caboose

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
105
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Pentru cei care inca se uita cu drag la Western-uri...cateva poze din colectia personala facute in 2009. Caboose, varianta initiala denumite si "cupola" (motivul e evident) sau caboose standard:

p1040930v.jpg


p1040934ck.jpg


p1040935h.jpg



si interiorul din care lipseste doar un John Doe, in salopeta albastra patata de ulei si palaria infundata pe cap fumand pipa si privind lung prin geam la zapada de pe munti.


p1040932.jpg


p1040931n.jpg


Caboose-urile fac astazi parte din istoria transportului pe sine pentru ca nu mai este folosit. Dupa 1980 noi reglementari privind siguranta au facut aceste vagoane "optionale" astazi disparand complet din peisajul feroviar.
 
Un model foarte bine detaliat il putem gasi aici:

http://www.blackstonemodels.com/new/longcab/index.php

Nu e chiar acelasi model dar ne apropiem mult.
 
Multumim frumos de poze, Catalin!

Numele "caboose" vine din olandeza, la origine cuvantul denumind spatiul destinat echipajului la bordul unei nave. Prin extensie, la fel s-a numit spatiul destinat pastrarii alimentelor, "camara" navei, care in limba germana se cheama kambuse iar in romaneste... cambuza. Aceste vagoane de servitute sunt specifice trenurilor de marfa de pe continentul american si se punea de regula cate un asemenea vagon la coada trenului, ele servind atat drept loc de lucru cat si drept loc de odihna pentru personalul feroviar. Sunt dotate atat cu o cupola de observare, unde un franar trebuia sa stea in permanenta gata sa franeze atunci cand era nevoie dupa semnalele date de locomotiva, cat si cu un spatiu de odihna, personalul lucrand in schimburi. Erau folosite, ocazional, si ca spatiu pentru trierea primara a corespondentei. Vreo trei caboose-uri similare am putut admira anul trecut in colectia muzeului cailor ferate din Strasburg, Pennsylvania.
 
Buna Dorin,

multumesc pentru completare. Au fost doua tipuri. Cele cupola si apoi, dupa 1950 au aparut caboos-urile numite bay-window (nu mai au cupola si postul de observatie este in lateral). Indiscutabil, cele cupola sunt cele mai cunoscute, fiind asimilate cailor ferate nord-americane precum si filmelor cu Vestul Salbatic :)

Un fapt mai putin cunoscut este ca aceste vagoane au fost obligatorii la trenurile de marfa pana in 1980.

Mi-as face placere sa postezi aici si poze (daca sunt) ale exemplarelor vazute de tine in muzeul PRR.
 
Si in UK au fost folosite in fiecare tren de marfa, existand si versiunile pentru trenuri de persoane.

Ele se numesc "Brake Van" iar acea "cupola" este cunoscuta sub numele de "Bird Cage" :lol:

Cateva sute de fotografii din colectia lui Paul Bartlett cu astfel de vagaone pot fi vazute aici.

Si aici am inceput sa construiesc un brake van dintr-un kit nickel-silver; mai trebuie sa il si termin dar asta e alta poveste...
 
Foarte frumoase pozele Catalin; intotdeauna mi-au placut aceste vagoane atasate garniturilor! Felicitari pentru capturi! :)
 
Pentru ca am primit de multe ori intrebarea : "care era rolul acestor vagoane ?" si pentru ca am avut mereu o slabiciune pentru acest gen de desen-explicatie, mai jos un crop dintr-un numal al revistei Life din decembrie 1943 relevant pentru functionalitatea unui caboose. "La urma dar nu ultimul"....

NYC20Caboose20Ad_1_zpsfz1iw9yd.jpg
 
Multumim frumos Catalin! Ca de obicei, o poza buna face cat o mie de cuvinte! :razz:
 
20160411_zps9dnmj4tr.jpg

Fotografia zilei la Classic Trains Magazine
http://ctr.trains.com/
Explicatie scrie:
Conductor si flagman la bordul unui caboose apartinand Seaboard Air Line, scriu formularele zilei in timp ce trenul alearga in noapte, candva la inceputul anilor 50.
 
