Directiunea Autovehiculelor

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Transporturile rutiere publice de calatori si marfuri se faceau in tara noastra de diferite persoane sau intreprinderi particulare, scopul principal urmarit fiind obtinerea de castiguri cat mai mari.

O intreprindere de stat bine organizata sub toate aspectele si dotata cu autovehicule necesare asigurarii transporturilor auto, precum si cu ateliere corespunzatoare pentru intretinerea acestor miljoace de transport nu putea fi conceputa inainte de cel de-al doilea razboi mondial. O astfel de intreprindere avea sa ia fiinta abia la 3 mai 1946, sub numele de Regia Autonoma pentru Transporturi Auto - R.A.T.A. (legea 323, M.O. 102)

Inainte de 1944 insa, prin legea din 25 iulie 1934 (MO 169) Calea Ferata, pentru a inlatura concurenta sectorului particular, obtine dreptul de a exploata in exclusivitate, timp de 20 de ani, carausia publica si de marfa pe unele drumuri publice, in lungime de 11 183 km, paralele cu liniile de cale ferata, cu obligativitatea de a le moderniza.
...

In acest cadru legal s-a inceput si s-a dezvoltat exploatarea transporturilor rutiere de catre CFR. Astfel daca in 1935 reteaua auto CFR era de 37 km cu 2 autobuze, in 1940 s-a ajuns la 7 581 km cu 354 autobuze, majoritatea (115 buc) de tip Mercedes, iar la marfa 132 autocamioane, majoritatea (71 buc) de tip Bussing. Transporturile auto s-au dezvoltat repede, deoarece Caile Ferate au cautat ca taxarea calatorilor sa se faca dupa un tarifar apropiat celui corespunzator clasei a doua la CFR, iar taxarea acelorasi marfuri, la tonaj si distante egale, sa fie aproape identica, atat in tariful rutier, cat si in cel feroviar.

In anul 1941, Serviciul Transporturi auto ce functiona de la infiintare ca Serviciul M.6, in cadrul Directiei Miscarii din Directia Generala a Cailor Ferate, devine Directia Auto.
Sume importante au fost investite ulterior in miljoace de transport rutier, facandu-se si constructii noi si amenajari, pentru intretinerea si reparatia acestora. La inceputul anului 1940 exista deja amenajat in Bucuresti-Grivita un garaj de 100 autovehicule cu un "pavilion de spalare". Mai existau in alte 36 centre, garaje noi sau amenajari in cladiri existente si garaje provizorii tip, din lemn, cu pereti dubli, umpluti cu zgura. In primavara anului 1941 s-a inceput de catre Directia Ls prin Inspectia II Ls Bucuresti, constructia unui mare atelier de reparatii, la Mizil, in suprafata de 7 500 m2 , cu un pavilion administrativ de 700 m2.

In anul 1953, odata cu cu reorganizarea administrativa a tarii, in fiecare regiune s-a infiintat cate o intreprindere regionala de transport auto, I.R.T.A.

Parcul vechi si uzat a fost treptat inlocuit cu miljoace noi de transport construite in tara incepand cu anul 1954, an in care au fost puse in exploatare de Uzinele Steagul Rosu primele autocamioane SR 101 de 4 tone si cand au aparut primele autobuze TV, fabricate la uzinele "Autobuzul" (Tudor Vladimirescu).

Prin reorganizarea administrativa a tarii, din februarie 1968, in locul I.R.T.A., a aluat fiinta in fiecare judet cate o intreprindere de transport auto, I.T.A.

Mai multe detalii gasiti in lucrarea "Constructii pentru transporturi in Romania" vol 2, editata de Centrala de Construcţii Cai Ferate CCCF Bucuresti in 1986.


Transportul de calatori pe sosele de catre CFR a inceput in anul 1934 cu traseul Bazargic-Balcic (actualmente Bulgaria), unde s-au folosit masini inchiriate. In sezonul balnear 1935 s-au introdus autovehicule proprii CFR, (fabricatie Renault).

