Avand in vedere ca pe acest forum inca nu am contribuit cu nimic privind trenurile la scara 1:1 , m-am gandit sa va prezint trenuletul destinat copiilor, de pe Platoul Cornesti din Targu Mures.
Daca ziceti ca nu se incadreaza la CFI "serioase", va rog sa mutati subiectul unde merge mai bine.
Este vorba de o linie cu encartament de 600mm, de aproximativ 1km lungime (unii vorbesc de 800m, date oficiale nu am gasit si nici n-am masurat) cu cate o statie cu doua linii la capete, pentru a permite rebrusarea.
Nu cunosc vechimea exacta a liniei, cel mai probabil dateaza din aceeasi perioada ca si gradina zoologica (inceputul anilor '60). Insa se gasesc elemente de infrastructura chiar si de la sfarsitul secolului al 19-lea.
In perioada comunismului a functionat ca si Calea Ferata a Pionerilor, ulterior devenind Trenuletul Copiilor, dar locomotiva purta inscriptia CFP si dupa 2000.
Garnitura este formata din 3 vagoane deschise, pe osii, despre care cineva sustinea intr-un articol de ziar ca ar fi fost construite la sfarsitul anilor 1800 la Arad, dar ca placutele care ar fi atestat acest fapt, au fost demontate la reconditionare vara trecuta; si dintr-o locomotiva diesel bazata pe un locotractor minier.
Fotografiile pe care urmeaza sa le prezint au fost realizate cu 3 ocazii diferite:
- acum doi ani, cand trenuletul nu mai circula de 2-3 ani
- vara trecuta, cand a fost reconditionat (pardon, Thomas-izat) si infrastructura readusa la linia de plutire, daca pot spune asa
- acum, in februarie, dupa o iarna petrecuta in aer liber, multumita investitorului catre care a fost concesionat si care a demolat remiza locomotivei.
Asa arata in jurul anului 2005, foto S. Sintea:
http://forum.transira.ro/files/platoul_cornesti_0042_112.jpg
Iar asa arata acum (nu stiu locomotiva cand a suferit avariile care se vad)
Cu doi ani in urma am parcurs traseul si am facut fotografii pe toata lungimea liniei. Atunci arata cam trist, dar intre timp a fost readusa intr-o stare acceptabila.
Apropiindu-ne dinspre drum, printre copaci se intrezareste remiza si vagoanele:
Macazul la intrarea in statia "Teatrul de vara" dinspre remiza.
Casa de bilete si locul de asteptare, demolate anul trecut:
Macazul de la iesirea din statie:
Linia merge cateva zeci de metri intre marginea padurii si drum (acum pista pentru biciclisti si pietoni), dupa care trece pe partea cealalta a acestuia si traverseaza bucata de padure pana la strada. Cele doua treceri la nivel si curba dintre copaci:
Linia merge drept, pe strada, intre partea carosabila si trotuar:
Dupa aceea urmeaza o curba la stanga si intram in padure (barile montate in anii in care nu circula trenul, au fost modificate ca sa permita trecerea lui)
Continuam prin padure:
Ajungem la intrarea in statia din padure (aici calatorii nu coboara, calatoria este numai dus-intors) :
Macazul din capat:
Si sfarsitul liniei:
Detalii mai recente cu infrastructura:
Macaz:
Ganz es Tarsa Budapesta, respectiv Resita 1895 !!
Data viitoare trebuie sa incerc sa descifrez si ce scrie pe contragreutate, acum n-am observat decat ulterior din poza ca scrie ceva.
In continuare as vrea sa va mai prezint cateva poze cu locomotiva, vagoanele precum si cateva detalii ale acestora.
Un vagon, in schema veche:
Si dupa operatiunea de vara trecuta, oricum s-ar numi ea (dotarea cu autocolante, parchet laminat si radicasetofon), cu scop de modernizare:
Osie, roata si toate cele necesare:
Frana, prezenta doar la cele doua capete ale garniturii. Mai demult si incetinirea se facea cu ajutorul franarului, acum numai cu locomotiva, iar frana vagonului este folosita doar pentru a imobiliza vagoanele in timpul manevrelor.
