„Verbandswagen” A2 la CFR – cÎteva Întrebă’ri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

floo

Active Member
22 Martie 2008
126
0
Cluj/Oradea
LOCATION
Cluj/Oradea
Salve bă’ieţi,
am de mult㒠vreme cîteva nelă’muriri, legate de un tip de vagon acoperit foarte ră’spîndit (cel mai ră’spîndit, de fapt) în toat㒠Europa. Ciudat sau nu, nu prea s-a dicutat nici aici pe forum şi nici în alt㒠parte despre G-urile de la CFR, în special despre cele standardizate conform A2 Verbandsbauart. Cred c㒠s-ar putea clarifica multe cu ajutorul vostru.
S㒠v㒠întreb: ştie cineva mai multe despre acest tip de vagoane, ră’mase pe la noi în halul urmă’tor:
(foto DanTm),
sau ca ă’sta, cu platformă’:
(foto Gam3);
se ştie în ce variante au circulat la CFR prin anii 1960, cum ară’tau la vremea respectivă’?
Se vede c㒠e vorba de aşa-numitele „Verbandswagen”, care au la baz㒠fişa A2: (sursa: Viktor Freiherr von RÖLL, Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, via Wikipedia).

Dar ceea ce difer㒠în mod clar la cele de la noi sunt ră’suflă’torile, golurile fiind amplasate mai sus, imediat sub acoperiş, simetric faţ㒠de uşă’ (în al doilea, respectiv penultimul panou) şi au grilaj metalic.

Pe de alt㒠parte, în vol. II din „Istoricul tracţiunii feroviare din România” de Åžerban Lacriţeanu şi Ilie Popescu am gă’sit la pag. 460 o fotografie din 1974 în care apare unul „ca la carte”, deci chiar tipic - are aerisirile cu obloane, amplasate conform fişei A2 pe al doilea panou lateral respectiv pe ultimul panou.

O alt㒠întrebare e asta: se ştie dac㒠au fost totuşi exemplare fabricate în forma asta (cu aerisiri imediat sub acoperiş şi cu grilaj), sau au fost la un moment dat modificate, dup㒠modelul G-urilor de alte origini? Zic, în paranteză’: e evident c㒠majoritatea G-urilor înmatriculate CFR care apar în fotografiile de arhiv㒠publicate, vagoane din care mai exist㒠şi astă’zi cîteva prin trenurile de lucru, difer㒠de Verbandsbauart A2.
Au acelaşi ampatament – 4,5 m - dar au cutia mai scurtă’, iar în cazul celor cu platform㒠frînar, aceasta e mai ampl㒠şi acoperită’. Parantez㒠închisă’.

Åži revin la întrebă’rile mele: Exist㒠documentaţie pentru înmatricularea acestor vagoane, în versiunea anterioar㒠uniformiză’rii UIC? Chiar nicio fotografie s㒠nu existe?
Poate aveţi voi o parte din ră’spunsuri (şi promit s㒠m㒠revanşez :wink: )
Mulţumesc,