Malaxa 3

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Unul din proiectele din perioada de pionierat in productia de automotoare Malaxa, automotorul nr. 3 este de fapt un alt vagon "dotat" cu un sasiu de camion. Poate si o tema de modelit ceva mai altfel....
Au purtat numerele 3-5-6 si 7, Automotorul nr 4 era identic insa avea doua osii de tractiune. Nu au fost niciodata inmatriculate CFR fiind folosite ca automotoare experimentale pentru ceea ce avea sa devina ulterior productia de masa Malaxa (motiv pentru care nici nu au inscriptii pe ele, fiind "personalizate" doar prin placa de producator, vizibila si in poza.

Construite in 1933 din vagoane cu apatament 5.3m, motoare Ford de 40 cp, cutie manuala 4+1, viteza maxima 50 km/h, vopsit in albastru. Automotoarele urmatoare s-au bazat pe acelasi principiu dar caroseriile au fost carenate, avand o forma mult mai compacta. Acestea din urma au fost inmatriculate CFR.

schita_zps44xxz6ad.jpg


atmford_zpsey8bsuna.jpg
 
Da, dar fara sa fie vreodata inmatriculate la CFR. Nu stiu exact unde, insa Malaxa folosea pentru teste in mod traditional linia de Oltenita si centura Bucurestiului. Nu sunt foarte multe informatii si nici viata lunga nu au avut ( aprox 1 an) insa nu cred ca faceau 4 buc doar pentru teste in incinta fabricii.
 
Pe acest forum "ridicam" subiecte interesante. Ne bazam mai putin pe "diverse surse de pe internet" si mai mult pe munca de cercetare, ochi chinuiti prin biblioteci, timp rupt de langa familie . Asa ca urmareste-ne.

Automotorul provine dintr-un vagon ajuns la noi din fostul Imperiu, si sunt sigur ca impreuna cu colegii de forum putem identifica vagonul si principalele dimensiuni. Asta e rolul forumurilor, nu ? Sa discutam, sa invatam, sa descoperim impreuna.

Din pacate de multe ori arhivele, asa cum exista ele in Romania, ofera informatii putine, restul aproximam pe baza experientei acumulate. Sunt sigur ca discutia nu se va incheia aici.
 
In curte la Malaxa, 23 august, Faur....
Am scris mai sus, dupa generatia 1933 au urmat alte 10 buc in '34, de data asta doua inmatriculate CFR tot cu motorare de camion, Ford, Brokway si Meadows. Dar au ales sa careneze intreaga structura si se vede doar grila radiatorului in afara la singurul post pe care il avea acest automotor.
 
Salut Catalin,

Fascinant subiect! As indrazni sa zic ca la origine este un vechi vagon german. Nu stiu detalii, mai multe probabil o sa ne spuna Horia cand apuca sa intre pe aici, insa exista modele de asemenea vagoane la scara N de productie veche Arnold (am si eu vreo doua) asa ca nu ar fi extrem de dificil pentru un modelist cu indemanare sa modifice un asemenea model si sa-l transforme intr-un model de automotor unicat! Model static sau, de ce nu, functional?

Mai ai poze cu asemenea minunatii Malaxa din primele serii? In colectia mea de poze mai exista doar o imagine a unui Meadows (87-058, fost numarul 11) la Eforie (din colectia Dorel Dumitru, postata candva pe forum) precum si automotorul 87-053, tot la Eforie. Ambele insa fac parte dintre automotoarele complet carenate, ajunse la CFR.
 
Am mai pus eu aici pe forum o imagine cu Malaxa 1, iar o conversie realizata din vagon. O sa caut poza si o repostez. E la un subiect de acum ceva ani.

Da...sa zicem ca se mai gasesc poze...
Au facut vreo 200 de bucati si au incercat multe solutii interesante pana au ajuns la generatia inmatriculata azi 900. Practic au nodificat 200 de vagoane foarte diverse folosind solutii diferite ( osii de camion, motor montat pe grinda suplimentara suspendata intre osii, radiatoare pe acoperis sau nu, carenate sau nu...etc). A fost o veselie a conversiilor si intr-un final au copiat un Ganz....

Nu am avut vreme sa caut, ma bazez pe voi cei cu cunostinte de modelism, sa identificati un posibil vagon de conversie. La o privire "din avion" mie imi pare un fost KKStB.
 
Salut,

Dorin are dreptate, vagonul aduce la prima, a doua si a treia vedere a vagon prusac pentru linii locale, construit dupa 1880, mai precis dupa "normaliile" definite in 1882/83 pentru vagoane destinate liniilor secundare.

