P<i></i>


Trenul Personal Suceava - Putna pregă’tindu-se s㒠opreasc㒠în Iţcani<i></i>



Paşii mei se îndreptau spre Gara Iţcani, iar locomotiva electric㒠EA1-156 venea dinspre linia depoului peste macazurile de ieşire din Gară’, ca mai apoi s㒠se cupleze la Trenul Personal 5508, Suceava Nord – Iaşi. Acesta era compus din dou㒠vagoane etajate şi un altul din seria 20-47.

EA1-156 ieşind din Depoul Suceava Nord<i></i>


Aceeaşi locomotiv㒠rebrusând în capă’tul staţiei Iţcani<i></i>


Semnale de ieşire din Gara Suceava Nord Iţcani<i></i>



18:20<i></i>

Aceeaşi garnitur㒠de tren de pe linia 3 a fost tras㒠din Paşcani pân㒠aici de locomotiva electric㒠Bo’Bo’ EC-102. Edificiul Gă’rii Iţcani, colosal în înă’lţime şi în lungime, a însemnat şi sper s㒠însemne şi în continuare un monument arhitectural de excepţie. Deşi timpurile actuale nu sunt tocmai favorabile transportului pe drumul de fier, totuşi viitorul se prezint㒠destul de promiţă’tor.

Locomotiva electric㒠se pregă’tea să’-şi ia trenul de că’lă’tori în primire<i></i>


Trenul Personal Suceava Nord – Iaşi<i></i>


EC-102 venit de la Paşcani cu un Tren Personal<i></i>


Gara Iţcani - Suceava Nord<i></i>



18:40<i></i>

O alt㒠locomotiv㒠a Depoului Suceava Nord, DA-1318, era manevrat㒠că’tre direcţia Burdujeni pe linia de ieşire din depou. în acelaşi timp, EC-102 era detaşat㒠de Trenul Personal de pe linia 3, iar că’lă’torii acestuia priveau pe geam cum doamna impiegat de mişcare indica paleta verde mecanicului. Aşadar, trenul de Iaşi avea liber şi urma s㒠pă’ră’seasc㒠Gara Suceava Nord – Iţcani.

DA-1318 ieşea din Depoul Suceava Nord<i></i>


Vedere lateral㒠a locomotivei diesel-electrice<i></i>


IDM al Suceava Nord indica paleta verde mecanicului Trenului Personal de Iaşi<i></i>



18:50<i></i>

Când credeam c㒠liniştea devenea tot mai apă’să’toare şi mi-era team㒠s㒠fiu trimis acas㒠de îns㒺i lipsa de activitate în Gara Iţcani, tot dinspre Depoul Suceava Nord venea încet-încetişor locomotiva electric㒠de 5100 kW, EA-894. Era dedicat㒠companiei „CFR Marfă’” şi ară’ta destul de bine. Spun aşa deoarece o alt㒠locomotivă’, EA-918, venit㒠tot din depoul Suceava Nord, avea un aspect neatră’gă’tor din punct de vedere al înfă’ţişă’rii.

Locomotiva electric㒠EA-894 de la CFR Marf㒠in Gara Iţcani<i></i>


Convoi CFR Marf㒠cu locomotivele EA-918 şi EA-894; în spate, EC-102<i></i>



19:00<i></i>

Dup㒠ce mecanicul de pe EC-102 mi-a ară’tat palma şi un chip ameninţă’tor, am plecat de fric㒠s㒠nu isc vreo ceart㒠pe acolo. Aş fi vrut să’-i spun domnului mecanic c㒠şi tată’l meu are aceeaşi meserie şi c㒠sunt un admirator al că’ii ferate, dar n-am mai avut acest curaj. Mi-am luat tă’lp㒺iţa că’tre Burdujeni. în drumul de 3 kilometri pân㒠acolo, aveam s㒠m㒠întâlnesc cu cele dou㒠locomotive CFR Marf㒠că’lă’torind spre trenurile pe care urmau s㒠le tracteze.

Semnale luminoase de ieşire din Gara Iţcani - vedere spre Burdujeni<i></i>


Indicator pentru plugurile de ză’padă’, care pot circula numai cu plugurile închise şi cuţitele ridicate<i></i>


Locomotivele CFR Marfă’, gonind spre Burdujeni<i></i>



19:10<i></i>

Seara se apropia din ce în ce mai tare, iar norii plini cu ap㒠deveneau tot mai roşii sub bă’taia unui soare în apus. Linia ferat㒠între Iţcani şi Burdujeni avea din loc în loc piatr㒠spart㒠recent amplasat㒠în exteriorul şi în interiorul că’ii. Din când în când, m㒠mai opream şi fotografiam peisajul de care avea să’-mi fie dor mai târziu…

Vedere spre Burdujeni<i></i>


Vedere spre Iţcani<i></i>


Vedere spre Burdujeni<i></i>



Asemenea unei… locomotive în amurg cu luminile colţarelor aprinse, Trenul Personal Putna – Suceava se îndrepta că’tre ultima staţie – Gara Burdujeni. Trenul care cândva lega Nisipitu de Suceava acum aduce că’lă’tori de pe linia dinspre Putna.

