Linia Ingusta Electrificata de la Busteni

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

unimog

Member
13 Septembrie 2016
21
0
Stie cineva ce s-a mai intimplat cu trenul electric de la fabrica de hirtie Busteni? Fabrica s a demolat si mai mult ca sigur locomotiva aceea a ajuns printr un muzeu...sper ca nu la fier vechi. Vagoanele nu erau grozavie, dar am inteles ca aceea poate fi considerata prima linie ferata electirficata din Romania si nu numai. O sa mai avem un cartier de vile de lux in schimb :(
 
unimog a spus:
Vagoanele nu erau grozavie, dar am inteles ca aceea poate fi considerata prima linie ferata electirficata din Romania si nu numai
Nu poate fi prima, prima a fost linia Arad-Podgoria:
Tractiunea electrica pe calea ferata pe teritoriul României a fost introdusa în 1906 pe traseul Arad si Ghioroc; Pâncota si Ghioroc; Radna, linie cunoscuta si sub denumirea generica Linia Arad Podgoria, deoarece facea legatura între orasul Arad si localitati dintr-o zona cu multe podgorii. Pe aceasta linie circulau automotoare la care tractiunea era realizata de un motor de 60 CP cu benzina, care antrena un generator electric care alimenta cu tensiunea de 500 V doua motoare electrice de tractiune, fiecare motor actionând câte o osie a vagonului. Deoarece tractiunea termoelectrica avea o capacitate de transport si o fiabilitate reduse, s-a început în 1912 electrificarea acestei linii, care a fost inaugurata la 10 aprilie 1913. Lungimea totala a liniei era de 58 km, alimentarea se facea în curent continuu la tensiunea de 1500 V prin pantograf, solutie considerata avansata la acea vreme. Energia electrica era furnizata de centrala electrica din Arad si transportata pe o linie de 15 kV si 42 Hz pâna la Ghioroc. Aici era transformata din curent alternativ în curent continuu cu ajutorul a doua grupuri convertizoare formate dintr-un motor sincron si un generator de curent continuu de 350 kW la 1650 V. Trenul care a circulat pe acest traseu pâna în 1991 era numit de ardeleni Sageata verde
 
Srazvi, linia Arad-Podgoria a fost considerata ca prima cale electrificata de pe teritoriul Romaniei, fiindca a fost in serviciu public.

Linia de la Busteni a fost doar o linie industriala, privata.
 
Din istoricul fabricii rezulta ca lina a fost facuta in 1904, dar nu stiu daca a fost electrificata de la inceput. Poate au folosit altceva si au electrificat o mai tirziu. Sa inteleg ca au fost 2 locomotive? Eu stiam doar de una... Da, s a demolat numai partea stinga, cum mergi spre Brasov. O sa trec zilele astea pe acolo..poate dau de ceva..
 
Dacă nu mă înÂşel, au fost 3 locomotive.

Am zis că a fost prima cale ferată electrificată din România (nu am precizata ce fel de cale ferată). AÂşa, ca fapt divers, deÂşi nu e considerată cale ferată, prima linie de tramvai electric a apărut prin 1895 la BucureÂşti.
 
Intr-adevar au fost 3.
-Una a "disparut" in Bucuresti in timpul restaurarii (probabil o fi prin curtea vreunui muzeu din vest...)
-Una am inteles ca a fost salvata + vagoane;
-Una zace degradata la poarta fabricii.
 
Stabilimentul industrial dateaza din 1882, an in care i se pun bazele.
Calea ferata cu ecartament 700 mm incepe sa fie construita in anul 1894.
Intre 1894 si 1899 linia NU ESTE ELECTRIFICATA. Se folosesc masini clasice cu abur.
In 1899 este terminata electrificarea, curentul este furnizat de hidrocentrala de la Sinaia (care exista si astazi si functioneaza inca cu echipamentele originale din 1899 !!!!) si se achizitioneaza de la O&K prima locomotiva electrica, cabina centrala si platforme, pe care erau depozitate lemnele.
Ceea ce parea a fi ultima ramasita a acestei locomotive, complet modificata, a fost adusa la Bucuresti, depoul Metrorex Pantelimon, de o mana de pasionati, in iulie 1990 pentru a fi restaurata. A fost casata acum 3-4 ani in curtea aceluiasi depou. Nu e la nici un muzeu din vest.

In 1907 este comandata o alta masina electrica, locomotiva cu nr. 531/1907, fabricata in anul 1907 la AEG Berlin, si care era acum cateva luni la Crascior spre restaurare.

In 1913 se comanda o a treia locomotiva, tot la AEG, livrata in acelasi an (1524/1913). E cea pe care voi o stiti in curtea fabricii....cand aceasta curte mai exista.
 
