Locomotiva cu abur Anina-Oravita 4268

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

claudiu_ne2000

Well-Known Member
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
Intrucat in alte topicuri am vazut ca s-a discutat despre aceasta linie, mi-am adus aminte ca odata am gasit o fotografie pe site-ul primarie Oravita, cu aceasta locomotiva http://www.oravita.ro/CFR/loco.jpg

Ca atare m-am hotarat sa prelucrez putin fotografia si sa-i dau, cat am putu eu, "viata"...acum ce a iesit vedeti si voi...

Daca stiti mai multe date despre acest tip de locomotiva, v-as multumi daca ati posta aici.

Stima

Claudiu


 
Salutare Claudiu,

Si mie imi place ce ai facut cu poza aceea, despre care cred ca o persoana nu prea binevoitoare s-a "jucat" colorand-o astfel. (un copil, poate)

Informatii mai detaliate despre locomotiva respectiva poti gasi desigur in primul volum al cartii de referinta: "Istoria tractiunii feroviare din Romania" autori Serban Lacriteanu, Ilie Popescu.

Totusi, am oarecari indoieli cu privire la culorile adoptate de tine. Fiind o locomotiva MAV este clar ca livreaua locomotivei putea sa fie la fel de bine verde cu liniaturi rosii, nu numai neagra precum locomotivele austriece. Dar chiar daca era verde, era un verde mai inchis, ceva intre oliv si negru. Cam intre culorile pe care le-ai pus pe locomotiva si acel oliv pe care l-ai pus pe aparatoarea din fata si pe faruri. (cred ca toate erau aceeasi culoare).

De asemenea, numarul nu era vopsit in alb, ci turnat in alama si lasat aparent, deci ar fi trebuit sa apara galben-metalic.

In final, intr-adevar, rotile locomotivelor de la CFR in aceeasi perioada erau ciocolatii cum arata poza ta, dar locomotiva respectiva era inca MAV, deci poate ca totusi rotile si sasiul ar fi trebuit sa ramana negre, asa cum sunt si alte locomotive MAV din epoca respectiva.


Pentru o idee de coloratura a locomotivelor MAV, vezi:

http://erojr.home.cern.ch/erojr/Content/Pictures/Prototype/220/220_2.JPG

E doar o opinie, astept pareri mai avizate...stie cineva?
 
sursa de inspiratie a fost un desen gasit intamplator, care prezenta aceasta coloratura a locomotivei...binenteles ca locomotiva era de generatie mai veche, sa spun asa...era vorba de locomotiva "Garliste"...daca nu ma insel.

Oricum proiectul poate fi reluat...daca ma ajutati cu culorile neceasare

atasez aici desenul gasit la www.banattera.eu cu locomotiva...si o poza unde facuta in acelasi timp, cu cea pe care am colorat-o eu...

dupa cum se poate vedea..

steyerdorf.gif


lissawa.gif
 
Salutare Claudiu,

Intai de toate, link-ul pus de tine cu nu este corect: www.banaterra.eu
Exista acolo si niste fotografii interesante care prezinta construirea unor poduri CF in Banat... merita vazute!

Imaginea respectiva este de fapt "furata" din paginile revistei Modelism, unde acest desen a aparut in urma cu mai multi ani. Este un desen tehnic de epoca caruia pentru impact vizual i-au fost adaugate niste culori.

Deoarece respectivul articol era scris de domnul Serban Lacriteanu am putea considera ca tot dansul a fost consultat si in privinta modului de colorare propus.

Totusi, cunoscand entuziasmul nu intotdeauna dublat de o perfecta cunoastere a realitatii in care s-a realizat revista Modelism, s-ar putea ca modul asta de vopsire sa fi fost doar o "pata de culoare" si nimic mai mult. Asta nu diminueaza cu nimic meritele incontestabile ale revistei pentru dezvoltarea modelismului romanesc, ci pur si simplu pune lucrurile in perspectiva istorica fireasca. Cum spunea un filosof din antichitate, "Mi-e prieten Platon, dar mi-e mai drag adevarul"!

Ce zice programul acela destept de colorare a unor poze vechi? Ce culori ar fi putut sa fie cele pe care le vedem in poza sepia?

Nu in ultimul rand, pentru a transa definitiv controversele, fiindca domnul Serban Lacriteanu este prezent aici pe forum din cand in cand, ca sa ne lamurim as prefera sa-l intrebam chiar pe dansul. Serban?
 
Buna,

Multumesc Victorian, pentru corectura la site-ul pe care l-am atasat mai sus...poate din cauza oboselii, am tastat gresit numele lui.

Despre aceasta fototgrafie va pot spune ca am lucrat 2 zile...din care ultima zi s-a prelungit pana in noapte, pentru ca a fost mai greu cu stersul penelor de indian, si a sepcilor de cowboy, pe care un copil, banui ca le-a facut.

