Aparitia locomotivelor cu aburi moderne

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

PIF54

Member
18 Iunie 2009
40
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Urmaream cu surprindere un documentar pe un canal de televiziune ce transmite documentare stiintifice si istorice: era o parte din istoria cailor ferate de la aparitia lor in Anglia.
Acel documentar specifica faptul ca, in momentul trecerii la "comercial", trenurile erau trase de locomotive cu aburi avand un singur cilindru de tractiune plasat intre roti. Desi locomotiva avea mai multe osii, o singura osie era motoare, fiind actionata de cilindru printr-un arbore cotit. Combinat cu frecare redusa intre rotile metalice si sina, rezulta ca trenurile nu puteau aborda pante prea mari, daca tin bine minte, era vorba de 0,15%.
Imperiul austro-ungar, in dezvoltare tardiva si aliniere la evolutiile tehnologice mondiale, construieste cu succes prima sa cale ferata, apoi imparatul comanda realizarea unei cai ferate care sa faca legatura cu Trieste, statiune la Marea Adriatica: calea ferata trebuia sa traverseze muntii pentru a se ajunge la Trieste. Inginerul desemnat sa realizeze proiectul se loveste de imposibilitatea gasirii unui traseu acceptabil care sa respecte "standardele englezesti" (cele aplicate pentru locomotivele cu o singura punte motoare) si, dupa vreo doi ani de truda, arunca o sfidare tehnica: alege un traseu cu o declivitate maxima de 1,5% (traseu acceptabil din punct de vedere tehnic si economic) si lanseaza un concurs pentru realizarea unor locomotive in masura sa abordeze trasee cu asemenea declivitate. Rezultatul este locomotiva cu aburi pe care o stim, o perfectionare a primelor locomotive cu aburi - de exemplu Racheta din Anglia: doi cilindri de tractiune plasati in laterale si ambielaj care transforma toate rotile in roti motoare, sporind astfel forta de tractiune transmisa la sina, numarul de vagoane posibil de tractat si unghiul pantei abordabile. Aceasta ar fi pe scurt ce am inteles eu. Am inteles bine?
 
@Pif 54: pe constructorul caii ferate Viena-Trieste, prin trecatoarea Simmering il chema Carl von Ghega, ridicat la gradul de cavaler (ritter) inca inainte de terminarea lucrarii.

vezi aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Ritter_von_Ghega

Concursul respectiv s-a tinut in anul 1851 si a ramas in amintirea pasionatilor de istorie feroviara cu numele de "concursul Simmering"

Au fost patru locomotive participante:

1. Bavaria, construita de Maffei-Muenchen
2. Weiner-Neustadt construita de fabrica omonima Weiner-Neustadt din Viena
3. Seraing construita de Société anonyme John Cockerill in Belgia
4. Vindobona construita tot la Viena.

Toate cele patru locomotive au reusit sa indeplineasca toate conditiile impuse, insa nici una nu s-a dovedit suficient de fiabila in utilizarea curenta. In schimb, concursul respectiv a dus la un progres semnificativ in dezvoltarea locomotivei cu aburi. Urmasi directi se considera a fi patentul Fairlie din 1863, Locomotivele tip Meyer si locomotivele tip Mallet.
 
Multumesc tuturor pentru completari. Episodul mi-a atras atentia pentru ca a reprezentat un moment de cutezanta inginereasca si as dori ca inginerii romani tineri sa fie la fel ca inaintasii lor (sa nu uitam ca fiabilitatea locomotivelor cu aburi a crescut odata cu inventarea cutiei de ungere de catre un roman - dar despre asta nu se prea vorbeste si ma intreb de ce).