Locomotive ale Danube & Black Sea Railway

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
victorian a spus:
[...]

Si astfel s-a intamplat ca patru locomotive identice alor noastre de la DBSR, respectiv cele cu numerele 122-125 au ajuns la LNWR incadrate in clasa "DX goods" [...]

Nu e chiar asa. Locomotivele LNWR DX Goods aveau cilindri mai mari (17" x 24" fata de 16" x 22") distanta dintre axe mai mare (15'6" fata de 14'8", rotile mai mari (5'2" fata de 5'), boilerul mai mare (4'2" fata de 4'1"), suprafata gratarului 17.1 sq. ft. fata de 14 sq. ft, etc. In general DX era mai mare.

Apoi, DX erau un proiect al lui Ramsbottom pe cand Beyer, Peacock aveau proiectele lor pe care le adaptau in functie de cerintele beneficiarilor.

Dar in multe alte aspecte (mai ales functionale) erau asemanatoare: cutia de fum tesita, lipsa oricarui sistem de franare pe locomotiva (era prezent pe tender), design-ul aparatorilor rotilor s.a.

Din cate am studiat eu, nu exista confirmarea ca aceste locomotive ar fi apartinut unei clase anume. Oricum, am confirmarea ca cele descrise ca catre Harry Jack este cam toata informatia cunoscuta despre cele sase locomotive Beyer, Peacock construite in 1859 pentru DBSR.
 
N-ai inteles, Vali!

LNWR era in disperata nevoie de locomotive iar cele patru locomotive DBSR erau imediat disponibile.

Ramsbottom a scris directorilor companiei spunand ca locomotivele disponibile la Beyer & Peacock sunt "ca si locomotivele clasei DX goods dar un pic mai mici" si au luat decizia sa le achizitioneze pentru ei, incadrandu-le in clasa respectiva. Asta nu inseamna ca le-au putut face identice clasei DX Goods, ci doar ca le-au incadrat tot acolo. Mai precis le-au folosit pentru "goods" adica pentru trenuri de marfa.
 
Cunosteam prea bine imprejurarile si scopul pentru care le-au luat dar nu exista confirmarea ca acestea au fost incadrate in vreo clasa, DX sau oricare alta.

Britanicii sunt extrem de rigurosi in ce priveste clasificarea materialului rulant. Pentru o simpla modificare ne-esentiala, la design de exemplu, schimba clasa.

Apoi, clasa DX Goods a continut exact 943 de exemplare construite intre 1858 si 1872, considerata la vremea respectiva un exemplu remarcabil de standardizare, pe vremea cand fiecare operator avea clase de locomotive care uneori contineau doar cateva exemplare (sunt cunoscute cazuri cu clase de locomotive care contineau un singur exemplar).

Deci este putin probabil ca 4 locomotive de un design cu totul diferit de cele existente sa fi fost incadrate in aceeasi clasa cu acestea.
 
OK, hai sa depasim disputa referitoare la incadrarea locomotivelor "noastre" la LNWR, care deja face parte din alta istorie. De acord cu tine, le-or fi incadrat intr-o clasa aparte, le-or fi zis "alea mici turcesti" sau le-or fi zis pe nume, oricum, important este ca n-a mai ramas nimic din ele, nici din ale noastre, nici din ale lor, dar acum avem sansa sa re-inviem una din ADN-ul ei, ca si in povestea din "Jurrasic Park" a lui Michael Crichton. :D

Deci, am avut azi ragazul sa-ti schitez sasiul locomotivei DBSR. Il ai mai jos in doua variante: suprapus peste desenul meu original si separat, numai el, si cotat in stil britanic. Am pus planurile vertical ca sa nu deranjez formatul forumului, desenele fiind lungi si inguste. Dupa ce le descarci, le poti roti cu 90 grade spre dreapta devenind mult mai inteligibile!

Precizez ca la partea superioara sasiul merge pana la pervaz (footplate); am considerat si grosimea acesteia

Sasiul suprapus peste locomotiva:
cpexvwhm96x14x0wu.gif


Numai sasiul cu detalii:
cpexwej84mni435jy.jpg
 
Excelent, Dorin! Mersi mult! Acum nu mai am nicio scuza sa nu incep lucrul la sasiu. Timp sa am (de luni si pana aproape de sfarsitul lui iulie, cam slabe sanse pentru modelism, poate cate putin seara; in rest, munca + concediu departe de casa).

Si ca sa nu zic ca nu am facut nimic in astepatrea planului pt. sasiu, am lipit contragreutatile la rotile centrale:



IMG_20140621_135628.jpg
 
Si o unealta ajutatoare (jig) pentru a combina cu precizie rotile dintate din angrenaje si a marca centrele axelor lor in vederea gauririi sasiului:

IMG_20140626_203912.jpg