Stație de alimentare cu pă’cură’

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

misha

Well-Known Member
16 Decembrie 2009
384
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
dantm a spus:
Oare asta o mai fi in Razboieni? nu am circulat de multa vreme pe acolo.
Cumva este o staţie de alimentare cu pă’cură’? Similar㒠celeia de la Feteşti care apare în Istoria Tracţiunii Feroviare la paginile 70 şi 108 din vol. 2 ?

M㒠gândeam c㒠dac㒠tot se chinuie oamenii la ceferiză’ri cu rezervorul de pă’cură’, s㒠ştim cum arat㒠pe toate pă’rţile clă’direa.
Mulţumesc.
 
Buna treaba ai facut Mihai, nu este rau sa avem un subiect si cu castele pacura la fel cum avem cu castele de apa.
 
Mulţumesc. La imaginea lui dantm mi-a să’rit în ochi proporţia asemă’mă’toare cu imaginile din ITF. Dac㒠respectiva clă’dire a fost cu adevă’rat castel de pă’cur㒠sau mai bine zis staţie de pompare, este foarte bun㒠aceast㒠imagine pentru c㒠cele dou㒠din ITF arat㒠clă’direa din partea opusă’. Spun staţie de pompare pentru c㒠la 1938, când sunt datate imaginile din ITF, apare şi un rezervor metalic cilindric pe lâng㒠clă’dire (într-una din imagini).
 
Aveţi mai jos nişte schiţe aproximate din pozele din ITF. Dimensiunile sunt în metri -real, iar restul este educated guess.


Deci clă’direa ar face cam 12m/5.25m şi o estimare a sitului real pentru pus la H0 cam 68/46cm - cu marele rezervor din dreapta jos inclus (care ră’mâne de stabilit dac㒠face parte din instalaţia respectivă’)
 
Interesant ce spui tu acolo.

Te referi la castelul acesta de pacura?

Modelism_Feroviar_Statia_Jilea_Castel+pacura.jpg


imaginea lui LDH de pe:

http://modelism-feroviar.blogspot.pt/2008/03/statia-jiblea-calimanesti.html

Pe undeva scrisese Catalin despre dimensiunile acestuia...

P.S. Gasit-am! :D
catalin a spus:
...
Prin anul 1938 s-a construit castelul de pacura care are baza octogonala cu o latime de 2,4 m careia ii corespunde o latura de 4,2 m. |naltimea pana la fundul rezervorului metalic este 6,25 m. Rezervorul are o capacitate de 240 m3, cu un diametru de 3,95 m la partea rezemata pe zid, care ajunge la un diametru de 8 m pe o inaltime de 2,7 m. Pe inaltimea de 2,94 m se mentine diametrul de 8 m pentru ca sa scada treptat la varf, la un diametru de 1 m pe o inaltime de 2,7 m...

de aici:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1192&start=0
 
Nu este vorba de o construcţie de tipul acela.
Rezervorul mare, cilindric, apare în imaginea din ITF la pag. 108 - volumul 2. Este un rezervor aproximativ de calibrul celui pozat la Jiblea, dar pe sol, nu în turn. Cum spuneam, s-ar putea s㒠nici nu aib㒠legă’tur㒠cu clă’direa schiţat㒠de mine. Subectul despre care avem cele mai multe informaţii este clă’direa din care în mod evident este alimentat㒠cu pă’cur㒠o locomotiv㒠în aceeaşi poz㒠pe care am menţionat-o, şi pe care am schiţat-o.
 
Acum am vazut! Este un rezervor cilindric nituit.
Cel mai mic, pare a fi o piesa abandonata, un cazan mai mic...
 
Sunt doua tipuri distincte.
Cel de la Fetesti doar seamana cu cel de la Razboieni, avand aceiasi structura tip "bloc" cu cazanul de pacura inglobat in cladire.

Cel mai raspandit model de turn de pacura este cel postat mai sus, cu acel cazan nituit exterior, mult raspandit in tot Vechiul Regat dupa 1895 si pe care il gasim in toate remizele/depourile importante din Moldova si Muntenia. Nu este specific Ardealului. Astazi la Fetesti exista doar cel vechi, cel cu cazan exterior. Undeva, cumva, cel din pozele din ITF a disparut.

PS: cazanul mic din poza este dar depozitat acolo. De fapt nici nu este complet, se vad tevile fierbatoare neacoperite.
 
