Material rulant al CIWL in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Istorie:

http://www.trains-worldexpresses.com/200/200.htm

Orient-Express Paris - Bucharest, S3/6 no.18 470, Geislinger Steige, Germany, 1928:

http://www.trains-worldexpresses.com/200/205-02m.JPG

Balt-Orient-Express

http://www.trains-worldexpresses.com/200/207.htm

Express 201 Bucharest - Budapest, successor of the Arlberg-Orient-Express photo from 1961:

http://www.trains-worldexpresses.com/200/207-18m.JPG

Orient-Express-1984:

http://www.trains-worldexpresses.com/200/208.htm

N a c h B u k a r e s t !
http://www.trains-worldexpresses.com/200/220-10.htm
 
salut Gam3.

Interesanta si fascinanta povestea OE-ului, o glinda a vecului ce l-a traversat, cu bune si rele.
Ne-am obisnuit sa privim superbele vagoane de dormit, restaurant sau posta ale CIWL, mai ales pe cele din perioada anilor '30 in compunerea marilor exprese europene si uitam ca la un moment dat, aceste vagoane luxoase, prin conventia incheiata intre CFR si CIWL au fost prezente si intrenuri rapid obisnuite...

Interesant este ca pe liniile CFR aceste vagoane, care apartineau de agentia din Bucuresti a CIWL, au circulat si in trenurile exprese si rapide ale CFR. E suficient sa mentionez aici trenul expres Carpati (Bucuresti-Brasov) care era compus la un moment dat din vagoane Pullman identice cu cele din componenta OE.

Nu e gresit daca, langa un vagon CFR epoca 2 Hecht, intr-o garnitura CFR din anii '30 ai agata si un superb WL al CIWL, pe un rapid spre Brasov, sa zicem, nu doar in compunerea OE.
 
Catalin,

Este foarte interesant ce spui, pentru ca vagoanele acestea Pullman au o forma deosebit de frumoasa si sunt o prezenta pitoreasca in componenta trenurilor respective.

Tin minte ca am vazut mai demult o imagine superba in care se vede un asemenea vagon CIWL singuratic, oprit chiar in fata garii din Sinaia. Probabil un vagon folosit de rege si aflat la dispozitia sa.

Aveam insa cateva intrebari suplimentare referitoare la asta: intai de toate, presupun ca vorbim despre niste vagoane comandate de CFR si care, intamplator sau nu, arata exact ca si cele CIWL. Aceste vagoane erau oare ele prezente in garniturile romanesti in coloritul initial din epoca I-a (lemn de teck natur) sau erau vopsite in albastru inchis, asa cum au devenit aceleasi vagoane dupa primul razboi mondial?

Sau poate alte combinatii?

Iar inscriptiile respective (acel frumos inscris CIWL in mai multe limbi cu litere aurite, tipic CIWL) par sa fi fost si ele prezente, judecand dupa poza despre care vorbesc.
 
Buna Dorin,

NU, nu erau comandate de CFR. Compania nationala romaneasca -pe care astazi ne-am obisnuit s-o blamam pentru diverse- a avut vreme de aproape 60 de ani o conventie incheiata cu CIWL prin care celebra companie asigura vagoane de dormit si prestaurant pe liniile CFR in compunerea anumitor trenuri rapide.
Au fost astfel pe liniile CFR aproape toate tipurile de vagoane pe care CIWL le-a avut in exploatare pana la al doilea razboi mondial.
Iti dau un exemplu simplu: primul vagon restaurant al CIWL, o splendoare pe 3 osii, construit in 1882 era in 1894 "detasat" pe liniile CFR intrand in compunerea trenurilor rapid romanesti.

Era practic o concesionare a serviciilor catre celebra companie, care folosea pentru asta un parc special detasat la Bucuresti. Vagoanele CIWL intrau in compunerea garniturilor rapid romanesti.

Vagoanele erau in coloritul original CIWL (toate variantele acestuia) inclusiv cu pastrarea celebrei inscriptii: COMPANIE INTERNATIONALE DES WAGON-LITS. Unele dintre vagoane au purat si denumirea in romana : "vagon de dormi" sau "vagon restaurant" alaturi de cea in germana/engleza etc....

Si da...au existat si variantele din lemn natur. Exista in acest sens mai multe marturii, printre care si o poza cu un accident la Barnova (nu, nu cel din 1917) ci mai devreme, in care, printre vagoane obisnuite clasa pe doua osii, este si un vagon CIWL de dormit din aceasta serie, precum si poze interbelice din revizia Grivita.

