Vagoane din Trenul Prezidenţial al lui Gheorghe-Gheorghiu Dej

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Buna,

Vagoanele din trenul oficial al maresalului Reich-ului erau toate de constructie noua, sudata, construite dupa 1938 si cu aspect exterior similar cu cel al "vagoanelor cu sort" (Schürzenwagen) de care s-a vorbit de multe ori aici. Erau echipate cu cele mai moderne aparate si echipamente din vreme, frane HiK pentru trenuri rapide, climatizare, statii radio, etc. si in afara de faptul ca unele din ele erau pe boghiuri cu 3 osii (o versiune a boghiului greu de Görlitz) si ca aveau un tonaj ridicat nu aveau alte asemanari cu cele de care vorbim aici, si in nici un caz la forma generala a cutiei.

Aparitia boghiurilor pe 3 osii la CIWL, ca si de exemplu la vagoanele de clasa, de dormit si restaurant operate de KPEV sau de firme private si inscrise la KPEV s-a facut inainte de 1900 insa nu s-a generalizat decat dupa 1905-1906 la constructiile noi. Existau in mare doua familii de boghiuri pe 3 osii, cel cunoscut in Romania ca "prusac" sau "CSD", din tabla presata, similar ca aspect cu cel pe 2 osii cunoscut sub acelasi nume si cel "gat de lebada" sau "american". Raspandirea lor in Europa Occidentala se datoreaza in primul rand confortului ridicat la rulare si cresterea greutatii vagoanelor in anii de dupa 1905 este o consecinta a aparitiei acestor boghiuri si nu cauza aparitiei lor.
 
Intrucat discutia a plecat de la un vagon cu partea superioara a ferestrelor in forma de arc, va rog sa comparati acele ferestre, vizibile in poza cu Dimitrie Ghyka din 1932, cu ferestrele vagonului alaturat: http://www.ntm.cz/sites/default/files/page/0035399__2.jpg?1320659324

De aici:
http://www.ntm.cz/en/en-muzeum/sbirkova-oddeleni/zeleznicni-muzeum/zeleznicni-sbirka
unde se spune si istoria vagonului respectiv.
 
Totusi, par a fi vagoane diferite, vagonul Ringhoffer are diferenta mare intre ferestrele laterale si fereastra centrala. Cel putin asa pare in poza, desi unghiul nu este tocmai bun pentru o comparatie corecta. Si apoi, incaltarile...vagonul nostru are 3 osii pe boghiu, cel imperial are 2 osii.
 
Buna,

Putem uita cel putin de V.R.00235. Din datele primite despre el a fost constructie noua "Flamura Rosie" Arad 1950, laolalta cu celelalte doua din trenul prezidential.

De ce a vazut doctorul Stöckl pe el "ASTRA 1940" ramane un mister.
 
Sa fie o chestie tipic romaneasca cu mult avant revolutionar si cam fara efecte vizibile?
 
Daca luam in calcul cine sunt persoanele implicate nu ma mira. Asa cum de asemenea nu ma mira faptul ca nici acum nu e clar in proprietatea cui se afla respectivele vagoane.
 
Avand in spate experienta cu cele trei vagoane la care am lucrat pentru mine este clar: trebuie investiti foarte multi bani , neaparat lucrarea trebuie facuta in hala nu in aer liber iar o zi sau doua pe saptamana lucrate seamana mai mult a frectie. Suntem deja la sfarsitul lui mai si nimeni nu a miscat nimic. In privinta proprietarului se pare ca ar fi a STF-ului. Cel putin asa reiese din celebra poza de grup din iarna care a dat startul actiunii pe sticla. Chestia asta imi aminteste de perioada in care eram in armata si cand din cauza lipsei de combustibil se faceau aplicatiile pe harta.
 
Umbl㒠vorba c㒠vagoanele lui GheGhe Dej sunt ale CFR S.A.. în schimb, toat㒠faza cu siguranţa naţional㒠şi automotorul + trenul prezidenţial e speculaţia lui Cră’ciun şi atât.

în alt㒠ordine de idei, nu e prima dat㒠când Cră’ciun cere banii pe cioara de pe gard. Probabil nici ultima, se pricepe la abureasc㒠masele, e bun de politician.
 
Cred ca e mai corect sa criticati lucrarea nu artistul....
Mihai Craciun are in esenta initiative bune. Nu vad nimic rau in reconditionarea trenului in cauza. E treaba lui ce sfori a tras sa ajunga sa i se aprobe asa ceva. Uite ca a reusit acolo unde altii nu pot nici macar sa faca poze (ca e secret de stat !).
Ca isi propune planuri prea mari pentru realitatea din tara asta, asta e altceva. Poate e un optimist incurabil, si nu cred ca e cazul sa fie judecat pentru asta.

