O locomotiva Shay in Romania

Istorie, documentatii, literatura, date despre trenuri din epocile trecute
Avatar utilizator
ICRA
Mesaje: 548
Membru din: Mie Aug 24, 2011 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de ICRA » Mar Apr 03, 2018 12:22 am

Mulțumesc pentru lămuriri Dorin, Vali.
Vali spor la lucru și aștept cu mare interes update-uri.
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1427
Membru din: Sâm Ian 21, 2006 10:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de felippe » Mar Apr 03, 2018 9:08 pm

[Local Link Removed for Guests] scrie: [Local Link Removed for Guests]
Lun Apr 02, 2018 11:29 am
[...]Acuma e interesant pentru ca liniile de ingusta de la Turda, ca si linia Alba Iulia-Zlatna erau cu ecartament de 760 mm ceea ce ar face 4.75 mm la scara N europeana (1:160) sau 5 mm la scara 2mm britanica in care lucreaza Vali. Sunt curios ce va face, o sa construiasca linia de ingusta folosind sine din oferta clubului 2mm la ecartamentul real de 5 mm, ceea ce va implica modificarea sasiului Power-Max pentru acest ecartament, sau se va multumi cu o linie de 6.5 mm construita sau chiar o linie Peco gata facuta cu acest ecartament? Intrucat si subsemnatul am oarece interese in domeniul acesta al N-ului metric pot sa-ti spun ca in Romania sunt doar cateva subiecte care ar putea fi de interes pentru un asemenea gen de modelism feroviar, si anume:

1) Tramvaiele din Galati, Sibiu sau Iasi
2) Sageata verde de la Arad
3) Locomotiva Resita si calea ferata industriala pe care mergea ea inainte de primul razboi mondial, cu ecartamentul de 950 mm, suficient de apropiat de ecartamentul metric ca sa putem spune ca este tot pe acolo
Dorin, nu uita de liniile forestiere din Muntii Tarcau, despre care am pomenit mai sus :-) Tot ecartament metric...

Astept cu nerabdare sa primesc motorul PowerMAX (se face saptamana de cand l-am comandat in State); este practic imposibil insa a-l modifica pentru un ecartament de 5 mm. Prin urmare, Shay-ul meu va rula pe ecartament metric (6.5 mm), undeva pe Valea Tarcaului. Liniile sunt deja "intinse" pe o mica diorama (600 x 240 mm) pe care am inghesuit patru macaze. Dupa cum ma stii, nu m-as fi multumit niciodata cu linii "de-a gata" asa ca, si de aceasta data, le-am construit din sine Code 30 (0.030 inches = 0.76 mm inaltime) lipite pe traverse din PCB (Printed Circuit Board = placa circuit imprimat). La fel si macazele, sunt 100% scartch-built.

Numai bine,
Valentin Voica

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
CristianG
Mesaje: 239
Membru din: Mar Iun 10, 2014 12:00 am
Localitate: RO & US
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de CristianG » Dum Mai 06, 2018 4:57 am

Completez cu cateva informatii care, cred, ca nu au fost mentionate de colegii de forum.
Pe forum-ul finescalerr.com este postat un link:
[Link Removed for Guests]
catre o revista G-Spur.at din 2006. La paginile 27 - 28 este mentionata istoria locomotivei Shay nr. 2504 in Austria.

Am luat legatura cu Allen County Historical Society, Lima, OH, de pe langa Allen County Museum, la sugestia California State Railroad Museum Library & Archives (CSRM); CSRM are listata o referinta despre Shay nr. 2504, dar nu poseda detalii suplimentare.

Prin amabilitatea cercetatorilor si muzeografilor de la Allen County Museum am aflat cele ce urmeaza.
(desenele, specificatiile si fotografia sunt postate cu permisia scrisa din partea Allen County Museum / drawings, specifications and photo are posted with written permission received from Allen County Museum representative).