De prin hartii adunate, vagoane CIWL care au functionat la CFR lemn natur:

WL 127 - in Romania intre 1894-1905
WL 130 - in Romania intre 1894-1915
WL 131 -..........................1905-1914

si lista e luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuunga.

Dupa razboi CIWL a incheiat relatiile cu Romania, retragand tot parcul activ la acea data....

Sper sa nu se supere Florin ca i-am deviat putin subiectul, dar poate ca e util sa se afle si acest aspect al activitatii CIWL in Romania care a fost muuuuult mai amplu decat garnitura OE.

Later edit:

la "repezeala" am gasit o poza pentru exemplificare (am in colectie mult mai multe) de pe situl Rompres. Poza e luata in Grivita in 1938 si cred ca vagonul din spate nu mai are nevoie de prezentare. Cel putin nu pentru tine...

 
Si un alt later edit, am gasit prin calculator si o poza scanata dintr-o lucrare germana din 1904, care prezinta un accident intamplat pe panta de la Barnova in 1899 martie 5. Spune-mi daca recunosti vagonul din prim planul imaginii. Daca nu, avem un scan mai mare....
Evident este vorba de unul din vagoanele CIWL de dormit inglobare in nefericita garnitura de rapid ce mergea spre Iasi:



dupa el, un Goerlitz cu 3 compartimente si culoar central...sti tu despre care vorbesc....

deci, poti aseza linistit in fata Garii Sinaia veche....pe la 1910 cum ar zice cronicarul, un vagon WL al CIWL, din seria celor construite si care au circulat in "lemn natur".
 
Buna,

ce ma bucur ca vad activitate aici.

Este o poza in volumul 2 din Istoricul tractiunii feroviare din Romania in care apare un vagon CFR-CIWL din trenul "Fulger" si se vede foarte bine denumirea in romana: " Compania Internationala a vagoanelor cu paturi si a marelor exprese europene". Poza e din anul 1933.

Este posibil ca acest vagon sa fie un fost CFR-CIWL?

http://www.railfaneurope.net/pix/ro/car/historic/P4070054.jpg


Daca puteti sa mai dezvoltati subiectul cu vagoanele CFR-CIWL ar fi tare bine.

Poate pun langa vagoanele BREDA de clasa un vagon de dormit sau un vagon restaurant.

Vagonul din trenul "Fulger" aduce destul de mult cu asa ceva:

http://www.tee-usa.com/store/product8598.html
 
Buna Gam3

vagonul din prima poza este atat de mult modificat ca greu mai poti ghici ce a fost in original. Acoperisul "lanterna", boghiuri CIWL (sau prusian cum li s-a mai zis), caroseria de lemn, pot aduce cu un fost CIWL, asa cum pot aduce si cu alte vagoane din istoria liniilor noastre.

Cine mai poate sti ????
Poate daca cineva identifica numarul acestui vagon mai avem o sansa sa ii aflam istoria...
La sfarsitul anilor '50 mai multe vagoane foste CIWL au ramas in Romania si poate ca undeva, mai exista unul dintre acestea....

Acum 5 ani, la recomandarea unui bun colaborator si mare pasionat de vagoane CFR, am identificat un fost vagon CIWL in Triajul Vechi langa Bucuresti si am apucat sa-l fotografiez destul de bine. Era devastat si arata oricum mai bine decat l-am vazut o luna mai tarziu, taiat deja jumatate, cu muncitori si macarale in jurul lui, lucrand de zor la taierea lui.....
Cine stie, poate mai exista vreunul...desi ma indoiesc amarnic....

Eu am lista vagoanelor care au fost in serviciul CIWL la filiala din Bucuresti, lista care este foarte lunga. Au existat de asemeni 9 vagoane construite la Astra pentru CIWL, care au circulat in Romania si in compunerea OE (din ele mai exista astazi doar unul, despre care am vorbit candva tot pe forumul asta). Existand aceasta lista se poate gasi un vagon sau eventual modifica unul (de ce nu un Pullman ??????) deja existent la o firma de profil (prin modificarea numarului de serie) pentru a se obtine astfel modelul unui vagon CIWL care a circulat la CFR in anii '30 (ma gandesc aici sa se "asezoneze" cu Hecht-ul si Breda pe care deja le ai in colectie) .
 
