Istoria feroviara a Constantei

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.617
67
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am gasit pe net o poza interesanta cat cuprinde , vreau sa stiu de la cei mai priceputi si mai copti ca mine daca poza din colectia aceasta : http://www.adevarul.ro/locale/constanta/Constanta-Mamaia-plaja-primar-plaj_La_Vii-tren-vederi-colectionar_5_687581258.html este adevar sau fictiune ?

Linia pe care se afla trenul in prim plan in prezent nu exista , mai ales linia ce coboara pe faleza. Stiu ca jos este portul si liniile de marfuri ale acestuia. Daca linia a existat in trecut , ce s-a intamplat cu ea intre timp ? A existat o alta amplasare a garii Constanta ? Era o alta gara inainte de cea pe care o stim cu totii ?
 
E adevarată’, subiectul a fost dezbă’tut, a aparut şi în presa prin 2010, parcă’, in Historia.
Linia din prim plan ducea spre Gara Mamaia. (este unul pe facebook ce pune poze vechi si acolo gasesti si alte poze in afara de cele pe care le-ai vă’zut)
Linia spre Mamaia se tremina unde prin zona lacului Tabacariei.
Cred ca Victorian şi cu Că’tă’lin au mult mai multe detalii să’-ţi ofere.
 
Poza nu are neaparat legatura cu linia spre Mamaia (a existat pe undeva un subiect unde am discutat mult cu imagini inedite despre aceasta linie, impreuna cu Victorian, insa nu mai stiu daca aici sau pe railwayfan-inclin pe ultima varianta).

Poza arata fosta linie in zig-zag care a existat si care lega gara veche din Constanta cu atelierele CFR si gara fluviala existenta in port. Aceiasi linie era folosita si de OE pe vremea cand trenul cobora in port si facea legatura cu vapoarele SMR in legatura directa cu Istanbulul...
Astazi zig-zagul se vede partial si astazi si este actuala strada de coborare in port.

Randul de cladiri din fundal exista si azi intocmai si poti usor sa determini locul unde a fost facuta poza. Personal am facut multe descinderi in zona si mai poti identifica in teren usor zona.
 
Salut Dragos,

Descrierea pozei este oarecum inselatoare, acel tren NU merge spre Mamaia ci urca din port spre gara veche. Probabil ca aceasta ilustrata a fost pusa in circulatie odata cu desfiintarea bailor de la vii (spatiul respectiv fiind ocupat de noile rezervoare de petrol) si infiintarea noilor bai ale orasului la Mamaia, moment in care s-a pus in functiune si un tren pentru accesul vilegiaturistilor in noua statiune estivala. Faptul ca imaginea n-avea legatura neaparat cu Mamaia nu conta prea mult, ca, deh, si atunci ca si acum, reclama-i sufletul comertului!

Mutarea zonei de agrement la Mamaia a fost fara indoiala o miscare inspirata, ca dovada ca statiunea respectiva inca este vizitata si azi de mii de turisti.

In privinta imaginii de ansamblu, ai alaturat:

c3886uyo8g0f4qv5d.jpg


O harta a zonei vazuta in poza postata de tine. E ceva mai tarzie si intrucatva "vizionara" in sensul ca, desi harta a fost facuta in 1921, nu mai este figurat fostul Atelier DBSR care a supravietuit totusi pana dincolo de anul 1935. In locul lui este figurata in schimb o pasarela de acces din Piata Ovidiu pana in port, care nu s-a realizat in practica niciodata.

De asemenea, observi ca zig-zag-ul de acces in port este deja desfiintat, accesul feroviar in zona respectiva realizandu-se deja prin tunelul construit de Anghel Saligni, tunel care mai exista si azi, dezafectat.

Gara veche a Constantei o poti observa in partea stanga a imaginii. Pe amplasamentul respectiv actualmente se gaseste corpul nou al Judecatoriei Constanta. Era vechea gara construita de englezi in 1959 odata cu darea in functiune a caii ferate Cernavoda Constanta de catre compania engleza Danube & Black Sea Railway (Pe scurt DBSR). Intamplator, una dintre cele mai vechi cladiri feroviare din Romania. Mai vechi de atat au fost doar cateva gari din Banat, insa unele dintre acestea nu mai exista. Aceasta gara a functionat drept gara principala a orasului timp de exact o suta de ani, de la inaugurarea caii ferate in octombrie 1860 si pana in 1960 cand a fost demolata si inlocuita cu actuala constructie.

