CFF in jud . (interbelic) Ramnicu Sarat si jud. invecinate

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Nu am crezut ca v-ar interesa aceste piese, de aceea am sters informatia. caut informatii deoarece vreau sa scriu un articol despre aceste jetoane emise la Chiojdeni pentru o revista a colectionarilor "Colectionarul Roman" (se pot vizualiza/descarca nr. in format electronic de pe http://www.colectionarul-roman.ro/). La Chiojdeni era o exploatare care apartinea fratilor Rosenberg (acestia isi plateau muncitorii cu jetoane rotunde emise in 1904). Proprietarii caii ferate Grimm&Dorffel erau cei care au emis jetoane octogonale probabil pentru muncitorii de la respectiva cale ferata. As pune si imagini dar nu m-am dumerit cum s-o fac.
 
Cu toate ca nu s-a mai postat cam demult pe acest topic sper sa va resuscitez interesul, mai ales ca unii participanti si-au luat niste angajamente iarna trecuta pe care nu le-au dus la bun sfarsit.

Ce pot sa va zic despre mine, m-am nascut in aceasta comuna, cunosc de la sursa diferite amanunte legate de caile ferate forestiere ce au strabatut aceasta zona si as dori sa stiu si mai multe. Deocamdata e dificil pentru ca nu sunt in tara dar in aceasta vara imi voi face "temele", va promit.

Deci cateva detalii despre comuna: Mai intai s-a numit Targu Cucu si a avut o importanta deosebita in transporturi pentru ca era la o distanta relativ egala intre Focsani si Rm Sarat si, totodata, intre Bucuresti si Iasi.

Aici a existat din vechime (cel putin 500 de ani) o statie de posta si un han, adica aici se schimbau caii la trasurile de posta si diligente si se innopta. Zona nu arata ca acum, inchipuiti-va ca celebrii codri ai Vlasiei impadureau toata zona de campie a Munteniei si Moldovei pana acum vreo 200 de ani, zonele cultivate fiind relativ mici, inconjurate de padurile de stejar.

De altfel, dupa 1800 soseaua nationala Bucuresti- Iasi pe care o stim azi era pavata cu barne de stejar. Nici macar nu-mi pot imagina 400 Km de drum pe care sunt puse de-a curmezisul barne de stejar, va dati seama cati stejari s-au folosit?

Un important proprietar de pamanturi din zona a fost Alexandru (Alecu) Plagino, originar din Fanarul constantinopolitan si ruda cu mai toate familiile domnitoare fanariote. Nu stiu in ce imprejurari a devenit mare latifundiar aici si cand anume, dar, tinand cont ca numele comunei a fost schimbat in 1865 in Plaginesti, deduc ca in sec XIX a fost "uns" mare boier de rudele lui ilustre de la Bucuresti. Era nepotul lui Barbu Stirbei, a fost prefect al Politiei Capitalei in timpul domniei acestuia, diplomat in Marea Britanie intre 1891-1893 si temporar in Italia si Franta. A avut un fiu celebru pentru ca a fost primul participant roman la Jocurile Olimpice , la cele din 1900 de la Paris.

Conacul familiei se gaseste (inca) sub forma de centru de vinificatie a Vinexport Focsani pe drumul spre Candesti, cam la un kilometru de centrul comunei. Faptul ca ar fi fost proprietarul caii ferate forestiere ce trecea prin apropiere e o noutate pentru mine.

Oricum, cert este ca nu a existat niciodata o cale ferata pana la conac deoarece acesta e pe un deal destul de abrupt aflat cam la 500 metri de linia forestiera ce trecea prin vale. Linia a fost folosita pana in 1970 cand, la inundatiile mari din acel an, o parte din terasament a fost luat de apele Ramnei, si cum transportul rutier lua avant in acei ani, s-a considerat ca e nerentabil sa fie reparata.

Dar a existat in zona o alta linie mult mai interesanta despre care as dori sa aflu mai multe amanunte, aceasta ajungea tot la Gugesti dar venea din zona vaii Dumitrestiului, trecea pe linia de demarcatie dintre Candesti si Tamboiesti si a fost desfiintata cu mult timp in urma, cred ca in perioada interbelica.

Batranii satului spun ca duminica trenul circula cu o fanfara pe platformele goale si toate satele de pe traseu se strangeau in toale de duminica pe marginea liniei, ceea ce cred ca era fantastic! Ceva urme au mai ramas, acum e drum pentru carute si tractoare prin vii, iar inspre Dumitresti exista o padure Plainosu care probabil era proprietatea boierului iar un loc in ea, mai despadurit se cheama "in rampa", unde cred ca se incarcau lemnele.

Ma opresc aici si imi cer scuze daca am dat prea multe amanunte offtopic dar cred ca erau necesare, va stau la dispozitie daca doriti mai multe date cu mentiunea ca vi le dau cand pot pt ca am in net mizerabil dar in august voi fi acasa si voi mai culege ceva informatii.
 
iata un link catre jetonul Grim-Dorffel pe care il am in colectie si despre care vorbeam mai sus: http://tinypic.com/view.php?pic=2py6x04&s=6
Un articol consistent despre aceste jetoane (au fost mai multe) a aparut in revista Colectionarul Roman nr.5
 
