Trenuletul de pe Platoul Cornesti (Tg Mures)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

62-0815-1

Member
18 Septembrie 2009
15
0
Tg. Mures / Cluj
LOCATION
Tg. Mures / Cluj
Avand in vedere ca pe acest forum inca nu am contribuit cu nimic privind trenurile la scara 1:1 :) , m-am gandit sa va prezint trenuletul destinat copiilor, de pe Platoul Cornesti din Targu Mures.
Daca ziceti ca nu se incadreaza la CFI "serioase", va rog sa mutati subiectul unde merge mai bine.

Este vorba de o linie cu encartament de 600mm, de aproximativ 1km lungime (unii vorbesc de 800m, date oficiale nu am gasit si nici n-am masurat) cu cate o statie cu doua linii la capete, pentru a permite rebrusarea.
Nu cunosc vechimea exacta a liniei, cel mai probabil dateaza din aceeasi perioada ca si gradina zoologica (inceputul anilor '60). Insa se gasesc elemente de infrastructura chiar si de la sfarsitul secolului al 19-lea.
In perioada comunismului a functionat ca si Calea Ferata a Pionerilor, ulterior devenind Trenuletul Copiilor, dar locomotiva purta inscriptia CFP si dupa 2000.
Garnitura este formata din 3 vagoane deschise, pe osii, despre care cineva sustinea intr-un articol de ziar ca ar fi fost construite la sfarsitul anilor 1800 la Arad, dar ca placutele care ar fi atestat acest fapt, au fost demontate la reconditionare vara trecuta; si dintr-o locomotiva diesel bazata pe un locotractor minier.

Fotografiile pe care urmeaza sa le prezint au fost realizate cu 3 ocazii diferite:
- acum doi ani, cand trenuletul nu mai circula de 2-3 ani
- vara trecuta, cand a fost reconditionat (pardon, Thomas-izat) si infrastructura readusa la linia de plutire, daca pot spune asa
- acum, in februarie, dupa o iarna petrecuta in aer liber, multumita investitorului catre care a fost concesionat si care a demolat remiza locomotivei.

Asa arata in jurul anului 2005, foto S. Sintea:
http://forum.transira.ro/files/platoul_cornesti_0042_112.jpg
Iar asa arata acum (nu stiu locomotiva cand a suferit avariile care se vad)


Cu doi ani in urma am parcurs traseul si am facut fotografii pe toata lungimea liniei. Atunci arata cam trist, dar intre timp a fost readusa intr-o stare acceptabila.
Apropiindu-ne dinspre drum, printre copaci se intrezareste remiza si vagoanele:

Macazul la intrarea in statia "Teatrul de vara" dinspre remiza.

Casa de bilete si locul de asteptare, demolate anul trecut:

Macazul de la iesirea din statie:

Linia merge cateva zeci de metri intre marginea padurii si drum (acum pista pentru biciclisti si pietoni), dupa care trece pe partea cealalta a acestuia si traverseaza bucata de padure pana la strada. Cele doua treceri la nivel si curba dintre copaci:

Linia merge drept, pe strada, intre partea carosabila si trotuar:

Dupa aceea urmeaza o curba la stanga si intram in padure (barile montate in anii in care nu circula trenul, au fost modificate ca sa permita trecerea lui)

Continuam prin padure:

Ajungem la intrarea in statia din padure (aici calatorii nu coboara, calatoria este numai dus-intors) :


Macazul din capat:

Si sfarsitul liniei:


Detalii mai recente cu infrastructura:
Macaz:

Ganz es Tarsa Budapesta, respectiv Resita 1895 !!

Data viitoare trebuie sa incerc sa descifrez si ce scrie pe contragreutate, acum n-am observat decat ulterior din poza ca scrie ceva.

In continuare as vrea sa va mai prezint cateva poze cu locomotiva, vagoanele precum si cateva detalii ale acestora.

Un vagon, in schema veche:

Si dupa operatiunea de vara trecuta, oricum s-ar numi ea (dotarea cu autocolante, parchet laminat si radicasetofon), cu scop de modernizare:

Osie, roata si toate cele necesare:

Frana, prezenta doar la cele doua capete ale garniturii. Mai demult si incetinirea se facea cu ajutorul franarului, acum numai cu locomotiva, iar frana vagonului este folosita doar pentru a imobiliza vagoanele in timpul manevrelor.