Cateva poze cu vagoane caboose prezentate in Travel Town, muzeu si in acelasi timp parc aflat in Griffith Park, Los Angeles.
WESTERN PACIFIC CABOOSE #754, cu cutia construita din lemn.
P1010225_zpsqjttehal.jpg
IMG_4966_zpsqmngqddq.jpg
IMG_4960_zpscefxrzjz.jpg

Construita in 1910 de Haskell & Barker.
IMG_4959_zpslsvzxq9g.jpg
IMG_3873_zpsb0nderpm.jpg
 
Vagoanele caboose au, in cele mai multe cazuri, cupola plasata central; in cazul de fata, plasarea catre unul din capete ofera un spatiu de lucru/odihna unitar, mai generos.
IMG_4961_zpsosgtrqkm.jpg
IMG_4962_zpsamox3ybx.jpg
IMG_4963_zpsnkmnifwr.jpg
IMG_4964_zpsjibk0z3w.jpg
IMG_4965_zpspvxchb7u.jpg
 
A fost donata muzeului in 1956 de Western Pacific.
IMG_4969_zpsr1rnhcqd.jpg
IMG_4968_zpsduiccsgb.jpg
IMG_4967_zpsyizkobzk.jpg

Vagonul cantareste 18 t. si are o lungime de 34 ft. (10,36 m.)
In incheiere, o privire din punctul de observatie din cupola
IMG_3916_zps9guzqinx.jpg
IMG_3917_zpskikmkkjd.jpg
 
Multumesc pentru imagini!
Interesanta imaginea boghiului (Andrews), astfel se poate compara cu omologul sau romanesc (sau rusesc?) utilizat de fabrica aradeana si 23 August la constructia unor vagoane de marfa.
 
@cosmin78:
cu placere !

UNION PACIFIC CABOOSE #2117, in constructie standard, cu cupola centrala
IMG_3936_zpsn22ot27z.jpg
IMG_4947_zpsa2aujsxm.jpg

IMG_4951_zpshsqh4kyq.jpg

Construita in 1881, cu cutie din lemn
IMG_4946_zpsekpffx9w.jpg
IMG_4950_zpslgpwanuq.jpg
IMG_4974_zpsqhujxscw.jpg
 
A fost donata de Union Pacific Railroad in 1952
IMG_4976_zps0taqv3uw.jpg
IMG_4975_zpshbafkdui.jpg
IMG_4949_zpsiap4xpxk.jpg

O schita de epoca de pe panoul de prezentare a vagonului
IMG_4945s_zpsejyx7spv.jpg

Privind schita, gandul te duce la un membru al echipajului caboose, franarul, pozitie importanta pana la inventarea si generalizarea sistemului de franare Westinghouse.
Era considerata una dintre cele mai periculoase meserii a vremii; ne putem numai imagina ce inseamna sa alergi de pe un vagon pe altul, pe o punte de lemn de 30-40 cm latime, fara balustrada, in viteza trenului, cateodata in bataia ploii, vantului, viscolului, pe un vagon care se balansa lateral pe liniile nu prea aliniate ale vremii, sau trecand peste macazuri ...
 
OAHU RAILWAY & LAND COMPANY CABOOSE #C1 este deosebita prin faptul ca este de ecartament ingust 3 ft. (914 mm.)
IMG_3828_zpswrc9szuf.jpg
IMG_4932_zpslmqeuxuk.jpg
IMG_4937_zpsgcwnmfsp.jpg

Oahu Railway & Land Co. (OR&L) a fost construita de While Dillingham in 1889 si, pana la al II lea razboi mondial, a servit populatia insulei transportand produse agricole pentru fermele din zona si turisti de-a lungul coastei.
IMG_4936_zpsbrsn7mzl.jpg
IMG_4935_zpsnwmrqkp4.jpg
IMG_4933_zpskrlwwuus.jpg
 
OR&L a fost abandonata in 1947, cazand victima concurentei transportului rutier si, pana in 1950 liniile au fost demontate si vandute ca fier vechi.
IMG_4944_zpserozlbeg.jpg
IMG_4942_zpsxju0ipk2.jpg
IMG_4941_zpskopqenxl.jpg

Echipamentul feroviar din Hawaii pastrat la Travel Town a fost salvat si transportat pe continent incepand din 1953 prin efortul Railway and Locomotive Historical Society.
Intre 1955 si 1961 parte din echipamentul feroviar adus din Hawaii a facut curse de agrement in jurul Travel Town sub numele de Crystal Springs & Southwestern Railway.
 