Salut. Sunt din Dumitresti si ma intereseaza si pe mine calea ferata din zona. Adica ce a fost acum 100 de ani. Din harta ce o prezentati rezulta ca trenul se despartea la fabrica de pe Dumitresti pod. O ramificatie pornea spre Motnau si una spre Sacueu ( o fi vorba de satul Seciu din Catauti?Nu cred ca putea sa treaca dealul spre seciu)si apoi spre Jitia. De acolo se vede o ramificatie spre Magura pe Ramnicelu. Din cate stiu si ce am discutat pe aici calea ferata nu avea legatura Dumitresti chiojdeni direct ci de la Motnau pornea spre Chiojdeni. Spre Jitia din cate am vorbit cu un prof de istorie de la Dumitresti nu crede ca a fost construita vreodata ci poate doar in proiect. Locomotivele nu stiu ce marca erau Am gasit pe un site ceva despre calea ferata Grimm& Dorffel Locomotivele erau din seria 764 301 Una din locomotive a fost transferata la turda si a functionat pana prin anii 70. Am gasit si o fotografie cu acest tip de locomotiva pe care o sa le postez pe site-ul www.dumitresti.ro Cred ca este o locomotiva care fusese pe calea ferata de la Dumitresti.
Despre jetoanele emise la Chiojdeni pot spune ca detin si eu un asemenea jeton octogonal de 5 bani. Pe net am gasit intr-o colectie unul de 20 de bani.

Despre cealalta cale ferata ce lega Dumitrestiul de Plainesti nu pot sa certific nimic decat ca locul din padurea Plainos numit In Rampa exista. Mi-e greu sa cred ca, calea ferata a putut tranversa dealul musuroi ca apoi sa coboare spre Dumitresti, dar nu este imposibilProbabil ca era doar pana in Rampa. In momentul actual inca mai ies fracmente de sina din malurile raului motnau. In urma cu circa 20 de ani ieseau fragmente de sina undeva in aval de Dumitresti pe malul stang al raului. In primavara sper sa pot cerceta mai bine aceasta cale ferata, inclusiv fabrica de pe Dumitresti Pod. Cand faceam practica agricola pe vremea comunismului printre ruinele fabricii mai erau aruncate cateva vagoane. Azi nu stiu daca mai exista sau au fost date la fier vechi.
Asteptati articolul ce va fi postat pe www.dumitresti.ro
Astept si eu alte informatii de la voi.
 
Buna,

Eu astept cu un real interes pozele, mai ales ca nu exista prea multe informatii din zona. As fi mai mult decat recunoscator daca ai putea sa faci cateva poze, cu locul numit de tine "rampa"si resturile de linie pe care le gasesti, sau ce consideri ca este legat de aceasta cale ferata astazi disparuta. Mi-ar placea sa le comentam impreuna cu pasionatii de cale ferata ingusta de aici.

Spre diferenta de cei care au participat pana acum la dicutie, si care suntem din diverse zone ale tarii (sau imprastiati prin lume) tu ai acces la aceste locuri mai usor.

Daca ai acces la situl www.dumitresti.ro (apropos, frumos site), poate gazduiesti acolo ceva legat de aceasta linie, macar bruma de informatii care s-a adunat pana acum la subiect.

Succes si te astept la subiect !
 
Site-ul www.dumitresti.ro este al meu si chiar incep un articol pe aceasta tema. In Rampa o sa ajung de indata ce se termina zapada. O sa postez si pozele cu jetonul detinut de mine ca l-am scanat azi. Azi mi-au confirmat cativa elevi de la Motnau ca sinele inca sunt acolo.
Mi-a confirmat maica-mea chiar acum 5 minute ca boierul Plainos a adus iobagi acolo in Rampa sau in apropiere in Poiana Nerujii unde a fost un sat. Cica stie de la un bunic al ei ca acolo a fost chiar o biserica.


5banf.jpg



revers.jpg
 
Imi place cand o discutie e bazata pe marturiile batranilor si pe cercatare in zona!
Sigur, nu trebuie sa te scuzi in vreun fel. Stim toti ce inseamna vremea din zilele astea. Ar fi extraordinara o recunoastere in zona respectiva, evident, cand vremea va permite.

felicitari !
 
Am gasit pe E-bay jetoanele rotunde de la chiojdeni emise de Rosemberg in 1904. Costa 14 euro. Aveti aici linkul
http://cgi.ebay.de/Alte-Wertmarke-Gebr.-Rosenberg-100-Chiojdeni-1904_W0QQitemZ360226526472QQcmdZViewItemQQimsxZ20100116?IMSfp=TL100116228007r26382

Monedor, daca vrei imi trimiti si mie articolul despre jetoanele de la chiojdeni? Sunt foarte interesat de ceea ce stii. Pana acum nu stian decat de jetoanele octogonale.


Cu privire la date privind locomotivele care circulau pe calea ferata ce apartinea de Grimm & Dorfell pun aici un link
http://www.pospichal.net/lokstatistik/53579-cff764.3.htm
 
Vad ca pe aici nu mai raspunde nimeni. Am mai aflat cate ceva despre calea ferata. Sorin, te rog sa ma contactezi pt ca PM nu merg pe acest forum. Vine primavara si vreau sa pornesc pe urmele caii ferate Gugesti- Dumitresti
Daca esti interesat ne putem intalni intr-un weekend sa mergem prin padure sa identificam locurile. Detin o harta din 1904 cu traseul caiii ferate.
Astept cu interes sa colaboram.
Dacaai monografia aceea veche a Dumbraveniului as vrea sa o vad si eu

www.dumitresti.ro
 
Un articol interesant despre CFF intre Chiojdeni si Motnau pe valea Ramnicului:

http://www.dumitresti.ro/articles.php?article_id=32
 
Acum vad ca articolul apartine user-ului Marianx :lol:
Cred ca nu se supara numeni daca l-am postat aici.Se vede ca Marianx a continuat cercetarile pe aceasta tema si le-a finalizat prin acest articol.
Felicitari pentru perseverenta.
 
Imagini surprinse in 1917 in gara Muftiu (vechiul nume al localitatii Traian).

Inlcusiv materialul rulant adus de germani…..

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Rum%C3%A4nien%20Muftin&_sacat=0