CFF in jud . (interbelic) Ramnicu Sarat si jud. invecinate

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

kltrainlover

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
329
1
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Gratie informatiilor oferite de o harta de a lui Catalin Pavel ( caruia ii multumesc pt permisiunea acordata de a-i folosi harta ) deschid aici un topic privind caile ferate forestiere din fostul judet interbelic Ramnicu Sarat si din judetele invecinate.
harta lui Catalin Pavel:


Pentru cine nu cunoaste locatia acestui judet interbelic desfiintat iata harta administrativa a Romaniei interbelice:

Am deschis acest topic deoarece pana la vederea hartii lui Catalin Pavel nu stiam de exixtenta acestor CFF din din fostul judet interbelic Ramnicu Sarat si din judetele invecinate (unele dintre ele chiar transcarpatice) . Postez si eu o harta dintr-un atlas geografic din 1929 (candva o voi posta -o in totalitate) care se refera la caile ferate din zona in discutie ( pe harta nu se face distinctie intre tipurile de ecartamente ingust sau normal ).
harta mea:

Vreau sa aflu cateva lucruri despre aceste CFF, prima data despre cele din din fostul judet interbelic Ramnicu Sarat iar in zilele urmatoare despre celelalte:

1. intre ce perioade au existat aceste linii ?
(adica):
- cea care pleaca din Ramnicu Sarat spre Dumitresti cu ramificatii (de acolo)
spre Secueu, Jitia, si Motnau
- cea care pleaca din Gugesti, de-a lungul raului Ramna spre Radurii si spre
ramificatia cealalta observabila spre harta lui Catalin Pavel
2. ce ecartament aveau aceste linii : 760 mm sau 600 mm?
3. ce parc rulant exista aici ?
4. mai exista urme , chiar si minime ale acestor CFF?
5. de unde as mai putea afla informatii despre aceste foste CFF?
 
ktrainlover, o sa incerc eu sa-ti dau cateva informatii despre liniile din zona, macar cateva linii de cercetare.
Mai intai o mica mentiune, existenta unei alte linii, care nu este pe harta pentru ca a disparut in 1944 si a fost incadrata in CFR, Ramnicul Sarat-Traian Sat. Are si aceasta linie o poveste destul de lunga.

Mai intai despre linia din Gugesti. Aceasta facea legatura dintre combinatul de prelucrare a lemnului din zona (exista si astazi la intrarea in statia de calea ferata, spre Bucuresti, si care era profilat in 1970 pe producerea de placaj) si exploatarile forestiere din zona premontana.
Linia CFF nu avea legatura directa cu linia CFR normala, triajul de descarcare existand in zona instalatiilor de prelucrare a lemnului.
Exploatarea liniei a fost sistata undeva la mijlocul anilor '60 (cand la nivel national a fost o ampla actiune de inlocuire a cailor ferate forestiere cu transport auto, o idee dezastruoasa dpdv economic). Din aceasta linie astazi nu vei mai gasi nimic, doar cateva urme de terasament, inlcusiv in zona unde astazi fosta cale ferata intersecteaza DN2 (exista si un post de politie in zona).
Ecartamentul era de 760 si ca un fapt interesant este folosirea pe aceasta linie a unor locomotive tip Mallet, foste MAV tip B + Bn4v + tender.

Voi incerca, in masura timpului, sa-ti scriu si ceva despre linia din Rm. Sarat.
 
Catalin,
Iti multumesc foarte mult pt aceste informatii si le astept cu multa curiozitate si pe celelalte. Despre linia ingusta Rm.Sarat - Traian Sat citisem si pe Railwayfan si m-am bucurat foarte mult cand am dat de acel topic. Sunt foarte interesat de toate CFF din zona pomenita. De abia astept sa mai aflu cate ceva si despre Odobesti - Burca de exemplu (stiu ca ea a fost o linie ingusta a CFR nu o CFF); apropo: ai cumva ceva poze cu vagoane cu butoaie de vin folosite pe Focsani - Odobesti sau pe linia ingusta Odobesti - Burca (vagoane de epoca I sau II sau chiar III)?
 
Buna Ktrainlover,

vesti despre linia ingusta de Burca si poze gasesti aici :
http://liniavinului.uv.ro/html/odobesti-burca.html

Cand in Romania au venit fotografii germani (perioada 1969-1978) deja nu mai exista clasa a 3-a, nici pe CFF, nici pe CFR. Fotografii cu cele de clasa 1 si 2 exista (vezi inclusiv in linkul trimis de mine). Sunt insa si mai multe, doar publicarea lor ramane problematica datorita drepturilor de autor.