Salutare,

Extrem de interesante fotografiile si informatiile, multumesc frumos!

Fiindca tot vorbim despre vagoanele CIWL care au circulat in Romania, m-am gandit ca nu ar fi complet off-topic sa va prezint si eu vagoanele CIWL produse de firma Minitrix la scara N, urmand sa vedem ce putem face cu ele la CFR.

Firma Minitrix a produs si produce inca aceste vagoane in diverse variante. Ele sunt vandute fie impreuna (in setul exclusiv Orient-Expres 1017 tractat de o locomotiva prusaca, anume cea care mai tarziu la DRG va deveni BR 17) fie vandute separat la bucata. De asemenea, exista varianta cu sau fara iluminat interior, iar sasiul modern are incorporata o culisa pentru close-coupling in timp ce sasiul mai vechi era simplu.

Vagoanele de dormit si cele restaurant sunt de regula prevazute cu boghiuri cu trei osii, in timp ce vagoanele furgon de bagaje au niste tipice boghie "prusiene" cu doua osii.

Avem astfel in productia Minitrix urmatoarele vagoane:

Minitrix 13178 CIWL Sleeping car No. 1000A brun (lemn de teck) complet
Minitrix 13179 CIWL Dining car No. 999D brun/beige
Minitrix 13180 CIWL Sleeping car No. 1000A acelasi ca mai sus, insa in coloratie brun/beige
b4mzjqd8oefsgm43o.jpg

Minitrix 13181 CIWL Dining car No. 1687D brun (vagon despre care stiu ca a fost produs de MAN in 1906, nu am idee daca arata cu adevarat astfel)
b4mzkavjkpa8wnyh0.jpg

Minitrix 13182 CIWL Gepack- bagagges No. 1234 brun
b4mzkpueaqdxq4qpw.jpg


Pentru ultimele trei atasez si cate o fotografie a acestor modele din colectia mea.

Iata si un site unde sunt prezentate toate modelele CIWL produse pana in prezent: http://pagesperso-orange.fr/christophe.phulpin/CIWL-Orient_Express.htm

Atentie mare va rog, este vorba despre o compilatie realizata de o persoana privata, asa ca este vorba despre o suita de informatii ce trebuie considerate cu prudenta si acceptate numai dupa o verificare prealabila!
 
Dorin,

in Romania nu s-au detasat la agentia Bucuresti vagoane pe 6 osii. Doar vagoane pe 2, 3 si 4.
Cele de mai sus au intrat in compunerea OE, asa si in tara noastra.
 
buna baieti,

subiect interesant si pasionant... tot intr-o lucrare recenta se vedeau efectele unui bombardament din seria din iunie-iulie 1944 asupra garii de nord cu un "sfert" de WR4u al CIWL din teck, restul disparuse...

in excelentul numar special din EJ despre Orient Express din iunie trecut apare un vagon de bagaje pe 3 osii din anii 1890 care poarta si inscriptiile "BAGAGIU" si "KUSTENDJE" pe lateral, ambele legate de Regat...

Dorin, un WL6u si un WL4u de origine prusaca gasesti la Fleischmann; acestea nu fac parte din parcul CIWL/CIWLT insa se pot adapta, caci Ringhoffer construise la inceputul secolului vagoane practic identice pentru compania belgiana!

modelele Minitrix prezentate sunt cele vechi, din 1984-85, inca fara KKK si livrate la acea vreme cu iluminare interioara, intr-o nuanta de "lemn" un pic prea inchisa si livrate cu folii adezive "Balkanzug" (1917, si prin Romania ocupata); in 2008 seria a fost reeditata, in culori corecte si cu KKK, la pret mare (cam 45 Euro pe vagon).
 
Si pentru ca am promis cuiva de pe forum in privat si o recomandare pentru un vagon CIWL din compunerea OE care a facut stagiu si pe liniile CFR, ii arat din catalogul rivarossi acest vagon:

https://www.hornby.com/rivarossi/hr4090/product.html

vagoanele similare cu numerele: 4058, 4059, 4109, 4110 (fara bucatarie) si 4077, 4115, 4117, 4130 (cu bucatarie) au facut parte din parcul agentiei CIWL de la Bucuresti, intrand in compunerea garniturilor CFR Pullman Express care au circulat spre Brasov si Galati, agatate dupa ale noastre superbe Pacificuri.
Dupa 1945 au fost retrase din Romania odata cu inchiderea filialei CIWL, dupa 70 de ani de functionare a agentiei in Romania. Clasa muncitoare nu mai avea nevoie de servicii de calitate...
Sunt marturii pertinente ca cel putin unul a ramas in Romania, vazut ultima data pe la Brasov....dar asta e alta poveste.
 