Cuplele:
Locomotiva. Caroseria clasica era facuta in asa fel incat sa semene cat mai mult cu o locomotiva mare, avand capetele identice, cu cate doua lumini jos (facute din lampi vechi de coridor de vagon) si cate un proiector central sus. Grilele prezente pe toti peretii asigurau racirea motorului astfel incat sa poata merge toata ziua fara probleme. Acum i-au dat forma lui Thomas din desenele animate si drept urmare nu mai intra suficient aer: in zilele calde se circula cu un panou de vizitare deschis, si intre curse se fac pauze de minim 20 de minute ca sa nu fiarba motorul. Genial. "Important" e ca ne conformam cu moda.
Fosta caroserie prin fereastra fostei remize:
Alte poze din timpul si de dupa modificare. Se observa clar locotractorul original care se ascunde dedesubt. Il recunoaste cineva? E romanesc? Ce se stie despre el?
Motorul, pacat ca nu l-am prins intr-un unghi mai bun, dar nu stiam cum o sa reactioneze mecanicul daca fac poze prea detaliate, si mai aveam de fotografiat, asa ca n-am vrut sa risc sa ma fugareasca (ulterior s-a dovedit a fi de treaba, dar atunci nu stiam inca)
O parte a transmisiei, vazuta din stanga:
Rotile:
Ceva ce suspectez a fi conducte pentru nisip; si lantul care leaga cele doua osii:
Divesre imagini cu postul de conducere (e ceva sa fii atent la atatea pedale si manete) !
Se observa ca dintre instrumente a supravietuit un singur "ceas", nu stiu ce indica; contactele cutiei de sigurante au fost legate pe direct cu sarma...
Indiferent de aceste aspecte, pe care poate le sesizam noi ca nefiind tocmai perfecte, atata timp cat sunetul motorasului si claxonul se fac auzite in linistea padurii (si galagia parcului de joaca), rotile se invart si isi canta melodiile interesante in curbe, trenuletul are un succes imens la copii...
...din vara... (nenea impiegato-acaro-franaro-controlorul nu le da un exemplu tocmai bun copiilor privind siguranta. Dar a supravietuit sezonului cu succes atat el cat si usa :wink: )
...pana tarziu in toamna
Sper ca v-a placut prezentarea, va multumesc pentru atentie
p.s. cateva filmulete de vara trecuta:
-manevra
http://www.youtube.com/watch?v=czAPIDRjeaM
http://www.youtube.com/watch?v=RDix5R6QXYQ
-la treaba
http://www.youtube.com/watch?v=OVdK0l1LL_s
http://www.youtube.com/watch?v=b46rPGJhfQs
Daca ziceti ca nu se incadreaza la CFI "serioase", va rog sa mutati subiectul unde merge mai bine.
Este vorba de o linie cu encartament de 600mm, de aproximativ 1km lungime (unii vorbesc de 800m, date oficiale nu am gasit si nici n-am masurat) cu cate o statie cu doua linii la capete, pentru a permite rebrusarea.
Nu cunosc vechimea exacta a liniei, cel mai probabil dateaza din aceeasi perioada ca si gradina zoologica (inceputul anilor '60). Insa se gasesc elemente de infrastructura chiar si de la sfarsitul secolului al 19-lea.
In perioada comunismului a functionat ca si Calea Ferata a Pionerilor, ulterior devenind Trenuletul Copiilor, dar locomotiva purta inscriptia CFP si dupa 2000.
Garnitura este formata din 3 vagoane deschise, pe osii, despre care cineva sustinea intr-un articol de ziar ca ar fi fost construite la sfarsitul anilor 1800 la Arad, dar ca placutele care ar fi atestat acest fapt, au fost demontate la reconditionare vara trecuta; si dintr-o locomotiva diesel bazata pe un locotractor minier.
Fotografiile pe care urmeaza sa le prezint au fost realizate cu 3 ocazii diferite:
- acum doi ani, cand trenuletul nu mai circula de 2-3 ani
- vara trecuta, cand a fost reconditionat (pardon, Thomas-izat) si infrastructura readusa la linia de plutire, daca pot spune asa
- acum, in februarie, dupa o iarna petrecuta in aer liber, multumita investitorului catre care a fost concesionat si care a demolat remiza locomotivei.
Asa arata in jurul anului 2005, foto S. Sintea:
http://forum.transira.ro/files/platoul_cornesti_0042_112.jpg
Iar asa arata acum (nu stiu locomotiva cand a suferit avariile care se vad)
Cu doi ani in urma am parcurs traseul si am facut fotografii pe toata lungimea liniei. Atunci arata cam trist, dar intre timp a fost readusa intr-o stare acceptabila.