Cu butoaiele de vin e o poveste interesanta. Poze si amintiri ale pasionatilor arata ca in Romania, vinul era transportat in butoaie incarcate direct in vagoane acoperite, din marea familie a G-urilor sau vagoane descoperite.

Aici, penultima poza de jos este o marturie in acest sens:
http://liniavinului.uv.ro/html/traficul_liniei.html
este incarcarea butoaielor cu vin direct in vagoane G sau descoperite, pe rampa de la Odobesti. Se vede ca butoaiele erau de aceiasi dimensiune, pentru a folosi maxim spatiul util al vagonului.

Daca intrebarea ta indirecta este daca CFR a avut acele vagoane pe care le stim din Franta sau Germania, care arata ca o platforma cu doua butoate imense din lemn, iti pot raspunde ca nu am avut.

A existat o varianta de G transformata special pentru vin. Pe platforma vagonului se asezau doua butoaie imense, unul in prelungirea celuilalt, apoi se reconstruia caroseri de lemn si metal deasupra. Practic din exterior aratau ca un G obisnuit pe 2 osii, dar in interior, daca deschideai usa, gaseasi doua tancuri pentru lichid. Incarcarea se facea prin doua trape in acoperis.

Pe linia ingusta, ca si pe cea normala, vinul era transportat in butoaie de lemn incarcate direct in vagoane descoperite (ladite cum li se mai spunea popular).

Toate bune,
 
Catalin,
Am savurat informatiile si pozele referitoare la linia ingusta Odobesti - Burca.
Voi mai reveni si eu cu o harta a CFR din 1929 referitoare la liniile inguste din zona.
Mai am doua intrebari pe care o uitasem la deschiderea topicului. Avand in vedere ca ape "harta mea" de la deschiderea topicului apar linii inguste care se desprind atat spre dreapta cat si pe stanga din gara Ramnicu Sarat vreau sa intreb:
1)exista un fel gara secundara cu linii inguste langa gara principala din Ramnicu Sarat?
2)exista comunicare intre liniile inguste din dreapta si stanga intersectand linia principala de ecartament normal?
 
Buna,

ceea ce iti scriu se bazeaza numai pe cele adunate de mine de la fata locului sau din putinele articole existente despre caile ferate din zona Rm. Sarat. Din pacate istoria zonei nu a fost inca documentata bine de nimeni, asa ca pot aparea multe erori.

Calea ferata din dreapta, cea spre Traian Sat, pleca din zona magaziilor de marfa ce exista vis-a-vis de gara de linie normala. Dupa gara facea o curbe spre dreapta si iese spre Baragan. Astazi, exista o linie de normala pe amplasamentul vechii CI, care aprovizioneaza (aproviziona ?) o fabrica din zona de est a orasului. Nu a existat niciodata o alta gara pentru linia de ingusta, gara orasului- cea pe care o sti si care dateaza din 1895- servind si traficul de ingusta. Dupa ce facea aceasta curba, in dreptul giratoriului de la iesirea spre Braila, exista gara Ramnicul Sarat Nord. De fapt un punct de oprire. Nici aceasta nu stiu sa fi avut cladire proprie.

Nu am gasit nici o informatie care sa ateste existenta unei traversari este-vest. Nu ma mira, tinand cont ca aceiasi situatie exista si la Odobesti, unde linia spre Burca nu avea nici o legatura cu linia ingusta spre valea Milcovului, desi amandoua se intalneau cu calea ferata normala, in statia Odobesti.
 
Iata cateva date despre liniile in discutie:
1. Ramnicu Sarat - Chiojdeni (760 mm), proprietari Grimm & Dorffel. Lungime 67 Km, an constructie 1909, 6 locomotive Dt-n2 constructie Borsig.
2.Motnau - Chiojdeni (1000 mm), lungime 13,5, an constructie 1903, proprietar Al. Marghiloman
3. Gugesti - Dealul Lung (750 mm), doua locomotive cunoscute: Jnug 2084/1913 si 2085/1913, devenite ulterior CFF 763.237 respectic 763.238. Deci anul de constructie al liniei ar trebui sa fie 1912 - 1913.
4. Calea ferata "Plagino" cu ecartament de 695 mm (!!!) care probabil ca pleca tot din Gugesti pana la Plainesti unde se afla conacul/domeniul unui oarecare A.E. Plagino. Pentru acesta Jung a construit si livrat 3 locomotive Mallet tip BB-n4v (1892-1893) si una tip Ct in anul 1894. Poate ca in anul 1912-13 linia a fost reconstruita cu ecartamentul de 750 mm.
5. Calea ferata cu ecartament normal Marasesti - Panciu, construita de Societatea Vrancea, antreprenor (?) N. Gabrielescu: avea 18 Km, 2 locomotive si 6 vagoane de calatori. Nu am date despre provenienta materialului rulant.
Poate la fata locului sa-si mai aduca aminte cineva despre Plagino la Plainesti.
 
