Comentarii la - Locomotive cu abur 1854-2003, RADU BELLU - m

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Catalin a spus:
Stimati cititori forumisti,

Multi dintre voi ati participat la aceasta rubrica semnaland lucrari cu tematica feroviara aparute la diverse edituri.
Eu voi face astazi un demers diferit. Voi incerca sa fac o corectura, unei carti care se aflasi in biblioteca mea din 2003. In 2007, in momentul in care m-am inscris pe acest forum, am vrut sa fac un demers similar, la aceiasi lucrare, insa atunci incercarea mea de corectura a fost intampinata cu multe “ epitete “. Nu, nu va ganditi ca am fost laudat de cineva .
Intr-un final, subiectula fost sters dupa ce de acest forum s-a ocupat echipa din Cluj.

La 4 ani distanta de incercarea mea eretica, sper ca exista o comunitate feroviara putin mai matura, care sa poata accepta si o corectura nu doar laude si indraznesc sa readuc in discutie calitatea unui lucrari semnate Radu Bellu, cu atat mai mult cu cat aceasta se mai gaseste inca prin anticariatele bucurestene (posibil si prin alte orase insa nu am cercetat) la un prêt ce variaza in jurul sumei de 100 RON.

Recunosc ca in 2003 am platit o suma similara, la aparitia cartii, si nu era o suma de neglijat in acel an. Singura explicatie pe care am gasit-o in ultimii 7 ani pentru pretul cerut atunci (si acum) a fost calitatea hartiei. Cum se spunea intr-un banc vechi: unii spun ca e pacat de hartie, altii ca e pacat de cerneala….

Sper ca cei care au lucrarea sa considere cele scrise de mine o erata necesara la aceasta carte, cei care nu o au in biblioteca sa-si puna un semn de intrebare serios inainte de a o cumpara (mai ales ca nu e chiar ieftina) si sper ca pe viitor cumparatorul roman de literature feroviara sa aprecieze si altceva decat hartia lucioasa, coperti cartonate si pozele colorate. Sa aprecieze ceva mai consistent...sa zicem...calitatea informatiei sau ineditul ei !

Visez prea mult ? Nu cred !

Erata la lucrarea: Locomotive cu abur 1854-2003
autor Radu Bellu
aparuta Tipografia Filaret SA, 2003



Pag. 9 –
- Fabrica constructoare J. Mayer: corect J.J. Meyer (Jean Jacques Meyer)
- La 24.04.1858 a fost inaugurata calea ferata PuspöklÃ¥dany – Episcopia Bihor – Oradea. Bors este punct de frontiera pe sosea. Nu exista cale ferata Bors – Oradea !
(...)

Textul intreg aici

Salut Catalin

doresc doar sa spun ca acest subiect este bine venit si la fel vor fi si altele similare.

Spor!
 
buna catalin,

acum, dupa ce lucrez impreuna cu Florin de mai bine de doi ani la enciclopedia noastra de material rulant remorcat al CFR, in speta vagoanele de calatori, imi dau seama pe deplin ca realizarea unei asemenea lucrari de referinta nu este un lucru simplu; am mai scris in trecut, chiar mult si in diferite limbi, si unii dintre voi stiu ca fac parte din echipa redactionala a unui grup de presa modelistica german cu aparitii in fiecare numar al publicatiei respective.

pot deci sa afirm ca am invatat - am fost invatat - sa scriu si ca sunt pe deplin constient de dificultatile pe care un autor le intalneste in realizarea unei asemenea lucrari; pesemne ca nici enciclopedia lui Florin si a mea nu va fi perfecta.

am avut insa lucrarea lui Radu Bellu in mana, am citit-o de la un cap la celalalt si am returnat-o posesorului, fiind ferm convins ca e risipa de bani. autorul s-a multumit numai sa copieze (cu multe, multe greseli) texte din alte parti; din pacate, necunoasterea limbilor straine (si chiar si a celei romanesti) au facut ca acesta sa nu-si dea seama de greselile de transcriere. tot din pacate, aceasta pare sa fie o boala a societatii romanesti: cu doar cateva ore in urma, in alta parte, un mascarici (prin hazard, sau poate nu, o persoana legata de Radu Bellu) isi exprima cu vulgaritate indignarea privind anumite "greseli de ortografie" ale unui text din 1928, scris de o persoana care a invatat sa scrie la 1872, fara a-si a seama ca ortografia din acea vreme este diferita de cea de azi. este greu sa dobandesti o cultura, fie ea feroviara sau generala; este si mai greu sa intelegi ce citesti si sa privesti mai departe de capatul propriului dictionar sau a propriei carti de citire.