Cum spune si Catalin mai sus, linia nu reprezinta neaparat legatura cu Mamaia, ci legatura portului cu fascicolul de linii care ajungeau la gara veche.

Drumul spre Mamaia se ramifica de fapt din acel fascicol spre stanga, in afara imagini si mergea spre Mamaia urmand traseul strazii I.G. Duca si mai apoi a actualului bulevard Mamaia (fost Lenin). Daca tineti minte acest bulevard, calea principala de acces spre Mamaia dinspre oras, este singurul bulevard prevazut in mijloc cu un generos spatiu verde. Acel spatiu verde este tocmai locul ocupat candva de calea ferata!
 
Vad pe harta notatia ,,Locuinte CFR" au fost un proiect tip asa cum erau cele MAV pe aici sau pur si simplu case? mai exista si azi sau au fost demolate pentru dezvoltarea orasului?
 
Salut Dragos,

Cladirile acelea fac parte din ansamblul de locuinte de serviciu construite de societatea DBSR pentru angajatii ei. Erau fara indoiala niste proiecte tip refolosibile. Au existat doua siruri de asemenea constructii. Grupul de trei cladiri din stanga jos a planului, precum si un grup de noua cladiri in lungul strazii Transilvaniei (in partea de sus a imaginii). Nu stim cum aratau cladirile ce faceau parte din acest ansamblu fiindca marea majoritate au fost demolate imediat dupa primul razboi mondial si n-am reusit sa gasesc poze ale lor. Totusi, am ceva banuieli, pentru ca din sirul de cladiri paralel cu strada Transilvaniei au supravietuit pana azi doua cladiri identice, care arata ca in poza:

c39406zmw3ogxnvht.jpg


Poza reprezinta cladirea dinspre sud, azi cu fata spre parc, dar mai exista inca una identica spre nord, front la strada Transilvaniei (azi, bulevardul Tomis)

Sunt singurele supravietuitoare dintre cladirile construite de englezi in 1860 la Constanta. Asta pana s-o gasi cineva sa le darame, ca prea stau in centrul centrului!
;-)
 
Salut tuturor!

Pentru ca s-a vorbit pe-aici despre vechea gara Constanta, vin si eu cu o imagine din colectia personala:



Uploaded with ImageShack.us
 
Multumesc frumos Romrail, aceasta este celebra poza "Gara Constanta fara steaguri" pentru a o deosebi de cealalta poza cunoscuta, "cu steaguri". Am reusit sa gasesc in principal cam vreo sase-sapte imagini diferite ale garii, dintre care trei sunt din seria vizitei generalului Mackensen la Constanta in timpul primului razboi mondial. Putin, foarte putin pentru o cladire care a avut o existenta documentata de o suta de ani. Insa, trebuie sa recunoastem, cladirea nu este cine stie ce. Inca de pe la 1880 se discuta demolarea ei si inlocuirea cu o cladire moderna si mai reprezentativa pentru oras.


c3atv0s9we25qgyep.jpg


Si de la mine inca o imagine! :D
 
...si readuc in discutie acest link, sunt sigur ca Victorian il cunoaste...

http://constanta-imagini-vechi.blogspot.com/2011/06/gara-constanta-cea-veche-si-cea-noua.html

cred ca subiectul isi are locul la "istorie feroviara" nu :) ?
 
Imagini inedite cu podul Fetesti-Cernavoda,instalatiile, magaziile si circuitul feroviar din portul Constanta,am vazut astazi pe canalul Travel Mix intr-un documentar despre inginerul Anghel Saligny,de cand a construit podul si apoi unele instalatii complementare celor lasate de englezi.
Victorian daca ai imagini cu portul Constanta din anii 1890-1920,punele pe forum sa vedem si noi minunatiile alea,tot odata il rog si pe Catalin si pe oricare coleg care imaginile necesare.
 
Am stuadiat toate planurile Constantei vechi (din 1893 pana in 1931) dar nu am reusit sa inteleg un aspect legat de miscarea trenurilor: Constanta fiind o gara terminus, cum ajungea locomotiva dintr-un capat in celalalt al trenului? Unde erau placile turnante sau triunghiurile de intoarcere? Stiu ca din cauza plugului, locomotivele cu abur nu puteau circula cu tenderul inainte.

Pentru simplificare, planurile liniilor din aceste harti vechi nu includeau si buclele de trecere a locomotivelor? Par oarecum detaliate in alte aspecte...