Buna Serban,

ptr. linia Marasesti-Panciu: materialul rulant locomotive -necunoscut (inca);
vagoanele de calatori sunt foste Giurgiu-Filaret, cumparate la licitatie de la CFR inainte de deschiderea liniei. Detalii aici :

http://liniavinului.uv.ro/html/traficul_liniei1.html

Tot ce stiu deocamdata este ca locomotivele au fost 2 masini tender.

Referitor la Gugesti, imediat ce timpul va fi mai acceptabil sper sa fac o descindere in zona.
 
Fiindca eu sunt cel care am deschis acest topic si deci pot fi considerat ca fiind foarte interesat sa aflu noi informatii despre caile ferate in discutie, nu pot sa nu va multumesc in mod special voua, Catalin si Serban, pt aceste informatii care mai scot un pic din obscuritate istoria acestor linii aproape deloc cunoscute pt multi.
Si fiindca tot suntem la sfarsit de an, LA MULTI ANI!
 
Bune sa-ti fie Sarbatorile acestea minunate si sa ne citim sanatosi in 2009. Sunt convins ca informatii vor mai aparea si poate ca o recunoastere in zona ma va lamuri si despre aceasta proprietate Plagino sau ceva mai multe despre istoria acestor linii.

un "crop" din arta CFR din 1921 cu liniile din zona. Cu rosu sunt trecute liniile particulare. Se vad statiile de pe linia ingusta spre Traian Sat.

sarat_interbelic.jpg
 
Buna Serban si kltrainlover,

asa cum scriam mai sus, lucrurile merita cercetate si cautate. Despre acest Plagino se stiu chiar destule la primaria din Dumbraveni (denumirea actuala a Plainestiului). De fapt denumirea satului vine de la Alexandru Plainos (sau Plaginos dupa unii). Oricum s-ar fi numit, satul s-a nascut pe mosia lui, numele satului nefiind altceva decat autohtonizarea acestui nume.

Pe la 1894 acest Plagino era deja trecut de a doua tinerete. Nu am reusit sa aflu cand a murit. Interesant e insa ca exista si o monografie a acestui sat, destul de prost tiparia dar in care am gasit aceasta imagine :

un_aspect_surprins_la_piata.jpg


cu explicatia : un aspect surpins la piata :!: :?: :?:

Evident, in prim plan este o locomotiva de ingusta si cateva vagoane platforma pentru transport lemne. Cand e facuta poza, de cine, cum....nimic.
Interesant e ca piata exista si astazi, in valea Ramnei, intr-o zona foarte asemanatoare ca peisaj cu ce se poate distinge din imagini.

Interesant este ca in Plaginesti, in anuarul Socec din 1924 (varianta de acum 80 de ani a Paginilor Aurii) apare in acest sat Societatea de Exploatare Paduri "Dealul Lung". Sa fi avut legatura si cu aceasta CF ?

Tinand cont de specificul exclusiv agricol al zonei,probabil ca da.

Si intr-un final am reusit sa mai gasesc doua referiri interesante: una la un "castel" la Plainesti (evident ca in Romania lui 1900 asta insemna o casa mai mare si din caramida nu chirpici) si una despre un personaj care a fost sef de gara la Plainesti :!:

Serban, o intrebare imi sta pe "buricele degetelor". Calea ferata Gugesti-Plainesti, nu poate fi una si aceiasi cu cea spre Dealul Lung ?
Spun asta pentru ca CF spre Dealul Lung trece prin mosia raposatului Plainos, prin mijlocul fostului sat Plainesti si dupa 1912-1913, dupa trecerea ei in 750 mm sa fi fost prelungita pe valea Ramnei pana la Dealul Lung ???

Unde oare aveam eu lista statiilor de pe fosta CFF Gugesti-Dealul Lung ??
 
Super informatii Cataline!!!
Sper ca la intr-un viitor nu foarte indepartat sa pot face si eu niste "sapaturi" la fata locului, dar oricum nu mai devreme de vara. Vreau sa vad daca pana atunci mai gasesc cumva harti vechi pt acea zona.
 
kltrainlover,

ca in cazul multor informatii referitoare la istoria cailor ferate romane, din lipsa de "amatori" raman sa fie descoperite.....
Au asteptat un veac, mai asteapta cateva luni pana cand vremea ne va permite sa luam la pas zonele in care vrem sa ajungem. Si eu intentionez, imediat ce vremea imi va permite, sa iau la pas macar traseul dintre Gugesti si fostul Plaginesti (zona spitalului aflat astazi pe E 85). Pe fostul rambleu de CF astazi este o strada ( e mult spus, pentru ca nu e asfaltata deci hai sa-i zicem ulita...). Poate reusim sa strangem cateva imagini ale locurilor pe unde au existat candva liniile inguste ale fostului judet Ramnicul Sarat.