o alta problema este faptul ca autorul cartii nu are deloc cultura tehnica care sa-i permita realizarea unei asemenea lucrari; este bine sa fii autodidact, insa nu atunci cand e vorba de tehnica, lipsa unei educatii de baza nu se poate compensa prin lectura si copierea textelor scrise de altii; asa se ajunge la locomotive de 10t care nu cantaresc pe hartie decat 3,5, cazane cu timbru demn de o butelie cu aer comprimat s.a.m.d.

catalin, nu stiu daca momentul actiunii tale este oportun, intrucat evenimentele recente care il implica pe Radu Bellu risca sa schimbe perceptia publicului in fata acestei "erate"; se va arunca cu noroi, mascaricii din jurul domniei sale vor latra ca de obicei, se va scrie mult si prost in alte parti; nu stiu daca momentul este cel oportun, insa actiunea in sine este si o salut cu respect.
 
Horia,

Sincer, nu ma intereseaza autorul. Nu am baut un pahar de vin impreuna (sau macar o cafea), nu am corespondat, nu am participat la manifestarile istorice organizate de el, etc...
Eu fac o ERATA a "operei" nu a numelui de pe carte.

Cred, cu o farama din creierul meu, ca exista cititori de bun-simt, care parcurgand randurile de mai sus sa inteleaga dincolo de cuvinte. Cred, cu aceiasi farama de creier, ca sunt oameni care doresc sa citeasca un minim de adevar istoric, nu fabulatie vanduta pe bani buni si sustinuta de tot felul de inculti sau oameni care prefera ceea ce un forumist numea la un alt subiect: prostitutie (termen dur dar real).
Si mai cred ca exista oameni de bun simt in tara asta (pasari rare si pe cale de disparitie)

Daca erorile identificate in aceasta lucrare (si in altele , vezi ERATA facuta de dantm acum ceva vreme pe railwayfan) sunt putine sau MULTE las cititorul sa judece.

Eu fac doar o necesara si obligatorie corectura.
 
buna catalin,

iti inteleg pe deplin pozitia, pentru ca o impartasesc si consider, asa cum spunea si Florin, actiunea bine venita. pana la urma ai dreptate: se va arunca cu noroi, se va face circ, insa daca un singur om va citi si va intelege va fi indeajuns.

da, mai exista oameni de bun simt in Romania, chiar multi, probabil chiar marea majoritate. din pacate, cei putini care nu au acest bun simt ci doar oportunism, ii acopera si dau aceasta impresie.
 
Problema se pune asa.....A aparut o lucrare,ce aduce in bagajul de cunoastere, a celui ce deschide cartea, o serie de date "istorice","geografice" si"tehnice", dupa care cel care le citeste se ghideaza -mai apoi- in tot ceea ce face privitor la tema respectiva.
Daca ceea ce a aflat este gresit / inexact / pe jumate descris.....cititorul respectiv va avea "surprize" dezagreabile in anumite ocazii....sa inveti gresit...greu corectezi......si mai si stirnesti zimbetele celor ce te aud....
Cu tot respectul pentru munca de elaborare, pina la faza cuvintului tiparit din fata cititorului (mai apar...si nu putine...greseli de "culegere" si la tipografie).....daca exista un cititor avizat si cu date certe / exacte / verificate, consider ca este o datorie fata de actul de cultura, fata de adevarul istoric si fata de umilul cititor ce indrazneste sa intre intr-o asa fascinanta lume....... SI.....ATUNCI......"ERATA" ESTE OBLIGATORIE....ca cititorul sa cunoasca "realul" din spatele cuvintului....
Cei care din vanitate / orgoliu / sau alteva ....sint impotriva "eratelor"....mai intii sa verifice sursele lor, apoi alte surse si sa faca o analiza comparata a acestora...daca doua surse spun altceva decit sursa ta,unica, ai deja o problema.......
Personal, cind citesc o astfel de lucrare, in care niste date se contrazic - la simpla citire - sau au o insiruire ce ma deruteaza ( si ca enunt si ca cronologie),cu poze inafara subiectului / cu locatie gresita / nedatate / fara sursa precizata, deja am dubii si astept.......o erata
"catalin".....cartea la care faci referire....are ceva "vechime"...in acest timp cei care au achizitionat-o....au nevoie de corectura datelor......
"dantm"......undeva...cindva....ai avut o erata la "Monografia Cailor Ferate din Romania" ( acelas autor)......n-ar strica sa readuci in actualitate erata facuta.... Vreau s-o inserez in cele 6 volume, fiindca si eu am dubii in multe locuri (astept mesaj e-mail sau mp).
Fara a ofensa pe nimeni si fara a minimaliza eforturile facute, vreau, totusi, date corecte !
Cu respect, tuturor.
 
dimitrov a spus:
......
"dantm"......undeva...cindva....ai avut o erata la "Monografia Cailor Ferate din Romania" ( acelas autor)......n-ar strica sa readuci in actualitate erata facuta....
Cu respect, tuturor.