Dinspre Burdujeni venea Trenul Personal Putna – Suceava<i></i>


Åži s-a dus spre Burdujeni, ultima lui staţie<i></i>



Nemaidorind s㒠trec prin dreptul Reviziei de Vagoane Suceava, m-am oprit pe strada Plaiului în dreptul trecerii la nivel cu calea ferat㒠şi am luat la picior calea rutier㒠pân㒠în Gara Suceava Burdujeni.

Semnalizare luminoas㒠la trecerea la nivel cu calea ferat㒠de pe strada Plaiului<i></i>


Stâng, left, stâng, left, stâng... <i></i>



19:20<i></i>

în drum spre Gara Suceava Burdujeni, am ză’rit un automobil destul de urât avariat, un exemplu negativ al folosirii vitezei excesive pe şosea. Aşa că’, dragi şoferi, hai s㒠conducem responsabil!<i></i>

Mercedes grav avariat pe strada Gheorghe Doja<i></i>



19:40<i></i>

Estimam ca plimbarea s㒠ia sfârşit fă’r㒠s㒠mai trec prin Gara Burdujeni, dar culoarea ei specific㒠de că’ră’mid㒠roşie aprins㒠sub razele soarelui… m-a atras la ea asemenea unui magnet. Åži n-am regretat, aveam s㒠m㒠întâlnesc cu o frumoas㒠locomotiv㒠diesel-electric㒠de 1250 de cai putere.

Gara Burdujeni, vă’zut㒠de pe strada Jean Bart<i></i>


Vedere din Gara Burdujeni că’tre direcţia Bucureşti<i></i>


Rama electric㒠1003 garat㒠pe linie secundară’<i></i>



Era a doua oar㒠când vedeam un DHE-125, iar acest lucru s-a „soldat” cu 3 fotografii din diverse unghiuri. Deşi asemă’nă’toare ca aspect cu o locomotiv㒠diesel-hidraulică’, DHE-125 are atât capota mică’, cât şi capota mare mai lungi decât o LDH-125. Totodată’, farul central are un aspect mai bosat, mai pronunţat.

Motivaţia proiectă’rii şi construcţiei locomotivei diesel-electrice de 1250 de cai putere a venit ca o soluţie pentru rezolvarea unei probleme de profil a că’ii ferate Oraviţa – Anina. Fiind prima cale ferat㒠înfiinţat㒠pe teritoriul ţă’rii noastre în anul 1863, tehnologia de construcţie a fost una rudimentar㒠şi, deci, s-au fă’cut anumite compromisuri la mă’rimea lucră’rilor de artă’: gabarit redus la circulaţia în tuneluri şi, aspectul care intereseaz㒠în acest caz, cea mai mic㒠raz㒠de curbur㒠a că’ii ferate este de aproximativ 100 de metri. Ori locomotivele diesel-hidraulice cu transmisie hidraulic㒠cu ax cardanic construite de Faur 23 August în Bucureşti nu puteau satisface condiţiile specifice ale liniei Oraviţa – Anina, astfel au apă’rut locomotivele tip 040 DF sau LDE125 cu transmisie electrică’.<i></i>

Motorul este de tip Sulzer 6LDSR28B cu 6 cilindri în linie (spre deosebire de LDH125, care are motor 6LDA28B) dezvoltând o putere de 1250 de cai putere. Fiind o locomotiv㒠cu transmisie electrică’, motoarele electrice care antreneaz㒠osiile nu impun restricţii de rotaţii sau deplasă’ri, aşa cum o face transmisia hidraulic㒠la LDH125. De la motorul diesel se acţioneaz㒠generatorul principal tip GP 990/12 şi apoi, ulterior, cele 4 motoare de tracţiune de tip GDTM 553 F montate pe fiecare osie.

O alt㒠diferenţ㒠dintre un LDE-125 şi un LDH-125 este formula osiilor. întrucât LDH este, aşa cum îi spune şi numele, o locomotiv㒠cu motor diesel şi transmisie hidraulică’, formula osiilor este B’B’. Pe de alt㒠parte, LDE are transmisie electric㒠cu câte un motor pentru fiecare osie, deci formula osiilor devine Bo’Bo’.

în plus, mai sunt câteva diferenţe între motorul pentru LDE şi LDH de 1250 CP. Urmă’toarele informaţii mi s-au transmis din partea d-nului inginer şef secţie montaj locomotive, Dan Muşat, din partea www.servicefaur.ro. La carterul motorului LDE, suportul de aşezare este prelucrat pentru fixarea unor elemente elastice denumite şi metacoane. Pe motor sunt 6 metacoane (câte 3 pe fiecare parte), iar pe suportul generatorului sunt 10 metacoane (câte 5 pe fiecare parte). La LDH fixarea este rigidă’, 4 plă’ci metalice intermediare între motor şi suporţii ramei, asigurat㒠fixarea cu şuruburi şi limitatori laterali şi transversali. O alt㒠diferenţ㒠este aceea c㒠la LDE turbina are carcasa de aspiraţie adaptat㒠pentru legarea la 2 filtre umede cu baie de ulei, în timp ce la LDH carcasa de aspiraţie are un gât cu o flanşă’ dreptunghiular㒠unde legă’tura se face printr-un burduf la un sistem de filtre uscate (4 filtre brute şi 4 filtre fine ) fixate pe capota mare lâng㒠cabina de conducere.