Iata cateva poze de pe www.cfi.ro cu incarcarea locomotivei electrice:
http://www.cfi.ro/incarc/poze%206/poza22.jpg
http://www.cfi.ro/incarc/poze%206/poza23.jpg
http://www.cfi.ro/incarc/poze%206/poza24.jpg
http://www.cfi.ro/incarc/poze%206/poza25.jpg
 
http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=2609

Acum, pentru cei care se intreaba de ce a raspuns politia la o incercare de salvare a unei locomotive.
In spatele acestei " actiuni de salvare " s-a aflat o plangere penala pe care asociatia Transira a facut-o la adresa anumitor membrii TCR care s-au vazut in aceasta vara in ipostaza de a fi anchetati de politie pentru disparitia locomotivei.
Dupa actiunea de salvare a zeci de locomotive (care se afla acum intr-o stare mai buna sau mai proasta la Sibiu si prin tara) dupa nenumarate articole de presa, organizari de trenuri istorice si carti scrise (asa putine cum sunt ele), aceasta mana de oameni nu merita asta.
Nu voi da numele acestor oameni, din respect pentru ei si pentru ce au facut pentru fenomenul trenulistic romanesc, chiar daca astazi organizatia sub care au actionat: Tren Club Roman nu prea mai are activitate.
Un raspuns la incercarea Transira despre soarta locomotivei se putea obtine si fara a se recurge la politie, insa se pare ca asta e mijlocul de lucru al celor care sunt in spatele acestei organizatii.
Locomotiva s-a dovedit a nu mai fi cea originala, in fapt nu mai avea mai nimic din original. Acesta este si motivul pentru care nu a mai fost reconditionata si nu a ajuns la nici un muzeu din vest, cum scria cineva aici.
Din pacate acesta este modul de lucru intr-o tara in care sunt atat de putini cei care fac ceva incat ar trebui sa-i pretuim mai mult, mult mai mult.
Macar pentru faptul ca unuia din cei anchetati de politie in vara aceasta ii datoram singurele plimbari cu Mocanita din Romania...
Si sper din suflet ca acestor oameni sa nu li se faca la un moment dat lehamite de "comunitatea" de pasionati de pe meleagurile astea.
 
Poate aceste informaĂžii ar fi trebuit făcute publice mai demult, ca să nu se mai ajungă la sesizarea făcută de Transira (mă îndoiesc că Silviu Sîntea le vrea răul celor din TCR). Desigur, dacă locomotiva aparĂžinea TCR Âşi ei au dezmembrat-o Âşi predat-o (bănuiesc că au vândut-o) nu e nimic ilegal.
 
Silviu s-ar fi putut documenta mai bine sau ar fi putut sa intrebe pe vreun forum care-i treaba, dar el s-a grabit sa traga la raspundere niste oameni care, la inceputul anilor 90, doar cu promisiunea unui muzeu, pasiunea si resursele mai mult proprii, s-au apucat sa bata tara ca sa salveze cat mai multe locomotive si sa organizeze evenimente (da care au avut parte altii care nici macarnu le-au inteles).

Locomotiva a fost preluata pentru a fi restaurata si apoi expusa in Muzeul CFR (in acea vreme, se vorbea despre un muzeu).
Numai ca, odata cu renuntarea la Muzeul CFR si destramarea TCR, nu a mai fost nimeni capabil macar sa scoata locomotiva din curtea depolui si s-o duca in alta parte. Asa ca pana la urma, probbil, locomotiva negasindu-se in inventarul Metrorex, cand vreun colector de fier vechi a castigat lucrarea de a valorifica fierul vechi imprastiat aiurea de prin depou, i s-a dat si ce a mai ramas din locomotiva.
Daca nu gresesc, Antonio Bianco era cel care lucra la Metrorex si ar fi trebuit sa aranjeze resaurarea, daca e asa, atunci ultima speranta si locmotiva in sine au murit odata cu el
 
Silviu Sintea a spus:
Prin topicul acela era si userul "srazvi". Ii raspund ca locomotiva ramasa la Fabrica din Busteni a fost salvata. Aceasta era tinta mea.
Pe el nu-l voi putea salva.
Sper sa ma salveze si pe mine cineva :D

P.S. Nu inteleg ce am gresit eu la chestia asta, ca am dat link aici, putea fi oricare altul :-|
 
Pai pina la urma am observat acolo pe Transira ca a fost atacat si Catalin.
De parca el ar avea o vina ca Transira nu a informat pe aici pe forumuri ce face si ce drege pentru salvarea locomotivelor.

Sper ca pina la urma, Catalin sa treaca peste asta si sa continue sa fie aici pe lokomotiv consilier istoric.