Vin si eu cu rugamintea ca dan sa aduca si aici la Istorie si literatura feroviara erata la "Monografia Cailor Ferate din Romania"

In scurt timp acest topic va fi curatat, va ramane numai erata lui Catalin.
Discutiile vor fi mutate tot aici la Istorie si literatura feroviara.
 
Domnilor,

am finalizat postarea eratei. Sper sa fie de folos celor care au cartea sau care vor sa-si completeze cunostintele. Nu am pretentia de a fi un materiale complet si se poate sa mai existe erori.

Trageti voi concluziile daca aceasta lucrare merita sau nu.
 
Catalin,

In urma cu mai multa vreme am achizitionat si eu lucrarea respectiva, atras fiind de pozele cu locomotive. Din pacate, a urmat curand dezamagirea, constatand ca multe dintre denumirile de fabrici sau de localitati din strainatate pe care le cunosteam din alte surse sunt scrise gresit si exista o serie de ne-concordante cu alte surse de specialitate. In cele din urma a trebuit sa accept lucrarea doar asa cum m-as fi uitat in cartea ungureasca originala din care au fost copiate multe dintre imagini: fiindca nu stiu ungureste, m-as fi uitat doar la poze. Acum, datorita eratei tale, pe care pe masura posibilitatilor si timpului disponibil ma voi stradui s-o traspun si in exemplarul meu de carte, textul imi va devini din nou accesibil. Multumesc frumos pentru erata pe care ne-ai daruit-o!
 
... si alti se ocuma de greselile ale "Omului de Stiint

<t>MINISTERUL CULTURII SI PATRIMONIULUI NAÅ‚IONAL <br/>
Bucuresti, 011347, Sos.Kiseleff nr.30 , sector 1 , O.P.33, ROMÂNIA <br/>
DIRECÈťIA PATRIMONIU CULTURAL <br/>
Ordinea de zi a sedintei <br/>
COMISIEI NAÅ‚IONALE A MUZEELOR SI COLECÅ‚IILOR, <br/>
din data de 18.01.2011 <br/>
<br/>
V. DIVERSE <br/>
39. Solicitarea domnului Georg Hocevar privind retragerea atestatului de expert a domnului Radu Bellu. <br/>
Nr. 4784/M.C.P.N./02.12.2010 şi Nr.4421/M.C.P.N.PATRIMONIU/03.12.2010 <br/>
40. Solicitarea domnului Georg Hocevar, adresat㒠CNMC, de a se pronunţa asupra: <br/>
- corectitudinii cu care au fost realizate un numă’r de 6 expertize, întocmite de expertul Radu Bellu la solicitarea Parchetului de pe lâng㒠Tribunalul Hunedoara; <br/>
- cererii privind retragerea acredită’rii expertului Radu Bellu pentru comiterea repetat㒠de erori profesionale în exercitarea atributiilor de expert. <br/>
Nr.5217/M.C.P.N.Registratură’/27.12.2010, Nr.6154/Cabinet Ministru/27.12.2010 şi <br/>
Nr.4719/M.C.P.N.Patrimoniu/28.12.2010 si respectiv <br/>
Nr.9/M.C.P.N.Registratură’/04.01.2011, Nr. 6154/Cabinet Ministru/04.01.2011 si <br/>
Nr.13/M.C.P.N. Patrimoniu/04.01.2011. <br/>
41. Adresa domnului Georg Hocevar, adresat㒠CNMC, referitoare la unele greşeli publicate în Ziarul “Adevă’rul de Seară’” din data de 28.12.2010 în interviul dat de domnul Radu Bellu. <br/>
Nr.78/M.C.P.N.Registratură’/10.01.2011 si Nr.100/M.C.P.N.Patrimoniu/12.01.2011.</t>
 
Am vazut ieri aceasta lucrare:

nu stiu sa comentez nimic despre erori, greseli, inexactitati dar am remarcat multe, multe poze mari color cu diverse etape de taiere a locomotivelor din lucrare.

Asadar nu sint prea multe poze cu locomotivele in cauza dar se posteaza poze exact cu distrugerea lor, cu disparitia?

care este scopul acestor postari?
mai ales ca scopul unui om de cultura ar trebui sa fie acela de a pastra citeva elemente din patrimoniul feroviar.
 
Dan, sunt poze cu taierile din anii '90, nici macar cu seriile de locomotive din carte.

In lucrare sunt tratate aproape 200 de serii de masini, in pozele respective apar 230, 50.1, 150 si cam atat. Sau ce mai ramasese din ele....
Da, si eu am cosiderat total neinspirata aceasta alegere. E ca si cum as scrie biografia unui celebru X si as umple cartea cu poze de la inmormantarea acestuia, cu el in sicriu, la groapa, la capela, etc.....
 