Hai sa vedem initiativa, ce se poate face real pentru acest tren si sa judecam mai putin "autorul".
 
Buna catalin,

In principiu sunt de acord cu tine. Initiativa, luata la rece, este laudabila, atata vreme cat se face abstractie de persoanele implicate.

Sunt insa ca si Florin foarte sceptic privind asemenea actiuni "sub cerul liber". Ai si tu o experienta in acest domeniu intrucat ai participat la asa ceva (cuvant cheie "Bunicuta") chiar daca respectiva piesa de material rulant este de dimensiuni mult mai mici decat doua namile de vagoane pe 6 osii. In ce masura poate fi vorba de ceva serios atunci cand se lucreaza cu voluntari neexperimentati, sub cerul liber si fara aparatura grea (in cazul "Bunicutiei" existau si persoanele cu experienta, si aparatura pana la un punct), aici am indoieli. Va fi probabil doar o cosmetizare buna cativa ani pana ce va reaparea rugina sub vopsea, asa cum am mai vazut.
 
Suntem in data de 18.06.2013. Deocamdata vad ca nu se misca nimic. Am inteles ca s-au strans vreo 20.000 E. Ar fi un start bun.
 
Florin-Dej , nu vreau sa te dezamagesc dar in cel mai optimist scenariu o sa se miste banii dintr-un cont in altul si pe vagoane o "spoiala" ieftina.
Un start cu 20.000 euro este de vis pentru situatia actuala, dar eu sunt curios din suma respectiva cat reprezinta de fapt suma ce se va "administra" pentru acest proiect.
O spun deoarece am participat fizic la "Bunicuta" in mai multe etape ale reconditionarii si este nevoie de forta de munca calificata+forta de munca bruta, scule si aparatura performanta, foarte multe consumabile, si timp.
 
Åžiiii....s㒠"restaurezi" astupând gă’urile cu fibr㒠dup㒠care s㒠dai cu "terroson" auto ca s㒠uniformizezi suprafaţa (vezi vagoanele "Dracula Express"), fă’ra s㒠sablezi şi s㒠schimbi tabla corodată’, plus multe alte operaţii laborioase....nu e decât ceea ce spunea "Bogdan I" - o spoială’...., c㒠na, am cheltuit banii pe ceva....Mi-aduc aminte de "încercarea" noastr㒠de-a repara numai pe ici pe colo acel mic vagon de la Comandă’u (vagon cu laterale mobile)...urma ca la o dat㒠ulterioar㒠primei mici reparaţii s㒠refacem acoperişul lui...urma.....c㒠n-a mai urmat nimic. La ultima mea vizit㒠la Comandă’u, de anul trecut, deşi localitatea e mică’, am gă’sit vagonul într-o stare mult mai proastă’....binevoitori din zon㒠au rupt şi aruncat din vagon o banchetă’...ce s㒠mai restaurezi, acum.....???
Asta legat de "restaură’ri".....
 
Intre timp am aflat si seria vagonului de transport masini.
51 53 89-10 028-7
 
Cateva date destul de importante.

In anul 1950 la Flamura Rosie Arad, s-au fabricat la comanda speciala, 3 vagoane salon-guvernamentale pe 6 osii:
salon 110; nr fabricatie 24959
salon 111; nr fabricatie 24961
salon 112; nr fabricatie 24960
Au intrat in compunerea "Trenului de Comandament MFA” si erau remizate in parcul sectiei Remiza vagoane Saloane – Grivita.
In anul 1962, vagonul salon 110 trece de la MFA la CFR si devine VR 00138 / VR 50 53 88-29 012-2 / WBC 80 53 97-10 004-3. Vagonul ajunge la Iasi la trenul macara. Undeva prin 2010 nu mai exista, se presupune ca a fost taiat.
Vagoanele 111 si 112 trec de la MFA la CFR-serviciul special transporturi. Pe langa cele 2 vagoane salon, au fost transferate la CFR-serviciul special transporturi si vagoanele din actualul tren Regal plus alte 4 vagoane Italiene (vagon salon nr 3 - cel de la Sibiu, cel de la Galati, cel de la Cluj care a ars,) , plus vagonul nr 28 (transport auto); vagonul nr 14 (bucatarie-salon); vagonul nr 30 (frigider).
Trenul Guvernamental/prezidential va fi folosit pana in anul 1973-1975 cand se construieste la Uzina de Vagoane Arad, actualul tren prezidential.
 
"Vizita presedintelui Consiliului de Ministri, Ion Gheorghe Maurer in Austria, in perioada 16-22 noiembrie 1965."

Vagon salon guvernamental nr 112

12614630

Credit: AGERPRES FOTO/ARHIVA IST
 
  • Like
Reacții: ICRA