Locomotiva Shay nr. 2504 a fost construita conform:
- Erection Plan #2105
- desen cazan nr. 15441
- desen cabina nr. 11116.
S-a pastrat in arhive numai desenul cabinei:
Imagine
Avatar utilizator
CristianG
Mesaje: 239
Membru din: Mar Iun 10, 2014 12:00 am
Localitate: RO & US
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de CristianG » Dum Mai 06, 2018 5:05 am

Am mai primit o specificatie, datata 1925, privind configuratia standard a locomotivei Shay cu 2 cilindrii alezaj/cursa 7"/12":
Imagine Imagine Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
CristianG
Mesaje: 239
Membru din: Mar Iun 10, 2014 12:00 am
Localitate: RO & US
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de CristianG » Dum Mai 06, 2018 5:25 am

In lipsa unei fotografii a locomotivei Shay nr. 2504, am intrebat daca exista o fotografie a unei locomotive de acelasi tip, cu arhitectura similara, construita in aceeasi perioada cu nr. 2504.
Cercetarorii de la Allen County Museum mi-au indicat locomotiva Shay nr. 2479 care a fost construita in 1911 (nr. 2504 a fost fabricata in 1912) pentru o fabrica de zahar din Poerto Rico.
Comanda:
Imagine
si fotografia:
Imagine

Nr. 2504 si nr. 2479 sunt asemanatoare in toate privintele mai putin diametrul rotilor:
- nr. 2504 - 29,5"
- nr. 2479 - 27,5".

Inchei cu multumirile de rigoare catre muzeografii de la Allen County Museum, fara ajutorul si permisiunea carora presentarea informatiilor de mai sus nu ar fi fost posibila (Last but not least, many thanks to Curators of Transportation for support in identifying the information posted above).
Avatar utilizator
ICRA
Mesaje: 548
Membru din: Mie Aug 24, 2011 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de ICRA » Dum Mai 06, 2018 10:39 am

Cristi frumoasa cercetare felicitari :aplauze:
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de victorian » Dum Mai 06, 2018 3:22 pm

Excelente completari, multumesc frumos! Iata deci ca de unde nu aveam prea multe informatii, acum ajungem aproape sa stim cu precizie cum arata locomotiva respectiva de la Turda! Super!
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2790
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de catalin » Dum Mai 06, 2018 3:30 pm

Ce dor imi este de genul asta de oameni. Pasionati, cercetatori, cautatori si care impart cu ceilalti rezultatul muncii lor facand visul cuiva un pic mai aproape de realizare.

Jos palaria domnule.
All aboard !
Avatar utilizator
CristianG
Mesaje: 239
Membru din: Mar Iun 10, 2014 12:00 am
Localitate: RO & US
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de CristianG » Mar Mai 08, 2018 3:44 am

Multumesc pentru aprecieri.
Incerc sa contribui din cand in cand asa cum Dvs. Domnilor postati in fiecare saptamana informatii care fac acest forum atat de interesant !
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1427
Membru din: Sâm Ian 21, 2006 10:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de felippe » Dum Mai 13, 2018 8:57 pm

Multumesc si eu, Cristian, pentru informatii. Sincer sa fiu, cand am deschis topicul, nu ma asteptam sa existe atat de multe informatii necunoscute mie la acea vreme.
Valentin Voica

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
CristianG
Mesaje: 239
Membru din: Mar Iun 10, 2014 12:00 am
Localitate: RO & US
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de CristianG » Mar Mai 15, 2018 4:45 am

Cu placere, sper sa fie de folos.
Urmaresc si astept finalizarea modelului inceput de tine.
Inspiratie si spor la lucru !
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1427
Membru din: Sâm Ian 21, 2006 10:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Re: O locomotiva Shay in Romania

Mesaj de felippe » Mar Mai 15, 2018 9:14 am

Va mai trece ceva vreme pana sa pot relua activitatile modelistice. Au trecut mai bine de trei saptamani de cand toate sculele, materialele, si toate proiectele mele sunt ambalate cu grija in cutii. Acum o saptamana ne-am mutat in casa noua si toate acestea sunt, momentan, depozitate in garaj; va mai dura ceva pana voi finaliza amenajarea podului dar, imediat ce termin cu redecorarea casei, sper sa pot aloca ceva timp si modelismului.
Valentin Voica

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

Înapoi la “Istorie si literatura feroviara”