Multe din cartile cu tematica feroviara care se scriu la noi au un circuit inchis.
Adica se publica si se distribuie in interiorul structurii. Exceptie fac cele care de falt sunt manuale de intretinere ale unor echipamente feroviare, sau cele cu calcule destinate exclusiv studentilor, care insa din prisma unui pasionat nu aduc nimic interesant.

Este greu, din punct de vedere financiar sa tiparesti si sa vinzi o carte color, eu unl cumparand multe de afara, unde exista sute de titluri in domeniu dar si o alta piata.
 
Buna,

Numai de curiozitate, cati dintre voi au cumparat ultimele trei carti ale lui Ilie Popescu din 2012, 2011 si 2010, si anume "Caile ferate in timpul primului razboi mondial", "Trenurile albastre ale regilor Romanei" si "150 de ani de cai ferate dobrogene", care se gasesc toate si se pot comanda la orice librarie?
 
stageexp

Asa cum scriam in 2011 vorbim despre o carte care se gasea la vremea respectiva in librarii. Chiar in ziua cand m-am apucat sa scriu am vazut cartea cu pricina in libraria Salii Dales (libraria aia mare din centrul Bucurestiului). Am si specificat pretul.
Ce spui tu e putin poveste si fara legatura cu cartea in speta.

Ce scrie Horia e absolut corect. Jelim ca informatia circula numai "intern". Domnilor, nimic mai fals. Cartile semnate Ilie Popescu, Serban L. se gasesc si se pot comanda din librarii (online sau clasice). Pretul la care am achizitionat cele 3 volume ale "Tractiunii in Romania" e unul mai mult decat simbolic raportat la volumul de munca si informatii. Idem cartile d-ului V. Ivanescu, etc...

Mai mult, in general fiecare aparitie de acest fel a fost insotita de un mic anunt pe acest forum.
 
Buna,

Imi pare rau daca prin cuvintele mele directe voi supara pe cineva, insa, daca am invatat sa fiu tolerant cu cei care nu cunosc ceva anume, stiind cat de ignorant sunt si eu pe anumite subiecte, nu vreau si nu pot sa fiu tolerant cu cei care dau dovada de rea credinta si fac in mod voit afirmatii eronate cu scopul de a induce in eroare.

Dupa cum cei mai multi dintre voi stiiti, traiesc la cam 1500 de kilometri de cea mai apropiata frontiera romana actuala. In ultimii 4-5 ani am cumparat din Romania urmatoarele carti, toate aparute in anul cumpararii:

- Lacriteanu, Serban si Popescu, Ilie: Istoricul Tractiunii Feroviare, vol 1-3.
- Margineanu, Gabriel si Lacriteanu, Serban: Tractiunea feroviara pe Regionala Cai Ferate Iasi, 125 de ani (1869-1994).
- Popescu, Ilie: 150 de ani de cai ferate dobrogene
- Popescu, Ilie: Trenurile albastre ale regilor Romaniei
- Popescu, Ilie: Cai ferate in timpul primului razboi mondial
- Ivanescu, Valentin: Caile ferate din Banat: un simbol in pericol
- Ivanescu, Valentin: Cronica ilustrata a Regionalei de Cai Ferate Timisoara.
- Dorobantu. Mircea: Locomotiva 060-EA.

Nu este vorba decat de foarte putin, nici macar 5% din biblioteca mea feroviara si nici macar 1% din biblioteca mea, insa sunt carti aparute in Romania despre cai ferate romanesti, scrise cu pasiune si nu copiate din alta parte cu o gramada de greseli precum cea care face subiectul acestui thread.

Le-am putut procura pe toate fie comandandu-le la librarie, fie prin prieteni care le-au cumparat in mod liber din librarii romanesti, unele chiar din provincie. Nu stiu de ce se incearca sa se dea impresia in mod voit ca este vorba de lucrari "cu circuit inchis" din rautate, penalizand astfel un sector deja destul de amarat.

Va plangeti ca nu sunt carti cu tematica feroviara? Cumparati-le pe cele care exista si sunt disponibile, cu atat mai mult cu cat aparitia lor este anuntata aici pe forum. Uneori merita sa investesti intr-o carte banii care i-ai da pe patru pachete de tigari care oricum pleaca in fum sau pe un nenorocit de vagon Hobby, si prin aceasta sa-ti dai singur mijloacele de a cunoste mai mult despre hobby-ul tau. Nu internetul sau pseudo-dictionarele gratuite online in care fiecare zevzec scrie sau traduce ce ii trece prin cap sunt solutia.