Apropiindu-ne dinspre drum, printre copaci se intrezareste remiza si vagoanele:
Macazul la intrarea in statia "Teatrul de vara" dinspre remiza.
Casa de bilete si locul de asteptare, demolate anul trecut:
Macazul de la iesirea din statie:
Linia merge cateva zeci de metri intre marginea padurii si drum (acum pista pentru biciclisti si pietoni), dupa care trece pe partea cealalta a acestuia si traverseaza bucata de padure pana la strada. Cele doua treceri la nivel si curba dintre copaci:
Linia merge drept, pe strada, intre partea carosabila si trotuar:
Dupa aceea urmeaza o curba la stanga si intram in padure (barile montate in anii in care nu circula trenul, au fost modificate ca sa permita trecerea lui)
Continuam prin padure:
Ajungem la intrarea in statia din padure (aici calatorii nu coboara, calatoria este numai dus-intors) :
Macazul din capat:
Si sfarsitul liniei:
Detalii mai recente cu infrastructura:
Macaz:
Ganz es Tarsa Budapesta, respectiv Resita 1895 !!
Data viitoare trebuie sa incerc sa descifrez si ce scrie pe contragreutate, acum n-am observat decat ulterior din poza ca scrie ceva.
In continuare as vrea sa va mai prezint cateva poze cu locomotiva, vagoanele precum si cateva detalii ale acestora.
Un vagon, in schema veche:
Si dupa operatiunea de vara trecuta, oricum s-ar numi ea (dotarea cu autocolante, parchet laminat si radicasetofon), cu scop de modernizare:
Osie, roata si toate cele necesare:
Frana, prezenta doar la cele doua capete ale garniturii. Mai demult si incetinirea se facea cu ajutorul franarului, acum numai cu locomotiva, iar frana vagonului este folosita doar pentru a imobiliza vagoanele in timpul manevrelor.
Cuplele:
Locomotiva. Caroseria clasica era facuta in asa fel incat sa semene cat mai mult cu o locomotiva mare, avand capetele identice, cu cate doua lumini jos (facute din lampi vechi de coridor de vagon) si cate un proiector central sus. Grilele prezente pe toti peretii asigurau racirea motorului astfel incat sa poata merge toata ziua fara probleme. Acum i-au dat forma lui Thomas din desenele animate si drept urmare nu mai intra suficient aer: in zilele calde se circula cu un panou de vizitare deschis, si intre curse se fac pauze de minim 20 de minute ca sa nu fiarba motorul. Genial. "Important" e ca ne conformam cu moda.
Fosta caroserie prin fereastra fostei remize:
Alte poze din timpul si de dupa modificare. Se observa clar locotractorul original care se ascunde dedesubt. Il recunoaste cineva? E romanesc? Ce se stie despre el?
Motorul, pacat ca nu l-am prins intr-un unghi mai bun, dar nu stiam cum o sa reactioneze mecanicul daca fac poze prea detaliate, si mai aveam de fotografiat, asa ca n-am vrut sa risc sa ma fugareasca (ulterior s-a dovedit a fi de treaba, dar atunci nu stiam inca)
O parte a transmisiei, vazuta din stanga:
Rotile:
Ceva ce suspectez a fi conducte pentru nisip; si lantul care leaga cele doua osii:
Divesre imagini cu postul de conducere (e ceva sa fii atent la atatea pedale si manete) !
Se observa ca dintre instrumente a supravietuit un singur "ceas", nu stiu ce indica; contactele cutiei de sigurante au fost legate pe direct cu sarma...
Indiferent de aceste aspecte, pe care poate le sesizam noi ca nefiind tocmai perfecte, atata timp cat sunetul motorasului si claxonul se fac auzite in linistea padurii (si galagia parcului de joaca), rotile se invart si isi canta melodiile interesante in curbe, trenuletul are un succes imens la copii...
...din vara... (nenea impiegato-acaro-franaro-controlorul nu le da un exemplu tocmai bun copiilor privind siguranta. Dar a supravietuit sezonului cu succes atat el cat si usa :wink: )
...pana tarziu in toamna
Sper ca v-a placut prezentarea, va multumesc pentru atentie
p.s. cateva filmulete de vara trecuta:
-manevra
http://www.youtube.com/watch?v=czAPIDRjeaM
http://www.youtube.com/watch?v=RDix5R6QXYQ
-la treaba
http://www.youtube.com/watch?v=OVdK0l1LL_s
http://www.youtube.com/watch?v=b46rPGJhfQs