Cuplele:



Locomotiva. Caroseria clasica era facuta in asa fel incat sa semene cat mai mult cu o locomotiva mare, avand capetele identice, cu cate doua lumini jos (facute din lampi vechi de coridor de vagon) si cate un proiector central sus. Grilele prezente pe toti peretii asigurau racirea motorului astfel incat sa poata merge toata ziua fara probleme. Acum i-au dat forma lui Thomas din desenele animate si drept urmare nu mai intra suficient aer: in zilele calde se circula cu un panou de vizitare deschis, si intre curse se fac pauze de minim 20 de minute ca sa nu fiarba motorul. Genial. "Important" e ca ne conformam cu moda.
Fosta caroserie prin fereastra fostei remize:

Alte poze din timpul si de dupa modificare. Se observa clar locotractorul original care se ascunde dedesubt. Il recunoaste cineva? E romanesc? Ce se stie despre el?


Motorul, pacat ca nu l-am prins intr-un unghi mai bun, dar nu stiam cum o sa reactioneze mecanicul daca fac poze prea detaliate, si mai aveam de fotografiat, asa ca n-am vrut sa risc sa ma fugareasca (ulterior s-a dovedit a fi de treaba, dar atunci nu stiam inca)

O parte a transmisiei, vazuta din stanga:

Rotile:

Ceva ce suspectez a fi conducte pentru nisip; si lantul care leaga cele doua osii:

Divesre imagini cu postul de conducere (e ceva sa fii atent la atatea pedale si manete) ! :)
Se observa ca dintre instrumente a supravietuit un singur "ceas", nu stiu ce indica; contactele cutiei de sigurante au fost legate pe direct cu sarma...




Indiferent de aceste aspecte, pe care poate le sesizam noi ca nefiind tocmai perfecte, atata timp cat sunetul motorasului si claxonul se fac auzite in linistea padurii (si galagia parcului de joaca), rotile se invart si isi canta melodiile interesante in curbe, trenuletul are un succes imens la copii...
...din vara... (nenea impiegato-acaro-franaro-controlorul nu le da un exemplu tocmai bun copiilor privind siguranta. Dar a supravietuit sezonului cu succes atat el cat si usa :wink: )

...pana tarziu in toamna


Sper ca v-a placut prezentarea, va multumesc pentru atentie :)

p.s. cateva filmulete de vara trecuta:
-manevra
http://www.youtube.com/watch?v=czAPIDRjeaM
http://www.youtube.com/watch?v=RDix5R6QXYQ
-la treaba
http://www.youtube.com/watch?v=OVdK0l1LL_s
http://www.youtube.com/watch?v=b46rPGJhfQs
 
:D Foarte frumos! Poate ar merge facuta si o garnitura pentru adulti - live steam, vagoane de epoca restaruate si alte bună’tă’ţi.
 
Locotractorul il recunosc sigur: e un LDM (locomotiva diesel de mina), fabricata la uzinele UNIO Satu Mare.
Am undeva si o fisa tehnica a acestor locomotive, dar acum, din pacate nu mi-e la indemana. Promit s-o caut si s-o postez pe forum.
Despre vagoane, nu ma pot pronunta exact, dar judecand dupa lungimea lor si dupa osii, par a fi niste vagoane de marfa, si intr-adevar par a fi construite spre sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. Pacat ca nu ai mai multe date despre ele, ca sa-mi pot da seama de unde provin.
 
@Romrail, multumesc mult pentru informatia cu Unio, am google-uit un pic si am gasit unele date ale locomotivei. Si am avut si o surpriza: mai demult imi spunea un amic ca locomotiva trenuletului are motor de tractor, iar eu am zis ca nu cred, pentru ca nu e o improvizatie locala ci a fost fabricata ca locomotiva...si uite ca amandoi am avut dreptate :D :roll:

Principalele date tehnice, conform www.kisvasut.hu si www.feldbahn-guben.de:
masa: 6,3 sau 6,55t (aici cele doua situri dau date diferite)
viteza maxima in functie de treapta de viteza: 3,8km/h (I.), 5,7km/h (II.), 8,4km/h (III.) sau 12,3km/h (vit. IV.)
transmisie mecanica manuala prin lant
raza minima de inscriere in curba: 10m
ampatament 900mm
lungime peste tampoane: 4150mm
latimea: 900mm (la cea transformata nu e valabil, evident)
instalatie electrica pe 12V, demaror electric
motor: D-109-B, Tractorul Brasov, injectie directa
putere: 45CP
turatie: 1800rpm
4 cilindri in linie, raciti cu lichid,
alezaj/cursa: 108mm/130mm
capacitatea cilindrica: 4760cm3
masa motorului fara volanta: 472kg
ulei SAE 20 W; 14litri
consum:
-motorina: 185g/CPh
-ulei: 29g/CPh

Voi incerca sa caut date despre vagoane si despre numarul/provenienta locomotivei, daca nu cumva a fost adusa aici de noua.

