Horia_Radulescu a spus:
buna,
intrebare de 1000 de puncte: cine are poze cu o P8 CFR (nu Nachbau Resita, ci originala) cu aranjament clasic pe cazan (cos-dom de abur-cutie de nisip-dom de aburi) cu cabina cu luminator? am de gand sa fac una pe N in aceasta formula (ca model CFR)!
singura pe care am gasit-o pana acum asa este 230.229 (pozata de Detlef Schikorr la Grivita in 1969 pe turnanta); din pacate nu se vede tenderul si nici partea mecanicului!
"surorile" ei 230.22x (am vazut in poze 224, 225) au formula clasica CFR cu purificatorul de apa sistem MAV dupa cos si domul de abur inaintea cutiei de nisip...
cine poate ajuta?
Horia,
Am luat volumul II al "Istoriei tractiunii feroviare" si am cautat locomotiva cu numarul precizat de tine. Sa stii ca in mod aparent bizar, 230.229 face parte din seria a V-a de locomotive CFR seria 230 facute la Resita in 1933. Deci nici vorba sa fi facut parte din seria originala de locomotive germane!
De fapt, ca sa precizam si asta aici pentru cine este interesat, la CFR au fost 364 de locomotive din seria 230.000, dupa cum urmeaza:
Primele locomotive P8 au sosit in Romania dupa 1919 ca despagubire de razboi. Astfel, un lot de 18 locomotive au fost incadrate ca numerele CFR 230.036-230.053. Ele au sosit cu inmatricularea tipic prusaca inclusiv vulturul inaripat KPEV si au circulat asa pana in anul 1923!
(Una dintre locomotivele din acest prim set "original" este cea de la Sinaia; aceea este chiar una dintre primele prototopuri din seria originala P8, insa fiindca are o distributie a-tipica ar fi greu de modelat dintr-un Fleischmann cu distributie Heusinger "clasica")
In anul 1920 a fost transmisa fabricilor germane o noua comanda de locomotive P8, iar in 1921 a fost livrat acest nou lot de 75 de locomotive, ce au fost incadrate ca:
numerele CFR 230.001-230.035 (Facute de Henschel & Sohn, Kassel)
numerele CFR 230.054-230.078 (Schwartzkopff Berlin)
numerele CFR 230.079-230.083 (Hannover Linden)
numerele CFR 230.084-230.093 (Henschel & Sohn)
Mai departe, in anul 1926 CFR a cumparat de la DRG inca 18 locomotive din seria BR 38.10-40. Aceste locomotive au avut initial la DRG numere cuprinse intre BR 38.2460 si BR 38.3176 si erau facute de mai multe firme, printre care Linke-Hoffman, Schwartzkopff, Schichau/Elbing, Vulcan/Stettin. Au fost incadrate in continuare cu
numerele CFR 230.094-230.111.
In anul 1929 CFR a mai comandat un lot ce cuprindea 20 de locomotive P8, respectiv
numerele CFR 230.112-230.118 (Henschel & Sohn)
numerele CFR 230.119-230.131 (Schwartzkopff)
Incepand din anul 1932 locomotiva P8 a fost livrata pentru CFR doar de uzine romanesti, Resita si Malaxa. Acestea, in numar de 230 de exemplare, au fost livrate in loturi succesive pana in anul 1939.
numerele 230.132-230.530 (139 locomotive facute la Resita, 91 locomotive la Malaxa)
Cred ca povestea cu ordinea domurilor trebuie privita cu prudenta, e posibil ca indiferent de originea ei, la reparatiile generale interioare sa se fi realizat modificari insemnate, respectiv mutarea pozitiilor domurilor. Cel mai corect ar fi sa cautam o poza care sa arate o locomotiva cu domurile exact in ordinea modelului Fleischmann si sa o modelam pe aia!
Intrucat si eu am o P8 Fleischmann proaspat venita din Kent anul trecut inainte de Craciun si am de gand sa fac aceeasi chestie, adica s-o "ceferizez", daca imi dai un pic de timp am sa fac o "potera" prin cartea lui Serban sa identific o locomotiva care s-ar preta la asemenea chestie si pentru tine.
Chiar gasisem de fapt o locomotiva care avea exact ordinea domurilor potrivita, insa ma incurca faptul ca a mea are deflectoare Wagner, iar putinele romanesti cu deflectoare Wagner sunt poze din timpul razboiului la care locomotivele respective NU au dispozitia domurilor ca la Fleischmann!
Ar fi interesant de vazut daca se pot da jos deflectoarele la modelul Fleischmann fara sa ramana o gaura urata acolo. Din cate am observat la toate locomotivele romanesti deflectoarele au fost date jos dupa 1945.
In principiu ce epoca vrei sa faci din a ta?
Salutari din Constanta,
Dorin