Istoria feroviara a Constantei

Istorie, documentatii, literatura, date despre trenuri din epocile trecute
Scrie răspuns
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3585
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Istoria feroviara a Constantei

Mesaj de sogard_2003 » Mar Apr 24, 2012 5:36 pm

Am gasit pe net o poza interesanta cat cuprinde , vreau sa stiu de la cei mai priceputi si mai copti ca mine daca poza din colectia aceasta : http://www.adevarul.ro/locale/constanta ... 81258.html este adevar sau fictiune ?

Linia pe care se afla trenul in prim plan in prezent nu exista , mai ales linia ce coboara pe faleza. Stiu ca jos este portul si liniile de marfuri ale acestuia. Daca linia a existat in trecut , ce s-a intamplat cu ea intre timp ? A existat o alta amplasare a garii Constanta ? Era o alta gara inainte de cea pe care o stim cu totii ?
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
interesantul
Mesaje: 1584
Membru din: Dum Ian 24, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de interesantul » Mar Apr 24, 2012 6:04 pm

E adevarată’, subiectul a fost dezbă’tut, a aparut şi în presa prin 2010, parcă’, in Historia.
Linia din prim plan ducea spre Gara Mamaia. (este unul pe facebook ce pune poze vechi si acolo gasesti si alte poze in afara de cele pe care le-ai vă’zut)
Linia spre Mamaia se tremina unde prin zona lacului Tabacariei.
Cred ca Victorian şi cu Că’tă’lin au mult mai multe detalii să’-ţi ofere.
“Violenţa verbală şi non verbală este ultima armă a incompetenţilor!” - Исаак Азимов
------------------------------------------
Locomotive, vagoane, călătorii
romrail
Mesaje: 183
Membru din: Lun Apr 11, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de romrail » Mar Apr 24, 2012 7:59 pm

Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2727
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Apr 24, 2012 8:15 pm

Poza nu are neaparat legatura cu linia spre Mamaia (a existat pe undeva un subiect unde am discutat mult cu imagini inedite despre aceasta linie, impreuna cu Victorian, insa nu mai stiu daca aici sau pe railwayfan-inclin pe ultima varianta).

Poza arata fosta linie in zig-zag care a existat si care lega gara veche din Constanta cu atelierele CFR si gara fluviala existenta in port. Aceiasi linie era folosita si de OE pe vremea cand trenul cobora in port si facea legatura cu vapoarele SMR in legatura directa cu Istanbulul...
Astazi zig-zagul se vede partial si astazi si este actuala strada de coborare in port.

Randul de cladiri din fundal exista si azi intocmai si poti usor sa determini locul unde a fost facuta poza. Personal am facut multe descinderi in zona si mai poti identifica in teren usor zona.
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2210
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Mar Apr 24, 2012 8:46 pm

Salut Dragos,

Descrierea pozei este oarecum inselatoare, acel tren NU merge spre Mamaia ci urca din port spre gara veche. Probabil ca aceasta ilustrata a fost pusa in circulatie odata cu desfiintarea bailor de la vii (spatiul respectiv fiind ocupat de noile rezervoare de petrol) si infiintarea noilor bai ale orasului la Mamaia, moment in care s-a pus in functiune si un tren pentru accesul vilegiaturistilor in noua statiune estivala. Faptul ca imaginea n-avea legatura neaparat cu Mamaia nu conta prea mult, ca, deh, si atunci ca si acum, reclama-i sufletul comertului!

Mutarea zonei de agrement la Mamaia a fost fara indoiala o miscare inspirata, ca dovada ca statiunea respectiva inca este vizitata si azi de mii de turisti.

In privinta imaginii de ansamblu, ai alaturat:

Imagine

O harta a zonei vazuta in poza postata de tine. E ceva mai tarzie si intrucatva "vizionara" in sensul ca, desi harta a fost facuta in 1921, nu mai este figurat fostul Atelier DBSR care a supravietuit totusi pana dincolo de anul 1935. In locul lui este figurata in schimb o pasarela de acces din Piata Ovidiu pana in port, care nu s-a realizat in practica niciodata.

De asemenea, observi ca zig-zag-ul de acces in port este deja desfiintat, accesul feroviar in zona respectiva realizandu-se deja prin tunelul construit de Anghel Saligni, tunel care mai exista si azi, dezafectat.

