Calea ferata ingusta de la Colibita

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florin-Dej

Well-Known Member
7 Mai 2011
390
3
Dej
LOCATION
Dej
Are cineva informatii sau fotografii legate de linia de cale ingusta de la Colibita ? Singurul amanunt pe care il stiu este ca traseul era undeva pe fundul barajului unde a fost vechea localitate Colibita.
 
CFF Colibita

(De la Prundu Bargaului).......Pana la Bistrita Bargaului ne-am descurcat cu un camion, acolo ne astepta drezina, ca singurul acces acceptabil era pe calea ferata forestiera ce urca pana la obarsia vaii. Drezina ne-a oprit spre seara la casa de vanatoare din Colibita, unde am ramas peste noapte.
(La cocosi de munte in Panulet –Pe plaiuri si vai carpatine – Paul Decei – Editura Albatros 1983)

Doar atat deocamdata. Sper sa mai gasesc ceva.
Cu stima C.F.
 
Si o carte postala veche. Se pare ca e si o cale ferata.

http://www.delcampe.net/page/item/id,223272108,var,CPACOLIBITA-PARTIAL-VIEW-BISTRITA-ROMANIA,language,E.html
 
Si inca o referire la aceasta CFF intr-o alta carte a aceluiasi autor:

Peste frumoasa depresiune a Colibitei si-a intins astazi undele lacul de acumulare ce si-a luat numele de la cocheta statiune montana care s-a retras pe malul lui drept.
Lacul, a carui formare a inceput in anul 1984, isi intinde luciul apei pe osuprafata de 350 ha, la altitudinea de 800 m, din chei pana in dreptul paraului Magura, afluent pe dreapta al Colibitei mai jos de Mita.
.........................................................................................................................................................
Inainte vreme, din Bistrita Bargaului urca pe Colibita, pana mai sus de Mita, o linie ferata forestiera.

(In imparatia cocosilor de munte –Drumetind pe vaile apelor repezi– Paul Decei – Editura Sport-Turism 1989)
 
în anii 1920 – 1924 s-a construit calea ferată’, îngustă’, pe distanţa Bistriţa. Bârgă’ului – Colibiţa pân㒠în muntele Dă’lbidan şi Colbul (cca 30 km) care asigura transportul lemnului exploatat din pă’duri spre fabrica de cherestea Bistriţa Bârgă’ului. Aceasta a fost distrus㒠cu ocazia inundaţiilor care au avut los în 13 mai 1970.

Din - Istoricul localitatii Bistrita Bargaului.

Sursa: http://www.primariabistritabirgaului.ro/ro/istoricul-localitatii
 
Din "ISTORIA ILUSTRATĂ A CĂILOR FERATE FORESTIERE DIN ROMÂNIA" a lui Radu Bellu, Ediţia I-a, 2007, pagina 50, titlul 1.29 Calea ferat㒠forestier㒠Bistriţa Bârgă’ului.
Conform celor din aceast㒠lucrare, în 1928 când au fost puse în funcţiune trei gatere ale noii Fabrici de Cherestea din Susenii Bârgă’ului ale Societă’ţii "Regna"-Nă’să’ud, s-a pus problema transportului masei lemnoase din exploată’rile din zon㒠la gatere ; pentru asta, societatea a construit în 1928-1929, pe Valea Bistriţei, de la Bistriţa Bârgă’ului (km 0) prin Colibiţa-Miţa (de aici spre sud pe cursul Pă’nuleţului)-Fundul Vă’ii (km 16), o linie cu ecartamentul de 760 mm. Se precizeaz㒠în lucrare c㒠linia avea ca material rulant o locomotiv㒠cu abur (50 C.P.), 17 vagoneţi de 8 tone, un vagon de marf㒠şi un vagon de că’lă’tori (cu 26 de locuri).
în 1950-1951, acum, IFET Bistriţa, din punctul Miţa, construieşte o ramificaţie de 9 km, pe direcţia N-E, pân㒠la Valea lui Toader. Acum privind pe atlas acest㒠ramificaţie a mers pe cursul Izvorului Lung spre poalele Muntelui Dă’lbidanul (1848 m).
Linia a funcţionat până’-n anii 1968-1970, când a fost închis㒠şi apoi desfiinţat㒠(desfiinţat㒠dup㒠inundaţiile din '70, dac㒠coroboră’m cu ceea ce a scris mai sus "Semafor"; autorul nu d㒠nici un indiciu asupra modivului desfiinţă’rii).
în lucrare mai este şi o hart㒠a traseului liniei, dar eu nu am reuţit s㒠identific pe Google-satelit şi nici pe atlasul din dotare, unde ar fi fost punctul de bifurcaţie Miţa (probabil dup㒠ieşirea spre est din Colibiţa).
 
Am gasit eu pe la cunoscuti o tema pentru Google Earth si apare si aceasta cale ferata forestiera de a carei existenta nu am stiut. Iata o captura de ecran:



Studiind mai indeaproape cred ca urma traseul actualului drum. Puctul de bifurcatie era aici:

47° 9'47.40"N/ 24°57'18.14"E