Oricum facand acele modificari, si fiindca fotografia a fost facuta in format, sephia, programul folosit, "banalul" Photoshop, imi detecta aceasta fotografie ca si una color, si era mai greu de cautat culorile...

Intr-un final am fost nevoit sa o salvez in format alb-negru, si apoi dupa ce am imbunatatit-o putin si folosind acel desen de mai sus...sa ma apuc de a "colora" respectiva, fotografie...la rotile locomotivei, am avut unele dubii...pentru ca in desen se poate observa foarte clar ca rotile sunt "gri" cu marginea galbena. Acolo mi-am permis sa folosesc rosul. Ce a fost interesant ca folosind culorile brute, in momentul asezarii peste culorile alb-negru-gri...acestea automat prindeau o tenta, de invechit...

Daca domnul Lacriteanu ne poate da o mana de ajutor in aceasta dilema, ar fi extraordinar, oricum mi-am propus ca dupa ce finalizez fotografia sa o trimti si celor de la Primaria Oravita, sa poate inlocui vechea fotografie cu aceasta.

Iar pentru Victorian, uite aici harta culorilor din fotografie...acum la cate stiu eu, nu e 100% sigura, dar oricum e folositoare in orientarea spre alegerea unei culori...eu am folosit aceasta harta pentru alegerea culorilor - calde sau reci...



s-ar putea ca acel verde-oliv sa fie mai potrivit, pe locomotiva...cat despre culoarea inmaricularii, tot ce e posibil sa fie o culoare mai rece.
 
Personajul din mijloc de pe locomotiva si-a cam pierdut fata, in rest arata foarte bine.
 
Buna...

Din pura intamplare am gasit printre pozele facute de Gam la budapesta si 2 poze care arata o vopsire pe care ar trebui sa o folosesc, din pacate nu se pot vedea toate culorile...in special la roti, dar banui ca sunt negre...complet

http://i127.photobucket.com/albums/p136/zanganel/Budapesta%202007/DSCF0364.jpg
http://www.railwayfan.ro/images/usr/zanganel/BUDAPESTA/DSCF0300.jpg
 
Salut Claudiu,

Poza este de la Muzeul Cailor Ferate din Budapesta si arata culorile tipice pentru o locomotiva MAV, adica livreaua verde-oliv inchis, sasiul si rotile negre, iar bielele sunt de otel lasate aparent. Si bineinteles peste toate astea un strat copios de funingine de la locomotiva! Cam asa ar trebui sa arate si locomotiva ta, inclusiv farurile si aparatorile laterale (plugul) ar trebui sa fie in aceeasi culoare verde-oliv.

Ce as mai face, as reduce putin saturatia maro-ului de la usa de intrare in depou, acolo in mod normal exista un contrast intre acoperisul marchizei si usa in ideea ca intotdeauna obiectul mai apropiat este mai intunecat decat cel din planul secund.

Acoperisul marchizei e mai in fata, deci trebuie sa fie mai intunecat decat usa.

Chestia asta pare ilogica dar o poti observa in realitate, face parte din regulile de "perspectiva aeriana" adica felul de realizare a imaginilor in aer, un mediu care este departe de a fi perfect transparent. Se intampla chiar si atunci cand obiectul din prim plan este complet iluminat, iar cel din planul secund este un penumbra...

Dupa aceea, as reduce putin crominanta intregii poze, astfel incat culorile sa nu mai fie atat de pregnante, ci sa ramana mai degraba ghicite, ca o poza veche facuta, in mod magic, color, si care s-a "sters" in timp...
 
La rugamintea d-ului Serban Lacriteanu intervin la acest subiect cu doua imagini care sper sa va lamureasca referitor la vopsirea acestei locomotive.

Subliniez, pozele nu-mi apartin, si pentru acestea trebuie sa-i multumiti doar lui Serban.

dscn0076.jpg


dscn0114s.jpg
 
Fara cuvinte...

Multumesc frumos Catalin, multumesc frumos domnului Serban Lacriteanu! O mie de cuvinte nu fac cat o imagine autentica!
 
Buna...

Chiar asa...1000 de cuvinte nu fac cat o fotografie...multumesc si eu domnului Lacriteanu, pentru detalii...

cel mai greu a fost sa colorez persoanele care se afla cocotzate pe locomotiva si pe langa, acum trebuie sa o iau de la capat...dar avand nuantele de culoare...nu mai e asa de greu ca la inceput...

MULTUMESC FRUMOS

PS..."Aveai dreptate Victorian cu verdele oliv..."
 
Buna. culorile astea erau specifice tuturor locomotivelor austro ungare din vremea respectiva sau doar celor din banat?
 
Salut Rigel, chiar daca Banatul era "fruncea" si pe vremea aia, culorile locomotivelor nu se decideau pe plan local ci totul se facea potrivit schemei de vopsire tipice pentru entitatile respective. Adica StEG pana la nationalizare, MAV dupa aceea. Deci raspunsul corect este da, toate locomotivele MAV aveau aceeasi coloratura, nu erau variante specifice pentru Banat!