Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Un articol de Radu Bellu din JURNAL FEROVIAR

http://www.cfr.ro/JF/romana/2000_11_12/sibiu.htm

Locomotiva 150.1105(fosta DR 52.196)

Locomotiva face parte dintr-un lot al seriei germane DR 52, cedata de Uniunea Sovietica in anii 1949-1950 Romaniei pentru compensarea pagubelor de razboi.A fost detasata la depoul Campulung Est.
Singura din serie care a ramas cu deflectoarele tipic germane pana la retragerea din serviciu.








 
O mica erata, daca mi se parmite.
Locomotiva a fost inmatriculata la CFR in 1951 dupa ce a trecut pe la DRG si MAV, primul depou unde a facut serviciu in Romania a fost Craiova. La Campulung Est a facut serviciu inainte de a fi declarata bun de patrimoniu, in anii '70-'80, acolo unde si-a incheiat practic serviciul activ la CFR.
 
catalin,ma bucur ca poti completa cu date.

locomotiva cu abur 7311

o mica istorie aici:

http://www.trennet.ro/products/gallery/file58.pdf










 
locomotiva cu abur 130.503 (130.569)

construita in anul 1921 la uzinele Skoda din Pilzen.





vedeti ceva ciudat aici?




poate mai completeaza cu date cine stie mai multe
 
Gam3 a spus:
...
locomotiva cu abur 7311
...

Mii de multumiri pentru fotografii! Am in plan conversia unui model Fleischmann la varianta CFR 7311.

Aceste fotografii, impreuna cu unele puse la dispozitie de Catalin, mo vor ajuta cu siguranta.
 
Nu neaparat sa continue aici.

Voi prezenta ceea ce fac si aici si "in alta parte". Ce ma deranjeaza este ca trebuie sa scriu de doua ori...
 
Locomotiva CFR 324.951 construita la MAVAG (Budapest) in 1917

http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/locomotive.html



 
Buna Florin,

o mica adaugire la ce ai scris tu.
In acest moment in Romania, din 499 de exemplare au supravietuit 2 locomotive. Una este cea din Sibiu.
Locomotivele 324 sunt unul din exemplele care vorbesc despre ce a insemnat scoala de abur maghiara, despre care as putea sa va scriu ore.
Design propriu, tehnologii noi inglobate, perfecta adaptabilitate la nevoile cailor ferate maghiare...
In aceasta ordine de idei, 324.951 are inglobata o noutate tehnica pentru acea vreme, cazanul Brotan-Defner
(vedeti mai multe aici: http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/brotan/brotan.htm ).

Datorita puterii de tractiune aproximativ egale cu seria CFR 50.100, usurintei si fiabilitatii in exploatare, locomotivele 324 au facut serviciu pana la sfarsitul epocii aburului (inceputul anilor '80), deci aproape 7 decenii, atat la calatori cat si la marfa, pe toate categoriile de linii. Un parc mare de locomotive 324 a fost dus in Basarabia, dupa normalizarea liniilor, si parte din ele au fost pierdute dupa 1940. Au fost singurele pierderi inregistrate de seria 324 CFR pana la casarea acestor minunate masini.

Ca si un detaliu de amuzament, in argoul mecanicilor, 324 era denumita "capra ungureasca".
 
din cate imi amintesc, multe masini maghiare aveau cazane Brotan, inclusiv unele Pacificuri din seria 301 (alta masina superba) si acele mari Mallet-uri 1'C+C din seria 601... ne poti da mai multe detalii?

din cate stiu, masini din seria 301 au tras rapide si accelerate in Ardeal la CFR pana dupa 1945 dupa care au fost casate si nu s-a pastrat nici macar una :(
 
Locomotiva cu abur seria 94.649 (ex -KPEV Magdeburg 8110)

Fabricata la Schwartzkopff Berlin in 1914.







Dupa cum vedeti nu are tampoanele clasice, rounde.Stiu ca am citit pe undeva de ce este asa dar nu mai gasesc unde.
 
Florin,

In ultima perioada a vietii sale, locomotiva 94.649 a fost folosita la IMMR "Grivita Rosie", initial pentru manevra vagoanelor, apoi ca generator de abur pentru probarea instalatiei de incalzire a vagoanelor reparate.

Tampoanele clasice rotunde pe care le avea aceasta masina initial au fost inlocuite cu tampoane dreptunghiulare de la vagoanele de calatori candva dupa 16 mai 1984, data la care mai avea inca tampoanele rotunde.

Informatia respectiva ai citit-o in cartea "Istoria tractiunii feroviare" de Serban Lacriteanu si Ilie Popescu volumul III, la pagina 325, unde apare acest comentariu!
 
Multumesc Dorin,

Cat mai repede trebuie sa fac comanda de volumul III.Iata ca am lamurit si problema tampoanelor dreptunhiulare.


Merg mai departe cu Locomotivă cu abur CFR 620 Murgeni.

