Accidentul feroviar de la Ciurea din data de 13 ianuarie 1917.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Accidentul feroviar de la Ciurea din data de 13 ianuarie 1917.

Autorităţile locale şi centrale au participat, sâmbătă, în Ciurea, la dezvelirea unui monument în memoria victimelor catastrofei feroviare din decembrie 1916 din localitate. Evenimentul a fost organizat de către Primăria Ciurea, în parteneriat cu Statul Major al Forţelor Navale. „Trebuie să recunosc, la fel ca mulţi ieşeni, că nu ştiam foarte multe detalii despre tragicul accident care a avut loc în urmă cu un secol. Nu există multe informaţii despre ceea ce s-a întâmplat atunci, deşi, din punctul de vedere al victimelor înregistrate, accidentul feroviar de la Ciurea este unul dintre cele mai grave din întreaga lume. De aceea, apreciez în mod deosebit iniţiativa Primăriei Ciurea de a amenaja un monument în memoria celor aproximativ 1.000 de persoane care şi-au pierdut viaţa atunci“, a declarat prefectul Iaşului, Marian Grigoraş. Slaba mediatizare a tragediei de atunci, dar şi controversele legate de minimalizarea numărului victimelor de către autorităţi, trebuie puse pe seama anilor de război: autorităţile nu par a fi avut atunci interes să anunţe numărul real de victime, fiind vorba de un tren cu regim militar, pentru a nu fi înregistrate ca victime de război. Lucrurile au rămas însă relativ neclare până astăzi.

Omul care a pus Marea Neagră pe hartă

Implicarea Statului Major al Forţelor Navale a venit în contextul în care printre victimele accidentului s-a numărat şi comandorul Alexandru Cătuneanu, cel care a coordonat toate măsurătorile care au dus la întocmirea primei hărţi a coastei româneşti a Mării Negre. „Şi el a fost onorat astăzi (sâmbătă, n.r.) prin dezvelirea unei plăci comemorative. De remarcat eforturile Marinei Militare în a menţine vie amintirea ofiţerului care a pus Marea Neagră pe hartă“, a mai spus reprezentantul Guvernului în teritoriu. Monumentul (o troiţă) de la Ciurea a fost realizat de dirijorul corului Catedralei Mitropolitane, Mirel Nechita. După dezvelirea acestuia şi a plăcii comemorative, în cadrul evenimentului a fost oficiată o slujbă de pomenire, oficialităţile au ţinut alocuţiuni şi s-au depus coroane de flori. „Este, cred, primul eveniment pe care o autoritatea locală sau judeţeană îl organizează în memoria celor peste 800 victime care au decedat în acel tragic accident. Vrem să menţinem o tradiţie ca în fiecare an să comemorăm victimele acestui accident“, a spus primarul din Ciurea, Cătălin Lupu.

Sursa ziarul de iasi


In statia Ciurea a fost organizata o expozitie de fotografii cu accidentul dintre Barnova si Ciurea din anul 1899.

Momentan, imagini cu accidentul din anul 1917 nu exista!

DSC_3304%20copy_zpssabu3fyn.jpg


DSC_3305%20copy_zpszd7jiyn8.jpg


DSC_3306%20copy_zpsebqnkhdw.jpg


DSC_3307%20copy_zpsxeviu0sv.jpg


DSC_3233%20copy_zpsu5tuz9v3.jpg


DSC_3234%20copy_zpsr4zt2otj.jpg


DSC_3242%20copy_zpsiuzhdrs8.jpg


DSC_3244%20copy_zpsdkfnjfcz.jpg


DSC_3246%20copy_zpsclgkvvzd.jpg


DSC_3249%20copy_zps8naciaej.jpg


DSC_3251%20copy_zpsfczb6o2h.jpg


Duminica 15 ianuarie expozitia de fotografii a fost mutata in gara Iasi.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: sesamcave
Salut!

Sunt interesat de multi ani de acest eveniment, am stors cam fiecare sursa de documentare posibila inclusiv cea prezenta pe acest forum. Am gasit si un desen intocmit in cadrul unei anchete insa nu stiu ce sa zic despre ea pentru ca arata o coliziune in esarfa cu un alt tren si nu prea pare o deraiere (sau asa le desenau la momentul respectiv). Poza acestui desen nu imi apartine si am gasit-o tot pe internet.

Epuizand izvoarele de documentare de la noi din tara mi-a trecut prin minte ideea ca poate armata ruseasca sa fi documentat mai bine evenimentul. Nu stiu cat de plauzibila este ideea asta, impreuna cu ideea cautarii si in ceva arhive nemtesti, dar ma gandeam sa intreb daca merita cercetat acest eveniment si in directia unor arhive rusesti/nemtesti.

Multumesc!

P.S.: Ce este de fapt un "tren de etapa I" sau "tren E-1"? Care era clasificarea trenurilor intre 1980-1920? Daca aceasta exista in timpul razboiului si era respectata cu tot haosul respectiv...
 
Salut!

Sunt interesat de multi ani de acest eveniment, am stors cam fiecare sursa de documentare posibila inclusiv cea prezenta pe acest forum. Am gasit si un desen intocmit in cadrul unei anchete insa nu stiu ce sa zic despre ea pentru ca arata o coliziune in esarfa cu un alt tren si nu prea pare o deraiere (sau asa le desenau la momentul respectiv). Poza acestui desen nu imi apartine si am gasit-o tot pe internet.

Epuizand izvoarele de documentare de la noi din tara mi-a trecut prin minte ideea ca poate armata ruseasca sa fi documentat mai bine evenimentul. Nu stiu cat de plauzibila este ideea asta, impreuna cu ideea cautarii si in ceva arhive nemtesti, dar ma gandeam sa intreb daca merita cercetat acest eveniment si in directia unor arhive rusesti/nemtesti.

Multumesc!

P.S.: Ce este de fapt un "tren de etapa I" sau "tren E-1"? Care era clasificarea trenurilor intre 1980-1920? Daca aceasta exista in timpul razboiului si era respectata cu tot haosul respectiv...
In 1914 avem aşa:
Trenuri Fulger
Trenuri Exprese
Trenuri Accelerate
Trenuri de Persoane
Trenuri Automotoare
Trenuri de Plăcere
Trenuri Mixte
 
Nomenclatura "tren de etapa" este specifica vremii razboiului. Este un tren cu orar special (intr-o vreme in care orarul oficial este suspendat) care circula pe un traseu prestabilit si la care timpii de stationare sunt dictati de necesitati (adica care face "etapa" intr-o statie pana ce poate circula mai departe pana la statia finala de destinatie).

Intr-o vreme mai traiau oameni carora cand le vorbeai de trenuri de etapa li se facea parul inca maciuca.
 
Nomenclatura "tren de etapa" este specifica vremii razboiului. Este un tren cu orar special (intr-o vreme in care orarul oficial este suspendat) care circula pe un traseu prestabilit si la care timpii de stationare sunt dictati de necesitati (adica care face "etapa" intr-o statie pana ce poate circula mai departe pana la statia finala de destinatie).

Intr-o vreme mai traiau oameni carora cand le vorbeai de trenuri de etapa li se facea parul inca maciuca.
Omg...multumesc pentru raspunsul detaliat cu "cauza si efect" cum se spune. Mi se pare fascinant si chiar sunt fericit ca am am aflat insfarsit ce se intampla de fapt.
 
  • Like
Reacții: MariusMIonescu