Dintre marcile de automobile, mai bine cunoscute si apreciate la noi, s-au ales 11 tipuri de masini, din care s-au luat pentru incercaer cate 3 bucati din fiecare

Pentru a se castiga timp si pentru a se pune cat mai repede posibil in functiune autobuzele cumparate, ele au fost carosate in mare parte in strainatate. Cateva din ele (Saurer,Chevrolet,Ford) ale caror sasiuri se gaseau in depozitele din tara, s-au dat spre carosare atelierelor de specialitate de la noi.
Pentru transportul de persoane s-au luat motoare cu benzina si, in mica proportie motoare cu motorina ( 3 autobuze MAN 1, autobuz Henschel )
Cele cateva sasiuri cu motoare cu benzina s-au carosat in camioane numai in urma faptului ca s-au livrat cu intarziere.

Parcul de autobuze al serviciului de autobuze, Directia Miscare in perioada 1935-1936:

Panhard Zugur - 27 locuri - 3 buc
Delahaye 45 807 - 2 locuri - 3 buc
Fiat 635/RL - 27 locuri - 3 buc
MAN Z.1 - 27 locuri - 3 buc
Bussing 275 ON - 21 locuri - 3 buc
A.E.G. Ranger - 23 locuri - 3 buc
Tatra 37 - 23 locuri - 3 buc
Saurer 3 BN-P - 25 locuri - 3 buc
Renault ZYAC - 23 locuri - 3 buc
Ford BBV-8 - 18 locuri - 3 buc
Chevrolet Bus 175 - 23 locuri - 3 buc
Bernard DA 3-46 - 1 buc
Henschel 28 - 23 locuri 1 buc



Camioane de marfa cumparate in anul 1935-1936:
Mercedes Benz 40 3500 - 1 buc
Citroen T 32 - 3 buc
Henchsel - 1 buc
Moriss Com. CSC. Leader - 3 buc
Krupp LD 35 M - 1 buc
Magirus N.30 - 1 buc
Bussing - 1 buc


Situatia in 1941
Autovehicule ale Directiei Autovehiculelor - 509
Autovehicule ale Directiei Lucrarilor Noi - 28

Parcul auto

Autobuze
Chevrolet Buss - 2 buc (26.6.1935)
Renault Ziac - 3 buc (28.6.1935)
A.E.C. Ranger - 3 buc (5.8.1935)
Bussing N.A.G. 285 ON - 3 buc (12.7.1935)
Panhard Zugurt - 3 buc (15.8.1935)
Saurer 3 BNP - 3 buc (23.8.1935)
Ford BB.8 - 3 buc (14.8.1935)
Delahaye 103 - 3 buc (19.8.1935)
M.A.N. Z.l - 3 buc (8.10.1935)
Tatra 27 A 935 - 2 buc (12.10.1935)
Fiat 635 RL - 3 buc (21.12.1935)
Henschel 28-02 l - 1 buc (2.4.1936)
Mercedes Benz L 3000 - 34 buc (carosat autobuz) 1938
Mercedes Benz L 3000 - 60 buc (carosat autobuz) 1939
Mercedes Benz O.2600 - 10 buc (carosat autobuz)
Renault ADJ 1 - 30 buc (7.11.1936)
Renault AD 1 - 15 buc (1939)
R.E.O. 2 D.4 - 2 buc (1939)
Chevrolet Tuck 157 - 10 buc (10.12.1936)
Bussing N.A.G. 285 - 10 buc (30.11.1936)
MAN Dl - 5 buc (20.11.1936)
Saurer 3 C.T.D. - 10 buc (17.11.1936)
Mercedes Benz LO 3200 - 5 buc (15.11.1937)
Mercedes Benz LO 3200 - 5 buc (30.11.1937)
Tatra 27 A.1936 - 10 buc (15.1.1937)
Renault ADJ - 25 buc (15.2.1938)
Chevrolet Truck 157 - 15 buc (29.1.1939)
Austro Fiat - 5 buc (14.12.1937)
Fiat Diesel 635 RNL - 5 buc (29.1.1938)
Saurer 3 C.T.D - 15 buc (8.2.1938)
Bussing N.A.G. 285 ON - 15 buc (5.2.1938)
MAN D.l - 10 buc (14.1.1938)
Tatra 27 A 937 - 10 buc (31.3.1938)
Ford 157 - 10 buc (31.3.1938)


Sasiuri
Ford 131 V/2 - 2 buc (31.3.1938)
Mercedes benz L3000 - 4 buc (15.7.1940)

Pentru transporturile rapide de calatori si bagaje, s-a procurat un prim lot de 9 autoturisme Renault Vivastella carosate in 7 locuri, date in exploatare pe trasee de mare trafic Bucuresti - Ploiesti.

