DC vs AC

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2008
1.418
5
Germania
LOCATION
Germania
Salut,
Urmand sugestia lui Adrian ,iata un topic nou unde se poate discuta (speram fara cearta :mrgreen: ) pro si contra acestor doua sisteme.
Sistemul AC ,mai bine cunoscut ca Märklin este foarte raspandit in Germania ,Elvetia si ceva in nord (Norvegia,Suedia,Olanda).Este cel mai vechi sistem,iar cum Märklin a fost intotdeauna conservativ ,au reusit sa ramana la acest sistem pana in prezent.Sa nu uitam ca si Trix a avut mai demult AC,dar au trecut cu mult timp in urma la DC.Trix si-a mentinut pana acum sistemul Express (care este cu o sina centrala dar cu DC).dar este aproape irelevant pe piata. Deci ramanem la AC=Märklin.
Acest sistem este simplu .Oricum se monteaza sinele nu se poate face scurt circuit la bucle de intoarcere sau la placi turnante.Patina mentine contactele curate deoarece prin frecare se curata singure.Acestea sunt punctele pro.Contra este in primul rand optica:acele contacte din mijloc deranjeaza la ochi.Mai ales cand se priveste de lungul sinelor...Iar rotile sunt prea masive ( ceea ce nu ar fi necesar,deoarece si alt productori folosesc R 26cm ).Märklin monteaza tampoanele mai sus ceva ca ceilalti,deoarece sa-r putea sa fie probleme cu cupla scurta Märklin.Normal se pot folosi vagoanele si de la DC,dar trebuie avut grija de cuple.Cu cuple Roco nu sunt probleme.
Iarasi un mare dezavantaj este ca toate locomotivele AC sunt mai scumpe ca cele DC.Aici vorbesc de analog.In DCC este iarasi relativ.
Pana nu demult locomotivele Märklin erau mai putin finutze ca cele de la DC,dar erau robuste.In ultimii ani (si asta datorita si Trix !!!) insa au produs modele noi care sunt foarte bune :BR38,BR55,BigBoy,Mikado s.a.
Iarasi un dezavantaj sunt sinele.La ora actuala nu exista sina flex la C-Gleis.De sina K-Gleis sau cele de tabla nu vorbesc deoarece sunt total depasite.Dar nici Fleischmann nu se poate lauda cu sistemul lor de sine.Aici la DC sunt Tillig Elite sau Roco Line cele care merita atentie.
 
@SantaFeFan
O mica corectie.
La ce loco marklin am umblat eu, motorul e tot pe curent continuu, dar este alimentat printr-un circuit electronic, ceea ce poate duce la costuri suplimentare pentru motorizare. Inclusiv acea patina de colectare a curentului>> cost suplimentar. ;-)
rally
 
@rally,de obicei trebuie sa fi pregatit pentru costuri suplimentare in sistemul AC.
Dar trebuie spus ,ca orice model (unde este loc pentru patina respectiva)poate fi folosit pe sine Märklin.Ori se monteaza un decodor ,ori se gasesc "Umschalter"pentru schimbarea sensului.Motorul nu trebuie schimbat.In modelele hobby de la Märklin sunt motoare simple DC.
dar de fiecare data sunt costuri suplimentare ,iar optica este partea a doua.
 
Sunt de acord cu ceea ce a spus Rudi.
Sistemele AC sunt mai scumpe, Marklin in special si asta din cauza decodoarelor si a motoarelor (presupunind o carcasa identica) Ultimele modele cu motaore C-sine de la Marklin sunt chiar semnificativ mai scumpe.
In ceea ce priveste sinele, itr-adevar in realitate nu exista acei bumbi pe mijloc. Insa este foarte usor de conectat tot felul de accesorii (decodoare si electromagneti pentru macaze, semnale, senzori de prezenta, etc) Toate aceste gadgeturi se monteaza sub sine si nu exista fire, astfel un circuit poate fi complet functional chiar si pe parchet. Nu stiu daca in sistemul DC acest lucru este posibil.
Un dezavantaj al liniilor Marklin este faptul ca nu exista disponibile sectiuni cu o a treia linie (pentru curbe sau poduri, de ex)
Cu un bun relief si o vopsire adecvata, cred ca minusurile estetice se pot masca.
Dovada ca nici un sistem nu este perfect sunt cele doua fotografii de mai jos. Ambele sunt facute in Hamburg la Miniaturwunderland, sectiunea Elvetia.

In poza de mai jos sunt sine AC. Cred ca acest lucru este greu de observat.


In poza urmatoare, in aceeasi diorama, sunt clar sine DC.


Iata ca daca sunt atent proicetate si mascate, cele doua sisteme pot functiona in aceeasi diorama.

Sa speram ca intr-o zi vom avea suficient timp si "material rulant" ca sa realizam asa ceva.

Adrian
 
Nu uitati faptul ca aproape toate modelele AC au decodor cu compensare de sarcina montat de producator :D
din punct de vedere electronic decodorul se alimenteaza in curent alternativ (de inalta frecventa) atit la AC (digital)cit si la DC ( doar la DCC digital ).daca am schimba modul de culegere a tensiunii de pe sine si decodorul s-ar putea face o conversie f. simpla de la AC la DC.( de ex in cazul unui vagon cu decodor)

Multi producatori ofera decodoare multiprotocol ( atit sistemul MM - Maerklin Motorola cit si DCC )

Comparatia de preturi nu este cinstita atunci cind comparam un model AC care are decodor incorporat cu unul DC fara decodor. :-?