Later edit,

Cu referire la vagoanele restaurant produse de Astra si care au circulat intre 1943-1964 in Romania, acestea au fost inmatriculate in seria CIWL 4242-4249, si au fost identice cu seria 4201-4218.
Se poate obtine usor un vagon Astra din vagonul ce a fost produs la HO de France-Trains (Jouef) (vagonul restaurant 4217), prin schimbarea nr. de inmatriculare si montarea unei placi de parcurs. Poate fi incadrat intr-o garnitura de rapid romaneasca de epoca 3.



Heris a produs aceiasi serie de vagoane in 2006 (articol 18011).
 
Salut,

de pe http://extrazug.jimdo.com/der-venice-simplon-orient-express/

Der Schlafwagen 3425 wurde 1929 in England mit Blattintarsien im Art-deco-Stil verziert und zum europäischen Festland gebracht, wo er überall eingesetzt wurde. Der Wagen war Teil des Orient-Express, den König Karl in Rumänien nutzte für Liebesaffären und ihre Beendigung. Schließlich floh er 1940 an Bord des Orient-Express aus Rumänien. Der Zug war mit den Schätzen und Wertsachen des Königs voll beladen und wurde auf seinem Weg durch Jugoslawien beschossen, bevor er in der sicheren Schweiz ankam.

Daca e corect ce scrie mai sus atunci acesta ar fi vagonul cu care a fugit Regele Carol al II-lea:

O poza de la Calais de anul trecut:



Si in Istanbul in 2006:


C Beno Murisic
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?30,3028803,3028803msg-3028803


Programul pe anul acesta:

http://www.orient-express.com/web/vsoe/journeys/3_967.jsp

Luni 31.08.2009 ajunge la Sinaia.
 
Acelasi 3425 in Bucuresti, vara lui 2004, cand inca mai era incaltat cu boghiurile originale tip P:



Vagonul 3425 are povesti multe de spus, acesta nu a fost folosit doar la plecarea regelui Carol al II-lea dar era inchiriat in totalitate de rege in escapadele amoroase si in drumurile ce le-a facut pe calea ferata.
 
Ca fost constantean (sper ca intr-o buna zi sa pot spune din nou "ca si constantean") si ca un admirator al Orient Express-ului, am gasit unele informatii legate de acest tren care a ajuns si pe la Constanta.

Pe ruta Bucuresti - Constanta - Mangalia, Orient Express-ul a purtat numele "Regele Carol I Pullman Express" si a avut in compunere si vagonul W-R 4110.

Acesta a fost construit in 1927 (dupa alta informatie in 1926) de catre "Birmingham Railway Carriage and Wagon Co. Ltd." din Smethwick, Birmingham (Anglia).

Incrustatiile au fost realizate la Londra si in 1925 au costat 70 de lire.

A fost un vagon restaurant cu 36 de locuri achizitionat de "Compagnie Internationale de Wagons-Lits et des Grands Express Europeens".

Am cules aceste informatii din cartea scrisa de Shirley Sherwood: "Venice Simplon Orient-Express - the return of the world's most celebrated train"
 
Oare se gaseste material rulant (separat scara H0 si N) care prin modificare sa poata compune Orient Express-ul asa cum a circulat in Romania intre 1919 si 1939?
 
La scara N a existat o frumoasa garnitura "Orient Express" facuta corect de Arnold care este epoca a II-a, cea despre care vorbeste LDH.

Dupa acea varianta corecta, scoasa de Arnold inainte de preluare, s-a mai scos inca o nefericita serie "Simplon-Orient Express" Hornby-Rivarossi (pe cutie scrie tot Arnold) in culori gresite: acoperisurile vagoanelor sunt bej in loc de alb, corpul vagonului este un albastru prea inchis, aproape negru, iar inscriptiile, in loc de aurii, sunt galbene cu umbre rosii. Ca si cum n-ar fi fost destul, mai exista si inscriptii gresite in limba germana. Aceasta serie se mai gaseste ocazional pe eBay si chiar in magazine, deci mai face inca "victime" :D

Hai sa zicem ca acoperisurile se pot vopsi in alb, corect, peste acel bej nefericit. Dar corpul vagonului nu poate fi vopsit in albastrul corect fara a "sterge" toate inscriptiile initiale. Iar alea erau realizate si un pic in relief, deci trebuie mai intai "razuite" ca sa nu se vada pe sub vopsea... o serie intreaga de belele.