Interesant 2117. Un Caboose pe boghie tip Pennsylvania....Nu sunt deloc specifice acestor vehicule...

Frumoasa descrierea facuta de tine meseriei de franar. Cu toate acestea, lucratorii feroviari din State, in baza unui pragmatism ce caracterizeaza natia, au adus imbunatatiri conditiei lucratorului feroviar la momentul in care in Europa acestea erau privite ca mofturi.
Ma gandesc aici cata lupta au dus mecanicii de locomotiva din Europa (in special in Franta) pana sa primeasca marchize inchise...Iubitorii de epoci mici stiu ca mecanicilor de locomotiva din Europa li se refuza pe considerente pur estetice sa li se monteze cabina la locomotive. Aceasta practic nu exista, activitatea desfasurandu-se pe platforme deschise sau avand cel mult niste "ochelari" a caror functie practica era cel putin indoielnica.

Primele sindicate ale mecanicilor de locomotiva au avut printre revendicari montarea cabinelor la locomotive, astfel incat acesti oameni sa nu isi mai desfasoare activitatea sub cerul liber, luand ca model locomotivele nord americane 440....Idem la frana Westinghouse, idem la plugul care astazi il consideram caracteristic locomotivelor CFR, etc....etc...
 
Completez cu "bobber" caboose, vagon pe 2 axe care, datorita lungimii reduse si cuplata la sfarsitul trenului, oscila puternic in timpul mersului, de unde ii vine si porecla ("bobber" = pluta de la undita).
A aparut din dorinta de a reduce cheltuielile cu materialul rulant (dimesiuni reduse = cost redus cu material si manopera), insa, ca urmare a rulajului neconfortabil, bobber caboose a servit mai mult pe linii secundare, cu viteze de exploatare mai reduse.

In muzeul feroviar din Whippany, New Jersey se afla expusa Caboose nr. 1, Morristown & Erie Railroad (M&E).
IMG_3513_zpsyyogukq5.jpg
IMG_3514_zpshdyg9tts.jpg
IMG_3518_zpsivpspmme.jpg

Construita de Delaware, Lackawanna and Western railroad cu nr.4 de Keyser Valley shops in 1899 si a servit, pentru diferiti proprietari, pana in 1952.
Dupa 1952 a fost depozitata in diferite locatii, scapand de casare si in 1998 ajuns in muzeu unde a inceput restaurarea.
IMG_3530_zpsxr463g55.jpg
IMG_3531_zpsauapu543.jpg
IMG_3532_zpsslxm0lyx.jpg
 
In Railroan Museum of Pennsylvania, este expusa caboose Lehigh Valley Railroad nr. 2606, construita in Packerton Car Shop in jurul anului 1900, a servit pana in 1937 pentru mai multi proprietari; dupa falimentul ultimului proprietar, i-au fost demontate rotile si transformata in adapost pentru paznic, deposit si in cele din urma loc de joaca pentru copii, fiind denumita “caboose-ul matusii Clara”.
IMG_4952_zps5rnkpozv.jpg
IMG_4826_zpsrwrd8gvi.jpg

In 1982 a fost cumparata si salvata din camp de un pasionat, Dl. John Gummo, care a inceput restaurarea. Numarul 2606 a fost gasit in interior, in timpul restaurarii, nu este numarul original din timpul serviciului pe Lehigh Valley Railroad, se presupune ca a apartinut unuia din proprietarii urmatori. Noul proprietar a expus vagonul caboose la ferma sa pana in 1997, cand a donat-o muzeului.
IMG_4825_zpskikyqd7j.jpg
IMG_4824_zpsilm3iooz.jpg