PS: Mi-am permis sa schimb titlul original al subiectului intr-unul care sa reprezinte mai bine aceste discutii despre istoria cailor ferate din zona Constantei.
 
Salut Vali,

Doua observatii:

Intai de toate, locomotiva cu tender separat poate sa mearga si cu tenderul inainte... insa numai cu viteza redusa.

Apoi: Garile terminus din perioada respectiva (gara Filaret e un exemplu tipic) aveau de regula TREI linii: doua linii de servici, sa le zicem 1 si 2, cu acces direct la peron, iar intre ele exista o a treia linie "de serviciu". Legatura dintre acestea se facea prin intermediul cate unei mici turnante manuale aflate la capatul liniei, legate prin scurte segmente de linie perpendiculare pe liniile principale. In total, trei turnante, cate una pentru fiecare linie.

Repet, acest aranjament este tipic, se poate vedea pentru ambele gari terminus de la calea ferata Nuerenberg-Fuerth din Germania din 1835, se poate vedea pe planul garii Filaret, al garii Targovistei (Bucuresti Nord) si desigur tot la fel trebuie sa fi fost si gara Constantei.

Odata ajunsa la capatul liniei, locomotiva se decupla si era rotita cu 90 grade, SINGURA, pe linia de legatura, apoi inca o data cu 90 grade pe linia manevra de la mijloc. Tenderul era apoi mutat separat in acelasi fel. Probabil ca locomotiva putea sa se miste singura, iar tenderul era tractat manual printr-un troliu situat la capat de linie. Oricum, nu era o miscare prea rapida in schimb in mod cert calatorii aveau la ce sa se uite... eu unul as fi fascinat de o asemenea suita de manevre!

Odata ajuns pe linia de manevra, ansamblul locomotiva plus tender era cuplat din nou impreuna si locomotiva putea sa paraseasca scena mergand pana la primul macaz, de unde se intorcea inapoi cu viteza redusa (cu tenderul inainte) si se cupla la spatele garniturii sosite, de unde putea sa plece inapoi de unde venise.
 
victorian a spus:
Salut Vali,

Doua observatii:

Intai de toate, locomotiva cu tender separat poate sa mearga si cu tenderul inainte... insa numai cu viteza redusa.

Apoi: Garile terminus din perioada respectiva (gara Filaret e un exemplu tipic) aveau de regula TREI linii: doua linii de servici, sa le zicem 1 si 2, cu acces direct la peron, iar intre ele exista o a treia linie "de serviciu". Legatura dintre acestea se facea prin intermediul cate unei mici turnante manuale aflate la capatul liniei, legate prin scurte segmente de linie perpendiculare pe liniile principale. In total, trei turnante, cate una pentru fiecare linie.

Repet, acest aranjament este tipic, se poate vedea pentru ambele gari terminus de la calea ferata Nuerenberg-Fuerth din Germania din 1835, se poate vedea pe planul garii Filaret, al garii Targovistei (Bucuresti Nord) si desigur tot la fel trebuie sa fi fost si gara Constantei. [...]

Imi aduc aminte de aceste detalii pentru ca, nu demult, ai mai postat informatia undeva aici pe forum. Totusi, din hartile pe care le am (tot de la tine, bineinteles) inclin sa cred ca distanta dintre linii este mai mica de 4,5 metri, cat este "wheelbase" pentru locomotivele tender ale Beyer-Peacock.

Si, de aici, alte nelamuriri: s-a schimbat cumva configuratia liniilor in gara Constanta? Cu toate ca in hartile de la 1910, 1911, 1921 se indica cat se poate de clar ca este o grupa de doua linii aproape de gara si una, separat, mai departe in unele din pozele vremii (in "15 Gara Constanta dinspre linii" dar mai ales in "6 Kulhanek08") se vede clar cum mai este inca una, foarte aproape de cladirea garii.
 
In ceea ce priveste:
victorian a spus:
[...]
Odata ajunsa la capatul liniei, locomotiva se decupla si era rotita cu 90 grade, SINGURA, pe linia de legatura, apoi inca o data cu 90 grade pe linia manevra de la mijloc. Tenderul era apoi mutat separat in acelasi fel. Probabil ca locomotiva putea sa se miste singura, iar tenderul era tractat manual printr-un troliu situat la capat de linie. Oricum, nu era o miscare prea rapida in schimb in mod cert calatorii aveau la ce sa se uite... eu unul as fi fascinat de o asemenea suita de manevre!