Chiar daca am reusi sa razuim totul corect, inscriptiile respective si sigla OE ar trebui pe urma refacute in auriu... o chestie care depaseste complet posibilitatile de realizare ale unui amator, fie el chiar si pasionat.

Aceasta serie Horbby-Rivarossi in culori gresite a fost scoasa si la scara H0 cu aceleasi greseli coloristice si de exprimare, dovada ca problema a fost pornita de la conceptie si nu de la realizare.

Vezi si discutiile despre CIWL de pe forumul pasionatilor din Italia: http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?t=14714&sid=00c63561755105deafd086fcf0d2e5ef (natuerlich, sunt in limba italiana)
 
Cateva pagini din cartea "Cai ferate-Transporturi clasice si moderne".Am scanat cateva pagini in care se metioneaza despre vagoanele CIWL,"Orient Express",si altele.Lectura placuta :p .





Toate cele bune!
 
Buna Felippe,

daca lectura de mai sus nu te-a lamurit deplin mai adaug si eu cateva lucruri marunte.
Exista doua posibilitati de a face un OE asa cum arata el in Romania.
Fie cumperi cele doua seturi Arnold, cu defectele lor si iti imaginezi ca e un OE prin Romania, fie luam putin arhivele si ne uitam prin ele.
EO nu a avut niciodata structura omogena din seturile descrise mai sus. Lucrurile au fost ceva mai complicate dar le voi sintetiza la maxim pentru a nu genera o lectura plictisitoare.

OE-ul anilor '20 era un amestec de vagoane cu caroserie de lemn (care la N au fost facute si de Kato model 22100 spre exemplu) si vagoane cu caroserie metalica . OE a venit in Romania cu aceste vagoane cu caroserie din lemn (produse de prin 1905 pana in preajma marelui razboi ) pana tarziu in anii '40, in livreaua albastra traditionala. Un numar mare de astfel de vagoane a stationat in baza de la Bucuresti atat pentru compunerea trenurilor interne cat si rezerva pentru celebrul tren.

In 1922 compania comanda primele vagoane cu caroserie metalica. Primele fabrici care au livrat aceste vagoane au fost cele britanice. Vagoane din loturile 1922-1925-1929 sunt si astazi in compunerea OE si machete la HO fac cei de la Rivarossi.
Vagoanele metalice sunt de cateva generatii diferite: Z, LX etc.
LX-ul spre exemplu l-a facut Rivarossi cu codul 9658 etc....

Peste toate mai adauga si aparitia la sfarsitul anilor '20 a celebrelor vagoane Pullman cu variantele lor. Si acestea sunt facute de Rivarossi.

Vagoanele de posta si bagaj au fost facute atat in varianta lemn cat si metalica si la N si la HO de Arnolds, Kato, Minitrix.

Vagoanele salon si restaurant au fost atat din lemn cat si metalice (vezi celebrele saloane Pullman si acestea facute de Rivarossi).

Mai adauga la toate aceste serii (care nu sunt putine) si vagoanele interne ale administratiei CFR care erau atasate pe traseul OE in Romania (de obicei Hecht-uri si Brede de clasa 1).
Toate aceste vagoane formau garnitura celebrului OE, in drumul sau si prin Romania in anii '30.
Era mult mai pestrita si mai interesanta decat seturile descrise mai sus.
Vagoane se gasesc si multe din ele nici nu necesita modificari.

Mai pune ca avantaj ca pana la schimbarea boghiurilor de acum cativa ani, OE-ul actual are in compunere vagoane din anii '20 si '30 (putine si de dupa 1940) care sunt in forma originala. Ai deci si modelulul de inspiratie. Actualul OE tocmai asta vrea sa reproduca, "Trenul Regilor" in perioada lui de glorie, adica anii mentionati de tine, asa cum era si cand trecea prin Romania. Ii lipseste doar furgonul de bagaje (uneori doua) un vagon din seriile mai vechi cu caroseria din lemn si, se intelege, locomotiva cu abur.

Pentru multe din aceste vagoane o sa gasiti modele, cel putin la HO.