Gara veche a Constantei o poti observa in partea stanga a imaginii. Pe amplasamentul respectiv actualmente se gaseste corpul nou al Judecatoriei Constanta. Era vechea gara construita de englezi in 1959 odata cu darea in functiune a caii ferate Cernavoda Constanta de catre compania engleza Danube & Black Sea Railway (Pe scurt DBSR). Intamplator, una dintre cele mai vechi cladiri feroviare din Romania. Mai vechi de atat au fost doar cateva gari din Banat, insa unele dintre acestea nu mai exista. Aceasta gara a functionat drept gara principala a orasului timp de exact o suta de ani, de la inaugurarea caii ferate in octombrie 1860 si pana in 1960 cand a fost demolata si inlocuita cu actuala constructie.

Cum spune si Catalin mai sus, linia nu reprezinta neaparat legatura cu Mamaia, ci legatura portului cu fascicolul de linii care ajungeau la gara veche.

Drumul spre Mamaia se ramifica de fapt din acel fascicol spre stanga, in afara imagini si mergea spre Mamaia urmand traseul strazii I.G. Duca si mai apoi a actualului bulevard Mamaia (fost Lenin). Daca tineti minte acest bulevard, calea principala de acces spre Mamaia dinspre oras, este singurul bulevard prevazut in mijloc cu un generos spatiu verde. Acel spatiu verde este tocmai locul ocupat candva de calea ferata!
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
sogard_2003
Mesaje: 3585
Membru din: Mar Ian 19, 2016 8:07 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de sogard_2003 » Mar Apr 24, 2012 11:03 pm

Ma bucur foarte mult ca m-ati lamurit ! Foarte interesante lucrurile pe care le-ati expus .
""Acum, pe de laturi incep sa ramana<br>
Semnale, macazuri, vagoane si fum.<br>
Trec umbre de oameni cu steaguri in mana<br>
Si trenul, navalnic, se-asterne la drum.""    Colibri<br><br><br>
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1789
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Mesaj de dantm » Mie Apr 25, 2012 2:05 pm

Vad pe harta notatia ,,Locuinte CFR" au fost un proiect tip asa cum erau cele MAV pe aici sau pur si simplu case? mai exista si azi sau au fost demolate pentru dezvoltarea orasului?
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2210
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Mie Apr 25, 2012 5:33 pm

Salut Dragos,

Cladirile acelea fac parte din ansamblul de locuinte de serviciu construite de societatea DBSR pentru angajatii ei. Erau fara indoiala niste proiecte tip refolosibile. Au existat doua siruri de asemenea constructii. Grupul de trei cladiri din stanga jos a planului, precum si un grup de noua cladiri in lungul strazii Transilvaniei (in partea de sus a imaginii). Nu stim cum aratau cladirile ce faceau parte din acest ansamblu fiindca marea majoritate au fost demolate imediat dupa primul razboi mondial si n-am reusit sa gasesc poze ale lor. Totusi, am ceva banuieli, pentru ca din sirul de cladiri paralel cu strada Transilvaniei au supravietuit pana azi doua cladiri identice, care arata ca in poza:

Imagine

Poza reprezinta cladirea dinspre sud, azi cu fata spre parc, dar mai exista inca una identica spre nord, front la strada Transilvaniei (azi, bulevardul Tomis)

Sunt singurele supravietuitoare dintre cladirile construite de englezi in 1860 la Constanta. Asta pana s-o gasi cineva sa le darame, ca prea stau in centrul centrului!
;-)
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
romrail
Mesaje: 183
Membru din: Lun Apr 11, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de romrail » Vin Apr 27, 2012 8:17 am

Salut tuturor!

Pentru ca s-a vorbit pe-aici despre vechea gara Constanta, vin si eu cu o imagine din colectia personala:

Imagine

Uploaded with ImageShack.us
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2210
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Vin Apr 27, 2012 10:05 am

Multumesc frumos Romrail, aceasta este celebra poza "Gara Constanta fara steaguri" pentru a o deosebi de cealalta poza cunoscuta, "cu steaguri". Am reusit sa gasesc in principal cam vreo sase-sapte imagini diferite ale garii, dintre care trei sunt din seria vizitei generalului Mackensen la Constanta in timpul primului razboi mondial. Putin, foarte putin pentru o cladire care a avut o existenta documentata de o suta de ani. Insa, trebuie sa recunoastem, cladirea nu este cine stie ce. Inca de pe la 1880 se discuta demolarea ei si inlocuirea cu o cladire moderna si mai reprezentativa pentru oras.


