Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

Totul despre CFI din Romania si pretutindeni
Scrie răspuns
Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 578
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Joi Iul 31, 2014 5:10 am

Dup㒠cum merg treburile la mine "la muncă’", se pare c㒠sâmbă’tă’/duminic㒠(02 şi 03.08.2014...... peste dou㒠zile....) nu voi fi la "Zilele Comandă’ului", ci undeva pe drum........ :-( :-( :-( :-(
Åži adio întâlnire cu cei care vor veni la Comandă’u.......
Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 578
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Vin Aug 15, 2014 6:56 am

Suntem la mijlocul lunii august......cum mai trece vremea.....S-au dus şi "Zilele Comandă’ului", din pă’cate, eu, lipsind de data asta.......
Cei care de pe la sfârşitul anului trecut aţi mai trecut pe la Sanatoriul de Cardiologie de la Voineşti / Covasna, aţi remarcat apariţia în zona parcă’rii din faţa Hotelului Clermont a celor dou㒠locomotive......la care s-a şi lucrat pentru conservarea şi întreţinerea lor.
Ideea mi s-a pă’rut foarte bună’, deoarece, în vechiul loc din remiza "pă’ră’sită’" din gara Covasna, aveau toate şansele s㒠ajung㒠nişte epave "goale". Clă’direa vechii remize a ajuns în pragul colapsului, la propriu...
Aşa se face c㒠spre sfârşitul anului trecut, din acel colţ îndepă’rtat şi ferit de o privire protectoare, locomotivele au ajuns aici, unde vrei-nu-vrei un ochi tot "trece peste ele" mă’car de câteva ori pe zi......
Pozele nu-mi aparţin, eu ajungând în zon㒠câteva zile mai târziu.

Imagine Imagine Imagine Imagine Imagine................Observaţi, v㒠rog, modul de utilizare a lanţurilor...cârligele sunt puse la locul mai mult decât potrivit pentru a ridica locomotiva. Deşi aceste locomotive au cam 7,5-8,5 tone mas㒠proprie, au fost folosite dou㒠macarale pentru ridicare ; nici un pericol de-a îndoi sau strâmba ceva pe ele...... Treaba asta mi s-a pă’rut asemă’nă’toare cu grija pusului unor ou㒠într-un coş.....felicită’ri celor ce au lucrat cu atâta grij㒠faţ㒠de......"nişte fiare vechi" (în ochii multora şi deloc avizaţi), dar "briliante" pentru puţini.....

Imagine.....Convoiul s-a pus în mişcare de pe platoul dintre gar㒠şi remiză’.....

Imagine.....Prin Covasna, spre locul amenajat la "Clermont".....

Imagine Imagine Imagine...... La ridicarea de pe trailer şi aşezarea pe cupoanele de şină’, aceeaşi grij㒠şi aceleaşi dou㒠macarale.....

Dup㒠momentul aşeză’rii pe noul loc de "odihnă’", doi-trei "inimoşi" de-ai locului, printre altele, şi-au rupt din timpul lor şi-au început cură’ţirea şi revopsirea celor dou㒠"venerabile". Ră’mâne de vă’zut, ce eforturi vor trebui fă’cute pentru a fi completat㒠cea de-a doua locomotivă’.
De câte ori ajung în zonă’, privesc cu drag la ele şi nu pot s㒠nu m㒠întreb cât ar mai fi rezistat în pustietatea din acea extremitate a gă’rii, unde şi remiza în sine este în pragul imploziei şi la-ndemâna "că’ută’torilor" de diferite materiale......

UN POST SCRIPTUM......în primele zile ale lunii august, am ajuns în zona localită’ţii RECI, pe DN11, unde la cam 100 m înainte de bariera de CF de pe linia Sfântu Ghe.-Covasna-Breţcu, în dreapta barierii pe sensul spre TG.Secuiesc, este intrarea pe platoul de aici unde cam la 1 km de şosea, se construieşte un nou "combinat" de prelucrare a masei lemnoase, ce se leag㒠în gara Reci de linia de cale ferată’, combinat patronat de austriecii de la controversatul "Schweighoffer", ceva de "talia" celui de la Stupini (Braşov) sau de la Sebeş..... Aici fiind şi privind la ridicarea noilor hale, m㒠gândeam (visam cu ochii deschişi), dac㒠acest obiectiv se va putea folosi de vechea şi uitata linie forestier㒠de la Covasna......
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Vin Aug 22, 2014 11:05 pm

Interesante pozele, chiar zilele trecute am trecut pe acolo si parca nu imi aminteam sa le mai fi vazut in acel loc. Nu am oprit pentru ca eram in mare viteza si cu gindul la altceva. E bine intr-adevar ca sint expuse mai "la vedere", ferite de hoti si mai aproape de public, un public dupa parerea mea din ce in ce mai atras de domeniul feroviar.