Toate bune din Bucuresti.
 
Foarte interesant topicul.

Am fost anul trecut in muntii Aninei si Semenic in cateva ture prin codrii de acolo. Am mers pe multe cararui care la incepu am crezut ca sunt drumuri forestiere abandonate, apoi am obs. ca de fapt sunt terasamente de linii forestiere. Primele indicii au fost peretii construiti din piatra impotriva alunecarilor de teren, apoi razele de curbura ale terasamentelor. Asa am ajuns intr-un loc unde am dedus ca a fost o adevarata gara si triaj, am numar cam 4-5 linii paralele, cateva cu capat infundat. si 3 directii de intrare in gara. Am stat si mi-am imaginat ce frumos tre sa fi fost cand gara era activa, plina de agitatie. Tot pe traseul acestor foste linii am dat peste 3 tuneluri, sapate direct in roca. In prezent totul este acoperit de padure, codrii adanci. Pe fostele terasamente au aparut copacii imensi, unii de peste 30cm in diametru. De remarcat au fost si pantele destul de mari ale muntilor, si locurile pe unde au fost facute acele linii.
Eu as fi foarte curios de aceasta zona, semenic si anina.
 
Serban a spus:
3. Gugesti - Dealul Lung (750 mm), doua locomotive cunoscute: Jung 2084/1913 si 2085/1913, devenite ulterior CFF 763.237 respectic 763.238.
In imagine trebuie sa fie una din aceste locomotive
Dupa parerea mea, fosta linie de 695 mm a fost "normalizata" la 750 mm prin 1912-13.
"Unde oare aveam eu lista statiilor de pe fosta CFF Gugesti-Dealul Lung ??" - In Manualul Inginerului Forestier !

Felicitari pentru descoperiri !
 
catalin a spus:
Pe la 1894 acest Plagino era deja trecut de a doua tinerete. Nu am reusit sa aflu cand a murit.

Poate la preotul satului, in registru de decese, casatorii, botezuri ?!?

Despre CFF Gugesti poate mai exista ceva arhiva la intreprinderea forestiera, unde era depozitul de lemne de langa gara CFR (mai exista ???)
 
Buna Serban, da, depozitul mai exista. Nu stiu cui apartine, daca e privat sau nu, ramane sa aflu. Am identificat cu ajutorul unor harti bune si rambleul liniei pana la Dumbraveni (Plainesti). Linia urma drumul care leaga fostul sat Gugesti de Dumbraveni, intersecteaza E85 chiar in zona spitalului (usor de identificat datorita cladirilor sec XVIII) de unde pornea spre valea Ramnei pe care o urma.
Pe fostul rambleu astazi este o ulita printre case.

Voi face si poze dupa ce se imbunatateste vremea si pot sa iau la picior zona.

XName, scriam tot aici pe forum ca reteaua de cale ingusta din Romania o depasea la un momet dat pe cea de normala (ca si numar de kilometrii). Calea ferata ingusta are o istorie fabuloasa si extraordinara, ce asteapta sa fie descoperita, cu multe urme inca in teren.
 
buna ziua,
imi poate da cineva mai multe informatii despre Grimm&Dorffel, proprietarii caii ferate Ramnicul Sarat-Chiojdeni?
va multumesc.
 
Buna,

initial mesajul tau continea si o informatie istorica foarte interesanta, si anume ca propritarii acestei exploatari forestiere plateau lucratorii cu nite monede octogonale proprii, care se puteau folosi numai pe teritoriul comunei.
Pacat ca ai sters informatia...

Din pacate despre proprietarii initiali ai exploatarii nu stiu nimic. Stiu doar ca la un moment dat exploatarea a fost distrusa de luptele din ww1 si utilajele au fost transferate dupa razboi (ce a ramas din ele) la uzina de la Gugesti, de care scriam mai sus.

Exploatarea forestiera de la Chiojdeni exista si dupa razboi, insa avea alti proprietari, ulterior organizandu-se in "Societate aonima de exploatare a padurilor...."

Personal sunt interesant de tot ceea ce tine de exploatarile forestiere ce au beneficiat de cale ferata si daca ai vreo imagine cu aceste monede actogonale, as fi mai mult decat incantat sa le vad.