Ca fapt divers, pe net am gasit o locomotiva de acest tip in Serbia, si o lista luuuunga cu cele care au facut servici in Ungaria.

Situl cu una interesanta ajunsa in Germania, de unde am luat datele tehnice:
http://www.feldbahn-guben.de/ldi45.htm
 
romrail a spus:
Locotractorul il recunosc sigur: e un LDM (locomotiva diesel de mina), fabricata la uzinele UNIO Satu Mare.
Am undeva si o fisa tehnica a acestor locomotive, dar acum, din pacate nu mi-e la indemana. Promit s-o caut si s-o postez pe forum.
Despre vagoane, nu ma pot pronunta exact, dar judecand dupa lungimea lor si dupa osii, par a fi niste vagoane de marfa, si intr-adevar par a fi construite spre sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. Pacat ca nu ai mai multe date despre ele, ca sa-mi pot da seama de unde provin.
In cabina locomotivei, sub cutia de sigurante, se poate observa o tablita. De regula, la locomotivele tip LDM 45 (45 CP) produse de UNIO in anii '60, pe aceasta tablita erau stantate datele locomotivei: anul si nr. fabricatiei, putere, etc. Ar fi interesant de vazut daca intr-adevar aceasta este tablita cu pricina.
In ceea ce priveste vagoanele, "sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX", este cam ...mult ! Pe cutiile capacelor de osie se poate vedea inscriptia "U CFR" (cutie de osie unificata CFR). Avand in vedere ca UNIO a fabricat si vagoane de marfa si calatori ecartament ingust pentru CFR, este posibil ca intreaga garnitura de la Targu Mures sa fie construita si carosata de UNIO Satu Mare (locomotiva cu siguranta). Apreciez totusi ca an de fabricatie inceputul anilor '60. Poate cei care administreaza aceasta linie mai detin totusi liste sau fise de inventar din care sa rezulte "data punerii in functiune".
Oricum, multumim pentru reportaj care este foarte interesant !
 
un trenulet asemanator se afla si in Satul de Vacanta din Mamaia,din pacate a fost desfintat acum cativa ani.Traseul era lung,cam 4km,se facea in 40minute......mare pacat ca nu mai este!!!poate are cineva filmari de atunci.....eu n am
 
Multumesc pentru coecturi, Serban!

S-ar putea sa fi gresit cu estimarea vechimii vagoanelor, dar judecand dupa osia spitata, vagoanele par a fi mai vechi de anii '60. Oare sa se mai fi produs in anii aia vagoane cu osii spitate? Pare cam putin plauzibil...

Sa fi suferit, de-a lungul activitatii, o schimbare a cutiilor de ungere?

Cand am dat acea estimare, m-am bazat pe observatii personale de la vagoane asemanatoare, de ecartament normal, dintre care unele mai pastrau etichetele de fabricant. Poate am gresit, dar oricum merita cercetata provenienta lor.
 
Am verificat pozele in marime originala, dar pe placuta din locomotiva n-am reusit sa descifrez decat un "600" care cred ca e encartamentul, in rest nu prea se distinge nimic dupa atatea straturi de vopsea. Cand mai ajung pe acolo, voi incerca sa fotografiez placuta de mai aproape cumva, dar daca pentru a o studia trebuie sa urc pe masina, atunci voi astepta sa inceapa baietii sezonul, sa nu am probleme; poate daca va mai lucra mecanicul batran, mai aflu cate ceva de la el.

Legat de vagoane, am sa incerc sa vorbesc cu un domn care a lucrat la IRA (cei care reparau autobuze), care spunea pe un alt forum ca si ei au lucrat mult la constructia garniturii. Daca vagoanele au fost transformate/adaptate, sper sa aflu de la dansul ceva. Daca mai sunt ceva placute pe vagoane, unde sa le caut? La scari?

Mai mult ca sigur vagoanele au fost adaptate sau construite special pentru a forma acest tren: maneta de frana exista numai la cate un capat al vagoanelor 1 si 3, iar vagonul 2 nu are nici o componenta din sistemul de franare.

Va multumesc pentru contributia la "elucidarea misterului", daca mai aflu ceva, revin.
 
