Trenuri rapide de călători vs. locomotive de muzeu la Bucureşti<i></i>
30 mai 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Bucureşti Basarab ââŹâ Bucureşti Băneasa<i></i>
Deşi n-au trecut nici 48 de ore de la ultima vizită în zona Basarab ââŹâ Băneasa pe Magistrala 800, totuşi am pornit cu Ionuţ la o plimbare până la Gara regală de la Băneasa. A fost o zi cam înnorată, ţin minte că era sâmbătă şi aveam timp liber berechet. Neavând deocamdată o bicicletă (de fapt am avut, dar mi-a fost furată), nu ne-am permis să ne aventurăm prea departe.
Ne-am bucurat că am fotografiat o locomotivă diesel-mecanică de 120 de cai putere ââŹâ B-DM 008, fiind printre ultimele locomotive de acest tip existente în funcţie. Acestea au fost fabricate încă din 1963-1968 la Fabrica de locomotive "23 August". După întâlnirea cu această locomotivă... şi-au făcut apariţia trenuri de persoane care rulau la viteze mari, apăsând tot atât de repede pe declanşatoarele aparatelor noastre de fotografiat. <i></i>
Locomotiva diesel-mecanică B-DM 008 construită în 1964 la Bucureşti<i></i>
13:50<i></i>
Deşi era aproape după-amiază, cerul era întunecat şi plumburiu de zici că venea iarna şi nu vara. Am trecut Pasarela Griviţa şi am început scurta noastră călătorie din halta Basarab. Unde ne uitam cu ochii, vedeam sau auzeam locomotive diesel-hidraulice...
Liniile de manevră din Revizia de Vagoane călători Basarab<i></i>
O siluetă de H făcând manevră cu vagoane etajate de călători<i></i>
Locomotivă diesel-hidraulică în Revizia Basarab<i></i>
Locomotivă LDH-312 în Revizia Griviţa<i></i>
LDH-103 în Revizia de Vagoane Griviţa<i></i>
LDH-394 în Revizia Basarab<i></i>
LDH-414 în Revizia Griviţa<i></i>
14:00<i></i>
Ne-am îndepărtat cătinel-cătinel de H-urile harnice ale Reviziilor Griviţa şi Basarab, mergând de-a lungul Magistralei 1000 până la P.O. Carpaţi. Pe drum, ne-am întâlnit cu Trenurile Rapide de Suceava şi de Constanţa, respectiv cu o Săgeata Albastră care venea de la Piteşti.
Trenul Accelerat 1794, Piteşti ââŹâ Bucureşti Nord<i></i>
Trenul Rapid 651, Bucureşti Nord - Suceava Nord, cu vagoane pentru Piatra Neamţ<i></i>
Vagon restaurant pe Trenul Rapid de Suceava<i></i>
Un tren rapid lung de 11 vagoane pleca spre Suceava<i></i>
5 vagoane pentru Trenul Rapid 681, Bucureşti Nord ââŹâ Constanţa<i></i>
Vagon 11-31 şi vagoane 21-31 pe Trenul Rapid de Constanţa<i></i>
14:10<i></i>
Ei bine, aici la P.O. Carpaţi trenurile deja prind viteză, aşa că am avut posibilitatea să auzim motoarele de tracţiune ale locomotive electrice LE 5100 kW 40-0772-0 care tracta spre Braşov un Tren Personal.
Trenul Personal 3005, Bucureşti Nord ââŹâ Braşov<i></i>
Tren Personal sub Pasarela de la Carpaţi Punct Oprire<i></i>
Pasarela de la Revizia Griviţa<i></i>
14:20<i></i>
Cu ocazia fotografierii unei locomotive diesel mecanice de 120 de cai putere, încerc în câteva paragrafe să vă redau câteva informaţii legate de acest tip de vehicul construit la Fabrica de locomotive ââŹÂ23 AugustââŹÂ.
Prima locomotivă pe 2 osii B-DM a fost scoasă pe uşa fabricii în 1963. Acest tip de locomotivă era recomandat pentru liniile industriale cu suprastructura slabă, cu raze de curbură minime, sarcina maximă pe osie nedepăşind 12 tone.
Această locomotivă pe 2 osii este dotată cu motor Ganz-Malaxa în 6 cilindri, cântăreşte 25 de tone, are o lungime de 8,2 metri, atinge o viteză maximă de 55 km/h în regim uşor. Diametrul roţilor este de 1000 mm, iar distanţa dintre osii este de 2900 mm. Suspensia este pe arcuri în foi, iar puterea motorului era transmisă către osii prin biele. Sistemul de biele (motoare şi cuplare) este conectat la motor printr-o transmisie mecanică cu 4 trepte de viteze. Este printre singurele locomotive din România la care, pentru a schimba viteza, se acţionează ambreiajul. Totodată, transmisia este dotată cu demultiplicator de viteze care deserveşte două regimuri de mers: greu şi uşor.