Turisme
Ford Lux - 3 buc (1939)
Renault Vivastella - 9 buc (1939)
Chevrolet Master Lux - 3 buc (1939)
Ford Lux - 2 buc (1939)
Mercedes Benz LO 3200 - 3 buc (1935)
Mercedes Benz 340 - 2 buc (1939)
Buick 1937/90 - 1 buc (1939)
Buick 135 (1939)
Cadillac - 1 buc (1939)

Motociclete
BMW - 5 buc (1937)


Camioane
Renault O.S.C. - 1 buc (26.6.1935)
Bussing N.A.G. - 67 buc (1939)
Citroen T 32 - 3 buc (14.11.1935)
Moriss Com. CSC. Leader - 3 buc (31.12.1935)
Henschel 28-02 N - 1 buc (6.11.1935)
Bussing N.A.G 350 LD.6 - 1 buc (31.3.1936)
Bernard DA. 3/46 - 1 buc (2.4.1936)
Mercedes Benz LO 3500 - 1 buc (2.4.1937)
Mercedes Benz L 3000 - 29 buc (1939)
Krupp LD 35 M - 1 buc (31.3.1936)
Magirus N.30 - 1 buc (10.4.1936)
MAN Dl - 5 buc (16.11.1936)
Ford 134 - 10 buc (31.3.1938)
Bussing 454 Allard NAG - 1 buc (15.7.1940)

Tipuri de autobuze CFR:

66443_330139660434516_1447663201_n.png


528780_335715533210262_120980059_n.png


sursa - facebook Romania in WWII

Austro-Fiat 4 D 90:
http://www.transira.ro/bb3/download/file.php?id=30789



Bussing N.A.G., Renault, Mercedes, Austro-Fiat


Saurer
garajul_peleanu_682.jpg


Mercedes cu 21 locuri
76042_1399078640316443_2122329187_n.jpg

catalin a spus:
Autobuze CFR Saurer, cred ca in fata Garii de Nord:

891720_560072884099827_1834601277_o.jpg


Probabil Chevrolet, cel mai probabil in fata fostului palat al functionarilor publici din Bucuresti (Piata Victoriei):

904465_568181156600401_557860325_o.jpg

autobuz neidentificat:

CFR

Camioane CFR

camion neidentificat:

CFR

Bussing N.A.G






http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=13605
 
  • Like
Reacții: mrpuf
MT valabil din 1934 care cuprinde si programul autobuzelor CFR. Ulterior spatiul dedicat transportului pe sosele in mersul trenurilor o sa fie din ce in ce mai amplu, va cuprinde si tarifele, harti, relatia cu trenurile CFR si aeronavele LARES...





multumita celor care sustin proiectul:
http://tren.transira.ro/Arhiva/
 
Ajutor dat de URSS: un transport de autocamioane Zis pentru CFR.
1947.

 
Bussing CFR
13482852_2043672275857073_7155615262540107281_o.jpg

foto - Romania in negru pe alb - facebook
 
Aceste autobuze au fost carosate in Romania, dupa obiceiul vremii. Tu cunosti bine practica anilor respectivi, dar o sa repet aici ptr cei interesati. Se importa sasiul ( importatori oficiali in Romania) se faceau caroserii home-made in tara ( vezi celebrul carosier bucurestean Peleanu) si apoi la treaba.

Asta face ca aceste vehicule sa fie unice, sa fie greu de gasit ceva similar afara ptr ca erau caroserii "originale"... Trebuie comparata frantura din poza cu alte autobuze CFR din epoca. Eu am incercat insa nu am gasit pana acum un fratior, la care sa se vada capota motorului sa-l pot identifica sigur.

Cu siguranta este un vehicul de capacitate mica, se vede in poza ca in stanga deja acoperisul coboara, indicand o caroserie foarte scurta.
 
Desi caroseriile erau facute in tara, autobuzele venind din fabrica doar cu sasiul, rotile, motorul cu comenzile si caroseria sa si numai uneori parbrizul si scaunul soferului, totusi cred ca CFR cumpara si carosa un numar semnificativ din acelasi tip. Deci exista sansa ca modelul sa fie identificat dupa fotografii ale altor autobuze de aceeasi marca, chiar pozate la ani buni distanta.