Salut,
ok, o întrebare în minus pe listă’: cazan mic din primplanul ambelor poze din ITF=junk.
Dar, de pe acest site: http://geoportal.ancpi.ro/geoportal/viewer/index.html
am obţinut aceast㒠imagine:
vedeţi în centru.
Am folosit viewer-ul ANCPI deoarece este singura baz㒠de date cu o rezoluţie satisfă’că’toare pentru toat㒠România. Din pă’cate baza de date din 2005 este cea complet㒠şi care are capacitatea de zoom cea mai mare. De asemenea ansamblul care
ne intereseaz㒠apare şi în baza 2008. Voi că’uta prin filmele puse pe ruta respectivă’, ştiu c㒠mishu88 a dat o rait㒠pe acolo cu camera.
Deci, Că’tă’lin, eşti sigur c㒠din 2008-2009 respectiva instalaţie a dispă’rut?
 
Mihai, eu pur si simplu nu-mi aduc aminte decat de cel vechi (stanga remizei cum te uiti la poza ta, centrul pozei). Este un rezervor de felul celui de la Jiblea avand langa o lunga anexa ce gazduieste o pompa Wertington. In 2005 intreaga cladire a fost vopsita alb si cazanul metalic argintiu. Cel din pozele din 1938 nu reusesc sa-l identific in memorie.
 
Este foarte posibil s㒠m㒠înşel eu. în imaginea de la pag.108 se vă’d clă’diri stânga-dreapta deci poziţia presupus㒠de mine nu prea este credibilă’.

Credeam c㒠ceea ce se vede în imaginile ITF este clă’direa încadrat㒠(pe satelit, cu o adă’ugire ulterioar㒠în stânga-vedeţi umbra) şi imaginea e luat㒠din unghiul respectiv. dar nu se potriveşte cu casele care apar în stânga şi cu lipsa liniilor.
S㒠fi fost toat㒠povestea undeva mai spre vest, în zona liber㒠din poza satelit?
 
O întrebare: Credeţi c㒠rezevorul de pă’cur㒠era în interiorul clă’dirii pe care am schiţat-o?
Sau era cel de pe sol care apare în imaginea ITF?
 
Probabil ca rezervorul de pacura era incalzit pe timp de iarna , pentru mentinerea fluiditatii.Acel cazan mic ce se afla afara, poate sa aiba legatura cu incalzitul.Iar un rezervor in interiorul cladirii, alturi de boilerele pentru incalzire ar fi fost solutia cea mai fericita.
 
@Razvan: cred c㒠asta ar fi explicaţia - ferirea de intemperii.
Da, corect, n-am mai ţinut minte ca a zis Că’tă’lin, dar întrebarea era dac㒠respectiva clă’dire era doar staţie de pompare sau conţinea şi rezervor. Ideea este c㒠la un calcul rapid, pornind de la dimensiunile din desenul meu un rezervor pe ambele niveluri ale clă’dirii pe cca. 10m înă’lţime şi dezvoltat pe trei sferturi din clă’dire - ca suprafaţă’, ar avea vreo 330 mc. Asta considerând c㒠pe un sfert ar fi pompele şi motorul pompelor.
 
Castelul de pacura continea un rezervor metalic la etaj si la nivelul inferioara un cazan vertical cu abur (diverse marci, cel mai adesea cazane Suhov). Cazanul producea abur destinat pompei cu abur (Wortinghton) si pentru conducta circulara care traversa buncarul de pacura (incalzire pe timp de iarna). Tot cazanul producea aburul necesar fluidizarii pacurei din vagoanele ce stationau la descarcare.

Pompa actionata cu abur folosea pentru a incarca bazinul superior, fie de la un vagon de transport pacura ce se gara pe o linie langa, sau pentru a trage din rezervoarele circulare masive ce se vad in poza de la Fetesti in planul doi.

Cazanul cu abur se monta fie sub buncarul de pacura (asa cum era la modelul cu cazan de 240t de la Jiblea) fie in anexa de langa, in functie de spatiul disponibil si organizarea de depou.

Descarcarea pacurei in tender se facea prin jgheam special, dupa principiul gravitatiei.

PS: a se vedea castelul de pacura de la Iasi.
 

Cam aşa, Că’tă’lin?
rezervorul iese de 37mp X 5.00m înă’lţime = 185mc.

PS: la ce te referi mai exact la rezervorul de la Iaşi?
 
Sal Catalin
Multumim de completari.
Daca am lamurit-o cu bazinul, am alta nelamurire: la stanga statiei de pacura este un buncar de carbune.
Dar macaraua de ridicat carbunele unde este? Sau in acel buncar erau reziduri de pacura si buncarul era "cosul de gunoi"?

Mihai, legat de pozitionarea statiei de pacura, poza de la pagina 108 ne infatisaza statia intre case de locuit (asa cum ai spus si tu mai sus) si are in stanga o linie care coboara iar central si dreapta linie curba si inca o linie in dreapta-spate, planul 2. Eram si eu curios cam pe unde ar fi putut fi amplasata statia in Gara Fetesti dar pe G Earth imaginea gari este neclara :oops:
Plus ca sigur configuratia triajului a suferit modificari in timp.