Motorul LDE se cupleaz㒠direct cu generatorul, o flanşă’ fixat㒠pe arborele cotit al motorului se cupleaz㒠cu flanşa de pe rotorul generatorului cu ajutorul unor şuruburi pas speciale. Carcasa statorului generatorului este fixat㒠de carterul motorului prin intermediul unei piese intermediare. Strângerea se face prin intermediul unor şuruburi M20. Rotorul generatorului joac㒠rolul volantei care este la LDH.

Nu în ultimul rând, la LDE sincronizarea între puterea motorului şi puterea dat㒠de generator se face prin intermediul unui sistem de încă’rcare şi descă’rcare a motorului, respectiv a generatorului. Se pleac㒠de la regulatorul motorului care are un servomotor pentru regulatorul de câmp, apoi regulatorul de câmp, rezistenţele de excitaţie cu o serie de relee care decupleaz㒠sau cupleaz㒠rezistenţele funcţie de comanda primit㒠pentru încă’rcarea sau descă’rcarea motorului, respectiv a generatorului. La LDH acestea nu există’.

Din punct de vedere al clasifică’rii în parcul de material rulant, aceste locomotive sunt încadrate în clasa 69 (un compresor de aer) şi respectiv 73 (dou㒠compresoare de aer). Masa locomotivei în serviciu este de 76 de tone.

LDE-28 în Gara Suceava Burdujeni<i></i>


Cabina de conducere a locomotivei diesel-electrice de 1250 de cai putere<i></i>


Capota mic㒠a locomotivei 69-0028-6<i></i>



19:50<i></i>

Dup㒠ce am surprins pe aparat prezenţa frumoasei locomotive în Gara Burdujeni, m-am îndreptat spre Obcini pentru a m㒠întoarce acas㒠în Fă’lticeni. Nu am putut s㒠nu remarc convoiul de cisterne de pe linia industrial㒠a Petrom. Acum câteva luni m㒠întâlneam în acelaşi loc cu o locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠de 450 de cai putere manevrând cisterne pentru descă’rcarea încă’rcă’turii petroliere de pe aceeaşi linie.

Vagoane cistern㒠pe o linie industrial㒠dedicat㒠descă’rcă’rii produselor petroliere<i></i>



20:00<i></i>

Clă’direa Gă’rii Burdujeni continua s㒠fie mă’iastr㒠chiar şi pe timp de noapte, în timp ce vehiculele FeRoviaRe de pe teritoriul staţiei începeau s㒠se fac㒠vă’zute tot mai bine datorit㒠farurilor roşii sau albe.

Liniile Garii Burdujeni<i></i>


Gara Suceava Burdujeni<i></i>



Åži iat㒠c㒠aici se termin㒠acest reportaj, care în 2008 a însemnat o plimbare de sear㒠foarte frumoasă’, iar acum a devenit o amintire la fel de interesantă’. Fotografiile devin, în timp, ajutoarele memoriei pentru a readuce vii amintirile din trecut, iar câteva zeci de minute din acea zi de sfârşit de august vi s-au aşternut, cu mare drag, în faţa dumneavoastră’! Mulţumesc pentru atenţie!<i></i>
 
Interviu Radio Prahova despre fotoreportajul "Activitate FeRoviaR㒠Burdujeni & Iţcani [2008]"<i></i>

Eram într-o zi de februarie 2011 la muncă’, cu decalimetrul în mân㒠şi halatul îmbră’cat, când Mihai Vali de la Radio Prahova m㒠suna şi m㒠anunţa c㒠am câştigat un premiu din partea lor.

Am fost foarte bucuros c㒠povestea unei întâmplă’ri din trecut, care a avut loc prin 2008, a reuşit s㒠câştige un premiu din partea unui post de radio.

Discuţia cu crainicul a fost interesantă’, având în comun cu dânsul atât numele mic cât şi studiile efectuate.

Pentru a putea accesa fotoreportajul premiat la Radio Prahova, v㒠invit aici: http://my.opera.com/mishu88/blog/29-august-2008-suceava-activitate-feroviara-in-itcani-si-bucuresti .

V㒠mulţumesc pentru atenţie şi v㒠mai invit pe blogul meu pentru a vedea, totuşi, c㒠cei ~11.000 de kilometri de cale ferat㒠din România au ce ară’ta lumii!

în videoclipul de mai jos puteţi urmă’ri înregistrarea audio a interviului de la Radio Prahova, precum şi un colaj cu imaginile fotoreportajului câştigă’tor.

http://www.youtube.com/watch?v=wTDDY71g_lQ