Exista un BCi cu 4 travee si trei "compartimente" succesive cu intercomunicatie la mijloc, cu scaune in formulele 2+2 si 2+3 care corespunde optic aproape 100% cu ce vedem in poza cu "Malaxa 3". Vagonul avea platforme deschise, luminator central pe acoperis (singura diferenta vizibila), distanta intre osii 4,00m si LüP 9,30m. Lasand la o parte luminatorul central existent la prusac celelalte detalii (forma generala a cutiei, curbura acoperisului, detaliile pe platforme, forma si tipul ferestrelor) corespund intocmai.

Vagonul este descris in Blatt I 2 din Normalien 1882/1883 si apoi in Blatt I 3 (Ersatz 2) din 1886 tot ca BCi, insa cu LüP 9,6m la distanta intre osii tot de 4,00m. In versiunea din 1887 vagonul este usor modificat (Blatt I 4) cu platforme inchise si va purta ulterior numele BCi pr.87.

Reproducerea Blatt I 2 din 1882/83 adica a vagonului initial exista si a fost reprodusa in mai multe lucrari.

Fleischmann produce un BCi pr.87 pe scara N, adica versiunea modernizata cu platforme inchise, il am in colectie in versiunea DRG epoca II. Ar fi o baza buna de conversie pentru Malaxa 3, facand abstractie de lonjeronul mult prea gros tipic pentru producatorul francon.
 
Salut Horia.

De poate să ne spui și unde găsim ceva poze ale vagonului real/la scara?

Mulțumesc
 
Salut,

Presupun ca vrei sa spui "vagon" si numai ora inaintata din noapte te-a facut sa scrii gresit.

Schita vagonului BCi dupa Blatt I 2 din 1882 se gaseste de exemplu in "Wagenwerk" ("Die deutschen Reisezug- und Güterwagen", herausgegeben von Ernst-Andreas Weigert, EK-Verlag Freiburg-im-Breisgau incepand cu 1999) in clasorul 1, fisa 2.4.1 "Nebenbahn-Normalien 1882/83 und 1886/87, completarea a 5-a din februarie 2002, pagina 6.

Mai sunt probabil si alte lucrari, pesemne la Wagner/Wagner sau Deppmeyer, insa nu le am acum sub mana.
 
Mulțumesc Horia. Autocorectarea tastaturii este vinovată de greșeală, am editat.
Am căutat vagonul de la Fleischmann pe net, dar nu am fost în stare să găsesc nimic.
 
Inseamna ca nu ai cautat bine.

Daca eu bat pe Google "Fleischmann BCi pr.86" prima imagine pe care mi-o arata este vechiul model Fleischmann pe H0 de acum 40 de ani:

http://www.nordbahn.net/WebRoot/Store6/Shops/62195033/5522/3CB4/03EC/BD2C/0C61/C0A8/2BB8/5513/Fleischmann_5058_DRG_Personenwagen_BCi_Pr86_Ep.2.jpg

Fleischmann_5058_DRG_Personenwagen_BCi_Pr86_Ep.2.jpg

Sursa: www.nordbahn.net
 
Si ceva mai jos iata si modelul pe scara N:

DSCN5286.JPG

Sursa: http://gralla-elsmeustrens.blogspot.fr

De remarcat ca modelul pe N, desi are ramele ferestrelor supradimensionate, este mai corect decat cel pe H0 intrucat ferestrele laterale ajung pana aproape de streasina acoperisului ca la vagonul real.
 
Multumesc Horia,

Simpla presupunere: vorbim despre un vagon care la un moment dat a suferit un RK si a pierdut luminatorul ( poate introducerea iluminatului cu curent electric). Ulterior cumparat de Malaxa de la CFR pentru testele de motorizare.
 
Buna catalin,

Putin plauzibil, intrucat luminatorul central nu avea doar rolul de a aduce un plus de lumina ci mai ales acela de a ventila compartimentele/saloanele, in cazul in care acesta ar fi fost indepartat in exploatare de catre CFR ar fi trebuit sa vedem o modificare la nivelul cutiei (in general aceasta se facea la partea superioara a ferestrelor sau intre acestea) pentru a permite astfel ventilarea vagonului. Vagoane de calatori fara ventilare naturala nu au existat nici in trecut si nu exista nici azi.

Mai plauzibil mi se pare ca acest luminator sa fi fost indepartat de Malaxa la conversie. De asemenea vagonul poate fi foarte bine un fost BCi pr.87 cu platforme inchise, presupunand ca schita reprezinta oarecum adevarul in ciuda proportiilor sale ciudate, dat fiind unghiul din care este facuta fotografia se poate foarte bine ca platforma din spate sa fie inchisa si protejat cu usi complete atat pentru intercomunicatie cat si pentru acces.