Pentru cei interesati Maerklin ofera start set-uri Hobby , dar de o calitate mult mai buna decit PIKO la preturi incepind cu 89 euro (in germania).Sinele din start set (C-gleise ) cu terasament) sunt de calitate mult superioara celor de la PIKO :D

Pantografele locomotivelor Maerklin sunt de calitate deosebita ( vezi BR 185 ) fata de cele de plastic de la PIKO.Locomotivele au carcasa din metal , motor cu volanta si lumini cu LED SMD , fata de PIKO care are in BR 185 2 becuri :(

rotile locomotivei au gravate discurile de frana, fata de un autocolant penibil la Piko.

vagoanele din start set-ul Maerklin de 130 euro cu Br 185 sunt din categoria profesional :D

Asadar comparatia de preturi intre Piko Hobby si Maerklin Hobby nu isi are rostul pentru ca vorbim de mari diferente de calitate.

toate produsele Maerklin se gasesc si in varianta DC la firma TRIX. :D
La magazinul din Cluj s-au gasit locomotive Br 185 TRIX , integral din metal, motor cu volanta, lumini cu LED smd,decodor incorporat cu compensare de sarcina la cca 220 lei , cred ca pretul este comparabil cu PIKO Hobby.
 
hgdan a spus:
Nu uitati faptul ca aproape toate modelele AC au decodor cu compensare de sarcina montat de producator :D


Comparatia de preturi nu este cinstita atunci cind comparam un model AC care are decodor incorporat cu unul DC fara decodor. :-?
Am spus undeva ca daca se vorbeste despre digital,preturile sunt relative.
Dar de ce ma forteaza Märklin sa platesc un decodor daca merg pe o diorama analoga???Sau nu-mi convine decodorul din diferite motive ?Eu as prefera sa montez decodorul care vreau eu ,nu cel care imi vinde Märklin.Cunosc foarte bine politica Märklin.......
 
decodoarele sunt montate deoarece majoritatea modelelor AC au de fapt motor DC, asa ca ele practic nu functioneaza fara decodor.Nu numai Maerklin ci toti producatorii au montate decodoare in modelele AC ( chiar si PIKO ).
 
Asta stiu si chiar eu... :D ,dar totusi nu-mi convine sa-mi impuna mie Märklin ceva :-x
Iar Uhlenbrock ofera "Umschalter"pentru schimbarea directiei....pentru cei care vor sa mearga mai departe analog (si asta nu sunt putini).Aceste Umschalter merg la motoare DC.Eu am avut si loco Roco pentru AC cu aceste Umschalter.L-am scos afara am legat altfel firele si modelul a mers pe sine normale.Aceste modele "straine"pentru sistem Märklin sunt toate de fapt modele DC.Dupa caz cu alte roti eventual (flancurile rotilor).
 
In ceea ce priveste sinele, itr-adevar in realitate nu exista acei bumbi pe mijloc. Insa este foarte usor de conectat tot felul de accesorii (decodoare si electromagneti pentru macaze, semnale, senzori de prezenta, etc) Toate aceste gadgeturi se monteaza sub sine si nu exista fire, astfel un circuit poate fi complet functional chiar si pe parchet. Nu stiu daca in sistemul DC acest lucru este posibil.

Din acest punct de vedere, as spune ca avantajul DC sau AC variaza in functie de complexitatea circuitului.
In rest, nu ma pronunt deocamdata, ca as face mai mult "teorie".
 
eu nu cred ca AC sau DC ar fi cazul principal de comparatie, ci faptul ca Märklin are un sistem de colectarea curentului deosebit, iesit din comun.
Da, siguranta functionarii sistemului "Märklin" este ok, dar estetica... nu stiu...
Si daca raminem la sistemul lor, cum s-ar putea miniaturiza mai departe? De ce este scara Z pe DC? :D
Ok ok, si schimbarea directiei de rotare al mortorului este mai dificila in AC, dar sa zicem asa, in zilele noastre nu este problematica.

Mie personal nu mi-a placut sistemul Märklin nici odata.

Rudi, adaugul 2-Leiter- vs. Mittelleiter-Systeme (cum se traduce? :oops: ) in titlu s-ar potrivi bine, deoarece teoretic si AC ar functiona in stilul DC-ului.
 
Exista si posibilitetea folosirii decodoarelor multiprotocol ( de ex. Uhlenbrock ) care permit folosirea locomotivelor sistem DC si in sisteme AC, in cazul in care dispunem doar de o comanda in AC sau digital in sistem Maerklin.

Partea interesanta este ca aproape toate locomotivele care sunt fabricate in sistem Maerklin folosesc motoare DC datorita performantelor sporite a acelor din urma si a modului usor de control. Desi eu nu sunt un fan al compensarii de sarcina, trebuie sa mentionez ca nu exista compensare de sarcina la motoare AC, totodata decodoarele care pot comanda motoare AC functioneaza doar la frecventa joasa in acest mod ( cca 400 Hz )