Asemănarea dintre un LDH şi un B-DM este mare, astfel că avem acelaşi tip de baterie de acumulatori (de 24 de V) care alimentează un demaror Bosch de 24V. Se observă radiatorul pentru apa de răcire care este montat după un grilaj din bare de fier din partea frontală a locomotivei.
Informaţiile prezentate v-au fost redate din ââŹÂCaietul IV ââŹâ Locomotive Diesel şi Electrice ââŹâ Uzina Nicolae MalaxaââŹÂ, iar dacă doriţi informaţii suplimentare, vă invit să consultaţi şi alte surse de informare:
aici[url], [url=http://transport-in-comun.ro/trenuri/alte_diesel/b-dm.htm]aici sau
aici.
Locomotiva diesel-hidraulică B-DM funcţională, proprietate a Revamar Bucureşti<i></i>
Express-ul de Otopeni alături de B-DM 008<i></i>
O piesă de muzeu în funcţie - Locomotiva Diesel Mecanică de 120 de cai putere la manevre<i></i>
Dacă tot vorbim de aceste locomotive, vă reamintesc că în 30 aprilie 2008
am fotografiat la Moldoviţa. După cum poate aţi auzit, fabrica de cherestea de la Moldoviţa a aparţinut omului de afaceri Omar Hayssam, care a adus această fabrică în faliment. Aceasta a ars pe 13 aprilie 2008, rămânând aici doar un gard înalt şi hale părăsite. Totuşi, am zărit o locomotivă diesel-mecanică înmatriculată cu seria B-DM-027. Pe plăcuţa plasată lateral scria că viteza maximă admisă este de 55 km/oră. Din păcate, nu vă pot oferi decât două fotografii realizate cu telefonul, deoarece bateriile aparatului foto s-au consumatââŹÂŚ
O locomotivă părăsită într-o fabrică pustie<i></i>
Locomotiva B-DM-027<i></i>
Detaliu la plăcuţele de identificare<i></i>
14:30<i></i>
Revenind, după ce fotografiat B-DM-ul care făcea manevră pentru Revamar Bucureşti, am mers mai departe de-a lungul racordului Băneasa ââŹâ Bucureşti Triaj pentru a ajunge în staţia Bucureşti Băneasa. Acest racord este folosit de trenurile de marfă.
Pe racordul de cale ferată dintre Băneasa si Bucureşti Triaj<i></i>
La intersecţia dintre racordurile de pe M1000 (dreapta) şi de la Bucureşti Triaj (stânga) <i></i>
14:40<i></i>
Ajungând pe linia magistrală 800, Bucureşti ââŹâ Constanţa, ne-a ieşit în cale Trenul Regio Bucureşti Obor ââŹâ Bucureşti Nord, compus dintr-o ramă electrică ex-SNCF Z6300 modernizată şi adaptată la calea ferată românească de Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca.
Trenul Regio Bucureşti Obor - Dragonul Roşu ââŹâ Bucureşti Nord<i></i>
Rama electrică Z6300 de la francezi pe Trenul Dragonul Roşu<i></i>
Semnale luminoase de ieşire din Staţia Băneasa<i></i>
15:30<i></i>
Ne-am adăpostit ceva vreme din cauza ploii, timp în care am ne-am pus burţile la cale. Pe calea ferată n-a mai trecut nici un tren, aşa că timp de oră am mai ââŹÂprospectatââŹÂ liniile gările Băneasa.
Spre Gara Băneasa<i></i>
Opritor de cale<i></i>
Podul Băneasa 1 de pe Magistrala 800<i></i>
Fântâna Mioriţa din Zona Gării Băneasa<i></i>
Istoric Fântâna Mioriţa<i></i>
ĂËi aşa se termină şi călătoria feroviară din 30 mai 2009, ultima din acea primăvară. Facultatea era aproape pe terminate, vara făcea cu ochiul şi noi aventuri FeRoviaRe se întrezăreau la orizontââŹÂŚ<i></i>
Detalii traseu<i></i>:
Ruta<i></i>: Bucureşti Basarab ââŹâ P.O. Carpaţi ââŹâ Racord M1000 cu M800 - Revizia Griviţa ââŹâ Gara Bucureşti Băneasa
Distanţa<i></i>: 5 km
Locuri importante<i></i>:
- Revizia Bucureşti Basarab
- Revizia Bucureşti Griviţa
- Revamar şi eventualele manevre efectuate de locomotivele diesel de acolo
- Activitatea cu Trenuri de Călători
- Fântâna Mioriţa