Pe de alta parte, mai ales daca CFR realiza carosarea in regie proprie sau pe comanda in acelasi atelier, este de asteptat ca detaliile caroseriei sa nu fi diferit prea mult de la un model la altul, ci sa fi fost cel mult adaptate lungimii sasiului.
 
AlexD a spus:
Pe de alta parte, mai ales daca CFR realiza carosarea in regie proprie sau pe comanda in acelasi atelier, este de asteptat ca detaliile caroseriei sa nu fi diferit prea mult de la un model la altul, ci sa fi fost cel mult adaptate lungimii sasiului.

Da poate să fie așa, dar pentru mine sună cam complicat.
Mă gândesc că dacă cumpăr șasiul de la tine vreau să îmi vinzi si proiectul caroserie e mai simplu. Eu ca CFR pot da proiectul atelierelor locale. În felul ăsta dacă eu CFR cumpăr șasiu Chevrolet și contractez pe principele NuStiuCine prin societatea NuStiuCare să le carcaseze, pot pe urmă să cumpăr și șasiu Ford (care bag mâna în foc este același proiect cu Chevroletul) pe care o să folosesc același proiect de carcasă. Asta în cazul în care CFRul nu a luat autobuzele complete.
Catalin crezi ca se găsesc în arhivele statului liste cu parcul de mașini CFR din perioadă?
E interesant subiectul.
 
Alex, uita-te la inceputul subiectului. In primii ani (1935-1936) vorbim de 3,5,1 buc din fiecare tip. Da, caroseria era in mare adaptata la lungimea sasiului, dar vorbim de sasie foarte diferite in numar foarte mic de exemplare ! Si numarul mic de exemplare raportat la variatia mare de tipuri ma face sa ma intreb cat de noi erau aceste autobuze, daca nu cumva erau deja la a doua "viata". Despre cum veneau aceste sasie in Romania, aici un articol interesant despre un carosier din Timisoara:

https://masininunti.wordpress.com/2016/02/07/timisoara-michael-weiss-caroserii-auto-si-fabrica-de-trasuri/

ICRA, chiar asa se intampla. O oarecare standardizare a existat in ceea ce priveste forma caroseriei dar ...discutabil. Mai ales daca stai si te uiti cu atentie pe poze.

Referitor la intrebarea mea, 90% este un Chevrolet. Arata cam ca cel postat mai sus insa nu avea parasolarul generos.

Un fratior folosit ca autobuz particular in Dumitresti (acum in Vrancea):

image.raw

Sursa dumitresti.ro
 
Pot să confirm Cătălin ca Fabrica Ford Floreasca asambla mașinile pe linie automată, caroseriile erau primite cel mai probabil din UK sau din Egipt asamblarea se făcea înăuntru fabricii pe două nivele.
Și eu cred că în acest caz șasiul era de proveniență sau cel puțin de proiect american în acea perioadă cred mediul urban românesc se inspira din cel american. Când mă "documentam" despre semafoarele Bucureștiului ma uitam la cele americane si vedeam asemănări (din câte am înțeles a fost un proiect românesc).
Cred si varianta carcasărilor dacă mă uit comparativ cu tramvaiele vremii.

Întrebare: autobuzul care mergea din centru la Cernica era tot al CFRului?
 
Nu.
Lista liniilor acoperite de directiunea CFR e mai sus pe topic. Autobuzele CFR au dublat mereu liniile CF, fiind complementate transportului de calatori care devenise nerentabil inca din anii '20 pe multe cf. Din centru spre Cernica cu siguranta era o linie concesionata unui privat.

Later Edit: ICRA, azi m-am uitat in Ghidul Bucurestiului 1934 din colectia proprie si la Cernica din centrul orasului puteai sa ajungi cu autobuzul STB-ului nr. 16 (venea pe Rahovei-Cheiul Dambovitei, Calea Calarasi...) care avea cap de linie in comuna Pantelimon. Apoi pe jos sau cu autobuze private pana la Cernica.
 
Deci am fost pe aproape? 8)

Ok propun și eu o ghicitoare!
Filmul Bing Bang.
Cred că este la Grădina Icoanei 1935 spre '36.
Restul secvenței aici
OupsMOc.jpg