ultimul vagon CIWL din Romania ?

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
întrebare: vagonul din pozele de mai sus ar putea fi acesta


(captur㒠din documentarul Destinul Mareşalului, trenul Patria sosind în Tighina)
 
CFR Romania Railways Steam Loco 130 528 Bucharest 1968
CFR Romania Railways Steam Loco 130 528 Bucharest 1968.jpg
sursa - ebay trotskeetravel
 
Într-un număr al "Revista căilor ferate" de prin 1963-1966 se găseşte o reclamă la vagoane de dormit ale C.F.R.-ului, în care apare interiorul unui vagon de dormit... mai sunt reclame la aşa ceva, dar ce apare în acele 2 poze s-ar putea să fie un fost C.I.W.L., căci prea arăta bine pentru un vagon de dormit standard! Lemn închis la culoare, pe coridor un şir de lămpi cu abajururi mate dreptunghiulare - separate între ele de mici bucăţi de lemn - lămpile erau aşezate între perete şi tavan. O să încerc să fac o poză acelei reclame zilele astea.
 
In perioada respectiva, in inventarul CFR erau 52 vagoane de dormit. In 1948 au fost cumparate 10 vagoane de dormit de la fosta Companie Internationala (WL). In anii 60 mai erau in serviciu 7 vagoane CIWL.
Un numar de 45 vagoane de dormit au fost transformate din vagoane necapitonate de calatori, din vagoane fabricate la Unio Satu Mare si foste DRG.
Asteptam o poza sa vedem cum arata interiorul.
 
Aceasta este imaginea. Din păcate la Bibloteca Academiei Române (B.A.R.) nu au xerox color şi nici eu nu am aparat foto ca lumea (taxa pozat per imagine: 3,4 lei) - smartphone nu am (le urăsc), singurul scanner funcţional pe care îl am acasă e produs acum 18 ani şi şi cei de la revistă, deşi de obicei puneau poze mai mari, în cazul ăsta au pus nişte pitcanii...
Sursa imaginilor: "Revista căilor ferate" nr. 6/1965 (iun. 1965), coperta 4. (daţi click dreapta pt. a mări imaginea).
Da' cum de au dat în 1948 banii pe vagoane şi nu le-au naţionalizat fără despăgubire?

2eydh08.jpg
 
Posibil sa fi fost si vagoane nationalizate. Vagoanele WL 1809, 1811 1814, WR 2476 si furgoanele tip "FP" (Fourgon Postes) 1181, 1182, 1186 (4 osii, lemn teak) apar intr-o lista din 1957 cu situatia vagoanelor cumparate de la fosta CIWL, cu mentiunea "Nu apar in contractul de vanzare cumparare".
Vagonul WL 1809 a devenit VD 0010 apoi vagon serviciu 75094
Vagonul WL 1811 a devenit VD 0011apoi vagon WPC 116
Vagonul WL 1814 a devenit VD 0012 apoi vagon serviciu 79032.

Toate cele 7 vagoane nu se mai regasesc in inventarul CFR din 1960.

Ca fapt divers.
In 1961, la targul de la Leipzig s-a incheiat un contract pentru cumpararea a 10 vagoane de dormit. In iulie 1961, la expozitia de vagoane in gara Baneasa, s-a dat indicatie de catre conducerea superioara de Partid si de Stat, sa se renunte la comanda in masura in care era posibil acest lucru. MTTc analizand cele recomandate, a comunicat in decembrie 1961 Ministrului Comertului ca datorita faptului ca RDG nu poate satisface conditiile tehnice cerute si ca atare s-a cerut anularea constractului incheiat la Leipzig.

Tot la expozitia de la Baneasa, conducerea de Partid si de Stat, a dat indicatii de a se inchiria vagoane moderne de dormit si restaurante pe un timp limitat. S-a apelat la RFG, Austria, Belgia, Italia, Olanda, Elvetia, RDG. Aceste administratii au raspuns ca din lipsa de vagoane nu pot satisface cererea.

Deasemenea s-a mai intervenit la CIWL pentru inchirierea acestor vagoane pentru o periaoda de 30 zile.
CIWL a comunicat ca sunt de acord cu inchirierea vagoanelor pentru 30 zile, chiria fiind echivalenta cu 52.800 franci Francezi.
Deoarece delegatia MTTc a vazut aceste vagoane in ianuarie-februarie 1962 la Paris, cu ocazia comisiei a-V-a UIC, a constatat ca vagoanele oferite sunt fabricate inainte de 1944 si nu sunt la nivelul tehnic actual. Pentru aceste considerente nu s-a acceptat oferta CIWL.
 
Mai multe detalii nu stiu. Pana la urma au trebuie sa cumpere vagoane noi, in anul 1965 s-au livrat 25 vagoane noi fabricate la 1965, VEB Waggonbau Görlitz (RDG). Cele din seria VD.0062 ÷ 0086 / WLA 51 53 60-41 001 ÷ 025.

Inca mai cercetez sa vad daca interiorul e de CIWL. Am si eu imaginea respectiva:
CFR%20SEVRD%20DSC_6339.jpg

In alta reclama , din Revista Transporturilor 1964, apare un vagon UNIO:
VD%20UNIO%20CFR%20DSC_1649.jpg
 
In 1948 CFR a cumparat de la CIWL vagoane de dormit, restaurant si bagaje. Vagoanele CFR au fost incadrate in seriile VD 0000, VR 00000 si F 5100.
Va prezint o evolutie a vagoanelor de dormit si un vagon restaurant lemn teak.

Vagon de dormit CIWL tip S (Z), inmatriculat in parcul CFR, ep IIIa. Vagon cu numarul WL 2792, fabricat la Les Ateliers de Construction Métallurgiques S.A.Nivelles (Belgia) in 1926. A figurat in parcul CIWL detasat in Bucuresti pana in anul 1948 cand a fost cumparat de catre CFR si reinmatriculat ca VD 009. In repartitia vagoanelor VD si VR din 1948, vagonul WL 2792 figura la trenul 301/302 Bucuresti - Oradea. Inscriptii in Maghiara si Romana.

Vagon de dormit CFR VD 0017, fost WL CIWL 2785, tip S (Z) construit de Ateliers de Construction du Nord de la France, Blanc Misseron Crespin (Franţa) in 1926. Vopsire si inmatriculare anii 1950.
Vagon de dormit CFR 009, fost WL 2792. Vopsire si inmatriculare anii 1960-1970.

Vagon restaurant VR 00124. Fost WR 2091 fabricat la Van der Zypen & Charlier, Köln – Deutz (Germania) in 1911. Vopsire si inmatriculare 1950.

84334518_10207194875985911_6176966903626465280_o.jpg


84419158_10207194877025937_5769292713878880256_o.jpg
84413707_10207194878105964_768469962510565376_o.jpg
84516488_10207194877265943_2779352433359323136_o.jpg
84772078_10207194877145940_2497101540741873664_o.jpg
84454861_10207194876265918_2275354157365854208_o.jpg
84884984_10207194876185916_7038275921429659648_o.jpg
84991470_10207194878185966_5548704086909517824_o.jpg
84716648_10207194878025962_5264001966261927936_o.jpg