Imagine

Si de la mine inca o imagine! :grin:
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2727
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Vin Apr 27, 2012 11:03 am

...si readuc in discutie acest link, sunt sigur ca Victorian il cunoaste...

http://constanta-imagini-vechi.blogspot ... -noua.html

cred ca subiectul isi are locul la "istorie feroviara" nu :) ?
Avatar utilizator
Pantiru
Mesaje: 396
Membru din: Vin Apr 15, 2011 12:00 am
Localitate: Braila
Contact:

Mesaj de Pantiru » Lun Aug 26, 2013 9:03 pm

Imagini inedite cu podul Fetesti-Cernavoda,instalatiile, magaziile si circuitul feroviar din portul Constanta,am vazut astazi pe canalul Travel Mix intr-un documentar despre inginerul Anghel Saligny,de cand a construit podul si apoi unele instalatii complementare celor lasate de englezi.
Victorian daca ai imagini cu portul Constanta din anii 1890-1920,punele pe forum sa vedem si noi minunatiile alea,tot odata il rog si pe Catalin si pe oricare coleg care imaginile necesare.
Avatar utilizator
Semafor
Mesaje: 643
Membru din: Lun Feb 21, 2011 12:00 am
Localitate: Pascani
Contact:

Mesaj de Semafor » Lun Apr 28, 2014 4:33 pm

Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1399
Membru din: Joi Ian 21, 2016 8:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Sâm Iun 21, 2014 2:35 pm

Am stuadiat toate planurile Constantei vechi (din 1893 pana in 1931) dar nu am reusit sa inteleg un aspect legat de miscarea trenurilor: Constanta fiind o gara terminus, cum ajungea locomotiva dintr-un capat in celalalt al trenului? Unde erau placile turnante sau triunghiurile de intoarcere? Stiu ca din cauza plugului, locomotivele cu abur nu puteau circula cu tenderul inainte.

Pentru simplificare, planurile liniilor din aceste harti vechi nu includeau si buclele de trecere a locomotivelor? Par oarecum detaliate in alte aspecte...

PS: Mi-am permis sa schimb titlul original al subiectului intr-unul care sa reprezinte mai bine aceste discutii despre istoria cailor ferate din zona Constantei.
Valentin Voica
Member of the 2mm Scale Association
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2210
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Sâm Iun 21, 2014 4:18 pm

Salut Vali,

Doua observatii:

Intai de toate, locomotiva cu tender separat poate sa mearga si cu tenderul inainte... insa numai cu viteza redusa.

Apoi: Garile terminus din perioada respectiva (gara Filaret e un exemplu tipic) aveau de regula TREI linii: doua linii de servici, sa le zicem 1 si 2, cu acces direct la peron, iar intre ele exista o a treia linie "de serviciu". Legatura dintre acestea se facea prin intermediul cate unei mici turnante manuale aflate la capatul liniei, legate prin scurte segmente de linie perpendiculare pe liniile principale. In total, trei turnante, cate una pentru fiecare linie.

Repet, acest aranjament este tipic, se poate vedea pentru ambele gari terminus de la calea ferata Nuerenberg-Fuerth din Germania din 1835, se poate vedea pe planul garii Filaret, al garii Targovistei (Bucuresti Nord) si desigur tot la fel trebuie sa fi fost si gara Constantei.

Odata ajunsa la capatul liniei, locomotiva se decupla si era rotita cu 90 grade, SINGURA, pe linia de legatura, apoi inca o data cu 90 grade pe linia manevra de la mijloc. Tenderul era apoi mutat separat in acelasi fel. Probabil ca locomotiva putea sa se miste singura, iar tenderul era tractat manual printr-un troliu situat la capat de linie. Oricum, nu era o miscare prea rapida in schimb in mod cert calatorii aveau la ce sa se uite... eu unul as fi fascinat de o asemenea suita de manevre!

Odata ajuns pe linia de manevra, ansamblul locomotiva plus tender era cuplat din nou impreuna si locomotiva putea sa paraseasca scena mergand pana la primul macaz, de unde se intorcea inapoi cu viteza redusa (cu tenderul inainte) si se cupla la spatele garniturii sosite, de unde putea sa plece inapoi de unde venise.
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Scrie răspuns


Înapoi la “Istorie si literatura feroviara”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat