CFR-MAV-OBB-SBB-BLS

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

christistanciu

New Member
3 Ianuarie 2015
4
0
Timișoara
LOCATION
Timișoara
Un lugojean prin Elveţia

Printr-un concurs de împrejură’ri şi cu nişte costuri extrem de reduse am reuşit s㒠petrec un concediu de neuitat în Elveţia. Cea mai mare parte a că’lă’toriei a fost cu trenul, iar cele mai lungi drumuri au fost desigur ducerea şi înapoierea din ţara cantoanelor fiecare durând cate 19 ore.
Am plecat din Lugoj cu personalul de la ora 13 la Timişoara, apoi de acolo cu un tren direct la München, unde am ajuns dimineaţa la 6 şi mai departe pân㒠la St.Gallen şi Wil, oraşul unde am avut cazarea şi masa gratuită’, la un prieten foarte bun, timp de 7 zile.
în prima zi am încercat sa intru în ritmul celor de acolo, în trafic la cumpă’ră’turi şi în general am încercat s㒠m㒠integrez în peisajul de acolo. Vorbirea este impedimentul cel mai mare împotriva integră’rii. Cum deschizi ciocu şi ciripeşti altfel decât ei … deja se deschide o distanţ㒠apreciabil㒠între indivizi, chiar si cu limba german㒠eşti altfel decât ei, pentru c㒠dialectul te tră’dează’. Dac㒠nu vorbeşti „elveţiană’” adic㒠germana lor, lumea st㒠altfel de vorb㒠cu tine, respectuos nimic de zis, dar altfel.
în fine, a doua zi, o zi frumoas㒠cum au fost toate cele 7 cât am stat acolo (aşa am comandat pe internet la meteo s㒠fie…) am fă’cut o excursie destul de lung㒠cu trenul, pe un itinerariu pitoresc: WIL - ST.GALLEN – CHUR – BRIG – BERN – ZߓRICH - WIL Poate pozele vor reuşi s㒠m㒠ajute la exprimarea frumuseţilor şi a locurilor deosebite pe care le-am vă’zut. în primul rând ţin s㒠precizez promtitudinea cu care am fost întâmpinat la ghişeul de informaţii al SBB(schweitze bundes bahn) sau pe româneşte CFR-ul lor. „Naşul” la ei are un palmtop ciudat de pe care îţi poate spune multe chestii interesante, legă’turi de trenuri, rezervă’ri de locuri în tren şi îţi poate vinde bilete, la preţ normal în cazul în care nu ai avut timp s㒠cumperi unul. Calitatea trenurilor … nu comentez, m-am tot uitat dup㒠scaunele mâzgă’lite cu pixul şi dup㒠mizeria ascuns㒠pe sub scaune … în zadar. înc㒠ceva ce la noi las㒠de dorit: dac㒠trenul e afişat c㒠soseşte la linia 1 atunci aia e, nu pe tabel㒠scrie una iar la informaţii se anunţ㒠altceva şi în final trenul soseşte la o cu totul alt㒠linie. Mai ceva interesant e cum se chinuie s㒠îndese tot gunoiul în micile pubele din tren, ei nu arunca pe geam nimic, oare fermierii de unde gă’sesc sticle din plastic ca s㒠pun㒠laptele pentru piaţă’?
Astea sunt primele impresii în tren, apoi sistematic o tip㒠se chinuie în germană’, italian㒠şi francez㒠s㒠ne spun㒠la difuzoarele din tren în ce staţie suntem şi unde va fi urmă’toarea oprire; pă’i ar trebui ei s㒠vin㒠pe la noi c㒠nici dac㒠scoţi capul pe geam nu ştii în ce staţie eşti, pentru c㒠hoţii de fier vechi au furat plancardele de tabl㒠unde este înscris numele staţiei. Dup㒠primele ore de mers prin Elveţia cu trenul am observat c㒠au prea multe trenuri, la fiecare jumă’tate de or㒠un tren în fiecare direcţie de mers, iar spre destinaţiile importante chiar mai des. Glacier Express a fost cel mai interesant tren cu care am mers în aceast㒠zi. Am ajuns pân㒠la altitudinea de 2044 m şi îmi închipuiam c㒠sunt cu trenul aproape de vârful Å¢arcu de la noi sau prin că’ldă’rile glaciare din Retezat, ce mai… o senzaţie înă’lţă’toare la propriu şi la figurat. în Brig am stat o or㒠pentru a vizita oraşul. Cea mai simpatic㒠experienţ㒠posibil㒠într-o brută’rie este c㒠ţi se ofer㒠aşa de multe specialită’ţi încât nu ştii ce s㒠alegi, am ales pâine cu fructe foarte gustoas㒠şi interesant㒠înă’untru avea : smochine, stafide, nuci, banane şi alte fructe pe care eu nu am reuşit s㒠le identific.