Din pacate insa noua fabrica de la Reci nu cred ca va avea vreo contributie la revigorarea transportului feroviar forestier desi in prezent se exploateaza la fel de multa masa lemnoasa ca in trecut. Probabil ca transportul auto e mai flexibil: camioanele ajung usor la locul de exploatare, incarca singure bustenii si ii transporta direct la destinatie.
Nu stiu insa cum intra in ecuatie pretul combustibilului: acum e la fel de mare sau poate mai mare ca in anii '73-'74 cind din acest motiv s-a decis reactivarea caii ferate.
Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 578
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Sâm Aug 23, 2014 1:31 am

@"tozlovanuvlad".....din pă’cate aşa este...transportul auto a devenit "deosebit" de pentrant în cele mai dificile zone,......autotren cu cap tractor 4x4 sau 6x6 cu motoare de 480 CP (cel puţin) şi vagon (impropriu-zis) / peridoc pe 2-3 axe, ce suport㒠mase mari, motiv pentru care refacerea unei linii înguste devine...."un moft" poate al unui nostalgic, dar era un "moft" la care m㒠gândeam, comparat cu situaţia de pe Valea Vaserului.....Un vis...... dar, cine ştie !?!?!?

Referitor la "public".......pentru mulţi şi neavizaţi (m㒠repet), din pă’cate, cele dou㒠locomotive sunt nişte....."fiare vechi".....pentru avizaţi, sunt "nestemate", numai vezi tu, c㒠avizaţii, sunt tot mai puţini......

O s㒠mai urmeze imagini cu situaţia "de facto" de la Covasna....printre altele vechea remiz㒠din gara Covasna, e pe cale de pră’buşire.......
Avatar utilizator
KrzysiekJ
Mesaje: 1
Membru din: Joi Dec 25, 2014 12:00 am
Localitate: Wroclaw Polonia
Contact:

Mesaj de KrzysiekJ » Vin Dec 26, 2014 1:44 pm

Sunt un turist din polonez. De la Wroclaw. în august 1973, un grup de studenti polonezi din Wroclaw au fost pe o excursie de munte din Carpaţii româneşti. Traseul: Predeal - Muntii Baiului - Muntii Ciucas - Muntii Penteleu - Muntii Vrancei - zona Comandau. Ei au venit la linia de cale ferat㒠Comandau - Covasna. S-au dus la Covasna şi mai târziu a continuat drumul. Traseu: Muntii Hasmas (Sandominic - Hă’ghimaşul Mare - Bicaz).

Pe linia de cale ferat㒠Comandau-Covasna este de 7 poze. Unde este mai exact? V㒠rugă’m s㒠ajute la stabilirea locatia exacta. Am fost la acest eveniment, în 1973, nu am fost. Prietenii mei mai în vârst㒠deja uitat. Este Comandau? Planul Inclinat in Siclau?

Ne pare ră’u pentru limba român㒠în textul meu. Google translator s㒠m㒠ajute :-D :lol:

Imagine

Imagine

Siclau - 100 %

Imagine

Drezina ZIS-150

Imagine


Imagine


Imagine


Imagine

Fotografii de Barbara Pankiewicz (Wroclaw - Polonia)
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Sâm Dec 27, 2014 9:11 pm

Maybe the first picture is taken in Comandau station, here: 45°45'32.36"N/ 26°16'36.39"E

There is a road coming from the hill and crossing the two rail lines. The little concrete tube that serves as a bridge might be the same one as in the following picture:

Imagine

The building on the left is the former station, heavily modified in the last years. The little stream the bridge was built upon is "fueled" by a spring nearby and its water is acid and rich in sulphur. Maybe this will help your friends to remember more details.