Construită în 1890; Soc. Franco-Belge Raismes

Tot Catalin ajuta si de data asta:

http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/locomotive.html




 
Plug de zăpadă tip WPZ A.22 VGBH-S.SCLIM. Fabricat in Suedia in anul 1906.



Locomotiva CFR seria 375. Construită în 1911; Fabrica de locomotive M.A.V. Budapesta

375.032






Locomotivă cu abur tip 1493

Construită în 1894. Fabrica de locomotive Henschel & Sohn



131.040

Fabricata la Resita in 1941


 
Plugul din Craiova si cel din Sibiu prezentat in poze sunt pluguri de zapada sistem Rotary. Cel din pozele de mai sus este insa unul construit in Suedia, dupa planurile unui celebru plug american in vreme ce exemplarul din Craiova face parte din seria germana construita de Henchel 3 decenii mai tarziu.
Plugul din Craiova face parte dintr-un lot de 4 astfel de pluguri (3 dintre ele inca mai exista) care au ajuns la CFR in timpul celui de al doilea razboi mondial, pentru a mari capacitatea liniilor de transport, din motive pe care nu le mai detaliez (nevoi de razboi). Este un alt vehicul feroviar usor de ceferizat, modelul fiind realizat si de producatorii de HO si de N.

Seria MAV 375 este, ca si in cazul seriei 324, un produs al scolii maghiare, care si-a dovedit fiabilitatea in timp. Locomotivele 375 au ajuns la CFR in aceleasi conditii in care au ajuns si seriile MAV 324, acest ultim exemplar find salvat de la casare si exemplar reconditionat de ing. Serban Lacriteanu. Din pacate, dupa ce a ajuns in muzeu, masina nu a mai fost ingrijita.
Seria 375 si sora mai "usoara" 376 au fost preferate pe liniile secundare infundate, datorita usurintei de a circula in ambele sensuri. La CFR au fost folosite in toate regiunile geografice, desi numarul cel mai important a facut serviciul in zona lor traditionala, Ardeal.
Daca ne referim numai la 375.032 ea a fost construita la Budapesta in 1911 si are numarul de fabricatie 2648. Din cartea de evidenta reiese ca a trecut prin depourile din Basarabia, in 1940 a fost luata de rusi, in 1945 a fost repatriata si trimisa la dep. Timisoara, apoi a trecut prin depourile: Arad, Dornesti, Dolhasca, Itcani, Bacau, Adjud, santierul Urechesti, inapoi la Itcani, Oradea si din 1964 intra in patrimoniul unor unitati industriale, de la IFET Stana de Vale a fost salvata de Serban si reconditionata ptr. muzeu.
O istorie intreaga....

Despre seria CFR 1400 gasiti cateva randuri tot aici:
http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/locomotive.html

Seria CFR 131 a fost gandita ca un model original CFR care sa inlocuiasca mai batranele MAV/CFR 375 (vezi cele scrise mai sus). Este unul din putinele proiecte originale de locomotive CFR. Din pacate in exploatare s-a dovedita ca era mai "gurmanda" decat sora ei maghiara. Razboiul si tot ce a urmat a impiedicat dezvoltarea proiectului, astfel ca locomotiva care ar fi trebuit sa inlocuiasca seriile ungare a circulat in paralele cu acestea. Au circulat pe liniile secundare, preferate au fost liniile infundate, fara placa de intoarcere, si aceasta serie putand fi folosita fara probleme in ambele sensuri de circulatie. Si-au incheiat serviciul pe liniile din Ardeal.
 
si ca sa-i raspund si lui Horia, da cazanele Brotan au fost asimilate la mai multe tipuri de locomotive foste MAV ajunse dupa 1919 la CFR.
Cazanele Brotan, dupa 1920 au fost retrase de pe locomotive in Ungaria si inlocuite cu cazane clasice, insa la CFR ele au rezistat pana la sfarsitul epocii aburului. Au fost asimilate si la locomotive CFR 375, 376, 601 etc...

Despre seria 301, e de departe poate una din cele mai spectaculoase locomotive care a existat in parcul CFR si ar fi meritat de departe un loc intr-un muzeu al cailor ferate din Romania. Norocul nostru este ca au pastrat ungurii un exemplar, in perfecta stare de functionare.

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Perc_Kepe&pid=370
 
Trebuie mentionat ca aceste cazane Brotan-Defner aveau un aspect si o constructie interesanta datorita realizarii cutiei de foc din tevi de otel, si nu cupru. Singurul element realizat din cupru ramanand placa tubulara.
Aceasta masura a fost luata datorita necesitatii de cupru in industria militara.
In volumul 3 al lucrarii Istoricul tractiunii feroviare din Romania autorii spun ca din seria 324 CFR un numar de 195 de locomotive utilizau cazane Brotan-Defner pentru producerea aburului necesar punerii in miscare a trenurilor.