Odata ajuns pe linia de manevra, ansamblul locomotiva plus tender era cuplat din nou impreuna si locomotiva putea sa paraseasca scena mergand pana la primul macaz, de unde se intorcea inapoi cu viteza redusa (cu tenderul inainte) si se cupla la spatele garniturii sosite, de unde putea sa plece inapoi de unde venise.

As putea sa re-creez aceste miscari cu pretul maririi distantei dintre sine in scopul acomodarii unei placi turnante mai mari pentru ca nu am cum sa separ locomotiva de tender.

Alte solutii: "passing loop" cu pretul a doua macaze catre capatul liniilor sau, mascarea capului de linie in "fiddle yard", idee care nu ma incanta in mod deosebit deoarece chiar imi doresc sa reprezint capetele de linie pe diorama vizibila si nu ascunse.
 
Nu stiu sa existe o ilustrata /imagine cu gara Constanta si capatul infundat unde existau placile, insa, in sprijinul celor scris de Dorin postez aici o ilustrata care infatiseaza gara de jos, din port. Imaginea, corelata cu explicatiile lui Dorin arata cam cum trebuie sa fi aratat si placa din capatul infundat al garii Constanta veche. Ilustrata este circulata in 1897.

Nu cred la randu-mi ca reteta de la gara Constanta oras sa fi fost diferita de cea din Constanta port sau Filaret Bucuresti....



sursa pozei este indicata pe imagine.
 
Multumesc frumos de postare Catalin!

Aceasta turnanta manuala exista la capatul digului de larg inainte de inceperea lucrarilor de extindere a portului si e posibil sa fie "sora" buna sau chiar una din turnantele originale folosite de englezi la capatul liniei. Uite si un crop din harta Constantei din 1910 unde se vede aceeasi zona:

cpgrnzk7px8bhrqam.jpg


@ Vali: nu este insa imposibil ca englezii sa fi facut la inceput o improvizatie si sa fi facut provizoriu o gara cu numai doua linii si cu doar doua turnante la capat.

Asta pentru ca potrivit planurilor initiale, gara urma sa fie in coltul dinspre Nord-est al zonei DBSR, respectiv spre coltul unde este magazinul/hotelul Grand. Cel putin asa arata un plan preliminar din 1959, care figureaza o gara cu trei linii (exact ca si Filaret) pe locul respectiv, cu iesire directa la actualul bulevard Tomis - cam in fata actualei Case Albe. Dar dupa ce au ajuns la fata locului, au descoperit ca au o problema cu coborarea spre port si planurile initiale, care functionau perfect pe hartie, dar nu mergeau si in practica.

Sau poate chiar au facut doua linii fara nici o turnanta, astfel incat dupa sosire, locomotiva trebuia sa plece cu spatele pana la prima incrucisare spre zig-zag-ul care cobora la depoul din port. Oricum ai lua-o, garnitura urma sa parcurga o parte din acel traseu cu spatele, impingand vagoanele, fiindca pe zig-zag erau necesare doua intoarceri.

Oricum, cred ca ti-ar fi foarte greu sa realizezi o asemenea miscare completa a locomotivei de pe o linie pe alta pe o diorama, indiferent la ce scara ai face-o, altfel decat apeland masiv la sistemul "a hand from the sky".

Prin contrast, coborarea spre port in zig-zag cred ca s-ar putea face si chiar ar fi un model spectaculos, doar ca probabil pantele la 2mm s-ar intinde pe o lungime destul de importanta.

O alta varianta pe care ai putea s-o faci ar fi gara Cernavoda, care avea tot trei linii. In mod interesant insa, dupa cum ne arata acuarela lui Saligni, la capatul celor trei linii se afla si o remiza cu trei locuri. Pe aceea ai putea s-o utilizezi pentru a ascunde o bucla de intoarcere care sa fie "in afara scenei" astfel incat trenul sa intre pe usa din stanga remizei si sa iasa prin dreapta (folosind circulatia britanica a trenurilor)

Un subiect fascinant!
 
Multumesc mult de informatii.

Folosind cuplele si decuplatoarele potrivite, nu e nevoie deloc de "hands from the sky"! Decat in cazul unei deraieri...
victorian a spus:
[...]
O alta varianta pe care ai putea s-o faci ar fi gara Cernavoda, care avea tot trei linii. [...]

Dar de ce nu o halta de pe traseu? Planul sinelor mult mai simplu, cladiri mai mici cu posibilitatea de a pune mai multe in acelasi spatiu si toate celelalte avantaje ale unei micro-diorame. Care ar fi statia despre care avem cele mai multe informatii?