The other pictures (except the one in Siclau incline) are harder to localize.
Have you put them in the chronological order they were made?
Regarding the last images: I see that the locomotive was replenishing its the water supply using its on-board pump to absorb water from the river. The problem is that the river is on the wrong side, considering you were coming on Bisca/Halom valley (which is here: 45°46'6.72"N/ 26°18'3.09"E).
Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 578
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Dum Dec 28, 2014 10:21 pm

Well.....if the "Travel" was made from the Comandau Railroad Station to Holom (having Holom as destination), the river is on the correct side and I should say that happens somewhere at km 3 or 4 from Comadau to Holom.....where also, today, the river is 5-8 meters left to the locomotive......
Avatar utilizator
Semafor
Mesaje: 646
Membru din: Lun Feb 21, 2011 12:00 am
Localitate: Pascani
Contact:

Mesaj de Semafor » Vin Ian 09, 2015 2:22 pm

Avatar utilizator
dimitrov
Mesaje: 578
Membru din: Dum Aug 26, 2007 12:00 am
Contact:

Mesaj de dimitrov » Mar Mar 10, 2015 8:26 am

Cu mulţumiri lui Papucs Andris pentru rugă’mintea adresat㒠de-a posta imaginile urmă’toare şi cu scuze pentru întârziere......
Deci, ....." ce avem noi aici ???? " Avem nişte imagini cu puţin㒠mişcare pe şinele Comandă’ului, la vreme de....iarnă’; lucru ce nu s-a mai vă’zut şi auzit de prin 1997-98....
Mulţumiri, Andris, pentru imagini..... Åži de asemenea lui Georg !!! Trenul a fost organizat pentru un grup de turişti ; deci se poate şi iarna, numai s㒠poat㒠urca "trailerul" serpentinele dinspre Comandă’u.

Imagine Imagine Imagine

Imagine Imagine Imagine

Vroiam s㒠pun pozele mai mari, ceva ca şi-o carte poştală’, deşi le-am redimensionat la 1064X628, dar apă’reau prea mari....
Cu bine tuturor !!
andreifr
Mesaje: 1
Membru din: Mar Iul 25, 2017 7:53 pm
Contact:

Re: Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

Mesaj de andreifr » Mar Iul 25, 2017 8:00 pm

Salut,

Mi-am propus o drumetie pentru sfarsitul lui August in zona Covasna/Comandau. Am nevoie de informatii privind starea terasamentului intre Siclau/Plan inclinat Superior si Comandau. Planul meu este sa urmez fosta CFF pe terasament incepand de la Siclau si pana in Comandau.

Eventuale informatii despre traseu/trasee sunt bine-venite. Multumesc.
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1790
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Re: Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

Mesaj de dantm » Vin Dec 01, 2017 2:53 pm

Am gasit mai multe poze de la Comandau si din Covasna.

https://kepeslapok.wordpress.com/2017/02/01/kovaszna/
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

Mesaj de tozlovanuvlad » Vin Dec 01, 2017 9:49 pm

Extraordinare fotografiile, e prima data cind vad cum arata centrul Covasnei inainte de sistematizarea din anii comunismului. Foarte rare sint si imaginile cu funicularele de la Naruja si Goru, urmele acestuia din urma eu cautindu-le fara succes pe teren acum 7 ani. Intre timp am mai adunat informatii si se pare ca inca mai exista niste structuri de beton in zona crestei dar acolo nu am ajuns inca.
A propos de Comandau, m-am intrebat mereu la ce le trebuia lor acolo un cazino. Nu e o localitate in care te poti astepta sa fie oameni suficient de bogati si suficient de multi cit sa renteze. Ei bine, raspunsul e - se pare - ca acei concesionari ai exploatarii forestiere (David Horn & Co) aveau exclusivitate asupra activitatilor comerciale din localitate. Cite circiumi puteau sa deschida in asa fel incit muncitorul forestier sa isi cheltuie duminica banii? Nu prea multe, asa ca s-au gindit la ceva cu "valoare adaugata" mai mare...
In asa fel acesti baieti destepti isi recuperau o mare parte din costurile cu personalul.
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1790
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Re: Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

Mesaj de dantm » Vin Dec 01, 2017 10:45 pm

Saitul este plin de poze vechi de dincoace de Carpati din zonele cu populatie maghiara, orase, sate, bai balneoclimaterice(puneau mare accent pe ele majoritatea s-au romanizat si sint distruse azi.Atita a stiut sa faca Romania cu zona pe care a primit-o).
Cuprinde si foarte multe poze cu gari, locomotive si vagoane.Sint poze cu vama dintre Romania si Imperiu de la Ghimes, multe lucruri interesante.
Documenteaza si perioada Dictatului de la Viena. Sint poze cu intrarea trupelor maghiare in Romania, chiar si poze cu amiralul Horthy atit calare cit la pas prin teritoriul ocupat.

azi am rasfoit toate postarile de pe sait in ordinea din arhiva, la un moment dat am vrut sa mai pun cite un link insa am renuntat.
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Cai ferate inguste”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat