Linie cu ecartament ingust, desfintata, Crasna-Husi-Chisinau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Alex14

Active Member
Trenulist
17 Ianuarie 2012
148
1
Iasi-Husi
LOCATION
Iasi-Husi
Sunt un incepator, si nu stiu, de unde pot obtine informati despre: linia ferata Crasna-Husi-Chisinau, care a fost creata in primul razboi mondial, si folosita in cel de-al doilea razboi, pentru transportul de provizi, trupe si armament. In prezent nu mai exista nici o urma, in afara de terasamentul inalt, care trece chiar prin spatele unui teren al familiei mele si are o inaltime de aprox. 6-7m.
Pentru cunoscatori, acest terasament este amplasat in apropierea soselei care merge spre satul Epureni, terasamentul fiind sectionat de sosea, si se poate vedea chiar de pe sosea, privind spre oras.
P.S. daca nu trebuia sa postez aici sau nu trebuia sa dau atatea detalii nesemnificative, anuntati-ma pe PM si ziceti-mi ce trebuie modificat, sau daca aveti intrebari nu ezitati sa apelati :wink:
 
http://trainz.uv.ro/maps/cfr/cfr_1921.html

http://wikimapia.org/lat=46.6821562&lon=28.1028125&z=13&l=0&m=b
pune diez intre .org/ si lat, ca sa mearga linkul
 
multumesc foarte mult, cel putin a doa doua harta e foarte utila :D dar si prima e utila :wink:
 
terenul are foarte multe dealuri iar inaltimea lor nu este de neglijat, probabil ca sa mentina linia la o anumita inaltime...
spre exemplu, ca sa urce Dobrina, pe linia Crasna-Husi, sunt facute prin padure serpentine,
am auzit ca intr-o toamna, din cauza frunzelor cazute pe sina combinate cu bruma, sau ceva de genu, trenul patina, si sa intors de vreo 2-3 ori inapoi in Crasna
 
Alex14,

Linia Crasna-Husi a fost construita de CFR in 1890 cu ecartament de 1000mm (deci nu in primul razboi mondial) si a fost normalizata in perioada 1937-1940. Dupa normalizare linia nu a mai cunoscut modificari de traseu, este cea care o gasesti si astazi in teren.

De ce s-a ales solutia pe 1000mm e poveste lunga, care tine de un anumit context economic si politic al epocii. Pot detalia subiectul, desi am mai facut-o aici:

http://www.railwayfan.eu/liniavinului/index.html

Despre linia Crasna-Husi exista deja un subiect pe forum, cu destule informatii si imagini. Cauta-l.

Prelungirea liniei pana la Chisinau e un proiect destul de "in ceata" si pentru cei care au mai cautat prin hartii. Da, a existat un proiect de acest fel, nascut dupa unirea Basarabiei insa timpul scurt cat vechea provincie a fost lipita Romaniei nu a permis materializarea lui. Foarte multe detalii nu pot sa-ti dau nici eu.

AlexD

daca o sa cauti altitudinea celor doua statii Crasna si Husi, precum si distanta intre cele doua statii (in linie dreapta) o sa observi ca linia trebuie sa castige repede in "altitudine", ori asta se face cu pastrarea rampei maxime astfel incat sa nu se transforme intr-un roller-coaster. Metoda cea mai buna (in afara de un sistem de cremaliera) este tocmai aceasta "unduire" a traseului a.i. sa castigi treptat altitudine.
 
Stiu deja ca exista pe forum linia Crasna-Husi (linia 604), am citit toate paginile care le contine acel topic, dar am mentionat si Crasna, pentru a fi mai usor de reperat orasul Husi, care ma intereseaza, si in special linia Husi-Chisinau. Daca am mai facut si alte greseli, anuntatima si rectific sau explic. :D
 
Portiunea "Podgoriile Husilor - Chisinau" are o lungime de aprox. 116km. Linia "Crasna-Husi" se oprea in statia "Podgoriile Husilor" de unde pleca spre Basarabia. Desi ambele lini aveau acelasi ecartament (1000mm) nu au fost unite niciodata. Probabil se facea o transbordare a marfurilor. Prima portiune a liniei a fost construita intre "Chisinau-Leuseni", amandoua in Basarabia, construite de armata rusa in anul 1917, folosind panouri metalice (sine prinse pe traverse metalice, sistem preluat de la germani, care foloseau acest sistem la liniile militare cu ecartament de 600mm). Panourile au fost asezate direct pe sol, fara balast, unde era nevoie, folosinduse poduri de lemn. Tot in anul 1917, mai exact la 1 Iunie 1917, armata romana (Regimentul 1 CF) a inceput sa lucreze la portiunea dintre Podgoriile Husilor si Leuseni. Linia a fost terminata la inceputul anului 1918, functionand pana in toamna aceluiasi an, deoarece podul peste Prut a fost distrusa probabil in urma luptelor din zona. Dupa 1918 au mai circulat trenuri cu lemn in partea Basarabiei. In 1920, linia a fost inchisa, urmand sa fie transformata in linie cu ecartament normal (1435mm). Dupa tot felul de proiecte si planuri, in anii 1928-1929 a fost demontata si ce sa recuperat de la ea a fost folosit pe linia "Crasna-Husi". S-a luat aceasta hotarare deoarece au fost alte lini mai importante de refacut, iar statul nu prea mai avea bani, in urma razboiului.Asta am aflat prin intermediul unui prieten, coleg de forum, care la randul lui, a aflat din cartea "Mica Monografie a Cailor Ferate Romane "(Vol.7/liniile din Basarabia si Nordul Bucovinei) scrisa de Radu Bellu.