62-0815-1 a spus:
pe placuta din locomotiva n-am reusit sa descifrez decat un "600" care cred ca e encartamentul,
Legat de vagoane, am sa incerc sa vorbesc cu un domn care a lucrat la IRA (cei care reparau autobuze), care spunea pe un alt forum ca si ei au lucrat mult la constructia garniturii. Daca vagoanele au fost transformate/adaptate, sper sa aflu de la dansul ceva. Daca mai sunt ceva placute pe vagoane, unde sa le caut? La scari?
Poate reusesti sa-l convingi pe mecanic sa te lase sa curati putin placuta, sigur sub straturile de vopsea vei gasi ceva. Referitor la rotile cu spite de la vagoane - intr-adevar au un aspect de inceput de secol, poate au fost niste vechi vagoane de la linia ingusta CFR Targu Mures, carosate apoi la IRA ? Placute pe platformele forestie (si truck-uri) se aflau pe traversele frontale ale sasiului, la vag. UNIO sub scara, la cele vechi MAV probabil pe lonjeroanele laterale ale sasiului. Deci, trebuie cautat peste tot, poate mai sunt stantate pe sasiu numerele vechi ale vagoanelor. Pacat ca a fost modificat aspectul locomotivei, arata mult mai bine initial !
 
L-am intrebat pe tata care a iesit la pensie de la IRA. Stie sigur ca acolo s-a lucrat la vagoanele respective, prin anii 60. Din pacate asta s-a intimplat inainte ca el sa ajunga acolo, asa ca nu cunoaste detaliile.
 
Nu e nevoie, cred, sa zgarii vopseaua, foloseste o bucata de carbune, creion, si o foaie de hartie...aseaza foaia pe locul unde este tabla cu inscriptia si incepe sa "muzgalesti" locul respectiv cu bucata de creion sau carbune, la sfarsit o sa vezi inscriptia pe foaie...



Si in alta ordine de idei, poate cei din Hunedoara isi mai aduc aminte, dar in padurea Chizid, acolo unde se afla gradina zoologica, exista un tren asemanator cu cel din Tg. Mures.
 
Am fost astazi si am vorbit cu mecanicul, dar am avut ghinion, domnul acesta lucreaza aici de anul asta (practic ieri a facut primele curse) si nu stie nimic despre trecutul trenuletului.
De pe vagoane au disparut din pacate placutele, se vad gaurile unde erau prinse, sub scara, doar pe al doilea am mai gasit o placuta, dar ori nu scrie nimic pe ea, ori este acoperita cu nesimtit de multa vopsea, cert e ca pare perfect plana. De urcat pe masina nu a fost cazul, pentru ca era acolo un reprezentant (sef?) al firmei, plus toata agitatia din prima zi de circulatie, asa ca numarul ei ramane de vazut.

De altfel ieri au fost facute primele ture, astazi "full" de 1 mai, si maine va fi deschiderea oficiala a sezonului, cu primar, uniforme, stegulete si alte prostii.

Voi incerca sa le trimit un mail celor de la gradina zoo, multi ani a apartiunt de ei, poate aflu detalii.
 
M㒠bucur c㒠un trenuleţ vechi de zeci de ani a fost "adaptat" la moda secolului XXI (design Thomas, confort în vagoane), iar acum bucur㒠copiii din oraşul în care locuiţi. Ar fi interesant de realizat o list㒠cu astfel de că’i ferate înguste înfiinţate în mediile urbane, gen Constanţa, Bucureşti - Or㒺elul Copiilor şi la dumneavoastr㒠la Târgu-Mureş.
 
Parca 2 lei... nu stiu sigur, nu m-am uitat. Mi-a zis sora-mea acum, fiindca s-a uitat la pret cand a fost pe acolo.:)
 
As dori sa stiu daca acest trenulet functioneaza si in prezent sau numai primavara, vara si toamna, care este tariful unei "ture" si cat timp dureaza aceasta "tura". De asemenea, orarul acestui "parc de distractii".
Multumesc
 
Functioneaza doar intre 1 mai si 30 septembrie parca, din pacate nu stiu cat costa o "tura" dar dureaza cam 15min dus-intors. Orarul - intre 10 si 16 sau 17, locatia este linga parcarile ptr. ZOO.
 
Salutare tuturor!
Vreau sa ii rog frumos pe colegii forumisti din Tg.Mures sa imi spuna ( sa imi confirme) daca trenuletul de pe platoul Cornesti este deja in functiune, acum in mai 2012. As dori sa vin din Cluj pentru a face o bucurie fiului meu dar nu as dori sa am surpriza ca sa fac un astfel de drum degeaba si trenuletul sa nu functioneze.
Multumesc
 
De 1 mai inca nu a functionat. Si nu era nici un afis care sa specifice cand va porni.