O alt㒠zi am petrecut-o explorând ţinuturile cu bicicleta. Traseul a fost urmă’torul:
WIL – UZWIL – DEGERSHEIM – MOGELSBERG - ST.PETERZELL – SCHWELLBRUN – HERISAU – FLAWIL – WILL
Aceast㒠zi am dedicat-o drumurilor de ţar㒠din Elveţia, care nu seamă’n㒠deloc cu drumurile de ţar㒠din România, nu ştiu de ce… Iat㒠câteva aspecte care au fost interesante pentru mine… în primul rând drumurile asfaltate şi îngrijite într-o manier㒠în care la noi nici şoseaua european㒠nu e. Åžanţurile de scurgere la drum nu sunt vizibile, din loc în loc se poate vedea câte un capac de canal de unde se aude cum curge apă’. Foarte interesant e şi faptul c㒠animalele (vaci, oi) nu sunt pă’zite de ciobani sau pă’stori , ci de nişte garduri firave care au curent în ele şi dac㒠animalele vor s㒠iese din perimetrul gardului se curentează’. Am întrebat acolo dac㒠nu e periculos acel curent şi mi s-a spus c㒠e o tensiune mic㒠şi c㒠dac㒠din greşeal㒠un om se ţine cu mâna de gard este un pic scuturat dar nu e pericol de moarte. Am mai observat c㒠în Elveţia totul este asigurat, inclusiv bicicleta şi chiar schiurile sau snowboardul. Exist㒠nişte vignete care se aplic㒠pe biciclet㒠iar în caz de accident firma de asigură’ri plă’teşte daune de pân㒠300 000 de euro şi având în vedere numă’rul mare de biciclete de aici nici nu m㒠mir㒠suma. Vigneta cost㒠6,30 franci adic㒠4 euro pe an. Aşa c㒠nu ar trebui s㒠mai spunem nimic de taxele noastre pentru maşini, s㒠fim fericiţi c㒠Elveţia nu e în EU ca s㒠poat㒠parlamentarii noştri s㒠ne alinieze la standardele din aceast㒠ţară’.
în ziua urmă’toare am vizitat „oficial” cu ghid, o staţie de cale ferat㒠de la „A la Z” şi am ajuns la concluzia c㒠suntem cam cu 50 de ani în urm㒠faţ㒠de elveţieni. Primul lucru de care ar trebui s㒠scă’pă’m ar fi furtul de fier de pe calea ferată’, altfel nu va fi posibil s㒠avem instalaţii moderne; apoi avem nevoie de mulţi bani pentru noile tehnologii feroviare.
O alt㒠zi am petrecut-o din nou într-o că’lă’torie cu trenul pe urmă’torul traseu:
WIL – ZߓRICH – LUZERN – INTERLAKEN - ZWEISIMMEN – MONTREUX –LAUSANNE – ZߓRICH – WILL , o zi în care am vă’zut mult㒠apă’... Am mers pe malurile lacurilor: Zugersee, Vierwald-staetter see, Samer see, Thunersee, Brienzersee Lac Leman. Ultimul lac, este şi hotarul Elveţiei cu Franţa. Interlaken şi Montreux au fost atracţiile maxime ale zilei; prima ca staţiune montan㒠iar cea de-a doua ca microclimat la fel ca la Herculane, cu influenţ㒠mediteraneană’.
WIL – CHUR – ST.MORITZ – SAMEDAN – SAGLIANIS – KLOSTERS –
LANDQUART – ZIEGELBRߓCKE – UZNACH – WATTWIL – WIL ; o alt㒠zi, o alt㒠excursie cu trenul printre Alpii Elveţieni. Evident , cea mai interesant㒠locaţie : St.Moritz unde preţurile nu au limite şi extravaganţa este la ea acasă’. Klosters este staţiunea montan㒠unde de multe ori Prinţul Charles al Angliei vine la schi.
Este frumoas㒠Elveţia, ca locaţie pentru concediu, dar tot mai bine e acas㒠la Lugoj… ca acas㒠nu-i niciunde.

Pozele urmează’...
http://s95.photobucket.com/user/christistanciu/story
 
La poze nu prea m-am descurcat, apar şi machetele dar apoi vin şi pozele din excursie.
Sunt convins c㒠sunt oameni care deţin cel puţin câteva din trenurile din pozele mele, in miniatur㒠desigur.
 
Foarte frumos, esti un fericit. Nu multi au aceasta ocazie si se vade ca ai profitat din plin.
Felicitari si La Multi Ani